طرح 7 ماده‌ای علی مطهری برای برون‌رفت از شرایط فعلی

سایت تابناک وابسته به محسن رضایی نوشت: دکتر علی مطهری، نماینده تهران و فرزند شهید علی مطهری در یادداشتی که برای تابناک ارسال کرده، به واکاوی و علل بروز حوادث روز عاشورا پرداخته و همچنین راهکارهایی را برای خروج از بحران سیاسی فعلی کشور، مطرح کرده است. به گزارش «تابناک»، در این یادداشت آمده است، حادثه تلخ عاشورای تهران معلول سه عامل بود. عامل اول این است که رهبران جنبش سبز در طول ماه‌های گذشته راه خود را از راه غرب‌زدگانِ فرصت طلبِ مخالف اسلام جدا نساختند و از شعارهای آنها تبری نجستند، بلکه به نیروی آنها برای رسیدن به اهداف خود طمع کردند و در نتیجه این گروه احساس شخصیت کرد و هر روز جسورتر و جری‌تر شد تا آنجا که در روز عاشورا با بهره‌گیری از حضور مردم در هیات‌های عزاداری، به قصد درگیری و گرفتن چند کشته و علم کردن آن، با برنامه ریزی قبلی وارد صحنه شد و کام همه ایرانیان را تلخ کرد. اگر رهبران جنبش سبز پیش از این، راه خود را جدا کرده بودند همان بخش معترض هوادار انقلاب این جنبش مانع حرکات این گروه می‌شد.

عامل دوم، شبکه‌های تصویری ماهواره‌ای است که از ضعف اطلاع‌رسانی صدا و سیمای ما و نیز تاثیرپذیری بخشی از مردم ما استفاده و به نوعی گروه مذکور را هدایت و رهبری می‌نماید.

عامل سوم، عبرت نگرفتن دو طرف فتنه اخیر از اشتباهات گذشته، بلکه پافشاری آنها بر راه خطای خویش است. از یک سو رهبران معترضان، بر وقوع تقلب در انتخابات پای می‌فشرند و حاضر به اعتراف به قانونی بودن رییس‌جمهور و عذرخواهی از مردم نیستند و از سوی دیگر طرف مقابل حاضر به قبول اشتباهات خود در مناظره‌ها و برخورد خشونت‌آمیز با معترضان و بازداشت‌های گسترده و بی‌مبنا و توقیف روزنامه‌ها و سلب آزادی بیان پس از انتخابات و نیز حاضر به عذرخواهی از مردم نیست.

وقتی به گروه معترض هوادار انقلاب هیچ فرصتی برای بیان نظراتش نمی‌دهیم این گروه نیز از هر روزنه‌ای برای رساندن پیامش استفاده می‌کند و آنگاه آن گروه فرصت‌طلب مخالف اسلام که هیچ یک از دو طرف ماجرا را قبول ندارد و به دنبال برقراری یک حکومت لائیک غرب‌گرا است کار خود را انجام می‌دهد.

گروه حامی دولت باید به آزادی بیان به عنوان یکی از اصول انقلاب اسلامی بنگرد و بی‌جهت مانع بیان افکار منتقدان و مخالفان نشود. حداکثر این است که در آن مجالس چند حرف مخالف نظر ما ابراز شود. چرا حاضر نیستیم گروه مخالف را به رسمیت بشناسیم ؟

شهید آیت‌الله مطهری چند روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سخنرانی «مفهوم آزادی عقیده» فرمودند: «من به جوانان و طرفداران اسلام هشدار می‌دهم که یک وقت خیال نکنند که حفظ و نگهداری اسلام با سلب آزادی بیان محقق می‌شود. برخی جوانان خیال نکنند که راه حفظ معتقدات اسلامی و جهان بینی اسلامی این است که نگذاریم دیگران حرفهایشان را بزنند.»

اما راه خروج از بحران سیاسی فعلی از نظر نگارنده به شرح ذیل است:

۱) رهبران جنبش سبز به قانونی بودن رییس‌جمهور اعتراف نموده دست از ادعای تقلب در انتخابات بردارند. همچنین به صراحت راه خود و اهداف و شعارهای خود را از گروه غرب‌گرای مخالف اسلام که در این جنبش نفوذ کرده و درصدد رهبری و هدایت آن است، جدا سازند. این دو موضوع مانع رسیدگی دادگاه صالح به تخلفات احتمالی آنها نیست.

۲) رییس‌جمهور به اشتباه خود در مناظرات انتخاباتی که تحت‌تاثیر هیجان موجود در آن دوره انجام شد، اعتراف نموده از طرف‌های مورد اتهام عذرخواهی نماید. البته این امر منافاتی با بررسی اتهامات وارده در یک دادگاه صالح ندارد.

بدیهی است که مواد ۱ و ۲ باید به طور همزمان تحت نظارت مرجع صالح انجام و اعلام گردد.

۳) فضای آزادی بیان در رسانه‌ها اعم از صدا و سیما و مطبوعات برقرار شود و مطبوعات توقیف شده رفع توقیف شوند.

۴) فضای امنیتی در کشور از بین برود و مسوولان امنیتی و اطلاعاتی از ادعای واهی انقلاب مخملی و براندازی نرم و تدارک براندازی نظام از چند ماه قبل از انتخابات با همکاری خارجی‌ها دست بردارند و حوادث پس از انتخابات را ناشی از جاه‌طلبی‌ها و هواهای نفسانی و توهم‌ها و بی‌انصافی‌های خودمان و نه دخالت خارجی و ناشی از سوء مدیریت بحران بدانند و از خشونتی که بعد از انتخابات در حق مردم روا داشته شد، عذر خواهی نمایند.

۵) همه بازداشت‌شدگان در اسرع وقت از زندان آزاد شوند، مگر کسانی که به اموال عمومی آسیب رسانده و دست به تخریب اماکن عمومی زده‌اند، خصوصا افرادی که در آشوب عاشورای تهران شرکت داشته‌اند.

۶) مقصران حوادث کهریزک و کوی دانشگاه و مجتمع سبحان، اعم از مباشر، مسبب و فرد یا افرادی که بازداشت‌شدگان را به بازداشتگاه کهریزک ارسال نموده‌اند در اسرع وقت به اسم و رسم و عکس معرفی و مجازات آنها اعلام و ترتیبی اتخاذ گردد که مردم از مجازات شدن آنها مطمئن شوند.

۷) مسوولان قضایی در مقابل اقدامات حامیان دولت به وظیفه قانونی و الهی خود عمل نمایند.