دنیای اقتصاد - سخنگوی وزارت خارجه روسیه دیروز در یک کنفرانس خبری در پاسخ به احتمال وضع تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کرد که «ما روی پاسخ مثبت و سریع ایران حساب می‌کنیم و به همین دلیل موضوع تحریم‌های جدید منتفی است». هم‌زمان، دیروز اعلام شد که گروه ۱+۵ پیش‌نویس یک قطعنامه علیه ایران را برای تصویب به شورای حکام آژانس انرژی اتمی ارائه کرده است. روس‌ها دوباره فعال شدند

دور تازه فشارها علیه‌ایران

روسیه: منتظر پاسخ فوری و مثبت ایران به پیشنهاد آژانس هستیم

گروه ۱+۵ پیش نویس یک قطعنامه علیه‌ایران را به شورای حکام آژانس اتمی ارائه کرد

اوباما به رییس جمهور برزیل درباره برنامه هسته‌ای‌ایران نامه نوشت

دنیای اقتصاد- روسیه از سویی خواستار پاسخ فوری و مثبت ایران به پیشنهاد آژانس اتمی شده است و از سوی دیگر، همگام با سایر اعضای گروه ۱+۵‌، پیش‌نویس قطعنامه جدیدی را به‌این آژانس ارائه کرده‌است که بر اساس آن از ایران خواسته شده است تا هدف از ساخت تاسیسات هسته‌اى فردو را روشن کرده و تایید کند که مراکز اتمى دیگرى ندارد. همزمان، باراک اوباما رییس جمهور آمریکا عضو دیگر ۱+۵ در نامه‌ای به رییس‌جمهور برزیل پیش از رسیدن محمود احمدی‌نژاد به‌این کشور بر موضع واشنگتن درباره برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، آندره نسترنکو، سخنگوی وزارت خارجه گفت که مسکو انتظار دارد ‌ایران به پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر ارسال ذخیره اورانیوم غنی‌شده‌ این کشور به خارج برای تبدیل به سوخت اتمی، به سرعت پاسخ مثبت دهد. نسترنکو در کنفرانسی خبری در پاسخ به پرسشی درباره احتمال اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران گفت: «روی پاسخ مثبت و سریع‌ایران حساب می‌کنیم؛ بنابراین موضوع تحریم‌های ویژه نامربوط است.» موضع‌گیری سخنگوی وزارت خارجه روسیه ساعتی پس از آن منتشر شد که دولتمردان ‌ایران از نحوه تعامل مسکو با تهران ابراز رضایت کرده بودند. علی اکبر صالحی درباره تعویق راه‌اندازی نیروگاه بوشهر گفته بود: کارمان خیلی خوب با روسیه جلو می‌رود؛ اما یک سوء‌تفاهمی بود که غربی‌ها به آن دامن زدند؛ چرا که غربی‌ها نمی‌خواهند شرایط خوب سیاسی ایران و روسیه پایدار باشد. توافقنامه پیشنهاد شده آژانس اتمی از ایران درخواست می‌کند تا بیشتر اورانیوم غنی‌شده خود را برای انجام فرآیندهای بیشتر به منظور تبدیل به سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران به روسیه و از آنجا به فرانسه ارسال کند. ایران تاکنون با پذیرش این پیشنهاد مخالفت کرده است؛ زیرا به پایبندی غرب به تعهدات خود در این قرارداد مشکوک است. البته آن چنان که رامین مهمان پرست سخنگوی وزارت خارجه روز سه‌شنبه در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران گفته بود، هیچ کس در‌ایران مخالف خروج اورانیوم با غنای ۵/۳درصد نیست و بحث‌ها همگی به چگونگی خروج اورانیوم معطوف است. در همین رابطه سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز روز سه‌شنبه گفته بود که غرب باید به‌ایران برای خروج اورانیوم از کشور تضمین عینی بدهد و در‌ایران تبادل سوخت صورت گیرد.

نسترنکو در حالی خواستار پاسخ فوری و مثبت ایران به پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شده است که منابع دیپلماتیک اعلام کردند، قدرت‌هاى جهانى در قالب گروه ۱+۵ پیش‌نویس قطعنامه جدیدی را به‌این آژانس ارائه کرده‌اند که بر اساس آن از ایران خواسته شده است تا هدف از ساخت تاسیسات هسته‌اى فردو را روشن کرده و تایید کند که مراکز اتمى دیگرى ندارد. به گزارش رویترز، این پیش‌نویس که از جانب آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان پشتیبانى مى‌شود قرار است در نشست آتى شوراى حکام آژانس که امروز کار خود را آغاز می‌کند، بررسى شود. شورای حکام آژانس اتمی ۳۵ عضو دارد؛ اما هنوز مشخص نیست که آیا این پیش‌نویس توسط کشورهاى عضو شوراى حکام تایید خواهد شد یا نیمى از اعضاى آن که از کشورهاى در حال توسعه و عضو جنبش عدم تعهد هستند با چنین اقدامى مخالفت خواهند کرد.

بنا بر این گزارش، در صورت به تصویب نرسیدن پیش‌نویس، شش کشور طرف مذاکره با ایران به صدور بیانیه‌ای ساده علیه برنامه هسته‌ای تهران اکتفا می‌کنند. به گفته دیپلمات‌هاى نزدیک به آژانس که نخواستند نامشان فاش شود، پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده توسط قدرت‌هاى بزرگ، از ایران مى‌خواهد تا طی زمانى مشخص، جزئیات مربوط به هدف اصلى از ساخت تاسیسات هسته‌ای فردو و طراحى آن را فاش کند. این در حالی است که مقام‌های ایران اعلام کرده‌اند که تاسیسات جدید غنى‌سازى این کشور از سال ۲۰۱۱ میلادی و با ظرفیت سه هزار دستگاه سانتریفیوژ آغاز به کار خواهد کرد و هدف آن تولید سوخت کم غنى شده براى مصارف صلح‌آمیز است.

