خط قرمزهای مبهم سینمای ایران

جواد شمقدری معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفتاد و دومین روز حضورش در معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقابل خبرنگاران نشست.

شمقدری صبح دیروز ـ ۱۷ آذر ماه ـ در تالار اجتماعات بنیاد سینمایی فارابی در اولین نشست خبری‌اش در دوره مدیریتش در سینما گفت: توقع اصلی اصلاح رویکردها است که در همه حوزه‌ها رخ خواهد داد. بعضی از اصلاحات انجام شده و بعضی دیگر نیز احتیاج به کار کارشناسی بیشتر دارد. وارد دوره‌ای شده‌ایم که شاهد تحولات خوبی در سینما باشیم.

وی ادامه داد: با گذشت ۳۰ سال از انقلاب اسلامی باید اصلاح بعضی رویکردها را دنبال کنیم و امیدوارم سینماگران در همه بخش‌های مختلف و کارشناسان این حوزه راهکارهای مناسب را در این راستا به ما گوشزد کنند.

معاون امور سینمایی وزارت ارشاد، رونق سینمای ایران را از مهم‌ترین اهدافش برشمرد و اظهار کرد: صدور پروانه ساخت‌ و نمایش و مجوزها در نمایش خانگی تسریع شده است.

او در توضیح دیگر برنامه‌هایش گفت: ایجاد رویکرد عدالت‌طلبانه و توجه به شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها از دیگر برنامه‌های ما است و در گام اول کشور را به هفت منطقه تقسیم کرده‌ایم تا بودجه را به سمت آنها سوق دهیم که از این مناطق می‌توان به مشهد، تبریز، اصفهان، همدان، کرمان، تهران و اهواز اشاره کرد.

وی افزود: با تشکیل سازمان جشنواره‌ها وضعیت جشنواره‌های زیرمجموعه معاونت سینمایی را سامان خواهیم داد و این کار با جشنواره فجر به صورت نمادین آغاز شده و در سال‌های آینده این سازمان مسوول برپایی همه جشنواره‌هایی که در اهداف سینما طراحی شده است، خواهد بود.

معاون سینمایی در ابتدای این جلسه یکی از اشکالات عمده سینما را ضعف در امکانات و به‌روزشدن اطلاعات دانست و اظهار کرد: مدیریت جدید مرکز توسعه فناوری برنامه خوبی را دنبال می‌کند تا سینمای ایران همپای بین‌الملل به‌ حد استانداردهای لازم برسد.

شمقدری افزود: ۱۰۰ فیلم را انتخاب کرده‌ایم تا به پنج زبان زنده دنیا زیرنویس شود تا با عرضه به مخاطبان جهانی نقیصه عدم حضور موفق در حوزه بین‌الملل را پوشش دهیم.

وی افزود: بین خودمان و سینماگران حرفه‌ای باید استاندارد فیلم ایرانی را تعریف کنیم. متاسفانه بسیاری از فیلم‌هایی که الان ساخته می‌شوند سینمایی نیستند و درحالی‌که هزینه زیادی صرف ساخت آنها می‌شود، می‌توان به آنها کار تلویزیونی گفت. فیلم استاندارد تعریف مشخصی دارد و این موضوع می‌تواند شرایط کار ما را در آینده ترسیم کند.

شمقدری با بیان این‌که به دنبال افزایش مخاطب ایرانی و جهانی هستند، تصریح کرد: امسال ۶۰ فیلم اکران خواهد شد و رکورد حدود اکران ۴۵ فیلم در سال را خواهیم شکست و این درحالی است که در زمان معاونت سینمایی زنده‌یاد سیف‌الله داد به سختی ۳۵ فیلم اکران می‌شد.

افزایش بودجه سینما

معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وضعیت بودجه سینمای ایران گفت: دولت در آستانه ارائه بودجه به مجلس است و باید در این راه کمک کنیم تا سهم فرهنگ در این بودجه افزایش یابد، البته در بخش فرهنگ سهم سینما در داخل وزارت ارشاد افزایش یافته است و امیدوارم در هنگام ارائه لایحه نیز این افزایش بودجه لحاظ شود.

وی با اشاره به اینکه باید سینمای ایران استانداردسازی شود، گفت: بسیاری از فیلم‌های سینمایی ساخته شده در ایران سینمایی هستند، حتی اگر با نگاتیو ساخته شود باید استاندارد صحیح سینمای ایران را تعریف کنیم و اگر سینمای ایران استاندارد شود و رابطه سینماگران و مدیران سینمایی و مخاطبان به صورت استاندارد تعریف شود، سهم تماشاگران نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: ما ظرفیت بزرگی از مخاطبان را امروز فراموش کرده‌ایم و در حالی که جمعیت ایران ۷۰ میلیون نفر است، فقط هفت میلیون نفر به سینما می‌آیند.

شمقدری با اشاره به فیلم‌های اکران شده گفت: در سال تاکنون فقط حدود ۳۲ فیلم اکران می‌شود، اما امسال این آمار به ۴۵ فیلم رسیده است و به دنبال آن هستیم تا پایان سال تعداد فیلم‌های اکران شده را به ۶۰ فیلم افزایش دهیم.

