پیشنهاد دوباره برای رفراندوم لایحه یارانه‌ها

هشدار عضو کمیسیون امنیت ملی: تبعیض در پرداخت یارانه نقدی به شکاف اجتماعی می‌انجامد

حدود یک سال پس از آنکه عده‌ای از نمایندگان مجلس خواهان به‌رفراندوم‌گذاشتن طرح تحول اقتصادی شدند، نماینده کارگری شناخته‌شده مجلس بار دیگر پیشنهاد کرد لایحه هدفمندسازی یارانه‌ها پیش از اجرا به رفراندوم عمومی‌ گذاشته شود. علیرضا محجوب که با ایسنا گفت‌وگو می‌کرد، با تاکید بر این ‌که باید هدفمندسازی یارانه‌ها به رفراندوم گذاشته شود و مجلس نباید از آن به سادگی عبور کند، افزود: هدفمندسازی یارانه‌ها بر زندگی همگان تاثیر گذاشته، و هیچ کسی از تورم و بار هزینه‌ای این لایحه مصون نخواهد بود.

وی در ارزیابی خود از لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها اظهار کرد: باور و تصور ما آن است که آنچه در عرصه هدفمند‌سازی یارانه‌ها اتفاق می‌افتد، توجیه قیمتی است که دولت برای درآمد بیشتر تعریف می‌کند.

وی افزود: این اقدام به ارتقای درآمد دولت می‌انجامد، اما به زندگی معیشتی به ویژه فقرا خسارت خواهد زد و به تنزل معیشتی و درآمدی آنها می‌انجامد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: این مسیر، مسیر بسیار لغزانی است که دولت انتخاب کرده و اگر بنده به جای دولت بودم قطعا در این مورد پیشقدم نمی‌شدم، چرا که اولین زیان کننده آن دولت است و اقتصاددانان هم می‌گویند اگر درآمد به تصاعد حسابی به دست آید، هزینه‌هایش به تصاعد هندسی رشد پیدا می‌کند.

آذرماه سال گذشته و در آستانه ارائه لایحه دولت به مجلس، نمایندگان مجلس به‌دنبال تهیه طرحی بودند تا طرح تحول اقتصادی دولت به جای تصویب در مجلس به رفراندوم گذاشته شود که البته این طرح به جایی نرسید.

هشدار درباره بروز شکاف اجتماعی

در همین حال نمایندگان مجلس امروز در حالی بحث بر سر نحوه تخصیص یارانه‌های نقدی را از سر می‌گیرند که روز گذشته، یک عضو سرشناس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نسبت به بروز شکاف اجتماعی و طبقاتی در صورت توزیع تبعیض‌آمیز یارانه‌ها هشدار داد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه که با خبرگزاری مهر مصاحبه می‌کرد، همچنین تاکید کرد که «نمی‌توان به‌راحتی بخشی از مردم را از دریافت یارانه حذف کرد»؛ چرا که بار تورم ناشی از حذف یارانه‌ها بر دوش همه اقشار جامعه سنگینی خواهد کرد.

این در حالی است که مصوبه کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی که امروز بررسی آن بار دیگر در مجلس پی‌گرفته‌می‌شود، تنها پنج دهک از جامعه را مستحق دریافت یارانه نقدی دانسته است. آن هم در شرایطی که کارشناسان خبره اقتصادی و عده زیادی از سیاست‌مداران خارج از دولت (از جمله داوود دانش‌جعفری، مصطفی پورمحمدی و غلامعلی حداد عادل) معتقدند یارانه نقدی یا نباید پرداخت شود و یا اگر پرداخت می‌شود باید به‌طور بالسویه میان همه مردم توزیع شود. در این میان اما هشدار فلاحت‌پیشه درباره موضوعی امنیتی است: بروز شکاف اجتماعی میان مردم. هشداری که ظاهرا در میان سایر بخش‌های نظام هم خریدارانی دارد، زیرا هفته گذشته در خبری غیررسمی‌از بررسی لایحه یارانه‌ها در شورای عالی امنیت ملی نیز سخن به میان آمده بود.

بر اساس این گزارش، فلاحت‌پیشه در مصاحبه روز گذشته خود، با بیان اینکه بر اساس مصوبه کمیسیون ویژه، ۳۶ تا ۴۰‌میلیون نفر از جمعیت ایران یارانه دریافت خواهند کرد که این آمار حدود ۵۰‌درصد جامعه را تشکیل می‌دهد، افزود: با این حساب بخشی از جامعه که نیازمند یارانه نیز هستند، از دریافت یارانه محروم می‌شوند و این موجب به وجود آمدن شکاف طبقاتی در جامعه می‌شود.

نماینده مردم اسلام آباد غرب با اشاره به اینکه با اجرای این طرح و حذف یارانه‌ها، به ویژه یارانه حامل‌های سوخت بار مضاعف تورم به جامعه تحمیل می‌شود، تصریح کرد: در این میان بخشی از مردم که در دسته‌بندی پنج دهک قرار ندارند از دریافت یارانه محروم می‌شوند. وی با تاکید بر اینکه به راحتی نمی‌توان بخشی از مردم را از دریافت یارانه حذف کرد، اظهارداشت: محروم کردن برخی از مردم از دریافت یارانه موجب بروز شکاف اجتماعی و طبقاتی در جامعه می‌شود.

فلاحت‌پیشه همچنین در پاسخ به اینکه آیا پرداخت یارانه نقدی ناشی از حذف یارانه می‌تواند پاسخگوی نیاز مردم در مقابل تورم باشد، اظهار داشت: بر اساس طرح دولت، در ازای حذف یارانه‌های مختلف به هر نفر حدود ۲۰ تا ۲۴‌هزارتومان یارانه نقدی پرداخت می‌شود، یعنی در یک خانواده پنج نفره حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰‌هزارتومان که با احتساب تورمی‌که پس از اجرای این طرح به خانواده‌ها تحمیل می‌شود، آنان تمام این پول را باید صرف پرداخت هزینه‌های ناشی از افزایش قیمت‌ها و حذف یارانه‌ها کنند و هیچ پول اضافی دریافت نمی‌کنند.

فلاحت پیشه معتقد است در صورت کافی نبودن یارانه‌های نقدی با حذف یارانه‌ها و به ویژه یارانه‌های انرژی ظلم مضاعفی به مردم و اقشار کم درآمد جامعه تحمیل می‌شود.