دنیای اقتصاد- باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا به‌رغم اظهارات قبلی خود مبنی بر نزدیکی به تهران، روز پنج‌شنبه تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده علیه ایران را به مدت یکسال دیگر تمدید کرد. این تحریم‌ها از سال ۱۳۵۸ توسط کارتر علیه کشورمان وضع شده است.همزمان دادستانی نیویورک نیز دستور توقیف اموال بنیاد علوی وابسته به بانک ملی در آمریکا را صادر کرد. ۲ اقدام تند آمریکا علیه‌ایران

تمدید تحریم ایران با امضای اوباما

توقیف اموال بنیاد علوی وابسته به بانک ملی در نیویورک

دنیای اقتصاد- در حالی که در یک ماه گذشته مقامات واشنگتن با صدور بیانیه و مصاحبه با رسانه‌ها تمایل خود را برای نزدیکی به تهران نشان داده‌اند، آمریکا در تازه‌ترین حرکت خود دو اقدام تند را علیه‌ایران سامان داده است. از سویی باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران را برای مدت یک سال دیگر تمدید کرده است و از سوی دیگر، دادستانی نیویورک روز پنجشنبه دستور توقیف اموال بنیاد علوی و همچنین سهم ۶۰‌درصدی ‌این بنیاد از آسمانخراش ۳۶‌طبقه واقع در خیابان پنجم نیویورک را صادر کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل ازخبرگزاری ایتارتاس ، اوباما روز پنجشنبه با اعلام تمدید مجدد تحریم‌ها علیه ایران در نامه‌ای به کنگره آمریکااعلام کرد: روابط ما با ایران هنوز به سطح عادی بازنگشته است. این تحریم‌ها برای اولین بار ۳۰‌سال قبل به هنگام تسخیر سفارت آمریکا در تهران در دولت جیمی کارتر علیه ایران تصویب و اعمال شد، از آن پس نیز رییسان جمهور آمریکا هر سال آن را به مدت یک سال تمدید کرده‌اند.

در‌این میان، اما توقیف اموال بنیاد علوی اقدامی‌بی سابقه در تاریخ روابط‌ایران و آمریکا ارزیابی می‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی تابناک،توقیف اموال بنیاد علوی و همچنین آسمانخراش ۳۶ طبقه در خیابان پنجم نیویورک شدیدترین اقدام حقوقی دولت آمریکا است که تاکنون علیه‌ایران کلید خورده است، به گونه‌ای که حتی در زمان جنگ‌ایران و عراق و سرنگونی هواپیمای مسافربری ‌ایران و همچنین توقیف دارایی‌های ‌ایران در سال ۱۳۶۰، اموال ‌ایران در آمریکا محفوظ مانده بود، اما با ‌این اقدام دادستانی دادگاه‌ ایالتی نیویورک، شرایط به شکل دیگری رقم خورده است.

بر اساس‌این گزارش، توطئه‌ای که از دو سال پیش علیه بنیاد علوی و کلیه اموال آن در دادستانی نیویورک شکل گرفت، اکنون رنگ واقعیت به خود گرفته و میلیاردها دلار از سرمایه‌ایران اکنون در توقیف قرار گرفته است. در‌این اقدام بی سابقه، مساجدی که بر اساس قانون اساسی آمریکا فعالیت آنها در جهت آزادی!! مذاهب قطعی است علاوه بر اموال بنیاد خیریه علوی مورد توقیف قرار گرفته‌اند. ادعای دادستانی نیویورک بر‌این است که بنیاد علوی در «پولشویی» دست داشته و میلیون‌ها دلار پول به بانک ملی‌ایران که مالک اصلی‌این بنیاد است انتقال داده است.

