دفاع فیروزآبادی از  تبادل سوخت هسته‌ای

از دوستان روس به خاطر عدم تحویل موشک‌های اس - ۳۰۰ به ایران گله‌مندیم سردار سیدحسن فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح درباره موضوع تامین سوخت هسته‌ای مورد نیاز رآکتور تهران گفت: ما از تبادل سوخت زیان نخواهیم کرد، بلکه با به دست آوردن معادل آن، سوخت ۲۰ درصد مورد نیاز رآکتورها، سالانه نزدیک به یک میلیون نفر از هموطنان از امکانات درمانی ناشی از آن بهره خواهند برد.

به گزارش‌ایرنا‌، رییس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان‌اینکه ما حقانیت خود را در فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز به کرسی نشانده‌ایم، ادامه داد: ‌این موفقیت برای دانشمندان و سیاستمداران‌ ایران جای تبریک و تشکر دارد. وی به هموطنان اطمینان داد که تصمیمات هسته‌ای در سطوح عالی با استحکام و دلسوزی کامل برای منافع ملی در نظر گرفته می‌شود. فیروزآبادی گفت: به شبهه افکنان که از روی بی‌اطلاعی یا وابستگی گاهی مطالبی عنوان می‌کنند نباید گوش فرا داد؛ چرا که ذخیره سوخت نیروگاهی آسیب نمی‌بیند و خللی در ادامه غنی‌سازی وارد نمی‌کند.

در پی مذاکرات نمایندگان‌ایران، آمریکا، روسیه، فرانسه و محمدالبرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌که در آخرین روزهای مهرماه در شهر وین انجام شد، البرادعی پس از سه روز مذاکره پیش نویس قراردادی را برای تامین سوخت رآکتور اتمی‌تهران به طرفین مذاکره پیشنهاد کرد که بر اساس آن‌ایران می‌بایست ۷۵‌درصد از اورانیوم ۵/۳‌درصد خود را برای فرآوری بیشتر تا سقف ۲۰‌درصد به روسیه منتقل کند،سپس اورانیوم با غنای بالا برای تبدیل به میله‌های سوخت هسته‌ای به فرانسه منتقل شود و در نهایت روسیه میله‌های سوخت را به‌ایران تحویل دهد.

‌ایران حدود دو هفته پیش به‌این پیشنهاد پاسخ داده است. اگرچه‌ این پاسخ تاکنون انتشار نیافته است، اما ظواهر امر نشان می‌دهد که پاسخ‌ایران به‌این پیشنهاد منفی بوده است. مقامات تهران نیز به رسانه‌ها گفته اند که تمایلی به خروج اورانیوم از کشور ندارند و سیاست خرید سوخت هسته‌ای را پیگیری خواهند کرد. علاالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز پیشنهاد کرده بود که ارسال اورانیوم با غنای کم به خارج از کشور و واردات سوخت هسته‌ای به صورت گام به گام انجام شود. به دنبال عدم موافقت‌ایران با ارسال اورانیوم به روسیه، البرادعی هفته گذشته پیشنهاد کرد که اورانیوم به جای روسیه، به ترکیه ارسال شود. بر اساس گزارش‌ایرنا، رییس ستاد کل نیروهای مسلح همچنین در خصوص تعاملات تسلیحاتی‌ایران و روسیه نیز گفت: ما از دوستان روس در همسایه شمالی گله داریم. وی افزود: آیا استراتژیست‌های روسیه اهمیت ژئوپلیتیک‌ ایران را در امنیت‌این کشور در نظر نمی‌گیرند؟ چرا موشک‌های دفاعی اس-۳۰۰ که با تفاهم دو دولت برای اقدامات دفاع از‌ایران مورد توافق قرار گرفته است، مجوز ارسال دریافت نمی‌کند و بیش از شش ماه است که از تحویل آنها از طرف روس تخطی شده است. وی گفت: امیدواریم‌ این یادآوری، دوستان روس را به تسریع در تحویل مورد قرارداد تشویق کند.

حمایت روسیه از ارسال اورانیوم‌ ایران به ترکیه

در تحولی دیگر، آندره نسترینکو، سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که مسکو به موفقیت طرح تولید سوخت هسته‌ای‌ ایران در یک کشور ثالث علاقه‌مند است و از گزینه مشارکت ترکیه در‌ این طرح نیز حمایت می‌کند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری راس بالت، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که‌این کشور به تحقق موفقیت‌آمیز طرح تحویل سوخت هسته‌ای مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران، بر اساس طرح پیشنهادی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علاقه‌مند است. به گفته وی، مقامات وزارت خارجه روسیه روی‌این مساله حساب می‌کنند که تهران به زودی پاسخ رسمی و مثبت خود در خصوص طرح غنی‌سازی اورانیوم ایران در خارج از‌این کشور را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد داد.

نسترینکو افزود: ما بر‌این عقیده هستیم که تحقق موفقیت آمیز طرح پیشنهادی محمد البرادعی‌، مدیر کل آژانس می‌تواند گامی اساسی در ‌ایجاد اعتماد نسبت به جنبه صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ‌ایران و همچنین تاییدی بر آمادگی ‌ایران برای همکاری با جامعه جهانی باشد و در مجموع باعث می‌شود تا جو اعتماد لازم برای آغاز گفت‌وگوهای اساسی در خصوص مجموعه مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران به وجود آید. سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین گفت: فعلا پاسخ نهایی از طرف تهران دریافت نشده است. مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کار بر روی دستیابی به توافق بر سر ابعاد فنی مکانیزم ارسال اورانیوم غنی شده در سطح پایین ‌ایران به خارج از کشور و تولید سوخت هسته‌ای مورد نیاز برای رآکتور تحقیقاتی تهران ادامه می‌دهد. محمد البرادعی‌، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته در آستانه برگزاری نشست اقتصادی سران کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در استانبول پیشنهاد امکان غنی‌سازی اورانیوم‌ایران در خاک ترکیه را مطرح کرد. برخی از رسانه‌های ترکیه هفته گذشته خبر دادند که ‌این پیشنهاد مورد مذاکره مقامات ‌ایران و ترکیه نیز قرار گرفته است.

در همین حال،‌ ایسنا به نقل از خبرگزاری نووستی گزارش داد‌: کنستانتین بیریولین، معاون مدیر آژانس فدرال همکاری‌های فنی - نظامی فدراسیون روسیه گفت‌: روسیه مساله‌ تحویل سیستم‌های پدافند موشکی اس-۳۰۰ به ‌ایران را با مذاکرات خرید تسلیحات و تجهیزات نظامی با عربستان سعودی مرتبط نمی‌کند.

وی اخباری مبنی بر‌این‌که گویا روسیه قصد دارد به جای قرارداد با‌ ایران در خصوص صدور پدافندهای موشکی اس-۳۰۰ ‌، قراردادی مشابه با عربستان سعودی منعقد سازد را شایعه و خیال‌پردازی نامید. وی گفت: من در‌این مورد استفاده از کلمه «به جای» را نمی‌فهمم. چرا «به جای»؟ اگر عربستان سعودی از ما درخواست خرید اس-۳۰۰ کند، ما آماده بررسی آن بدون ارتباط به کشور دیگری هستیم. روسیه هیچ‌وقت به جای کشوری به کشور دیگر تجهیزات اعزام نمی‌کند.

بیریولین برای اولین بار مذاکرات فروش سلاح و تجهیزات نظامی به عربستان سعودی را تایید کرد و گفت: ما مذاکراتی را با شرکای عربستانی درباره امکان صدور تسلیحات روسیه به‌این کشور انجام می‌دهیم و به موفقیت آن امیدواریم.

در ماه اکتبر سال ۲۰۰۸ رسانه‌های گروهی فرانسوی گزارش دادند که عربستان سعودی توافقنامه خرید بیش از ۱۵۰ بالگرد روسیه مدل «می-۳۵» و «می-۱۷» را به ارزش بیش از دو میلیارد دلار امضا کردند.‌این خبر و همچنین خبری در مورد خرید محموله‌های پدافندی اس-۴۰۰ هنوز رسما تایید نشده است.