احضار سفیر انگلیس
عکس: خبرگزاری مهر

تنش دوباره در رابطه ایران و انگلیس
متکی: اگر انگلیس به یاوه‌گویی‌هایش پایان ندهد، تودهنی خواهد خورد
دنیای اقتصاد- مقامات ارشد وزارت خارجه کشورمان با اعتراض شدید نسبت به اظهارات میلیبند وزیر خارجه انگلیس درباره حوادث روز عاشورا در تهران از احضار سفیر این کشور به وزارت خارجه خبر دادند.
منوچهر متکی وزیر خارجه دیروز با اشاره به حوادث اخیر گفت: اگر انگلیس به یاوه‌گویی‌های خود پایان ندهد، تودهنی خواهد خورد. اظهارات سخیف برخی از مقامات خارجی گویای پرونده ننگین آنها است، ما هنوز پرونده‌های‌شان را باز نکرده‌ایم که آن‌ها در کجا چه‌ها می‌کنند.
به گزارش ایسنا، منوچهر متکی دیروز در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه سومالی افزود: آن‌چه در روز عاشورا در تهران به صورت پراکنده، اما هدایت شده و بر اساس نقشه‌های قبلی اتفاق افتاد در واقع هم‌وزن و هم‌محتوای این حرکت نشان‌دهنده آن است که برخی نمی‌خواهند چارچوب دموکراتیک و مبتنی بر مشارکت مردم در تعیین سرنوشت‌شان را بپذیرند.
وی افزود: کسانی که به مشارکت مردم خودشان در تعیین سرنوشت‌شان تمکین نکنند، در انتهای خط ناگزیرند که ولایت کسانی را که خارج از مردمشان و علیه آنها هستند بپذیرند. این آن شجره خبیثه‌ای است که امام راحل ما در انقلاب ریشه‌های خبیث آن را قطع کرد. ریشه‌های وابستگی، سرسپردگی که نماد داخلی آن ذی‌نقش کردن مردم در تعیین سرنوشت‌شان بود.
متکی گفت: پس از انتخابات بسیاری از کسانی که فکر می‌کردند رای آنها خوانده نشده و سوالشان این بود که رای ما کجاست؟ با اقدام خوبی که انجام دادند و در بالاترین سطح نظام نیز انعطاف نشان داده شد، بررسی‌های دقیق صورت گرفته و آرا شهر به شهر و حتی حوزه به حوزه اعلام شد.
وی افزود: کسانی که در عاشورا این کار را کردند، اعلام کردند که ما روند دموکراتیک را برای رسیدن به قدرت قبول نداریم. ما هر سال به طور متوسط در کشور یک انتخابات برگزار می‌کنیم. آنها می‌توانند از این ظرفیت دموکراتیک که کشور و نظام به وجود آورده استفاده کنند و بسیار منطقی حرف‌های خود را بزنند. به آتش کشیدن، تخریب، نقض مقررات و قوانین در هیچ جای دنیا پذیرفته شده نیست. وزیر خارجه‌ گفت: اغتشاشگران به چند بیانیه و اطلاعیه خودسرانه برخی کشورها دلخوش نباشند. انگلیس اگر به یاوه‌گویی‌های خود پایان ندهد، تودهنی خواهد خورد. اظهارات سخیف برخی از مقامات خارجی گویای پرونده ننگین آنها در تعامل و مناسباتشان است. ما هنوز پرونده‌هایتان را باز نکرده‌ایم که بگوییم در کجا چه می‌کنید و نقشه‌هایتان چیست. خوشبختانه ملت‌ها متوجه هستند. موضوع بسیار روشن است.
متکی ادامه داد: تمکین به قانون و مقررات و ورود در قطار دموکراتیک نظام جمهوری اسلامی پذیرفته‌ترین راه مشارکت در اداره کشور است. قبلا آمدید، باز هم می‌توانید بیایید. اما کسانی ممکن است فکر کنند به گونه دیگری می‌توانیم وارد شویم.
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه نیز دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران از احضار سفیر انگلیس در ایران و اعلام مراتب اعتراض ایران نسبت به برخی فعالیت‌های این کشور در روزهای گذشته در ایران خبر داد.
مهمانپرست در مورد دخالت برخی از کشورها در اغتشاشات اخیر گفت: ایران با دقت و حساسیت کامل تحرکات کشورهای دیگر را در رابطه با ملت‌مان را تعقیب می‌کند، در این رابطه سفیر انگلیس امروز (سه‌شنبه) احضار خواهد شد و مراتب اعتراض ما نسبت به مداخله‌هایی که مقامات این کشور دارند، ابلاغ خواهد شد. همچنین در چند روز آینده هم برنامه‌های دیگری خواهیم داشت که به اطلاع خواهد رسید. بر اساس گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی‌دولت که در روز دوشنبه منتشر شد، تنها ساعتی پس از آغاز اغتشاشات تهران، سه کشور مهم غربی با صدور بیانیه‌هایی که از فحوای آن مشخص است از قبل آماده انتشار کرده بودند، حوادث روز عاشورای تهران را محکوم کردند که‌ این امر در کنار خط خبری رسانه‌های آنان ریشه‌های وابستگی فتنه‌های اخیر به بیگانگان را بیش از پیش می‌نمایاند.
