اعتراض به تغییر نام برنامه توسعه

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد توصیه‌هایی را در مورد تدوین برنامه پنجم ارائه داد. به گزارش ایلنا، ارسلان فتحی‌پور که پیش‌تر در نامه‌ای به علی لاریجانی، رییس مجلس نتایج بررسی‌های کمیسیون متبوع خود درباره پیش‌نویس لایحه برنامه پنجم را اعلام کرده بود، در نامه‌اش خطاب به احمدی‌نژاد نوشت که عنوان «برنامه توسعه» باید برای برنامه پنجم ذکر شود و نظرات رهبری معظم در مورد عدالت و پیشرفت در مبنای برنامه مورد توجه قرار بگیرد. متن نامه رییس کمیسیون اقتصادی مجلس به این شرح است:

«نظر به اهمیت برنامه پنجم در جهات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور به عنوان کلیدی‌ترین اسباب تقرب به افق چشم‌انداز ۱۴۰۴، کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پیش‌نویس برنامه را در معرض بررسی‌های کارشناسی قرار داده، نظرات ابرازی را جمع‌بندی و جهت استحضار آن برادر ارجمند و صدور دستورات لازم به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری به شرح زیر به استحضار می‌رساند:

۱ـ در خصوص عنوان برنامه عنایت به نکاتی چند به لحاظ مباحث اقناعی ضرورت دارد:

الف: مقام معظم رهبری در صدر ابلاغیه سیاست‌های برنامه مرقوم فرموده‌اند: «سیاست‌های کلی برنامه پنجم که باید مبنای تهیه و تدوین قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران باشد ابلاغ می‌گردد.» در ابلاغیه موصوف رویکرد مبنایی برنامه را «پیشرفت و عدالت» تعیین فرموده‌اند علی‌هذا پیشنهاد دارد از تسری «محور برنامه» به «عنوان اصلی برنامه» اجتناب گردیده، عنوان «توسعه» اکیدا متذکر شود.

ب: مفهوم توسعه در برنامه‌های متناظر جنبه عام داشته و در برنامه‌های اول تا چهارم گذشته نیز مشخصا به عنوان توسعه پرداخته شده است، لذا استفاده از عنوان توسعه در برنامه پنجم ضروری بوده و انعکاس آن در ترجمه‌ها به جهان خارج حائز اهمیت ویژه است.

۲ - انطباق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری با احکام برنامه پنجم امری غیرقابل اجتناب به نظر می‌رسد؛ به طوری‌که موارد مذکور در ابلاغیه مقام معظم له به گونه‌ای شایسته در احکام برنامه متجلی گردد. بدیهی است در این صورت کنترل اجرای برنامه و تهیه گزارشات تطبیقی به سادگی میسر خواهد شد.

۳ـ ضرورت برخورد برنامه‌ای با امر خطیر «سرمایه در مفهوم عام» آن و در ابعاد ذیل نیز می‌بایستی مورد توجه ویژه قرار گیرد:

الف: رویه‌های پیشگیری از فرار مغزها (خروج سرمایه انسانی)

ب: رویه‌های پیشگیری از فرار سرمایه‌های پولی و متقابلا جذب سرمایه از خارج

ج: رویه‌های پیشگیری از اسراف در آحاد جامعه با هدف کاهش مصرف و مترادف با افزایش پس‌انداز با سرمایه‌گذاری (محقق ساختن اصلاح الگوی مصرف)

د: اجتناب از سرمایه‌گذاری‌های کم‌بازده.

۴ـ متحول ساختن بستر توزیع کالا (با گسترش تعاونی‌ها و مجتمع‌های بزرگ توزیع در قبال کاهش واحدهای خرده‌فروشی کوچک) با هدف کاهش هزینه خانوارها و بنگاه‌های تولیدی و همچنین کاهش اتلاف کالاها در مرحله توزیع و خرده‌فروشی (به ویژه اتلاف محصولات کشاورزی)

۵ـ عنایت لازم به اقشار دهک‌های پایین درآمدی (سه دهک پایین) به عنوان تنگدستان جامعه با اهداف اقتصادی از یک سو و اهداف اجتماعی از سوی دیگر.

۶ـ پیشگیری از رانت‌خواری و ویژه‌خواری و فساد اقتصادی با تعیین مکانیسم‌های مشخص و اولویت‌های معین.

۷ـ تجدیدنظر در فصل‌بندی برنامه به عنوان نکته‌ای مهم مورد توصیه قرار گرفته است تا کارشناسان مرتبط با برنامه و نمایندگان محترم مجلس (از ابعاد تحلیل و نظارت) بتوانند بر جامعیت و مانعیت ‌مجموعه برنامه واقف گردیده در زمینه‌های لازم به سهولت به احکام مورد نظر دسترسی پیدا کنند؛ در حالی که طبقه‌بندی موضوعی احکام در پیش‌نویس حاضر به سختی قابل تشخیص بوده و چه بسا برخی جوانب به لحاظ عدم توجه به اهمیت طبقه‌بندی از اولویت و تسلسل مراتب خارج شده است. در پایان آمادگی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و مشاوران اینجانب را جهت هر گونه تبادل نظر به معاونت محترم نظارت و راهبردی ریاست‌جمهور اعلام می‌دارد.

ارسلان فتحی‌پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی»