توصیه‌های البرادعی به طرفین منازعه هسته‌ای ایران

عکس: آرشیو AFP مدیرکل آژانس بر پیشنهاد خود تاکید کرد

فرصت استثنایی برای ایران و آمریکا

البرادعی: بازرسان آژانس از مرکز جدید غنى‌سازى اورانیوم در فردوی قم هیچ مدرک نگران‌کننده‌اى به دست نیاورده‌اند

دنیای اقتصاد- آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌پس از گذشت دو هفته از بازرسی از تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم فردو اعلام کرد که فعالیت این تاسیسات صلح‌آمیز است و مدرک نگران‌کننده ای از آن به دست نیامده است.

محمد البرادعى، مدیرکل آژانس بین‌المللى انرژى اتمى همچنین در شورای روابط خارجی در نیویورک طرح خود را فرصت استثنایی برای آمریکا و ایران خوانده است.

براساس پیشنهاد البرادعی، ایران ۸۰-۷۰ درصد اورانیوم ۵/۳ درصد غنی شده خود را به روسیه صادر می‌کند و اورانیوم با غنای ۲۰ درصد برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران دریافت می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌اعلام کرد که برنامه هسته‌ای ایران برای پذیرش این کشور به‌عنوان قدرتی منطقه‌ای به اجرا گذاشته شده است. ایرانی‌ها بر این باور هستند که اجرای برنامه هسته‌ای این کشور را نیرومندتر می‌کند. البرادعی مدعی شد: آنها بر این باور هستند که دانش هسته‌ای برایشان اعتبار و قدرت به همراه می‌آورد و می‌خواهند آمریکا در پی گفت‌وگو با آنها باشد. ایران می‌خواهد به‌عنوان قدرتی منطقه‌ای شناخته شود. محمد البرادعی همچنین بار دیگر تاکید کرد که هیچ شواهد محکمی‌ که نشان دهد برنامه هسته‌ای ایران با اهداف نظامی‌پیگیری می‌شود، وجود ندارد.

البرادعی از طرح پیشنهادی خود برای معاوضه اورانیوم غنی‌شده ایران با سوخت هسته‌ای به‌عنوان فرصتی استثنایی برای ایران و آمریکا نام برد تا چند دهه تنش و دشمنی را کنار بگذارند.

وی با اشاره به پایان قریب‌الوقوع ریاست خود بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: ایران بهتر است هر چه زودتر این طرح را بپذیرد تا ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای این کشور را نشان دهد.

البرادعی گفت: این طرح یک فرصت است و در این حال فرصتی است که به سرعت از دست می‌رود. بنا بر این گزارش، آمریکا و فرانسه که توافق خود را با طرح البرادعی اعلام کرده‌اند، خواستار پاسخ هرچه سریع‌تر ایران به این طرح هستند.

البرادعى، همچنین اعلام کرد که بازرسان آژانس در بازرسى اخیر خود از مرکز جدید غنى‌سازى اورانیوم درنزدیکی قم، هیچ مدرک نگران‌کننده‌اى به دست نیاورده‌اند. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، البرادعى در گفت‌و‌گو با روزنامه آمریکایى نیویورک‌تایمز، تاکید کرد که در بازرسی‌های اخیر نیز مدرکی مبنی بر این‌که ایران برنامه هسته‌ای نظامی را دنبال می‌کند، به دست نیامده است. وی همچنین گفت که براى حل بن‌بستى که در توافق مبادله اورانیوم غنى‌‌شده پیش آمده است احتمال نوعى مصالحه را مورد بررسى قرار داده است.

نیویورک‌تایمز به نقل از مدیرکل آژانس بین‌المللى انرژى اتمى نوشته است که بازرسان آژانس، در بازدیدهاى اولیه خود از تاسیسات «فردو» علائمى نیافته‌اند که موجب نگرانى باشد.

البرادعى تاکید کرده است که ایجاد این تاسیسات به صورت پناهگاهى در اعماق کوه، براى حفاظت آن بوده است. نیویورک تایمز مى‌افزاید: این گفته البرادعى، اشاره به توضیحات تهران است که در صورت حمله هوایى به تاسیسات نطنز از جانب دشمنانى مانند اسرائیل، تاسیسات جدید در امان باشد. بنا بر این گزارش، جزئیات این بازرسى قرار است در گزارش آینده محمد البرادعى به شوراى حکام آژانس در اواسط ماه جارى میلادى منتشر شود. ماموریت و هدف بازرسان، مقایسه نقشه‌هاى فنى ارائه شده توسط ایران با تاسیسات ساخته شده، مصاحبه با دانشمندان و کارکنان تاسیسات و نمونه‌ بردارى از خاک برای مقایسه کردن آن با فعالیت‌هاى غنى‌سازى براى تولید بمب هسته‌ای بوده است.

