قطعنامه آژانس علیه ایران   سلطانیه: اجرا نمی‌کنیم

شورای حکام با تصویب قطعنامه‌‌ای خواستار تعلیق فعالیت سایت هسته‌ای فردو شد

مخالفت ایران با قطعنامه آژانس

دنیای‌اقتصاد- تصویب قطعنامه علیه فعالیت هسته‌ای ایران در تازه‌ترین نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌واکنش اعتراض‌آمیز مقامات تهران را در پی داشته است.

روز جمعه ۲۵ عضو شورای حکام آژانس به قطعنامه‌ای که خواستار تعلیق فعالیت سایت فردو شده است، رای مثبت دادند. رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه صدور قطعنامه شورای حکام نسبت به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران به‌رغم مخالفت کشورهای عضو عدم تعهد را رویکردی شکلی، نمایشی و با هدف اعمال فشار به جمهوری اسلامی‌دانسته و این گونه رفتارها را بی‌نتیجه خوانده است. علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌نیز صدور قطعنامه علیه ایران را اشتباه تاریخی طراحان آن خوانده و گفته است: این قطعنامه علاوه بر این که فضای همکاری فعلی را مختل می‌کند باعث خواهد شد ایران همکاری‌های داوطلبانه خود را که فراتر از تعهدات بود، ادامه ندهد.

از مجموع ۳۵ عضو شورای حکام، ۲۵ کشور به قطعنامه یاد شده که خواستار تعلیق فعالیت‌های تاسیسات فردوی ایران شده است، رای مثبت و سه کشور شامل ونزوئلا، مالزی و کوبا به آن رای منفی دادند. افغانستان، برزیل، مصر، پاکستان، آفریقای جنوبی و ترکیه شش کشوری بودند که به قطعنامه غربی‌ها رای ممتنع دادند، جمهوری آذربایجان از همسایگان ایران نیز به هنگام رای‌گیری، نشست را ترک کرد.

کشورهای آرژانتین، استرالیا، بورکینافاسو، کامرون، کانادا، چین، دانمارک، فرانسه، آلمان، هند، ژاپن، کنیا، کره‌جنوبی، مغولستان، هلند، نیوزلند، پرو، رومانی، روسیه، اسپانیا، سوئیس، اوکراین، انگلیس، آمریکا و اروگوئه نیز به قطعنامه شورای حکام علیه ایران رای مثبت دادند. در قطعنامه یاد شده از آنچه که اعلام دیرهنگام تاسیسات فردو به آژانس اتمی‌نامیده می‌شود، انتقاد شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه در تبیین موضع جمهوری اسلامی‌ایران در قبال این گونه قطعنامه‌ها گفت: در شرایطی که ماهیت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی‌به عنوان عضو متعهد آژانس بارها راستی‌آزمایی شده و عاری بودن از انحراف به سمت اهداف نظامی‌توسط بازرسان آژانس اثبات و گواهی شده است، این قطعنامه صحنه آزمایشی برای کشورهای مستقل و غیرمتعهد بوده که چگونه با حساسیت بیشتری در جهت تامین حقوق خویش گام بردارند.

وی افزود: در صورتی که حقوق اساسی ما بر اساس پادمان آژانس و به عنوان عضو ان. پی .تی تامین نشود، لزومی‌به اجرای تعهدات حداکثری در قبال آژانس نمی‌بینیم. هر چند عضویت ما در آژانس تداوم خواهد یافت.

قطع تمام همکاری‌های داوطلبانه تهران با آژانس

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌در پی تصویب قطعنامه علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز جمهوری اسلامی‌ ایران در شورای حکام با اشاره به این که بررسی موضوع هسته‌ای ایران در نشست شورای حکام باعث به وجود آمدن دو قطب در شورای حکام شد، تصریح کرد: نشست شورای حکام جلسه‌ای کاملا عادی بود، اما در عین حال آلمان قطعنامه‌ای علیه ایران ارائه کرد و خوشبختانه با وجود تلاش‌های زیاد و فشارهای سیاسی که صورت می‌گرفت این قطعنامه با اجماع به تصویب نرسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی صدور قطعنامه علیه ایران را اشتباه تاریخی طراحان آن خواند و گفت: این قطعنامه علاوه بر این که فضای همکاری فعلی را مختل می‌کند باعث خواهد شد ایران همکاری‌های داوطلبانه خود را که فراتر از تعهدات بود، ادامه ندهد.

سلطانیه با تاکید بر اینکه کشور مالزی که ریاست شورای حکام را بر عهده دارد به قطعنامه شورای حکام علیه ایران رای منفی داد، یادآور شد: ۹ کشور به قطعنامه رای ندادند و علاوه بر مالزی، ونزوئلا و کوبا نیز با آن مخالفت کردند و ما این موضوع را یک شکست سیاسی برای کشورهای غربی تلقی می‌کنیم، چرا که آنان امیدوار بودند قطعنامه علیه ایران با اجماع به تصویب برسد.

