همه سخنرانی‌های نشست تعاملی

لاریجانی: دولت در ارائه برنامه پنجم تسریع کند

رییس کمیسیون انرژی: نشست مشترک دولت و مجلس «بی‌خاصیت و آشفته» بود

احمدی‌نژاد: ۵ سال دیگر جزو ۱۰ اقتصاد بزرگ جهان می‌شویم دنیای اقتصاد- «بی‌خاصیت و آشفته»‌این توصیفی است که حمیدرضا کاتوزیان، رییس کمیسیون انرژی مجلس از نشست مشترک سه‌شنبه‌شب دولت و مجلس ارائه کرده است. نشستی که در آن روسای قوه مجریه و مقننه، سه وزیر پیشنهادی رییس‌جمهور و روسای کمیسیون‌های اقتصادی مجلس سخنرانی کردند، اما به اعتقاد کاتوزیان، بیشتر «شبیه سفرهای استانی دولت» بود و «نمایندگان مطالبات استانی خود را مطرح می‌کردند و احمدی‌نژاد و مشایی هم گویی پشت میز کارشان نشسته بودند و به‌این مراجعات پاسخ می‌دادند.» البته‌این توصیف را کاتوزیان صبح دیروز و در حاشیه جلسه علنی مجلس به خبرنگاران ارائه کرد، چراکه نشست سه‌شنبه‌شب بدون حضور خبرنگاران رسانه‌ها برگزار شد و فقط پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری و پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس گزارش‌هایی از آن منتشر کردند.

در نشست مشترک قرار بود توافقاتی در مورد لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به دست‌آید، اما ظاهرا‌این اتفاق نیفتاده است؛ چراکه در متن سخنرانی رییس مجلس، از «حل اختلافات قوا به‌وسیله ولی فقیه» سخن به میان آمده است. علی لاریجانی البته اختلاف نظر مجلس و دولت بر سر نحوه محاسبه و هزینه‌کرد درآمدهای ناشی از حذف یارانه‌ها و نظارت بر آن را «اختلاف دو برداشت کارشناسی» خواند، اما محمود احمدی‌نژاد، ترجیح داد که اظهار نظر روشنی درباره‌این اختلاف نکند و تنها در ستایش اجرای لایحه یارانه‌ها و ضرورت همگرایی قوا داد سخن داد. به گزارش پایگاه خبری مجلس (خانه ملت)، محمود احمدی‌نژاد در نشست مشترک مجلس و دولت با بیان‌اینکه بحث‌های مجلس در خصوص لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را دنبال می‌کنم، اظهار داشت: به نظر می‌رسد تصویری که از‌این کار بزرگ در ذهن برخی دوستان شکل گرفته، واقعی نیست.

وی خاطر نشان کرد: درست است که کار هدفمند کردن یارانه‌ها کار بزرگی است، اما هر کار بزرگی را می‌توان بعد از شناخت دقیق، از یک نقطه آغاز کرد و ‌این منطق مهندسی یک کار اجرایی است. رییس‌‌جمهور با اشاره به ضرورت همدلی و هماهنگی بین قوای کشور خاطر نشان کرد: خادمان ملت در مجموعه دولت و مجلس شورای اسلامی‌با همدلی، رایزنی و تبادل‌نظر می‌توانند زمینه خدمت گسترده‌تر، بالاتر و بهتر را به مردم فراهم کنند. وی با تاکید بر‌اینکه باید موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها را از مساله حذف یارانه‌ها تفکیک کرد، اظهارداشت: حذف یارانه‌ها یعنی افزایش تورم و ازهم گسیختگی خانواده‌ها، ولی ما می‌خواهیم همان یارانه‌ها را درست توزیع کنیم.

احمدی‌نژاد گفت: هیچ جای نگرانی وجود ندارد، اگر چه هدفمند کردن یارانه‌ها کار سخت و پیچیده‌ای است، اما اصل آن کار درست است و اگر به درستی اجرا شود در همان گام اول مردم لذت آن را می‌چشند. به گفته احمدی‌نژاد، دولت هیچگاه نمی‌خواهد خلاف قانون اساسی حرکت کند و به مردم فشار بیاورد. وی خطاب به نمایندگان گفت: من به شما اطمینان می‌دهم که تولید ناخالص داخلی ما با اجرای صحیح هدفمند کردن یارانه‌ها به سرعت رشد پیدا می‌کند و ما ظرف ۵سال‌ آینده نه فقط در سطح منطقه برتر می‌شویم که قطعا جزو ۱۰‌اقتصاد بزرگ جهان خواهیم بود.

