دنیای اقتصاد- باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا دیروز در سالروز تسخیر سفارت این کشور در تهران بیانیه صادر کرد و مدعی شد که دولتش خواهان رابطه‌ای محترمانه با ایران است. به گزارش خبرگزاری مهر، رییس‌جمهور آمریکا دراین بیانیه با اشاره به سی‌امین سالگرد تسخیر لانه جاسوسی کشور در ایران ضمن تکرار برخی مواضع مبهم گفت: واشنگتن به دنبال روابط با تهران بر اساس منافع دوجانبه و احترام متقابل است. پیام دوستی اوباما به تهران

رییس‌جمهور آمریکا: درپی رابطه محترمانه با ایران هستیم

دنیای‌اقتصاد- باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا دیروز در سالروز تسخیر سفارت این کشور در تهران بیانیه صادر کرد و گفت که دولتش خواهان رابطه‌ای محترمانه با ایران است.

همزمان آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در کنگره آمریکا سخنرانی و ایران را به پیگیری برنامه هسته‌ای نظامی‌متهم کرد. کنگره آمریکا نیز به لایحه بودجه وزارت دفاع آمریکا با امضای اوباما رای داد، لایحه‌ای که بر اساس آن آمریکا قدرت نظامی‌ایران را ارزیابی خواهد کرد. یک روز پیش از این تحولات (سه‌شنبه) نیز باراک اوباما و مقامات عالی رتبه اتحادیه اروپا به طور مشترک از ایران خواستند به الزامات بین‌المللی‌ خود عمل کرده و پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌را بپذیرد.

پنج‌شنبه دو هفته پیش، پس از سه روز مذاکره نمایندگان ایران، آمریکا، فرانسه، روسیه و آژانس در وین، محمد البرادعی، مدیرکل این آژانس پیش‌نویس قراردادی را برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران به طرفین ارائه داد که به موجب آن ایران باید ۷۵‌درصد از اورانیوم با غنای پایین خود را به روسیه ارسال کند تا روسیه با همکاری فرانسه اورانیوم یاد شده را غنی‌تر کرده و به میله‌های سوخت هسته‌ای تبدیل کنند. ایران پنج‌شنبه هفته گذشته پاسخ خود را به البرادعی ارائه کرد، اما جزییات آن منتشر نشده است. در عین حال، برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که ایران در مرحله اول خواهان خرید سوخت هسته‌ای و در مرحله بعد خواستار ارسال گام به گام اورانیوم با غنای کم و دریافت گام‌به‌گام سوخت هسته‌ای است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای با اشاره به سی‌امین سالگرد تسخیر لانه جاسوسی این کشور در ایران ضمن تکرار برخی مواضع مبهم گفت: واشنگتن به دنبال روابط با تهران بر اساس منافع دوجانبه و احترام متقابل است.

اوباما در این بیانیه اعلام کرد: هم اکنون زمان آن فرارسیده است تا دولت ایران انتخاب کند آیا درهای خود را برای فرصت‌های بیشتر، کامیابی و عدالت بر روی مردم کشورش باز خواهد کرد یا نه. دولت ایران باید انتخاب کند، ما به مدت ۳۰ سال شنیدیم که دولت ایران مخالف با چیزی است، اما هم‌اکنون این سوال مطرح است که تهران به دنبال چه آینده‌ای است.

اوباما بار دیگر تاکید کرد که ایالات متحده حق ایران را برای استفاده از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای به رسمیت شناخته و در کنار دیگر کشورهای غربی قدم‌های اساسی را در جهت ایجاد اطمینان تهران برداشته است.این درحالی است که بنابراین گزارش، تهران و واشنگتن طی سال‌های گذشته درباره برنامه هسته‌ای ایران با یکدیگر اختلاف دارند، زیرا تهران بارها بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تاکید کرده است، اما قدرت‌های غربی این اظهارات را نمی‌پذیرند و ادعا می‌کنند که ایران از برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود برای پیشرفت در زمینه سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد.

رییس‌جمهور آمریکا همچنین در بیانیه خود نوشت: ما به وضوح اعلام کردیم که اگر ایران به تعهداتی که هر ملتی دارد، پایبند باشد مسیری را برای موفقیت‌های بیشتر و روابط موثرتر با جامعه بین‌الملل در پیش خواهد داشت.

اوباما گفت: روابط دیپلماتیک میان واشنگتن و تهران پس از واقعه ۱۳ آبان ۱۳۵۸ قطع شد، اما به وضوح می‌گویم که ایالات متحده به دنبال روابط با جمهوری اسلامی‌ ایران بر اساس منافع دوجانبه و احترام متقابل است و در مسیر حرکت ماورای رویدادهای گذشته است. هم‌اکنون زمان ایجاد روابط جدید میان تهران و واشنگتن فرا رسیده است.