معاون امور سینمایی ادامه داد: به دنبال افزایش سهم بودجه سینمای ایران هستیم و خوشبختانه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این ارتقای بودجه را به عمل آوردیم و امیدواریم در مجلس هم عملی شود تا بودجه در شانی به سینمای ایران اختصاص پیدا کند.

تولید بازی‌های رایانه‌ای از فیلم‌های ایرانی

وی با اشاره به اهمیت بازی‌های رایانه‌ای گفت: در دنیا ۱۴ هزار میلیارد تومان سود حاصل از گردش مالی بازی‌های رایانه‌ای است و این رقم آمار بالایی است، تلاش داریم تا بازی‌های رایانه‌ای بعضی فیلم‌های سینمایی را تولید کنیم و بعضی آثار نیز همزمان با ساخت مقدمات تولید بازی‌های رایانه‌ای آنها فراهم شود.

سینمای بدون ممیزی وجود ندارد

معاونت سینمایی با اشاره به وضعیت ممیزی گفت: در بخش ممیزی و هدایت به دنبال راهکارهای جدید هستیم ممیزی را نمی‌توان حذف کرد و در هیچ کشوری نیز سینمای بدون ممیزی وجود ندارد، اما به دنبال شیوه‌ها و روش‌های جدیدی هستیم که حقوق مردم و سینماگران رعایت شود.

وی ادامه داد: در بخش ممیزی و نظارت بر فیلم‌ها دو موضوع اصلی خط قرمز فیلم‌های سینمایی است اولین موضوع مبانی دینی جامعه است. یک فیلم نمی‌تواند مبانی دینی اسلام و کل جامعه را مخدوش کند و به آن توهین کند. دومین خط قرمز ما حریم اخلاقی خانواده‌ها است. متاسفانه در بعضی دوره‌ها به دلیل آنکه حریم اخلاقی خانواد‌ه‌ها در فیلم‌ها رعایت نمی‌شد، سینما آسیب دید و مخاطب ۵۶ میلیونی سینما به ۱۳ میلیون کاهش یافت و امروز مردم از ما توقع دارند که این حریم‌ها را رعایت کنیم.

شمقدری به بحث ممیزی و نظارت اشاره کرد و افزود: در حوزه ممیزی و نظارت دنبال راهکارهای جدید هستیم و دوست داریم همه به ما کمک کنند تا شیوه‌های بهتر را پیدا کنیم و حقوق مردم و سینماگران رعایت شود.

معاون سینمایی وزارت ارشاد مبانی دینی و اعتقادی را از خط قرمزهای سینما برشمرد و اظهار داشت: این دو نباید مخدوش شود؛ ضمن آن‌که در سال‌های گذشته دچار لغزش حریم اخلاقی و امنیت خانوادگی شده‌ایم و خانواده‌ها برای حضور در سینما احساس امنیت نمی‌کردند و در تلاش هستیم تا این موارد را در سینما رعایت کنیم.

پرونده ممنوع‌الخروجی‌های سینما در محاکم قضایی

در این نشست جواد شمقدری در پاسخ به سوال ایلنا درباره ممنوع‌الخروج‌ها گفت: همان‌طور که قبلا نیز اعلام کرده‌ام، مواردی که به حوزه شخصی افراد برمی‌گردد خود باید پاسخگو باشد، اما ما در این زمینه رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی انجام داده‌ایم و باید بگویم که جای نگرانی وجود ندارد. زیرا این هنرمندان در کشور حضور دارند و پرونده در محاکم قضایی در حال پیگیری است و هم‌اکنون در این مرحله متوقف است، البته تلاش داریم با گفت‌وگوهایی که انجام شده است پرونده‌ها به زودی به سرانجام برسد.

وی درباره ورود هنرمندان ایرانی که در خارج از کشور حضور دارند، گفت: هیچ ممنوعیتی برای ورود هنرمندان ایرانی وجود ندارد و هر کسی که دوست داشته باشد می‌تواند به کشور بازگردد.

هدفمند کردن یارانه‌ها در سینما

شمقدری در پاسخ به سوالی درباره نقش هدفمند کردن یارانه‌ها در سینما گفت: یکی از اهداف هدفمند کردن یارانه‌ها این است که باید سهم فرهنگ در سبد مردم افزایش یابد و بر اساس صندوقی که دولت تعیین کرده حوزه سینما آسیب کمتری ببیند و ما حتی از صنوف مختلف خواسته‌ایم تا طرح‌ها و برنامه‌های خود را ارائه کنند.

معاون سینمایی وزیر ارشاد در پاسخ به سوالی درباره تعامل با خانه سینما گفت: ما به دنبال تعامل با آنها هستیم و البته آنها باید به نوعی به ما گزارش بدهند که در پی این سفر ده روزه به آمریکا چه دستاوردهایی را داشته‌اند و دستاوردهای آموزشی و فنی را به ما ارائه بدهند تا در اختیار سینماگران قرار داده شود.

اکران «کتاب قانون» در خارج مناسب نیست

وی در پاسخ به سوالی درباره نمایش کتاب قانون در خارج از کشور گفت: من هم اعتقاد دارم که نمایش کتاب قانون در خارج مناسب نیست، چون تصویری که از ایران نشان می‌دهد، همه ایران نیست و امیدوارم تهیه‌کننده و کارگردان این فیلم هم قانع شوند و از اکران این فیلم در خارج از کشور خودداری کنند.