نامه اوباما به رییس جمهور برزیل

همزمان با اقدامات روسیه علیه‌ایران، مشاور رییس‌جمهور برزیل روز سه‌شنبه فاش کرد که رییس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه و قبل از ورود رییس‌جمهور ایران به برزیل، نامه‌ای را به رییس‌جمهور برزیل پیرامون موضع آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران ارسال کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، اوباما روز یکشنبه نامه‌ای را به لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رییس‌جمهور برزیل فرستاد و در آن بر موضع آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد. این نامه یک روز قبل از آنکه محمود احمدی‌نژاد وارد برزیل شود برای داسیلوا ارسال شد. بنا به گفته مشاور رییس‌جمهور برزیل، اوباما در ‌این نامه به طور واضح از میزبانی داسیلوا از احمدی‌نژاد انتقاد نکرده است، بلکه به طور ضمنی اعلام کرده که امیدوار است که رییس‌جمهور برزیل از این فرصت استفاده کرده و حمایت خود را از تلاش‌های بین‌المللی برای ایجاد سازش در زمینه برنامه هسته‌ای ایران ابراز کند. بنا به گزارش نیویورک‌تایمز، اوباما در نامه سه صفحه‌ای خود، بر حمایت خود از پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در تلاش است تا ایران را در جهت توسعه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای هدایت کند، تاکید کرده است. با وجود آنکه اوباما به داسیلوا نامه‌ای را ارسال کرده است، اما رییس‌جمهور برزیل روز دوشنبه و در حضور احمدی‌نژاد بر حمایت خود از حق ایران برای گسترش فناوری هسته‌ای به منظور استفاده در تولید انرژی تاکید کرد. بنا به گفته مقامات آمریکایی و برزیلی، اوباما پیش‌تر نیز درباره ایران با رییس‌جمهور برزیل بحث کرده بود و در ماه آوریل (فروردین)در نشست گروه ۲۰ اظهار امیدواری کرد که داسیلوا با احمدی‌نژاد درباره موضوعات هسته‌ای از طریق مذاکره وارد تعامل شود. بنا بر این گزارش حتی قبل از دیدار احمدی نژاد از برزیل، تنش‌هایی میان آمریکا و برزیل بر سر ابتکار عمل آمریکا برای قرار دادن پرسنل نظامی بیشتر در کلمبیا و همچنین بر سر مدیریت آمریکا در بحران سیاسی هندوراس به وجود آمده بود. در نامه اوباما همچنین درباره هندوراس، گفت‌وگوهای تغییرات آب‌وهوایی در «کپنهاگ» و دور مذاکرات تجاری «دوحه» مطالبی نوشته شده بود.

هم صدایی آلمان و اسرائیل علیه ایران

در تحولی دیگر، وزیر خارجه‌ آلمان در سفری به اراضی اشغالی گفت: برلین از رژیم صهیونیستی در زمینه برنامه‌ی هسته‌ای ایران حمایت می‌کند.

به گزارش ایسنا، گویدو وسترول، وزیر خارجه آلمان روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با آویگدور لیبرمن، همتای صهیونیستی‌اش با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت که در سفرش به کاخ سفید تاکید کرده است که کشورش تسلیحات هسته‌ای ایران را نخواهد پذیرفت و افزود که صبر آلمان در این زمینه حد و مرزی دارد. به گزارش خبرگزاری شینهوا، وزیر خارجه‌ آلمان در ادامه گفت: درصورتی که ایران برنامه‌ هسته‌ای‌اش را عقب نکشد و مذاکرات به شکست بیانجامد، تشدید تحریم‌ها در نظر گرفته خواهد شد. وسترول روز سه شنبه با شیمون پرز رییس رژیم صهیونیستی دیدار کرد و دو طرف در مورد برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.

همزمان با تکرار ادعای نظامی بودن فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ‌ایران، وزارت خارجه روسیه ادعای «هنری سوکولسکی»، کارشناس آمریکایی را که گفته بود روسیه در توسعه برنامه هسته‌ای نظامی به ‌ایران کمک کرده است بی‌اساس خواند.

به گزارش ایلنا به نقل از نووستی، وزارت خارجه روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: مسکو که عضو قرارداد منع گسترش سلاح هسته‌ای (ان‌پی‌تی) است، به‌طور کامل به تعهدات خود در زمینه عدم اشاعه طبق‌این قرارداد عمل می‌کند؛ همکاری خود با‌ ایران را بر‌این اساس و با احتساب همه محدودیت‌هایی که به واسطه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد الزام می‌شوند، برقرار می‌کنیم. مقاله سوکولسکی که مدیر اجرایی یکی از سازمان‌های غیردولتی واشنگتن است، چندی پیش در روزنامه «واشنگتن تایمز» به چاپ رسیده بود. وزارت خارجه روسیه همچنین اعلام کرد: همکاری مسکو و تهران در زمینه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای به ساخت نیروگاه اتمی بوشهر محدود می‌شود که کاملا بر اساس تعهدات روسیه و خواسته‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرا می‌شود و این همکاری کاملا قانونی و شفاف است.

آندره نسترنکو، سخنگوی وزارت خارجه روسیه