دو روایت متفاوت از رشد اقتصادی کشورهای خاورمیانه و ایران

دنیای اقتصاد - زهرا واعظ: قضاوی معاون اقتصادی بانک مرکزی در اظهاراتی اعلام کرد: بر اساس آخرین اطلاعات تکمیل شده، ایران در نیمه اول سال ۸۷ رشد اقتصادی ۳/۳درصدی را تجربه کرده است؛ این در حالی است که بسیاری از کشورهای منطقه دارای نرخ رشد اقتصادی منفی در دوره یاد شده هستند؛ به نحوی که میانگین نرخ رشد اقتصادی خاورمیانه در نیمه اول ۸۷ حدود ۲درصد بوده است. معاون اقتصادی بانک مرکزی در حالی رشد اقتصادی ایران در نیمه اول سال ۸۷ را معادل ۳/۳درصد ارزیابی کرده که صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی ایران در سال ۱۳۸۷ را تنها ۵/۲درصد اعلام کرده است.

البته ایران این رقم را در حالی تجربه کرده است که متوسط رشد اقتصادی در سال ۲۰۰۸ برای کشورهای صادر کننده نفت در خاورمیانه و شمال آفریقا رقمی معادل ۶/۴درصد تحقق یافته است و به این ترتیب پایین‌ترین نرخ رشد اقتصادی ایران پس از سال ۲۰۰۰ مربوط به سال گذشته است که بنا بر اعلام صندوق، معادل ۵/۲درصد و بنا بر اعلام بانک مرکزی ۳/۳درصد بود.

افت شدید قیمت نفت در پی کاهش تقاضای ناشی از بحران مالی در کشورهای صنعتی به کاهش چشمگیر درآمدهای این کشورها در سال بحران انجامید و به این ترتیب رشد اقتصادی پیش بینی شده برای بسیاری از کشورها تحقق نیافت؛ البته بر خلاف گفته معاون بانک مرکزی که اعلام داشته در نیمه اول سال ۸۷ بسیاری از کشورهای منطقه دارای رشد اقتصادی منفی بوده‌اند، اما گزارش رسمی صندوق بین‌المللی پول بیانگر آن است که با وجود آنکه این کشورها از بحران جهانی متاثر شده‌اند، اما هیچ‌یک رشد اقتصادی منفی را تجربه نکرده‌اند و حتی قطر در این میان در بین کشورهای صادر کننده نفت بیشترین رشد اقتصادی را تجربه کرده و رقمی معادل ۴/۱۶درصد را به ثبت رسانده است.

بنابراین گزارش، رشد اقتصادی سایر کشورهای صادر کننده نفت در این مدت شامل بحرین با رشد اقتصادی ۶/۶درصد، عراق با رشد اقتصادی۵/۹درصد، عمان با رشد اقتصادی ۸/۷ درصد، عربستان سعودی با رشد اقتصادی ۴/۴درصد، کویت با رشد اقتصادی ۳/۶درصد، امارات با رشد اقتصادی ۴/۷درصد بوده است.

این در حالی است که ایران در همین مدت یاد شده رشد اقتصادی ۵/۲درصدی را تجربه کرده که همان‌گونه که از ارقام بالا مشخص می‌شود در بین کشورهای صادرکننده نفت کمترین میزان رشد اقتصادی را داشته و ظاهرا بر اساس پیش‌بینی همین صندوق برای سال‌جاری میلادی این رقم روند کاهشی را خواهد داشت.

صندوق بین المللی پول در حالی رشد اقتصادی ایران در سال گذشته را معادل ۵/۲درصد ارزیابی کرده است که مسوولان بانک مرکزی ایران رشد اقتصادی ایران در سال ۱۳۸۷ را بیش از شش‌درصد اعلام کرده بودند.

بررسی صندوق بین‌المللی پول حاکی از آن است که رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۰۷ حدود ۸/۷درصد و در سال ۲۰۰۸ معادل ۵/۲درصد بود و در سال جاری میلادی ۵/۱درصد است، این در حالی است که صندوق پیش‌بینی می‌کند رشد اقتصادی ایران در سال آینده بهبود یابد و به ۲/۲درصد برسد.