غرب همچنان منتظر پاسخ‌ایران

دنیای اقتصاد- آمریکا، فرانسه، انگلیس و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌اعلام کردند که همچنان منتظر دریافت پاسخ ‌ایران به پیشنهاد آژانس هستند. هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا از ایران خواسته است که با پذیرش کامل توافق‌نامه پیشنهادی سازمان ملل تمایل خود را به همکاری نشان دهد و علاوه بر آن تاکید کرد که هیچ‌گونه تغییری در این پیشنهاد داده نخواهد شد. برنار کوشنر وزیر خارجه فرانسه نیز اعلام کرده است که غرب همچنان منتظر پذیرش رسمی‌ پیشنهاد آژانس از سوی‌ایران است و پاریس در روند مذاکرات ۱+۵ با تهران وقت کشی را نمی‌پذیرد. محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز از ایران خواسته است در پاسخ دادن به پیش‌نویس توافق‌نامه‌ سازمان ملل در زمینه‌ فرستادن اورانیوم با غنای پایین به خارج از ایران با هدف فرآوری بیشتر تعلل نکند. دیوید میلیبند وزیر خارجه انگلیس نیز خواستار پاسخ سریع ایران در زمینه پیشنهاد سازمان ملل شده است.

سخنان کلینتون، کوشنر، البرادعی و میلیبند ناظر به پیش‌نویس قرارداد تامین سوخت رآکتور اتمی‌تهران است که حدود دو هفته‌ پیش در طول مذاکرات در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین تنظیم شد. براساس این پیش‌نویس پیشنهادی که آمریکا نیز از آن حمایت می‌کند، ایران ‌باید حجم زیادی از اورانیوم با غنای پایین خود را برای غنی‌کردن بیشتر به خارج از کشور (روسیه و فرانسه) بفرستد تا سوخت رآکتور تهران از آن تهیه شود.‌ ایران تاکنون توانسته است اورانیوم را تا ۵/۳‌درصد غنی کند، حال آن که رآکتور تهران به اورانیوم با غنای ۷۵/۱۹‌درصدی نیازمند است.

به گزارش ایسنا، کلینتون روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در مراکش مدعی شد: اکنون لحظه‌ای حیاتی برای ایران است. پذیرش کامل این پیشنهاد نشان خواهد داد که ایران مایل به منزوی شدن نیست و تمایل به همکاری دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی این اظهارات را پس از گفت‌وگو با مقامات عالی‌رتبه دولتی مصر، مراکش و اردن بیان کرد.

به گزارش رادیو آمریکا، وی گفت که آمریکا، روسیه، فرانسه، چین، آلمان، انگلیس و اتحادیه اروپا هیچ‌گونه تغییری را در ضوابط این توافق‌نامه نخواهند پذیرفت.

وزیر خارجه آمریکا گفت: ما از ایران می‌خواهیم توافق‌نامه را همان‌طور که پیشنهاد داده شده است بپذیرد، چرا که ما آن را تغییر نخواهیم داد. این پیشنهادی است که آن‌ها به‌طور کلی با آن موافقت کردند تا ما بتوانیم گامی به جلو برداشته و در زمینه مجموعه‌ای کلی از مسائل صحبت کنیم که برنامه هسته‌ای جزئی از آن است، اما این مسائل تنها به مساله هسته‌ای محدود نمی‌شود.

کلینتون همچنین مدعی شد: پذیرش کامل این پیشنهاد که ما آن را ارائه کرده‌ایم و به شکل متحد پشت آن قرار گرفته‌ایم به خوبی نشان خواهد داد که ایران دوست ندارد منزوی شود و مایل است با جامعه بین‌المللی همکاری کند و به وظایف بین‌المللی خود عمل کند.

فرانسه همچنان منتظر

برنار کوشنر وزیر خارجه فرانسه نیز روز دوشنبه با اعلام ‌اینکه غرب همچنان منتظر پذیرش رسمی ‌پیشنهاد آژانس از سوی ‌ایران است، ادعا کرد که پاریس در روند مذاکرات ۱+۵ با تهران وقت کشی را نمی‌پذیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، کوشنر اعلام کرد که گروه ۱+۵ (پنج عضو دائم شورای امنیت به‌علاوه آلمان) پاسخ‌ایران در خصوص تحویل سوخت هسته‌ای که فقط باعث وقت‌کشی در روند مذاکرات است را نمی‌پذیرد.

وی در جمع خبرنگاران گفت: به تصور من اگر پاسخ‌ ایران روند را طولانی کند، ما آن را قبول نخواهیم کرد. موضع گروه ۱+۵ نیز همین است، ما منتظریم که ‌ایران رسما پیشنهاد آژانس را قبول کند.

