وضع مردم خوب می‌شود

عکس: president.ir

تحریم‌ها نه اینکه هیچ اثری ندارند اما اثری نیست که در زندگی مردم ایران مدام فشار وارد کند

با اجرای لایحه یارانه‌ها اگر کسی در سال ۱۰ کیلو مرغ مصرف می‌کرده است، این قدرت را پیدا می‌کند که ۱۵ کیلو مرغ مصرف کند محمود احمدی‌نژاد سه شنبه شب در گفت‌وگوی تلویزیونی خود، درباره رابطه و مذاکره با دولت آمریکا سخن به میان آورد و اظهار کرد، آمریکا بر اثر فشار صهیونیست‌ها از موضوع معامله هسته‌ای منصرف شده است.

به گزارش فارس احمدی‌نژاد در این گفت‌وگو با اعلام این‌که مبادله هسته‌ای پیشنهاد ایران بوده است، اظهار کرد که ۴۰۰ کیلو با ۱۲۰۰ کیلو فرقی ندارد و گفت: ما تولید اورانیوم ۵/۳ درصد را از ۳۰ سال پیش شروع کردیم و الان دو هزار کیلومتر جلوتریم.

احمدی نژاد همچنین اعلام کرد که با اجرای لایحه یارانه‌ها وضع پولی مردم خوب خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از دفتر امور رسانه‌های ریاست جمهوری، در این مصاحبه مجری پرسید: نظرتان در مورد اوضاع منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و تلاش دشمنان ملت ایران برای به انزوا کشاندن کشورمان چیست؟

احمدی‌نژاد پاسخ داد: در خاورمیانه مهمترین منطقه دنیا کدام کشور است؟ جایگاه ایران قابل انکار و پوشاندن نیست. ایران نه فقط در خاورمیانه، بلکه ورای خاورمیانه عنصر تعیین‌کننده در معادلات سیاسی بوده است. آنها به ما نیازمند هستند، همه کسانی که می‌خواهند در دنیا نقش‌آفرینی کنند، باید به خاورمیانه بیایند و در این منطقه به ایران نیاز دارند. نه تنها در خاورمیانه بلکه در کل دنیا به ایران نیاز دارند، ایران امروز در آفریقا، آمریکای جنوبی، آسیا، اقتصاد جهانی و مناسبات سیاسی جهانی حضور دارد.

ماجرای پیرزن ونزوئلایی

احمدی‌نژاد درباره سفر اخیر خود به ونزوئلا گفت: از اتفاقات شیرین در ونزوئلا واگذاری یکی از واحدهای مسکونی ساخته شده توسط شرکت ایرانی به پیرزنی ونزوئلایی بود که خانه خود را تحویل می‌گرفت. این خانم ابتدا با تشکر از ملت و دولت ایران و همچنین آقای چاوز به دو نکته اشاره کرد و اظهار داشت: پیش از دولت آقای چاوز هیچ مسوولی به مناطق فقیرنشین سر نمی‌زد و اعتنایی به اکثریت مردم محروم نمی‌کرد و دوم اینکه ایرانی‌ها برای ما خانه و رفاه می‌آورند - البته که آنها پول این خانه‌ها را می‌پردازند - اما آمریکا برای ما پایگاه نظامی می‌آورد، دنیا ببیند ایران بمب نیاورده، اقتصاد و رفاه را برای ما به ارمغان آورده است.

ریزترین عددی که فقط دستگاه ایرانی و ۵ کشور دیگر قادر به خواندن آن است

احمدی‌نژاد همچنین گفت که ایران سازنده دستگاه نانوسکوپ است و در توضیح کارآیی این دستگاه باید گفت که اگر یک میلیمتر را بر عدد هزار تقسیم کنیم یعنی یک هزارم میلیمتر را میکروسکوپ می‌تواند تشخیص دهد، اما اگر یک هزارم میلیمتر (میکرون) را بر عدد هزار تقسیم کنیم عددی به دست می‌آید که فقط نانوسکوپ ساخت دانشمندان ایرانی و پنج کشور دیگر دنیا قادر به تشخیص آن است. من یک نانوسکوپ ایرانی را به رییس‌جمهور برزیل و یک نانوسکوپ دیگر را به رییس‌جمهور ونزوئلا دادم و آقای چاوز گفت این بمب ایرانی است، این همان بمبی است که می‌گویند ایران می‌خواهد بسازد.