لاریجانی: ولایت فقیه، ملجا نهایی است

علی لاریجانی نیز در‌این نشست مشترک گفت: قوا باید بتوانند همگرا عمل کنند و وقتشان صرف سایش‌های بلا وجه نشود. رییس مجلس لازمه دستیابی به چنین شرایطی را آن دانست که قوای مختلف اراده کنند تا آنجا که مقدور است در کارکردن به هم نزدیک باشند و نیتشان اقدام در ‌این جهت باشد. لاریجانی، داشتن «فهم مشترک» را دیگر شرط همگرایی قوا در کشور دانست و گفت: برای دستیابی به فهم مشترک از جمله در زمینه هدفمند کردن یارانه‌ها باید صحنه را درست بشناسیم و به یک تلقی واحد از موضوع دست یابیم.

وی سومین شرط همگرایی و پیشگیری از بروز اختلاف و کشمکش میان قوای کشور را «تن دادن به ساز و کارهای قانونی» دانست و اظهارداشت: فکر می‌کنم همانطور که اسلام دین کاملی است و برای همه امور راه حل دارد و هیچ بن بستی در مسائل مختلف از منطق دینی وجود ندارد، در نظام جمهوری اسلامی‌هم چنین است.

رییس مجلس تاکید کرد: ما در نظام اسلامی‌و جمهوری اسلامی ‌بن‌بستی نداریم؛ زیرا از نعمت ولایت فقیه برخورداریم.

لاریجانی، ولایت فقیه را «مصدر وحدت ملی» در کشور و مرجعی خواند که همه اقوام و طوایف با تمسک به آن به وحدت می‌رسند. رییس مجلس خاطرنشان کرد: ولایت فقیه همچنین مرجعی برای تصمیم گیری‌های استراتژیک کشور است و طبق بند ۷ اصل ۱۱۰‌قانون اساسی، حل اختلافات بین قوا و تنظیم روابط آنها نیز در شان ولایت فقیه است‌.

وی با اشاره به اختلاف‌نظر مجلس و دولت بر سر نحوه محاسبه و هزینه‌کرد درآمدهای ناشی از حذف یارانه‌ها و نظارت بر آن، هر دو برداشت را «کارشناسی» خواند و گفت که ما برای آنکه‌این اختلاف نظر حل شود، جلساتی را برگزار خواهیم کرد. رییس مجلس گفت: در صورت تداوم اختلاف نظر، طبق قانون اساسی و فکر دینی، ملجا نهایی، ولایت فقیه است. از‌ این رو، بن بستی در نظام وجود ندارد و مساله هدفمندشدن یارانه‌ها نیز در چارچوب نظامات قانون اساسی حل خواهد شد. رییس‌ قوه‌مقننه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تاخیر دولت در ارائه لایحه برنامه پنجساله پنجم توسعه، از دولت خواست هر چه زودتر آن را به مجلس ارائه کند، زیرا بودجه سال آینده باید بر اساس‌این برنامه تنظیم شود.

لاریجانی گفت: حجم زیادی از مواد پیش نویس برنامه که تاکنون به دست ما رسیده، نیاز به قانون ندارد و از جنس سیاست‌های کلی یا مسائلی است که اگر نباشد هم ثلمه‌ای به عالم اسلام وارد نمی‌کند. وی افزود: اعتقاد ما‌این است که هر چه برنامه مختصرتر و روشن تر و قابل اندازه‌گیری باشد، راهگشاتر و بهتر خواهد بود. رییس مجلس از دولت خواست تا لایحه بودجه سال ۱۳۸۹ کل کشور را نیز در موعد قانونی ارائه کند. وی گفت: در صورتی که برنامه پنجم مختصر و حساب شده باشد، می‌توانیم تا پایان سال هم برنامه و هم لایحه بودجه را به گونه‌ای تصویب کنیم که هم نظر دولت و هم مجلس در آن تامین شود.