آمریکا قدرت نظامی ایران را ارزیابی می‌کند

این در حالی است که کنگره آمریکا در اقدامی تصمیم گرفته است تا برای اولین بار استراتژی و قدرت نظامی ایران را که شامل برنامه‌های هسته‌ای و موشکی نیز می‌شود، ارزیابی کند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ، کنگره آمریکا دستور تنظیم یک گزارش سالانه درباره اهداف و قابلیت‌های نظامی ایران را که شامل برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران نیز می‌شود در یکی از بندهای قرارداده شده در مقررات ۱۲۰۰ صفحه‌ای هزینه‌های دفاعی آمریکا که هفته گذشته به تصویب رسید، صادر کرد. باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا هفته گذشته این لایحه را امضا کرد.

بنابراین گزارش، تقاضای تحلیل این اطلاعات نمایانگر نگرانی قانونگذاران آمریکایی از این امر است که تخمین‌ اطلاعات آمریکا درباره تلاش‌های هسته‌ای ایران از نظر اندازه بسیار محدود است.

هاوارد باخ مک کئون، نماینده جمهوری خواه ارشد در کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شد: اقدامات ایران، تهدید‌هایی را برای صلح و ثبات منطقه (خاورمیانه) به همراه دارد و انعکاس‌هایی را برای امنیت جهانی به دنبال خواهد داشت.

وی به همراه سم براون بک، جمهوری‌خواه کانزاس در مجلس سنای آمریکا پیشنهاد این بند را ارائه دادند و توانستند برای افزودن این بند به لایحه دفاعی آمریکا، حمایت دموکرات‌ها را نیز جلب کنند.

مک‌کئون اعلام کرد: امید ما این است که ملت ما و کشورهای سراسر جهان بینش بهتری از نیات واقعی ایران به دست آورند.

بنا بر این گزارش، اولین گزارش این بند باید تا ۳۰ ژانویه در نسخه‌ای محرمانه و غیرمحرمانه آماده شود.

کنگره آمریکا به دنبال جزئیاتی است که روندهای استراتژی ایران برای تبدیل شدن به قدرت پیشرو در خاورمیانه و تقویت نفوذ ایران در دیگر مناطق جهان را روشن می‌کنند. دولت آمریکا همچنین‌درصدد بررسی استراتژی ایران در خصوص دیگر مناطق خاورمیانه از جمله اسرائیل، لبنان، سوریه، اردن، عراق، افغانستان، عربستان سعودی، ترکیه، بحرین، کویت، امارات عربی متحده، ارمنستان و آذربایجان است.

بنابراین گزارش، کنگره آمریکا همچنین گزارش مشابهی از سال ۲۰۰۰ تاکنون درباره چین ترتیب داده‌‌است.

مرکل ایران را متهم کرد

این اقدام کنگره آمریکا در حالی صورت گرفته است که آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان با متهم کردن ایران به دنبال کردن برنامه هسته‌ای نظامی گفت که باید از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای جلوگیری کرد و باید نشان داد که غرب تحمل چنین چیزی را ندارد.

به گزارش ایسنا،‌ خبرگزاری رویترز گزارش داد: مرکل، در نشست مشترک در کنگره آمریکا گفت: وقتی به خطر افتادن تسلیحات هسته‌ای به عنوان مثال به دست ایران و تهدید امنیت ما وجود دارد، نباید تحمل نشان داد. ایران باید از این مساله آگاه باشد، ایران پیشنهاد ما را می‌داند، اما در عین حال می‌داند که ما در کجا خطی را کشیده‌ایم.

همچنین بنا بر گزارش خبرگزاری شینهوا، صدراعظم آلمان گفت: امنیت اسرائیل، از نظر من، الان و همیشه غیرقابل مذاکره است. نه تنها اسرائیل بلکه کل جهان آزاد تهدید شده است. هر کسی که اسرائیل را تهدید کند، ما را هم تهدید کرده است.

مرکل که برای گرامیداشت بیستمین سالگرد فرو ریختن دیوار برلین در آمریکا به سر می‌برد، اولین صدراعظم آلمان بعد از «کنراد آدناوئر» محسوب می‌شود که در سال ۱۹۵۷ در کنگره آمریکا سخنرانی کرد.

درخواست سران غرب از ایران

در تحولی دیگر، باراک اوباما و مقامات عالی رتبه اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در درخواستی مشترک از ایران خواستند به الزامات بین‌المللی‌اش عمل کند.

خبرگزاری فرانسه، گزارش داد که باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا گفت در نشست اتحادیه اروپا- آمریکا در خصوص «ارسال پیامی روشن به تهران که ما از آن می‌خواهیم عضو کامل جامعه ملل باشد، توافق شده است، اما آنها باید هماهنگ با قواعد و مسوولیت‌های بین‌المللی اقدام کنند.»

وی پس از گفت‌و‌گوهایی با خوزه مانوئل باروسو، رییس کمیسیون اروپایی، خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا فردریک ریفلت، نخست وزیر سوئد که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به عهده دارد در کاخ سفید صحبت می‌کرد.

یان کلی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: نه فقط ما بلکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و روسیه و فرانسه بر روی میز پیشنهاد بسیار خوبی داریم که کمک می‌کند ایران به شکل بهتری به جامعه بین‌المللی ملحق شود و اولین گام به سوی پایان دادن انزوایش باشد. وی ادامه داد: ما از ایران خواهیم خواست پیشنهادی را که محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کرده است، بپذیرد.