در آمریکای جنوبی برای ما دست زدند

احمدی‌نژاد افزود: در یک برنامه زنده تلویزیونی پرمخاطب که ده‌ها میلیون نفر در آمریکای جنوبی به دو زبان اسپانیولی و پرتغالی آن را می‌دیدند به مردم گفتم که ما سه ساعت است در حال گفت‌وگو هستیم و در این سه ساعت درباره اشتغال، مسکن، کارخانه، نیروگاه و ساخت سد صحبت کردیم اما دیگران وقتی دور هم جمع می‌شوند درباره پایگاه نظامی، تحقیر ملت‌ها، سلطه، تحریم و از این گونه حرف‌های بچه گانه سخن می‌گویند. که همه از این صحبت شادمان شدند، دست زدند و آقای چاوز هم خوشش آمد.

توافق ژنو چگونه به هم خورد؟

احمدی‌نژاد درباره توافقات هسته‌ای ژنو هم گفت: پیشنهاد اصل تبادل سوخت، با خود ما بود، ما به آژانس اعلام کردیم که حاضر به خرید اورانیوم ۲۰ درصد برای رآکتور تهران هستیم. آژانس نامه‌ای بدون امضا به ما داد. آژانس اعلام کرد این نامه پیشنهاد آمریکا و روسیه است مبنی بر اینکه حاضریم شما سوخت خود را به ما بدهید و ما غنی‌سازی کنیم و برگردانیم. با کلیات این موضوع موافق بودیم. این مساله برای ما مشکلی ندارد، زیرا فناوری را داریم.

گفتیم روند مذاکرات فنی را برای ترتیبات این کار انجام دهند و آنها اعلام کردند که فرانسه هم باشد زیرا لوله سوخت را فرانسه دارد و روسیه نمی‌تواند و روسیه باید غنی کند. ما با فرانسه مخالفت کردیم و گفتیم این کشور تعهد داشته است ۵۰ تن اورانیوم «یو اف ۶» را به ما بدهد، اما به تعهداتش عمل نمی‌کند.

آنها گفتند حق با شماست اما فرانسه هم باشد تا کار انجام شود، در بحث‌های فنی یک جوی درست کردند که چون ایران ۱۲۰۰ کیلو سوخت دارد، ما می‌خواهیم سوخت ایران را بیرون ببریم و ایران را از بمب دور کنیم. برای ما سوخت ۵/۳ درصد مساله پیش پا افتاده‌ای است و ما این میزان را ۳ و نیم سال پیش داشتیم. فروردین سال ۸۵ به فناوری دست پیدا کردیم و از آن زمان تاکنون ۲ هزار کیلومتر جلوتر رفتیم. این حرف که ادعا می‌کنند ما در پی ساخت بمب اتم هستیم بی‌ربط است.

اما در مورد تبلیغات غربی‌ها، متاسفانه عده‌ای نیز در داخل با آنها همراهی کردند که توطئه و فریب است. اینها یک عده کسانی بودند که در اوج فشارهای هسته‌ای از این طرف به ما فشار می‌آوردند و می‌گفتند کوتاه بیایید و حالا سوپرانقلابی شده‌اند.

به هر حال. ما این فرصت را به آنها دادیم اما آنها از این فرصت استفاده نکردند. البته هم بعضی‌ها در داخل مقصر بودند و هم آنها مقصرند زیرا نمی‌بایست به فشار صهیونیست‌ها و انگلیسی‌ها تن در می‌دادند.

