اولتیماتوم ایران به غرب
عکس: AFP
متکی: غرب یک ماه برای تصمیم‌گیری درباره مبادله سوخت فرصت دارد

اولتیماتوم ایران به غرب
متکی: غرب یک ماه برای تصمیم‌گیری درباره مبادله سوخت فرصت دارد
دنیای اقتصاد- منوچهر متکی، وزیر خارجه ‌ایران در تازه‌ترین اظهارات خود درباره تبادل سوخت هسته‌ای به غرب هشدار داد.
خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس با اشاره به اظهارات متکی گزارش داد: ایران به غرب هشدار می‌دهد که اگر هیچ مبادله‌ای برای تحویل سوخت رآکتور تهران تا پایان ژانویه(۱۰بهمن سال جاری) صورت نگیرد، خود سوخت هسته‌ای را تولید می‌کند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس وزیر خارجه ‌ایران دیروز در تلویزیون دولتی ایران گفت:‌ غرب باید تصمیم بگیرد که آیا طرح پیشنهادی متقابل ایران را می‌پذیرد یا اینکه سوخت به تهران می‌فروشد یا اینکه مبادله برای اورانیوم غنی شده به ایران را صورت می‌دهد.
به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، متکی گفت: این یک اولتیماتوم است.
وی گفت: جامعه بین‌المللی تنها یک ماه دیگر برای تصمیم وقت دارد؛ در غیر این صورت تهران اورانیوم با غنای بالاتر مورد نیاز سوخت را غنی‌سازی خواهد کرد.
این در حالی است که پیش از‌این، غرب به‌ایران تا اول سال ۲۰۱۰(‌شنبه هفته جاری) به منظور پاسخ به پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فرصت داده بود. کشورهای عضو گروه ۱+۵ و به ویژه آمریکا طی دو ماه گذشته بارها و بارها بر‌این ضرب الاجل تاکید کرده بودند. در همین چارچوب، محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور ‌ایران حدود یک هفته پیش در گفت‌وگو با شبکه ۴ تلویزیون انگلیس در پاسخ به سوالی درباره خرید سوخت غنی‌سازی‌شده و ضرب‌الاجل گروه ۱+۵ به ایران اظهار کرد: جمهوری اسلامی‌پیشنهاد خرید سوخت را ارائه کرد و بر اساس مقرارت هم آن‌ها وظیفه دارند که بدون هیچ شرطی سوخت را در اختیار ما قرار دهند. ما این را پیشنهاد دادیم برای اینکه به آن‌ها فرصتی بدهیم که از حوزه تقابل به همکاری برسند. ما خودمان قادر هستیم سوخت ۲۰ درصد تولید کنیم. پیشنهاد خرید را دادیم تا فرصتی به آن‌ها داده باشیم. مقررات حاکم بر آژانس اتمی‌این اجازه را به ما می‌دهد و ما خودمان سوخت را تامین خواهیم کرد.
بحث پیشنهاد آژانس اتمی درباره مبادله سوخت هسته‌ای میان ‌ایران و برخی کشورهای غربی برای اولین بار پس از مذاکرات فنی کارشناسان ‌ایرانی با نمایندگان گروه 1+5 در وین که در روزهای 27 تا 29 مهرماه سال جاری صورت گرفت، توسط محمد البرادعی مدیرکل وقت آژانس انرژی اتمی مطرح شد. برمبنای ‌این پیشنهاد، ‌ایران می‌بایست 75 درصد از اورانیوم با غنای 5/3 درصد خود ( معادل 1200 کیلو گرم) را به روسیه ارسال کند و درنهایت پس از فرآوری‌این اورانیوم در روسیه تا مقیاس 20 درصد و تولید میله‌های سوختی هسته‌ای در فرانسه،‌این میله‌های سوختی به تهران ارسال شود. کمتر از 48 ساعت پس از ‌این پیشنهاد کشورهای مذاکره کننده به غیر از ‌ایران از‌ این پیشنهاد استقبال کردند.‌ایران نیز در هفته بعد پاسخ کتبی خود به آن را به البرادعی داد. پاسخی که تاکنون منتشر نشده است؛ اما مقامات تهران گفته‌اند که خواستار مبادله سوخت در شرایط مناسب هستند. از جمله متکی چندی پیش از پیشنهاد‌ایران به غرب برای مبادله 400 کیلو گرم اورانیوم به صورت همزمان (تحویل اورانیوم 5/3 درصد و دریافت اورانیوم 20 درصد) در کیش خبر داد. پس از آن نیز وی بار دیگر از مبادله سوخت در کشور ترکیه سخن به میان آورد.
در همین رابطه، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه در تازه‌ترین نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به ‌اینکه آقای متکی به صورت تلویحی اعلام کرده است که حاضر به مبادله سوخت در خاک ترکیه هستیم، ولی آقای احمدی‌نژاد گفته است اگر شرایط ما را مبنی بر مبادله سوخت در خاک ایران نپذیرند غنی‌سازی ۲۰ درصدی را آغاز می‌کنیم این دوگانگی چگونه توجیه می‌شود، گفت: دوگانگی وجود ندارد و نظرات یکی است. آن چیزی که آقای متکی مطرح کرد اعلام آمادگی ایران برای معاوضه مرحله‌ای سوخت است.
وی افزود: در این مطلب اشاره شد که این می‌تواند یک فرصت باشد برای طرف‌های مقابل و اگر اصل موضوع از طرف کشورهای مخاطب پذیرفته شود، بقیه جزئیات که یکی از آن می‌تواند برخی پیشنهادهایی باشد که یکی گفته است در ژاپن باشد یکی گفته است در برزیل و یکی دیگر گفته است در کیش، بحث‌هایی است که قابل پیگیری خواهد بود؛ اما تاکنون کشور خاصی قطعی نشده است‌.
مهمانپرست افزود: آن بحثی که از ابتدا داشتیم این بود در صورتی که شرایطی که اعلام کردیم احراز شود ما آمادگی داریم‌.
وی تصریح کرد‌: باید اعتماد و اطمینان در ما به وجود بیاورند و دلیل آن هم رفتاری است که در سابق درباره ما انجام شده است‌.

