اسراییلی‌ها اطمینان دادند که به ایران حمله نمی‌کنند
عکس: AFP
دیروز رسما تایید شد که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی
در ماه جاری سفری پنهانی به مسکو داشته است

مدودف رییس‌جمهور روسیه اعلام کرد
اسرائیلی‌ها به ایران حمله نمی‌کنند
رسانه‌های بین‌المللی به گمانه‌زنی درباره بده بستان‌های اوباما و مدودف پرداختند
قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه از انصراف آمریکا در استقرار سپر دفاع موشکی در شرق اروپا استقبال کرد
مدودف: اگر ‌به ‌ایران حمله نظامی شود، روسیه نسبت به‌ این تحول بی‌تفاوت باقی نخواهد ماند
دنیای اقتصاد- رییس جمهوری روسیه روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه سی ان ان گفت: شیمون پرز، رییس رژیم اسرائیل، در ماه اوت( مردادماه) امسال به وی اطمینان داد که اسرائیل برنامه حمله به‌ایران را ندارد. شیمون پرز 18 اوت امسال در شهر ساحلی سوچی روسیه با دیمیتری مدودف دیدار کرده بود.مدودف در مصاحبه اش با سی ان ان همچنین هرگونه حمله نظامی‌به‌ایران را «بدترین چیزی که بتوان آن را تصور کرد» دانست.آن طور که رییس جمهوری روسیه تاکید کرد، شیمون پروز در سوچی به وی گفت: «... اسرائیل برنامه هیچ حمله‌ای به ‌ایران را ندارد. ما کشوری صلح طلب هستیم و ‌این کار را نخواهیم کرد.»
مدودف در عین حال تاکید کرد که اگر ‌به ‌ایران حمله نظامی شود، روسیه نسبت به‌ این تحول بی‌تفاوت باقی نخواهد ماند.
وی در عین حال از فروش موشک‌های میان برد به ‌ایران حمایت کرد و گفت: ‌این موضوع ارتباطی با معادلات نظامی‌در منطقه ندارد. او در پاسخ به‌این سوال که آیا ‌این قرارداد ارتباطی با تهدیدات اسرائیل علیه‌ایران دارد یا خیر؟، گفت: ‌این بدترین چیزی است که ممکن است اتفاق بیفتد اگر اسرائیل به ‌ایران حمله کند با اطمینان تمام اعلام می‌کنم که‌ایران از همه هم‌پیمانان اسرائیل انتقام خواهد گرفت و‌ این به معنای فاجعه انسانی و پناهندگان میلیونی در سراسر جهان است و دوستان اسرائیلی به من اطمینان داده‌اند که برنامه‌ای برای حمله به‌ ایران ندارند؛ زیرا ابعاد فاجعه یک لحظه پس از حمله برای هیچ‌کس قابل تصور نیست.
رییس‌جمهوری روسیه در عین حال تایید کرد که بنیامین نتانیاهو‌، نخست وزیر اسرائیل، به تازگی به طور مخفیانه به مسکو سفر کرد و با مقام‌های ارشد روس از جمله خود وی گفت‌وگو کرده است. بر اساس گزارش‌ها، بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه ۷‌سپتامبر (۱۷ شهریور) برای گفت‌وگو درباره معاملات تسلیحاتی دولت روسیه با ‌ایران سفری مخفیانه به روسیه داشته است.نخست وزیر اسرائیل بارها در مورد احتمال توسل به گزینه نظامی ‌علیه‌ ایران هشدار داده است. رسانه‌های غربی و روسیه خبر داده بودند که ماموران سازمان اطلاعات و امنیت اسرائیل در متوقف شدن یک کشتی روس به نام اقیانوس منجمد شمالی دست داشته‌اند.
این کشتی باری در جریان سفرش از فنلاند به الجزایر برای مدتی ناپدید شد. دولت روسیه اعلام کرد که‌این کشتی حامل الوار چوب بوده و دلیل ناپدیدی آن ربوده شدنش بوده که پس از ردیابی توسط نیروی دریایی روسیه، خدمه اش نجات یافته‌اند.
در عین حال‌، یکی از مقام‌های ارشد نزدیک به سازمان جاسوسی اسرائیل به بی بی سی گفته بود که کشتی مذکور سیستم دفاع ضد حملات هوایی پیشرفته روسیه را به سمت‌ ایران می‌برده است.این مقام اسرائیلی گفت: اسرائیل به روسیه هشدار داده بود که از بار ‌این کشتی مطلع است و به ‌اندازه کافی به روسیه فرصت داد تا پیش از افشاگری علنی و آبرو‌ریزی آن را متوقف کند.مقام‌های روسیه گزارش‌هایی را که گفته‌اند‌ این کشور توسط‌ این کشتی برای‌ ایران موشک حمل می‌کرده، انکار کرده‌اند. مدودف گفت: نتانیاهو به او اطمینان داده که اسرائیل قصد حمله به ایران را ندارد.