وی با تاکید بر این که ایران همواره اعلام کرده است که در چارچوب تعهدات خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌همکاری می‌کند، گفت: تاکنون هیچ قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت یا شورای حکام مانع ادامه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران نشده و این قطعنامه اخیر نیز تاثیری بر این فعالیت‌ها ندارد و ما کماکان زیر نظر آژانس به فعالیت‌های خود ادامه خواهیم داد.

سلطانیه درخصوص محور اصلی قطعنامه شورای حکام درباره ایران اظهار کرد: در این قطعنامه همکاری شفاف ایران در موضوع سایت فردو نادیده گرفته شد، که این باعث تاسف است. ایران تاکنون برای نشان دادن حسن نظر خود گام‌هایی فراتر از تعهدات برداشته است و این قطعنامه باعث خواهد شد که ایران تنها در چارچوب ان‌پی‌تی با آژانس همکاری داشته باشد. وی درباره احتمال کاهش همکاری‌های جمهوری اسلامی ‌ایران با آژانس خاطرنشان کرد: قطعنامه شورای حکام علاوه بر این که فضای همکاری فعلی را مختل می‌کند باعث خواهد شد که ایران همکاری‌های داوطلبانه خود را که فراتر از تعهدات بود، ادامه ندهد.اگر کشورهای غربی یک مثال داشته باشند که ایران بر اثر فشار سیاسی مبادرت به انجام کاری کرده است می‌توانند اعلام کنند، اما ما به آنان توصیه می‌کنیم که مسیر تقابل را ادامه ندهند. وی تاکید کرد: دنیا بداند که جمهوری اسلامی‌ ایران لحظه‌ای در دنبال کردن فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود درنگ نخواهد کرد و صدور قطعنامه اخیر شورای حکام نیز باعث وحدت مردم ایران و مصرتر شدن ما در پیگیری حقوق هسته‌ای در چارچوب ان‌پی‌تی می‌شود.

البرادعی: تحقیقات به بن‌بست رسیده است

این در حالی است که محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: تحقیقاتش درباره برنامه هسته‌ای ایران به «بن بست» رسیده است و اعتماد به اعتبار ایران پس از آنچه که آن را تاخیر در افشاسازی دومین مرکز غنی سازی اورانیومش خواند در حال کاهش است.

به گزارش ایسنا، البرادعی روز پنج‌شنبه اظهار کرد: در زمینه مسائل حل نشده که موجب نگرانی است و باید برای آژانس مشخص شود تا بتوان ماهیت کاملا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تایید کرد، هیچ‌گونه پیشرفتی حاصل نشده است. ما عملا به یک بن‌بست رسیده‌ایم، مگر این که ایران به طور کامل با ما تعامل کند. از این که ایران تاکنون با پیشنهاد خروج ذخیره اورانیومش و ارائه آن به کشور ثالث برای غنی‌سازی بیشتر موافقت نکرده است «ناامید شده‌ام».

بر اساس این طرح قرار بود ایران ۷۰‌درصد اورانیوم غنی‌سازی شده خود را برای فرآوری بیشتر و تبدیل آن به میله‌های سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران به خارج از کشور بفرستد، اقدامی که کشورهای غربی از آن به عنوان راه‌حلی برای رفع نگرانی‌هایشان یاد می‌کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه البرادعی در آخرین نشست به عنوان مدیرکل آژانس خطاب به اعضای شورای حکام گفت که پیشنهادات اخیر که به گفته وی ایران به آنها بی‌اعتنایی کرده است می‌توانست راه را برای مذاکرات جامع هموار کند.

مدیرکل آژانس علاوه بر آن از ایران به خاطر آنچه وی پنهان کردن دومین مرکز غنی‌سازی اورانیوم (فردو) در نزدیکی شهر قم خواند، انتقاد کرد.البرادعی گفت: من از این که ایران تاکنون با پیشنهاد اولیه یا مدالیته دیگری که هر دو به عقیده من متعادل و منصفانه است و می‌توانست به رفع نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران کمک کند موافقت نکرده است، مایوس شده‌ام.

البرادعی علاوه بر آن گفت که «بیش از یک سال است» که هیچ گونه حرکتی از جانب ایران در زمینه مطالعات ادعایی (این اتهامات که تهران در گذشته مطالعاتی را درباره تسلیحاتی شدن هسته‌ای انجام داده است) انجام نشده است. البرادعی همچنین از این که کشورهای عضو از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی اجازه نداده‌اند که ایران شواهد اولیه را ببیند، گله کرده است.

به گزارش ایسنا، ایران در ۲۱ سپتامبر ۲۰۰۹ به آژانس اطلاع داد که سایت جدیدی در قم در حال ساخت است. آژانس در ۲۶ و ۲۷ نوامبر از سایت فردو راستی‌آزمایی اطلاعات به عمل آورد و تاریخچه سایت را مورد بررسی قرار داد.

آژانس تایید کرد که اطلاعات طراحی سایت فردو که توسط ایران ارائه شده است با آنچه در سایت توسط بازرسان مشاهده شد، مطابقت دارد. ایران همچنین با بازرسی بعدی از سایت فردو برای پایان نوامبر موافقت کرده است.