البرادعی: تعلل نکنید

محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز از ایران خواست در پاسخ دادن به پیش‌نویس توافقنامه‌ سازمان ملل در زمینه‌ فرستادن اورانیوم با غنای پایین به خارج از ایران با هدف فرآوری بیشتر تعلل نکند و علاوه بر آن خواستار شفافیت و همکاری برای پرداختن به مسائل باقیمانده در زمینه‌ برنامه‌ هسته‌ای ایران شد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، البرادعی در آخرین سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: پرداختن به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره‌ اهداف آینده‌ ایران مساله‌‌ای است که بر مبنای اعتمادسازی که تنها می‌تواند از طریق گفت‌وگو به دست آید، قرار دارد.

وی افزود: بنابراین من از ایران می‌خواهم تا جایی که می‌تواند در پاسخگویی هر چه زودتر به پیشنهاد اخیرم که براساس ابتکار آمریکا، روسیه و فرانسه صورت گرفته و هدف آن تعامل با ایران در زمینه مجموعه‌ای از اقداماتی است که می‌تواند اعتمادسازی کند و راه را برای گفت‌وگوی جامع و سازنده بین ایران و جامعه بین‌المللی باز کند، صریح عمل کند.

وی افزود: آژانس در نتیجه‌ فعالیت‌های دشوار و طاقت‌فرسا درک بهتری از برنامه‌ هسته‌ای غیرنظامی ایران به دست آورده است. با این وجود چند سوال درباره‌ ماهیت این برنامه وجود دارد که هنوز حل نشده است و ایران باید از طریق شفافیت و همکاری با آژانس این ابهامات را برطرف کند.

به گزارش شبکه‌ تلویزیونی الجزیره، البرادعی همچنین گفت: مساله‌‌ای که همچنان باقی مانده است مساله‌ تضمین‌های دوجانبه در بین کشورهای دخیل (در مساله‌ هسته‌ای ایران) است. اما باید اضافه کنم که اعتمادسازی یک روند تکمیلی است که نیازمند تمرکز بر روی تصویر کلی و نیز تمایل به ریسک‌پذیری با هدف برقراری صلح است.

وی افزود: اکنون فرصتی گذرا و بی‌نظیر برای تغییر مسیر از درگیری به سوی همکاری به وجود آمده است و بنابراین نباید این فرصت را از دست داد.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی. ان. ان، دیوید میلیبند وزیر خارجه انگلیس و سرگئی لاوروف، همتای روس وی نیز روز دوشنبه خواستار پاسخ سریع ایران در زمینه پیشنهاد سازمان ملل شدند.

میلیبند پس از گفت‌وگو با لاوروف در مسکو به خبرنگاران گفت: ما هر دو می‌خواهیم تا شاهد یک پاسخ سریع از جانب ایران در زمینه طرح پیشنهادی رآکتور تحقیقاتی تهران باشیم.

میلیبند افزود: ما هر دو خواستار این هستیم که پاسخ مثبتی را دریافت کنیم.

وزیر خارجه انگلیس در ادامه اظهارات خود گفت که محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران ۴۸ ساعت دیگر وقت داده است تا پاسخ جدی خود را ارائه کند.

وی افزود: این چیزی است که ما همگی خواستار دیدن آن هستیم.

این در حالی است ایران خواستار در نظر گرفتن ملاحظات اقتصادی و فنی درباره چگونگی انتقال سوخت رآکتور تهران شده است.

علی اصغر سلطانیه نماینده ویژه ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین روز دوشنبه گفت: ایران خواستار گفت‌وگوهای بیشتری درباره طرح پیشنهادی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جمله تضمین‌هایی برای دریافت سوخت رآکتور تهران است.

سلطانیه گفت: به منظور رفع نگرانی‌های فنی به ویژه موضوع تضمین تهیه سوخت به مذاکرات بیشتر نیاز است. نماینده ویژه ایران در آژانس ادامه داد: ما برای دور بعدی مذاکرات فنی در وین در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آماده‌ایم و اکنون آژانس باید تاریخ مناسب را تعیین کند.

او همچنین گفت: ما آماده‌ایم که سوخت را از هر تهیه کننده‌ای تحت چارچوب پادمان‌های آژانس فراهم کنیم.

سلطانیه از پاسخ به این سوال که آیا این امر به معنی این است که ایران با طرح بین‌المللی برای صادرات اورانیوم ایران مخالف است، خودداری کرد.

وی گفت: پیشنهاد ایران یک موقعیت حساس تاریخی برای کشورهای مذاکره‌کننده درباره توافق غنی‌سازی است تا حسن‌نیت سیاسی خودشان را ثابت کنند.