بنابر‌این گزارش،‌این پرونده قضایی که از دو سال پیش به جریان افتاد در سال ۲۰۰۸ به صورت یک فرآیند حقوقی ابتدا به ضبط اموال کمپانی «آسا» که مالک ۴۰‌درصد آسمانخراش ۳۶ طبقه در نیویورک است انجامید و دادستانی‌ایالت نیویورک اعلام کرده بود که کمپانی «آسا» که در جزایر بریتانیایی جرسی به ثبت رسیده، پوششی برای فعالیت‌های بانک ملی‌ایران در آمریکا است.

اما اکنون دادستانی آمریکا برای تصاحب ۶۰‌درصد باقی مانده از ملک میلیارد دلاری نیویورک اقدام کرده است، ۶۰‌درصد مالکیتی که متعلق به بنیاد علوی است. در یک اقدام همزمان دیگر کلیه اموال و دارایی‌‌های ‌این بنیاد در ‌ایالت‌های نیویورک، مریلند، ویرجینیا، تگزاس و همچنین ‌ایالت کالیفرنیا که شامل ۴ مسجد هم می‌شوند در لیست اموال توقیفی دادستانی محلی ‌ایالت نیویورک قرار گرفته است.

این گزارش می‌افزاید: طی دو سال گذشته پس از‌ این اقدام آمریکا و دستگیری آقای فرشید جاهدی که به ادعای آنها‌ درصدد نابود کردن اسناد ارتباطی ‌این بنیاد با بانک ملی ‌ایران بوده است تذکرات لازم در جهت صیانت از اموال‌ایران داده شده بود که متاسفانه هیچ گونه اقدام حقوقی مناسب انجام نپذیرفت تا بالاخره با یک اقدام گروه‌های صهیونیستی، دادستانی نیویورک اقدام به توقیف اموال میلیارد دلاری‌ایران در آمریکا کرد.

مرکز اسلامی‌ایران در نیویورک

یکصد هکتار زمین در‌ایالت مریلند، چهار مرکز اسلامی‌و دو مدرسه جزو اموال توقیفی بنیاد علوی بوده و علاوه بر‌این کلیه حساب‌های بانکی بنیاد علوی حاوی ده‌ها میلیون دلار پول نیز جزو اموال توقیفی محسوب می‌شوند.

به گزارش تابناک، وکلای صهیونیستی که‌این پرونده را پیگیری می‌کنند در یک اقدام حقوقی و متاسفانه با ساده انگاری طرف‌ایرانی اقدام به‌این امر کرده‌اند که لازم است هرچه سریع‌تر برای صیانت از اموال کشورمان اقدامات مناسب حقوقی انجام گیرد. همچنین لازم به ذکر است که بنیاد علوی پس از انقلاب اسلامی‌با در اختیار گرفتن اموال بنیاد پهلوی، در‌این سی سال در آمریکا به فعالیت‌های خیریه و اسلامی‌مشغول بوده و کلیه اموالی که اکنون توقیف شده، اموالی است که در زمان پهلوی دوم خریداری و احداث شده و پس از انقلاب اسلامی‌با تغییراتی جزئی در اساسنامه، به مالکیت بنیاد علوی در آمده است.

این دو اقدام تند آمریکا در شرایطی علیه‌ایران سازماندهی شده‌اند که اوباما در بیانیه‌ای که به مناسبت سی امین سال تصرف سفارت‌ این کشور در تهران صادر شد، بر برقراری روابط دوجانبه بر پایه احترام متقابل تاکید کرده بود. افزون بر‌این، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌های جداگانه‌ای نیز بر‌این موضوع تاکید کرده بود. کلینتون در هفته گذشته در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «پی بی اس» آمریکا در برلین تاکید کرده بود که واشنگتن خواستار روابط دیپلماتیک و مدنی با ایران است. به گزارش خبرگزاری فارس،او همچنین در ‌این مصاحبه گفته بود: اوباما در حقیقت بیش از حد برای تعامل با ایران تلاش‌کرده است. وی پیام‌هایی را نیز برای رهبری ایران ارسال کرده است. حال اگر ایرانی‌ها نمی‌توانند این عدم اعتماد را کنار بگذارند، ما مجبور خواهیم بود همان کاری را انجام دهیم که به نفع مااست.