محصولی: انتخاب شدم که لایحه یارانه‌ها را اجرا کنم

در ‌این نشست سه وزیر پیشنهادی احمدی‌نژاد برای تصدی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، رفاه و نیرو نیز سخنرانی کردند. صادق محصولی، وزیر پیشنهادی رفاه و تامین اجتماعی در‌این جلسه گفت: یکی از دلایل انتخاب‌ اینجانب جهت عهده‌داری وزارت رفاه، بحث لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها بود که با توجه به‌اینکه اجرای آن دغدغه‌ نمایندگان مردم بود، تشخیص دادند که بنده به عنوان وزیرپیشنهادی رفاه معرفی شوم تا انشاءا... ‌این لایحه را به طور صحیح اجرایی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که دغدغه نمایندگان است بحث سازمان تامین اجتماعی و نحوه مدیریت آن است و بنده نیز در ‌این راستا با رییس جمهور صحبت کردم و‌ایشان پذیرفتند که سازمان تامین اجتماعی مطابق قانون و به وضعیتی که در ساختار جامع رفاه و تامین اجتماعی پیش بینی شده است اداره‌اش با مدیریت عالی وزارت رفاه صورت گیرد.

مصباحی مقدم: با رییس‌جمهور جلسه داشتیم

چهار رییس کمیسیون مجلس هم در جلسه سه‌شنبه شب سخنرانی کردند. رضا عبداللهی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه،

ارسلان فتحی پور، رییس کمیسیون اقتصادی، حمیدرضا کاتوزیان، رییس کمیسیون انرژی و غلامرضا مصباحی مقدم، رییس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی ‌این چهار نفر را تشکیل می‌دادند.

غلامرضا مصباحی مقدم در ‌این نشست گفت: دغدغه‌ نمایندگان ‌این است که اجرایی شدن لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها همراه با سلب حق نظارت مجلس نباشد. وی یادآور شد: روز سه‌شنبه جلسه‌ای بین هیات رییسه مجلس و بنده و رییس جمهور و بعضی از معاونانشان برگزار شد و پیش‌بینی می‌کنیم به سمت راه حلی که بتواند بدون مخالفت با قانون اساسی مشکل را برطرف کند، حرکت کنیم. مصباحی‌مقدم تصریح کرد: همچنین جلسه کمیسیون ویژه را روز سه‌شنبه برگزار کردیم، اما به نتیجه‌ای نرسیدیم؛ چون مقدماتی بود و انشاءالله شنبه و دوشنبه آینده جلسه کمیسیون را برگزار می‌کنیم که یافتن راه حل‌هایی برای برون رفت از اختلاف نظر پیش‌آمده در مورد لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها در دستور کار ما است.

احمدی‌نژاد: ستادی برای زمین زدن دولت تشکیل داده‌اند

پایگاه خبری خبرآنلاین نوشت: محمود احمدی‌نژاد با حضور در جمع نمایندگان مجلس از تشکیل ستادی برای زمین زدن دولت خبر داد و گفت که حتی رییس‌ آن را هم می‌شناسد. بر اساس‌این گزارش، او که به همراه جمعی از وزرا و معاونانش به مجلس رفته بود، جزئیات بیشتر‌این ستاد را افشا نکرد و نامی‌هم از رییس‌ شناخته شده آن نبرد. به گفته جلال یحیی زاده، نماینده تفت و میبد، رییس‌ جمهور تنها به بیان‌این نکات اکتفا کرد که «پیش از‌این برخی به دنبال جوسازی علیه دولت با حرف و حدیث‌هایی بودند، اما درحال حاضر ستادی تشکیل داده‌اند تا دولت را در زمینه اقتصادی زمین بزنند». البته احمدی‌نژاد ‌این کد را هم به نمایندگان داد که‌این ستاد همان جریانی است که سال گذشته بحران برنج را‌ ایجاد کرده بودند. او که لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را مهمترین برنامه اقتصادی ۵۰‌سال گذشته می‌خواند از اظهارات برخی نمایندگان که گفته بودند دولت به دنبال آسیب زدن به مردم با اجرای ‌این لایحه است نیز گلایه کرد.