پافشاری برای پذیرش پیشنهاد آژانس توسط ایران

در همین چار چوب، وزیران خارجه آمریکا و آلمان با اعلام این‌که صبر آنها در برابر ایران نامحدود نیست، از مقام‌های تهران خواستند تا پیش‌نویس ارائه شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای خود را بپذیرند.

به گزارش ایلنا به نقل از شینهوا، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا بعد از دیدار با گوئیدو وستروله، همتای آلمانی خود گفت: این لحظه‌ای مهم برای ایران است و از این کشور می‌خواهیم تا توافق‌نامه ارائه شده توسط آژانس را همان‌ طور که پیشنهاد شده است، بپذیرد. ما این پیشنهاد را تغییر نمی‌دهیم و تا ابد نیز صبر نخواهیم کرد. کلینتون افزود: در رویکردی مشترک و در حمایت از پیشنهاد اخیر آژانس برای فراهم کردن سوخت جدید رآکتور تحقیقاتی تهران در ازای انتقال اورانیوم کم غنی‌شده ایران، به این کشور فشار می‌آوریم.

وزیر خارجه آلمان نیز با تائید سخنان کلینتون گفت: ما رویکردی دو سویه در قبال ایران در پیش می‌گیریم. از یک طرف برای ورود به مذاکره، پیشبرد گفت‌وگو و صحبت کردن با ایرانی‌ها آمادگی داریم و از طرف دیگر کاملا واضح است که صبر ما نامحدود نیست. بسیار امیدواریم که پیشنهاد ما برای پیشبرد گفت‌وگو پذیرفته شود، ولی در عین حال خواستار آن هستیم که شاهد نتایج خوب باشیم.

ادعای جدید غرب علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران

همزمان با این تحولات، غرب در اقدامی‌جدید برای خطرناک جلوه دادن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مدعی احتمال آزمایش یک فروند موشک بالستیک قادر به حمل کلاهک هسته‌ای از سوی تهران شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه گاردین در این ادعا نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌خواستار توضیح ایران درباره شواهدی که گویای توانایی دانشمندان ایرانی برای تولید کلاهک هسته‌ای است، شد. به نوشته گاردین، این توانایی که در اصطلاح علمی‌به آن «انفجار دو نقطه‌ای» می‌گویند، به صورت یک پرونده محرمانه در انگلیس و آمریکا وجود دارد و در گزارشی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌تهیه کرده عنوان می‌شود که ممکن است ایران یک کلاهک با قدرت انفجاری بسیار بالا از این نوع را آزمایش کرده باشد. گاردین در این ادعای خود هیچ اشاره‌ای به این که این موشک کذایی و کلاهک هسته‌ای آن در چه زمانی و چه مکانی از ایران آزمایش شده‌اند نمی‌کند. این روزنامه افزوده است: مدارک مربوط به آزمایش کلاهک تولید شده با استفاده از روش انفجار دو نقطه‌ای جزو شواهدی است که توسط آژانس جمع‌آوری شده و در اختیار تهران قرار داده شده تا درباره آنها توضیح بدهد.به نوشته گاردین، گزارش محرمانه ای که هم‌اکنون در دست آمریکا و انگلیس است تحت عنوان «احتمال تولید سلاح در برنامه هسته‌ای ایران» نام دارد که بر اساس گزارش سرویس‌های جاسوسی غرب تهیه شده است.گاردین در حالی این ادعا را مطرح می‌کند که به اذعان سرویس‌های جاسوسی و مقامات بلند پایه صهیونیستی و غربی، ایران چندین سال تا تولید چنین تسلیحاتی فاصله دارد. از سوی دیگر، هنوز دلیلی برای رد گزارش ۱۶ نهاد اطلاعاتی آمریکا (NIE) درباره صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد.به گزارش مهر، به نظر می‌رسد با توجه به مذاکرات ایران با ۱+۵ و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، غرب در تلاش است تا با طرح این قبیل ادعاها اهرم فشاری را علیه ایران در این مذاکرات به دست بیاورد.

ایران اظهارات مرکل را رد کرد

وزارت خارجه کشورمان ادعاهای آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را رد کرد. به گزارش واحد مرکزی خبر، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به ادعاهای آنگلا مرکل در مجلس نمایندگان آمریکا، اظهارات وی را تبلیغاتی، متاثر از افکار لابی‌های صهیونیستی و مغایر با منافع ملت آلمان دانست.سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: خانم مرکل در اوضاعی اتهامات واهی را به جمهوری اسلامی‌ایران منتسب می‌کند که کشورمان از اعضای معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌هم بارها صلح‌آمیز بودن ماهیت این فعالیت‌ها را تایید کرده است.صدراعظم آلمان در مجلس نمایندگان مجلس آمریکا مدعی شده بود ایران در پی دستیابی به فناوری هسته‌ای نظامی‌است.