شرایط فراهم شود، سوخت هسته‌ای معاوضه می کنیم

عکس: ایرنا

دنیای اقتصاد-مجید اعزازی: میانجیگری ترکیه بین‌ایران و آمریکا با توجه به تازه‌ترین سفر سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی به آنکارا و همچنین سفر روز دوشنبه رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به واشنگتن و دیدارش با باراک اوباما رییس جمهور آمریکا، ادامه مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ درباره تامین سوخت هسته‌ای رآکتور تحقیقاتی تهران و همچنین بخش‌هایی از سخنان محمود احمدی‌نژاد در اصفهان مبنی بر‌این که ‌ایران مهمترین کشور جهان است و مستنداتی دال بر ممانعت آمریکا از ظهور امام زمان (ع) نزد ‌ایران وجود دارد، محور سئوالات خبرنگاران در نشست هفتگی سخنگوی وزارت خارجه با رسانه‌ها بود. دیروز رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به این که در سفر رییس‌جمهور ترکیه به آمریکا، اردوغان ضمن انتقاد از تصمیم شورای حکام پیشنهاد داد که ترکیه برای میانجیگری مساله اتمی ایران وارد شود. آیا ایران لزومی می‌بیند که کشور دیگری در این زمینه وارد شود؟‌ گفت:‌ با توجه به اینکه حقانیت عملکرد ما مورد تایید کشورهای زیادی در دنیا است، همان طور که کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد و کنفرانس اسلامی بارها حمایت‌شان را اعلام کرده‌اند، طبیعی است که تلاش برای موضوع صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان را صحیح می‌دانند و مسیری که کشورهای دیگر در رابطه با این موضوع طی می‌کنند را به سمت بن‌بست می‌دانند. از این رو تلاش‌هایی دارند که از حقانیت کشورمان دفاع کنند. این موضوع مربوط به ترکیه نمی‌شود. کشورهای زیادی این اقدام را انجام می‌دهند، امیدواریم این احقاق حق برای همه کشورهای مستقل در زمینه دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای فراهم شود.

مهمان‌پرست درباره دیدار سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و نخست‌وزیر ترکیه و انتشار اخباری مبنی بر ارائه پیامی از سوی ایران به آمریکا در این دیدار، گفت: رابطه ما با کشور سوریه و ترکیه بسیار نزدیک، صمیمی و برادرانه است و در دوران اوج این روابط هستیم. طبیعی است که مقامات کشور ما با مقامات ترکیه و سوریه در رابطه با موضوعات مختلف دوجانبه و منطقه‌ای‌ رایزنی‌های مستمر دارند و این سفر هم در این چارچوب بوده است.

وی در مورد انتشار اخباری مبنی بر پیام اوباما به ایران توسط اردوغان و این که آیا ایران از نقش میانجیگیری ترکیه در مورد موضوع هسته‌ای خود استقبال می‌کند؟ گفت: برای حل مشکلات هسته‌ای ما با کشورهای صاحب این دانش یا کشورهایی که در غرب نسبت به سایر کشورها اعمال فشار می‌کنند حرف غیرشفافی وجود ندارد. موضع ما کاملا شفاف و روشن است. نیازمان مشخص است. همه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ما زیر نظارت آژانس و با همکاری آژانس در حال پیگیری است و اعلام شده است. معتقدیم این مطالب به صورت شفاف گفته شده است. بعید می‌دانیم احتیاج باشد مجددا فرد دیگری این موارد را مطرح و پیگیری کند.

وی درپاسخ به این که آیا اوباما واقعا توسط اردوغان به ایران پیامی داده است؟ گفت: این موضوع را یا باید از آقای اوباما بپرسید یا آقای اردوغان.

وی همچنین در واکنش به تعیین ضرب الاجل آمریکا برای ایران تا پایان سال جاری میلادی برای پاسخ به پیشنهاد آژانس اتمی گفت: به نظر می‌آید این مساله ادامه همان رویه نادرست قبلی است. این گونه مهلت‌ها که تهدیدآمیز و به عنوان فشار استفاده می‌شود کارآیی ندارد. ما با این صحبت‌ها از حقوق اساسی کشورمان در دستیابی به دانش ارزشمند هسته‌ای دست نخواهیم کشید. موضوع تحریم برای کشور ما دیگر تازگی ندارد. در هر مرحله از تحریم ما به خودکفایی و استقلال و ایستادن روی پای خود نزدیک‌تر شده‌ایم. اگر آن‌ها باز هم بخواهند این راه را دنبال کنند، نتیجه‌ای نخواهد داشت غیر از اینکه ما بر اهداف خود جدی‌تر می‌شویم.

مهمان‌پرست درباره موضع‌ ایران برای تبادل سوخت در خارج از کشور گفت: ما نقطه نظرات‌مان را راجع به سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران قبلا اعلام کرده‌ایم. ما به سوخت نیاز داریم و این موضوع برای اهداف صلح‌آمیز و پزشکی است و برای ما ضرورت دارد. به عنوان عضو متعهد آژانس، آژانس باید توسط کشورهای دیگر که این سوخت را در اختیار دارند نیاز ما را تامین کنند. چند راه برای تامین این سوخت وجود دارد. فروش سوخت، معاوضه سوخت ‌٥/٣ درصد با ‌٢٠ درصد و تولید سوخت ۲۰ درصد در کشور.