تحریم جدیدی در کار نیست

در این لحظه مجری پرسید: پیش‌بینی می‌کنید گام‌های بعدی این سناریو چه باشد، عده‌ای معتقدند که این قطعنامه مقدمه‌ای و مواد اولیه برای انتشار قطعنامه شدید تری از طرف شورای امنیت سازمان ملل متحد در ماه دسامبر و قبل از آغاز سال میلادی جدید است و می‌تواند مستمسک اقدامات جدی علیه ایران باشد و زمینه تحریم‌ها و حتی شاید اقدامات نظامی باشد.

رییس‌جمهور گفت: آنها مگر تاکنون با ما شوخی داشتند که اکنون جدی باشند یعنی اقداماتشان تاکنون شوخی بوده است، مگر تحریم‌های قبلی که انجام دادند شوخی بود. آنها هر چه در توانشان بود آوردند و تمام توپ‌های خود را خالی کردند و اکنون چه چیزی را می‌خواهند تحریم کنند؟

مجری گفت: از جمله بنزین و تحریم‌های بانکی.

رییس‌جمهور پاسخ داد: ما سیستمی را طراحی کردیم که ظرف یک هفته همه بنزین‌های مورد نیاز وارداتی خود را در داخل تولید می‌کنیم و هیچ مشکلی نداریم اکنون یک کالای دیگری را تولید می‌کنیم و در صورت نیاز بلافاصله جایگزین می‌کنیم. مهمترین آن بنزین است، غربی‌ها چه کار می‌خواهند بکنند. ما داخل کشورمان غذا و ماشین را تولید و صادر نیز می‌کنیم. ما از اقتصادهای بزرگی هستیم که آنها به ما احتیاج دارند نه ما به آنها، غربی‌ها بیش از ما احتیاج دارند.

مجری پرسید: یعنی این تحریم‌ها هیچ اثر منفی یا افزایش هزینه‌ای ندارند؟

رییس‌جمهور پاسخ داد: نه اینکه هیچ اثری ندارند اما اثری نیست که در زندگی مردم ایران مدام فشار وارد کند، از طرف دیگر راه‌های جبرانش وجود دارد و ما انجام دادیم. پیش بینی من این نیست که آنها به دنبال تحریم‌های جدید هستند چون اصلا فایده‌ای ندارد و آنها حرف‌های خود را زده‌اند و اقدامات خود را انجام داده‌اند به خصوص در بحث نظامی من یک بار گفته‌ام که همه آنها کوچکتر از این حرف‌ها هستند که بخواهند به این موضوع فکر کنند.

برکات لایحه یارانه‌ها

احمدی‌نژاد درباره لایحه یارانه‌ها هم گفت: من با اطمینان به مردم می‌گویم که به عنوان کوچک خادمان مردم به موضوع اشراف دارم و می‌دانیم چه کار می‌خواهیم بکنیم و همراه مردم حرکت می‌کنیم و انشاء‌الله مردم هم همکاری می‌کنند.

هیچ بحران و فشاری بر مردم در راه نیست و فقط می‌خواهیم با هم به جلو برویم. عددها عوض می‌شود اما قدرت خرید مردم نه‌تنها کم نمی‌شود بلکه حتما زیاد هم می‌شود. یعنی اگر کسی در سال ۱۰ کیلو مرغ مصرف می‌کرده است، این قدرت را پیدا می‌کند که ۱۵ کیلو مرغ مصرف کند. انرژی در کل سبد ملی ما ذخیره می‌شود و این به نفع کشور است، آلودگی‌ها از بین می‌رود و خود مردم بر منابع خود مدیریت پیدا می‌کنند.

ما الان جای مردم نشسته‌ایم و تصمیم می‌گیریم و آن کسی که در ماه کل هزینه خرج خانواده‌اش ۱۰۰ هزار تومان است چه استفاده‌ای از یارانه می‌کند؟ هیچ، ما جای او تصمیم می‌گیریم. حتی کسی که در ماه ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد، برای او هم ما داریم تصمیم می‌گیریم و ما سبد هزینه و مصرفش را شکل می‌دهیم، چرا این کار را می‌کنیم؟ ما باید اجازه دهیم مردم خودشان درباره منابع مالی‌شان تصمیم بگیرند. برخی نگران بودند و می‌گفتند که شما قدرت خرید طبقات پایین را افزایش می‌دهید، اینها ممکن است وارد بازار شوند و تورم درست شود. اولا از مردم می‌خواهیم که پول اضافه خود را فوری خرج نکنند، سرمایه گذاری، ذخیره و پس انداز کنند.