توافق جدید روسیه و آمریکا؟
آنچه که تاثیرپذیری منافع آمریکا و روسیه از تحولات هسته‌ای‌ایران خوانده می‌شود، موجب شد تا بخش عمده نشست مشترک باراک اوباما و دیمیتری مدودف رییسان جمهور کشورهای یاد شده در هفته گذشته، به موضوع ‌ایران اختصاص یابد؛ در حالی که در‌این نشست اوباما از استقرار سپرموشکی آمریکا در اروپای شرقی مشروط به رفع آنچه که «تهدید‌ایران» خواند‌،اعلام انصراف کرد؛ همتای روسی آن نیز تلاش کرد تا دیدگاه‌های خود درباره تحولات هسته‌ای ‌ایران را به دیدگاه‌های سران آمریکا نزدیک کند.
دیدار سران آمریکا و روسیه ( دو عضو شورای امنیت سازمان ملل و 1+5) در شرایطی صورت گرفته است که قرار است نمایندگان گروه1+5 با نمایندگان‌ ایران در روز 9 مهرماه در ترکیه با یکدیگر مذاکره کنند؛ از ‌این رو، تحلیل گران تغییر سیاست آمریکا در قبال روسیه را فراهم آوردن زمینه جلب مشارکت و همراهی روسیه در گروه یاد شده برآورد می‌کنند. چه آن که مسکو در پی دریافت بسته پیشنهادی به روز شده ‌ایران، برخلاف سایر اعضای 1+5 و به ویژه آمریکا که‌ این بسته را فاقد مسائل مربوط به پرونده هسته‌ای ‌ایران ارزیابی کردند، از‌این بسته حمایت کرد و آن را بستری مناسب برای آغاز گفت‌وگو‌ها با تهران دانست. در عین حال، به گواه رویداد‌های تاریخی گذشته از جمله امضای چهار قطعنامه تحریم آمیز علیه ایران طی سال‌های گذشته توسط روسیه،‌اینک صاحب‌نظران بر‌ این باورند که مسکو قابل اعتماد و اطمینان نبوده و رفتار آن قابل پیش‌بینی نیست.
به گزارش بی. بی .سی رییس‌جمهور آمریکا گفته است: اگر تهدید هسته‌ای ‌ایران رفع شود، کشورش از استقرار بخشی از سپر دفاع موشکی خود در اروپای شرقی صرف نظر خواهد کرد. وی با اشاره به مخالفت روسیه با استقرار ‌این سپر دفاعی در کشورهای لهستان و جمهوری چک افزود: هدف از راه‌اندازی ‌این سیستم پیشگیری از «حمله احتمالی‌ایران» است. اگر چه روسیه همچون همیشه ارتباط میان برنامه هسته‌ای ‌ایران و سپر دفاعی آمریکا در اروپای شرقی را رد کرده است‌؛ اما همزمان کاخ سفید از نزدیک شدن مواضع روسیه به آمریکا درباره برنامه اتمی‌ایران خبر داده است. به گفته دنیس مک دانا،یکی از دیگر مشاوران اوباما نگرانی مدودف از برنامه اتمی ‌ایران افزایش یافته است؛ اما برخی اخبار حاکی از آن است که در همین حال‌، رییس جمهور روسیه از معاملات تسلیحاتی مسکو و تهران دفاع کرده است.
پیش از ‌این و به هنگام آغاز به کار دولت اوباما‌، بعضی از مقام‌های آمریکا مانند وزیر خارجه آمریکا گفته بودند اگر تلاش‌ایران برای به دست آوردن سلاح‌های هسته‌ای متوقف شود، آمریکا از استقرار سپر دفاعی در شرق اروپا صرف نظر خواهد کرد. با وجود‌این، تحلیل‌گران بر ‌این باورند که انصراف اوباما از استقرار سپر دفاعی در اروپای شرقی را باید یک تغییر عمده در سیاست خارجی‌این کشور در قبال روسیه، اروپا و‌ایران قلمداد کرد. اوباما پس از دیدار هفته گذشته خود با مدودف در گفت و گو با شبکه تلویزیونی سی بی اس گفت: اگر تصمیم جدید ما سبب شود که روسیه با ما در زمینه مقابله با تهدید موشک‌های بالستیکی‌ایران یا برنامه هسته‌ای ‌این کشور، همکاری موثرتری داشته باشد، ‌این به نفع ما خواهد بود.