سفر هیات پارلمانی اروپا به تهران

سخنگوی وزارت خارجه با اعلام خبر سفر تعداد قابل توجهی از نمایندگان و روسای برخی کمیسیون‌های پارلمان اروپایی به ایران در آینده نزدیک گفت که این سفر با هدف تقویت روابط پارلمانی میان ایران و این اتحادیه انجام می‌شود. رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه در گفت‌و‌گو با «ایرنا» افزود: در جریان این سفر مسائل و موضوع‌های مختلف مربوط به ایران و اتحادیه اروپا مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. مهمانپرست این سفر را در چارچوب برنامه‌های منظم میان مجلس شورای اسلامی‌و پارلمان اروپایی دانست و آن را در تقویت روابط دو طرف در زمینه‌های گوناگون مفید ارزیابی کرد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی مطرح شدن موضوع هسته‌ای ایران و نیز حوادث اخیر کشور را در جریان دیدار هیات پارلمان اروپایی با همتایان خود در مجلس شورای اسلامی‌منتفی ندانست و گفت: هدف اصلی از انجام این سفر تقویت روابط دوجانبه است و با توجه به اینکه در دیدارهای میان دوطرف مسائل و موضوع‌های گوناگون مربوط به طرفین مورد بحث و گفت و گو قرار خواهد گرفت، طبیعی است اگر صحبتی هم در خصوص موضوع هسته ای یا حوادث اخیر به میان بیاید. مهمانپرست در خصوص اعلام مخالفت کنگره آمریکا با سفر هیات پارلمان اروپا به تهران گفت: تصمیم‌ها برای انجام این سفر نهایی شده و طرف ایرانی موافقت خود را با درخواست طرف اروپایی برای انجام سفر به تهران اعلام کرده است و این‌گونه مخالفت‌های مداخله‌جویانه تاثیری بر اراده و تصمیم دو طرف ندارد. وی با بیان اینکه هنوز زمان مشخصی برای سفر هیات اروپایی به تهران تعیین نشده است، گفت: برنامه‌ریزی برای تنظیم زمان مناسبی برای انجام این سفر در حال انجام است و تلاش بر این است تا این برنامه با دیگر برنامه‌ها تداخل نداشته باشد.