وی افزود: ایران هیچ‌گاه نگفته است که سوخت ‌٥/٣ درصد را با ‌٢٠ درصد معاوضه نمی‌کند. بحث این است که به خاطر این که رفتار کشورهای غربی و بعضی از کشورهای دیگری که در این رابطه می‌توانند سوخت را در اختیار ایران بگذارند در گذشته به گونه‌ای بوده است که اعتماد مردم و مسوولان ما را سلب کرده است، طبیعی است که به این راحتی نمی‌توانیم به حرف آن‌ها اعتماد کنیم. اگر آن‌ها بتوانند برای ما شرایطی فراهم کنند که این اعتماد جلب شود، ما آمادگی معاوضه سوخت را همیشه داریم. این مساله با تولید سوخت با غنای ‌٢٠ درصد از سوی ایران منافاتی ندارد.

وی تاکید کرد: ما باید نیازمان را تامین بکنیم، در شرایطی که کشورهای صاحب منابع سعی می‌کنند از این ابزار برای فشار به کشورهای مستقل استفاده بکنند، همان طور که در مورد مساله بنزین شاهد چنین رفتاری هستیم و بعضی از کشورها از این موضوعات به عنوان اهرمی برای فشار استفاده می‌کنند، طبیعی است ما باید به فکر تامین سوخت به وسیله دانشمندان هسته‌ای خودمان باشیم. این برنامه بلند مدت است. در ‌آینده همه کشورها به تامین این سوخت نیاز دارند و طبیعی است که بخواهیم مقداری از آن را نیز از کشورهای دیگر تامین کنیم.

مهمان‌پرست درباره ادامه مذاکرات ژنو گفت: موضوع مذاکرات بسته پیشنهادی ایران بود. ما آمادگی خود را برای ادامه مذاکرات اعلام کردیم. طرف مقابل باید آمادگی پیدا کند تا این مذاکرات ادامه پیدا کند. در حال حاضر این آمادگی را در طرف مقابل نمی‌بینیم. ما آماده ادامه مذاکرات حول موضوع بسته پیشنهادی ایران هستیم.

یکی دیگر از خبرنگاران در مورد مذاکرات ایران با آمریکا پرسید که مهمان‌پرست پاسخ داد: موضوع مذاکره با آمریکا هیچ‌گاه مطرح نبوده است. اگر بحثی بوده است راجع به فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان بوده است که کشورهای ‌١+۵ مدعی بودند آن را در نشستی با حضور کشور ما دنبال کنند که در بعضی از جلسات نماینده آمریکا هم حضور پیدا کرد. هیچ‌گاه بحث مذاکره با آمریکا را در دستور کار نداشته‌ایم و فعلا هم در دستور کار نداریم.

مهمان‌پرست در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه قرار است رژیم صهیونیستی با همکاری آمریکا در فرودگاه‌های غیرقابل استفاده مانورهایی مشترک برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران انجام دهد، تاکید کرد: این جنگ‌های روانی و تبلیغاتی زیاد صورت می‌گیرد و در پس همه این‌ها نیز اعمال فشار برای ایجاد نگرانی و هراس در میان مردم وجود دارد یا فکر می‌کنند مسوولان ما با جنگ روانی دچار شتابزدگی می‌شوند. این موارد ارزش توجه ندارد. کشور ما با اقتدار توانایی حفاظت از مرزهای خود را دارد و طرف مقابل این موضوع را به خوبی می‌داند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر‌این که رییس‌جمهور در سخنرانی خود در اصفهان گفته بود مدارکی در دست است که نشان می‌دهد آمریکا مانع از ظهور امام زمان (عج) می‌شود، آیا ‌این مدارک در اختیار وزارت‌خارجه نیز قرار گرفته است، گفت: اظهارات رییس‌جمهور بر اساس مواضع اصولی و مبانی اعتقادی ‌ایران است که توسط‌ایشان در سخنرانی‌های مختلف تشریح می‌شود. ‌این گونه سوالات بهتر است در جلساتی که خودشان هستند، مطرح شوند. آنچه که ما از‌این اظهارات درک کردیم، هیچ مغایرتی با مواضع کشورمان ندارد.

وی همچنین در پاسخ به خبرنگار دیگری که پرسید با توجه به‌این که رییس‌جمهور ‌ایران را مهم‌ترین کشور جهان خوانده است، آیا ‌این موضع در دیپلماسی جمهوری اسلامی‌ ایران نیز مد نظر قرار دارد، گفت: سخنان ‌ایشان به‌این معنااست که در جهان امروز نقش خاورمیانه بسیار حائز اهمیت است و کشورهای بزرگ و ابرقدرت همه به دنبال منافع خود در ‌این منطقه هستند. بر‌این اساس‌ ایران با توجه به نقشی که در خاورمیانه‌ایفا می‌کند، به طور طبیعی یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه است.