رابرت گیتس‌، وزیر دفاع آمریکا در مقاله‌ای در روزنامه نیویورک تایمز نوشته است، مخالفت روسیه با‌این طرح به هیچ‌وجه نقشی در ‌این تصمیم که پنج‌شنبه هفته گذشته اعلام شد، نداشته است. گیتس گفته است: هدف از طرح استقرار سیستم دفاع موشکی در لهستان و جمهوری چک، مقابله با هر گونه خطر متوجه از جانب‌ایران بود نه روسیه.
به گفته وزیر دفاع آمریکا‌، ‌این سیستم برای مقابله با موشک‌های دوربرد در نظر گرفته شده بود؛ اما پس از آن که ارزیابی‌های اطلاعاتی نشان داد که بعید به نظر می‌رسد‌ ایران تا چندین سال دیگر قادر به تولید موشک‌های دور برد باشد،‌این برنامه تغییر پیدا کرد.به نظر گیتس، سیستمی‌که جایگزین سیستم قبلی خواهد شد قادر به دفاع سریع‌تر و موثرتر است؛ ‌این در حالی است که روسیه همواره‌این طرح را تهدیدی مستقیم علیه منافع خود عنوان کرده است.در همین چارچوب، دیمیتری مدودف رییس جمهور روسیه از تصمیم جدید آمریکا استقبال کرده و آن را «گامی ‌مسوولانه» خوانده است. مدودف خبر داده است که در جریان ملاقات هفته جاری با باراک اوباما در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی ‌سازمان ملل متحد در نیویورک درباره طرح دفاع موشکی گفت‌وگو خواهد کرد.

ایران در مذاکرات سیاست‌های ملموس اتخاذ کند

وزیر خارجه انگلیس گفت که ایران باید «گام هایی ملموس» را در مذاکرات اول اکتبر (۹ مهرماه) اتخاذ کند تا نشان دهد که اهداف هسته‌ای اش کاملا صلح آمیز است.
به گزارش ایسنا، دیوید میلیبند، وزیر خارجه انگلیس روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی اسکای تی وی گفت: اکنون مساله ایران یک مساله کاملا مشخص است که باید به آن پرداخت. زمان آن فرا رسیده است که ایران گام‌های ملموسی بردارد تا نشان دهد که تنها نیات کاملا صلح آمیز برای برنامه غنی‌سازی اورانیومش دارد. اکنون زمان بسیار مهمی‌است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، میلیبند گفت: اکنون زمان آن فرا رسیده است که ایران نشان دهد قصد دارد در چارچوب قوانین مربوط به منع گسترش تسلیحات هسته‌ای که در محدود کردن اشاعه هسته‌ای در ۴۰سال آینده بسیار موثر بود، زندگی کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه انگلیس با اشاره به نشست اول اکتبر گفت: من این هفته در نیویورک قرار است ریاست نشستی با حضور وزرای خارجه 6 قدرت جهانی را که هدف آن آماده شدن برای نشست بسیار مهم مدیران سیاسی این کشورها است، برعهده داشته باشم. سخنان میلیبند مشابه سخنان هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا بود که روز جمعه تاکید کرده بود که ایران باید از مذاکرات اول اکتبر استفاده کند تا نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای‌اش را رفع کند یا در غیر این صورت با انزوای بیشتر و فشار اقتصادی روبه‌رو شود. در همین حال، خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که آمریکا در نشست مجمع عمومی‌سازمان ملل در نیویورک به جای یک دستاورد به دنبال جلب اتفاق نظر درباره مساله هسته‌ای ایران خواهد بود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سوزان رایس نماینده آمریکا در سازمان ملل هفته گذشته گفت: نشست نیویورک فرصت بسیار مهم برای آمریکا خواهد بود تا با متحدانش گفت‌وگو کرده و همگی درباره اهداف مشترکشان، آنچه ما از ایران انتظار داریم و آنچه یک نتیجه مفید را تعریف می‌کند با صراحت صحبت کنیم. در همین حال،هیلاری کلینتون، قرار است در نیویورک با همتاهای خود از 5 قدرت دیگر جهانی ( انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه) که سال‌ها مشغول مذاکره با ایران درباره برنامه هسته‌ای‌اش بوده‌اند گفت‌وگو کند. ماهیت سطح بالای این نشست غیرعادی است و به واسطه یک جلسه ویژه شورای امنیت سازمان ملل که ریاست آن بر عهده باراک اوباما
رییس جمهور آمریکا و درباره مساله اشاعه هسته‌ای خواهد بود، تکمیل خواهد شد. رایس و رییس جمهور آمریکا علاوه بر آن در طول مذاکرات دو جانبه با سایر سران قدرت‌های جهانی که برای شرکت در نشست مجمع عمومی ‌سازمان ملل به نیویورک خواهند آمد درباره برنامه هسته‌ای ایران صحبت خواهند کرد.
