مصطفی پورمحمدی رییس سازمان بازرسی کل کشور در رابطه با سرانجام معامله سهام مخابرات اظهار کرد: گزارشی را تهیه کرده و به یک سری از موارد ابهام برخورد کرده‌ایم، البته تصمیم با شورای رقابت است و انتظار داریم که شورای رقابت معطل نکند. سهام شرکت مخابرات ایران طی واگذاری‌هایی که دولت موظف بود بر اساس اصل ۴۴ به سهامداران خصوصی واگذار کند به شرکتی شبه دولتی و وابسته به سپاه واگذار شد و همین مساله واکنش‌هایی را در پی داشت. به گزارش ایسنا، رییس سازمان بازرسی کل کشور در حاشیه نشست علمی - تخصصی همایش ارتقای سلامت نظام اداری کشور در جمع خبرنگاران ادامه داد: رقابت برای شفاف‌سازی است. انتظار ما نیز این است که تمام تصمیمات شورای رقابت علنی و شفاف باشد و منتشر شود. در حوزه کسب و کار جامعه هیچ حوزه پنهانی را قبول نداریم و در اصل ۴۴ شورای رقابت برای همین وضع شده که امکان پنهان‌سازی را از بین ببرد. وی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر نظر شورای رقابت سازمان بازرسی را قانع نکند؟ گفت: نظر ما شرط نیست، نظر قانون شرط است. ما همه را به قانون دعوت می‌کنیم. هیچ کس حق ندارد نظر خود را به عنوان نظر قاطع و لازم الاتباع برای همه تلقی کند هر چند صحیح باشد.

نباید اجازه دهیم که چهره‌ ما را سیاه نشان دهند

وی همچنین طی سخنانی در آغاز این نشست با اشاره به قضاوت‌هایی که برخی موسسات بین‌المللی درباره وجود فساد در ایران می‌کنند، گفت: هر چند این قضاوت‌ها را قبول نداریم، اما به هر حال یک میدان مبارزه است که اگر آن طرف را دشمن فرض کنیم معلوم است که دشمن نمی‌خواهد به ما مجال دهد یا اگر آن را رقیب فرض کنیم در میدان رقابت واقع هستیم. یا این که در نهایت موسساتی هستند که با توجه به تعاریفی که از ما دارند نمره قابل قبولی به ما نمی‌دهند، ولی به هر حال باید منطبق با دنیا مسلح شویم و باید بتوانیم با افکار عمومی دنیا با زبان رایج صحبت کنیم و جایگاه حقیقی خود را بگیریم.

وی افزود: چهره سیاه شده و کریه برای هیچ کس جاذبه ندارد. بنابراین نباید اجازه دهیم که چهره ما را سیاه نشان دهند که البته در این حوزه نقش دستگاه‌های نظارتی بیشتر است.

مناقصه‌ها و مزایده‌ها در سایت تعریف شده دولت ثبت شود

همچنین پورمحمدی در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سازمان بازرسی کل کشور تلاش جدی و وسیعی را به خصوص در شفاف‌سازی فعالیت‌های مالی کشور انجام داده‌اند و در این رابطه با دیوان محاسبات تشریک مساعی جدی داریم. وی ادامه داد: از همه‌ دستگاه‌ها خواسته‌ایم فعالیت‌های مالی خود را که عمدتا مناقصه‌ها و مزایده‌ها است، از سایت تعریف شده‌ای که دولت در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی تشکیل داده، شکل دهند.

تخلفات دولت ۲۰ درصد کمتر شده است

پورمحمدی خاطرنشان کرد: خوشبختانه ما در بیش از یک سوم فعالیت‌های مالی دولت حضور پیدا کرده‌ایم که عمدتا مناقصه‌ و مزایده‌های مهم کشور است و امسال میزان تخلف از سال گذشته کمتر بوده است. براساس گزارش‌هایی که به دست ما رسیده حدود ۲۰ درصد تخلف کمتر شده است. تذکرات ما نیز به همین میزان کاهش یافته و نقض قراردادهای مالی نیز به همین دلیل کمتر شده است.

تا زمانی که پرونده‌ها به خوبی تکمیل نشده چیزی را منتشر نمی‌کنیم

پورمحمدی با بیان این که پرونده‌های جدی و عمده‌ای را تعقیب کرده و در حال تعقیب هستیم، ادامه داد: یک تجربه‌ منفی و آزار‌دهنده در میان افکار عمومی داریم؛ معمولا خیلی از پرونده‌ها ناقص ارائه شده و منجر به حکم و نتیجه موثر و رضایت‌بخش برای افکار عمومی نبوده است. به عنوان مثال اتهام بزرگی در جامعه مطرح می‌شود، یک نسبت فساد بزرگ در جامعه داده می‌شود، سپس در سیر کار، مستندات لازم فراهم نمی‌شود یا در مقام رسیدگی قضایی، محکمه نمی‌تواند حکم مناسب را صادر کند و افکار عمومی با یک تضاد روبه‌رو می‌شوند. به همین دلیل ما برای این که جامعه را دچار این مشکل و اضطراب اجتماعی نکنیم سعی کرده‌ایم تا زمانی که پرونده‌ها به خوبی تکمیل نشده چیزی را منتشر نکنیم.