به گزارش ‌ایرنا، آمریکا، ‌ایتالیا و قبل از آنها فرانسه اولین کشورهایی بودند که همزمان با دعوت رسانه‌هایشان از مردم برای حضور در اغتشاشات روز عاشورا و همچنین بزرگنمایی حوادث رخ داده، در محکومیت اغتشاشات روز یکشنبه بیانیه صادر کردند. کاخ سفید روز یکشنبه آنچه را که «سرکوب قهر آمیز و ناعادلانه غیرنظامیان در ‌ایران» خواند، به شدت محکوم کرد. مایک‌هامر سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای مدعی شد‌: آمریکا پشتوانه کسانی است که به طور مسالمت‌آمیز حقوق جهانی خود را طلب می‌کنند. این در حالی است که باراک اوباما رییس جمهور آمریکا نیز دراین باره بیانیه صادر کرده است. به گزارش ایرنا، اوباما روز دوشنبه در این بیانیه گفت آمریکا قویا خشونت‌ها و سرکوب ایرانیان بیگناه را محکوم می‌کند. وی افزود: ما از دولت ایران می‌خواهیم تا به فوریت همه کسانی را که ناعادلانه دستگیر شده اند، آزاد کند.
رییس جمهور آمریکا قول داد از ایرانیان هنگام «وقایع فوق‌العاده» پشتیبانی کند. اوباما توضیح نداده که منظور وی از وقایع فوق‌العاده‌ای که او انتظارش را می‌کشد، چیست. پیش از این و در تابستان گذشته‌، اتحادیه اروپا رسما در مورد محاکمه کلوتید ریس، دختر ۲۳ ساله فرانسوی‌، حسین رسام‌، کارمند سفارت انگلیس و نازک افشار کارمند سفارت فرانسه در تهران به دولت ایران هشدار داده و آزادی فوری آنها را خواستار شده بود. وزارت خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای حضور حسین رسام، کارمند محلی سفارت خود در تهران را در دومین جلسه محاکمه توهین‌آمیز دانسته بود. در این بیانیه آمده بود که اقدام ایران برای محاکمه آقای رسام «به هیچ وجه قابل قبول نیست» و این اقدام «مستقیما ناقض تضمین‌هایی است که ما از مقام‌های ارشد ایرانی دریافت کرده بودیم.» وزارت خارجه انگلیس در بیانیه خود افزوده بود: ما این دادگاه‌ها و به اصطلاح اعترافات زندانیان را که از حقوق بنیادین بشری خود برخوردار نبوده‌اند، محکوم می‌کنیم. دیوید میلیبند وزیر خارجه انگلیس نیز در واکنش به محاکمه رسام به اتهام دخالت در ناآرامی‌های پس از انتخابات ایران، آن را «تحریک‌‌‌کننده» دانسته و گفته بود: من عمیقا از اتهامات غیرقابل توجیه که امروز علیه حسین رسام مطرح شد، نگران هستم. چنین محاکمات و اتهاماتی غیر‌منصفانه هستند و ایران را بی‌اعتبار کرده است. افزون بر اظهارات مقامات انگلیسی درباره حوادث داخلی کشورمان، فعالیت شبکه فارسی زبان بی بی سی نیز همواره مورد اعتراض مقامات تهران بوده است. خبرگزاری ایرنا در تاریخ ۲۴ خرداد سال جاری درباره این شبکه خبری چنین گزارش داد:
شبکه تلویزیونی بی بی سی در راس همه رسانه‌های معاند با ایران سرافراز، با ادعای اطلاع رسانی لحظه به لحظه از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری عملا به پایگاه انتشار تحلیل‌های ساختگی و برانگیختگی اجتماعی در ایران تبدیل شده است.
آنچه کارشناسان در ماه‌های اخیر ابراز می داشتند مبنی اینکه شبکه فارسی بی بی سی به منظور انسجام شبکه براندازی نرم و با حمایت نیروی انسانی و مالی جریانی در داخل راه‌اندازی شده است، طی روزهای منتهی به انتخابات و پس از آن عملا به اثبات رسید.

سفیر انگلیس احضار شد

سایمون گس سفیر انگلیس در تهران در اعتراض به دخالت‌های این کشور در امور داخلی ایران راس ساعت 14 بعدازظهر دیروز سه‌شنبه به وزارت خارجه کشورمان احضار شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، سایمون گس به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران از سوی «دلفی» معاون مدیرکل اروپای‌غربی و رییس اداره اول غرب اروپا در خصوص دخالت‌های این کشور در امور داخلی کشورمان به وی ابلاغ شد.