رایس گفته است که از جمله کشورهایی که اوباما با آنها گفت و گو خواهد کرد کشورهای عضو گروه 8‌، ایتالیا، ژاپن و کانادا خواهد بود.
کاخ سفید گفته است که انتظار ندارد اوباما با محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور ایران دیدار کند و برخی کارشناسان در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفتند که احتمال این که رییس جمهور آمریکا به طور مستقیم مساله برنامه هسته‌ای ایران را در جلسه شورای امنیت درباره منع اشاعه مطرح کنند بسیار اندک است. به گفته جون آلترمن مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک، واشنگتن به جای آن «در تلاش برای این است که تا جایی که می‌تواند یک ائتلاف گسترده و قاطعانه را در زمینه برنامه هسته‌ای ایران ایجاد کرده و حفظ کند»، اما اختلافات در داخل گروه درباره بهترین راه برای برخورد با ایران همچنان ادامه دارد.
اوباما هم چنان به دنبال رویکردی است که احتمال گفت‌وگو همراه با تهدید تحریم‌های جدید را ارائه می‌کند. رویکرد او مورد حمایت انگلیس، آلمان و فرانسه قرار دارد و پاریس اخیرا خواستار آن شد که گروه مذاکراتی یک جدول زمانی را برای تحریم‌های جدید علیه ایران در صورتی که مذاکرات پیشرفتی به دنبال نداشته باشد تعیین کند، اما روسیه و چین درباره استراتژی حمایت از مذاکرات با تهدید تحریم‌ها تردید دارند. ایران نیز به نوبه خود اعلام کرده است که برای مذاکرات آماده است، اما پیشاپیش متوقف کردن برنامه هسته‌ای‌اش را رد کرده است. به گفته برخی دیپلمات‌ها، پافشاری ایران بر منتفی دانستن احتمال تعلیق برنامه هسته‌ای‌اش ژستی کلاسیک است که ایران همواره پیش از مذاکرات بین المللی مهم اتخاذ می‌کند.
واکنش قشقاوی به انصراف آمریکا از طرح سپر موشکی

در حالی که برخی رسانه‌ها اقدام آمریکا در عقب‌نشینی از طرح سپر موشکی در شرق اروپا را نشانه‌ای از توافق بزرگ این کشور با روسیه و گامی در راستای هماهنگی بیشتر آنها علیه ایران خوانده‌ بودند، سخنگوی وزارت خارجه ایران این تحلیل‌ها را فاقد مبانی واقعی و مستند اعلام کرد. به گزارش ایلنا، حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران از هرگونه اقدامات که موجب کاهش رقابت‌های تسلیحاتی کلاسیک شود استقبال کرده و امیدوار است که قدرت‌های بزرگ برای جلوگیری از آسیب‌رسانی به صلح و امنیت جهان و به دور از سیاست‌های توسعه‌طلبی و سلطه‌گرایانه، سازوکارهای جدی و واقعی را با نظام‌های موثر و شفاف نظارتی، طراحی و اجرا کنند.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا طرح استقرار سامانه موشکی در شرق اروپا را در راستای اهداف و رقابت‌های موشکی بین روسیه و آمریکا و گسترش نفوذ حوزه‌های امنیتی فرامنطقه‌ای و دامنه نفوذ قدرت‌های بزرگ در کشورهای اروپای مرکزی ارزیابی کرده و واقعیت‌های امر را به طور شفاف تبیین کرد.
قشقاوی با اشاره بر گمانه‌زنی برخی تحلیلگران سیاسی نسبت به این که هدف این رویکردهای جدید اتحاد نظر قدرت‌های بزرگ در قبال ایران بوده، خاطرنشان کرد: این‌گونه تحلیل‌ها، مبانی واقعی و مستند نداشته است؛
چرا که از ابتدا انتساب ادعای تهدید موشکی به ایران یک فریب و با اغراض سیاسی و فرصت‌طلبانه و سلطه‌جویانه از سوی آمریکا صورت گرفت و اینک با گذشت زمان زوایای بیش‌تری از حقایق این امر مشخص شده است.
سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: ایران از هرگونه اقدامی و طرحی که موجب نابودی سلاح‌های کشتار جمعی در سطح جهان بوده استقبال کرده و خلع سلاح اتمی و تسلیحاتی مخرب قدرت‌های بزرگ را چنانچه با ماهیت واقعی و حقیقی باشد را در خدمت صلح و امنیت جهان ارزیابی می‌کند.