کل تولید ما با ۴۰ درصد ظرفیت کار می‌کند و کارخانه‌های ما یک شیفتی هستند و وقتی در بازار تقاضا باشد، دو شیفتی می‌شوند و این یعنی تزریق خون تازه به پیکر اقتصاد کشور. فرض کنیم پنج دهک تا امروز نمی‌توانستند در خانه خود پلوپز داشته باشند، حالا پول به دستشان آمده است و می‌توانند پلوپز بخرند، ممکن است خواهش کنیم این کار را به تأخیر بیندازند و اجازه دهند کارخانه‌های ما تولید و وارد بازار کنند بعد مردم خرید کنند تا بی جهت بازار سیاه درست نشود و قطعا مردم ما هم می‌پذیرند و از خدا می‌خواهند که اقتصادشان پیشرفت کند و جلو سوء استفاده‌ها و هرز روی‌های اقتصادی گرفته شود. اگر منابع و اقتصاد را دست مردم بدهیم، مردم بهتر از ما مدیریت می‌کنند.

هم اکنون دولت به ازای هر یک نفر ایرانی سالی یک و نیم میلیون تومان به عنوان یارانه پرداخت می‌کند، فرض کنید ما همه این مبلغ را به خود مردم بدهیم، خودشان بهتر خرج می‌کنند و خودشان بهتر می‌دانند چگونه هزینه کنند، چقدر مواد غذایی مصرف کنند، خودرو بخرند یا نخرند، چه یخچالی بخرند، خود مردم بلد هستند، ما نباید برای آنها تصمیم بگیریم؛ ما باید مراقب باشیم که کسی اجحاف نکند یا انحصار درست نکند که به مردم فشار بیاید یا با بعضی بازی‌های روانی به مردم فشار نیاورد، دولت باید مراقبت کند.

فرض کنید قیمت علوفه در دنیا افزایش بیابد که طبعا قیمت مرغ هم بالا می‌رود مگر اینکه دولت جبران کند. دولت باید این انعطاف را داشته باشد که به مرغدار بگوید که شما نگران قیمت علوفه نباش، ما با هم تفاهم می‌کنیم، قیمت مرغ را افزایش ندهید.

پیام دوباره به غربی‌ها

احمدی‌نژاد همچنین دیروز در سفر استانی به اصفهان تاکید کرد: ما به کشورهای غربی پیشنهاد گفت‌وگو دادیم تا هر وقت سر عقل آمده و به حقوق ملت‌ها احترام بگذارند با آنها مذاکره کنیم، اما باید بگویم در مسائل هسته‌ای اگر پدرشان‌هم در بیاید و جلز ولز هم کنند ایران در مسائل هسته‌ای با شما گفت‌وگو نخواهد کرد. وی همچنین با اشاره به تامین سوخت ۲۰ درصد خاطرنشان کرد که اگر سوخت مورد نیاز ما را نمی‌دهید، ندهید بنده در اینجا اعلام می‌کنم ملت ایران به سوخت ۲۰ درصد و هرچه که لازم داشته باشد، دست خواهد یافت.

به گزارش ایلنا‌، محمود احمدی‌نژاد چهارشنبه در سفراستانی خود به اصفهان در جمع مردم این شهر در میدان امام خمینی این شهر به قطعنامه اخیر آژانس اشاره کرد و گفت: ملت ایران حتی اگر همه آنها با هم جمع شوند، هیچ ترسی نخواهد داشت. وی تاکید کرد: آنها قدرت اندیشه، تفکر و تعقل خود را از دست داده‌اند.