عقب‌نشینی اروپا از اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران

دنیای اقتصاد- در حالی که تنها پانزده روز به مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ باقی مانده است، اتحادیه اروپا از اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران تا زمان برگزاری این مذاکرات عقب‌نشینی کرد. روز دوشنبه خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در تماسی تلفنی موافقت کردند که اول ماه اکتبر ( ۹ مهر) با یکدیگر ملاقات کنند. این تماس تلفنی در پی ارائه بسته پیشنهادی به روز شده ایران به اعضای گروه یاد شده در هفته گذشته برقرار شد.وزیر خارجه‌ سوئد، اما ساعاتی پس از موافقت سولانا و جلیلی برای مذاکره خبر داد که اتحادیه اروپا آماده است پیش از تصمیم‌گیری درباره اعمال تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای تهران تا مذاکرات اول اکتبر با ایران صبر کند. به گزارش ایسنا، کارل بیلت، وزیر خارجه سوئد روز دوشنبه گفت: در حال حاضر ما مشغول بررسی احتمال نشست بین ایران و آمریکا، ‌روسیه‌، چین،‌ انگلیس،‌ فرانسه و آلمان هستیم. این نشست برگزار خواهد شد و ما به پاسخ ایران نگاه خواهیم کرد و خواهیم دید که آیا می‌توانیم بیشتر به جزئیات متضاد بپردازیم یا خیر.

به گزارش خبرگزاری آلمان، اظهارات بیلت ظاهرا نشان می‌دهد که آمریکا، انگلیس و فرانسه نخواهند توانست روسیه و چین را در نشست مجمع عمومی ‌سازمان ملل در نیویورک در هفته آینده به اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران متقاعد کنند.

وزیر خارجه سوئد که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، گفت: برخی درخواست‌های ویژه از جانب شورای امنیت سازمان ملل و برخی سوالات مشخص توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌مطرح شده است که مبتنی بر برخی نگرانی‌ها درباره ایران است. در صورتی که جواب‌های مشخصی به این مسائل مشخص داده شود این کار تاثیر بسیاری در رفع شک و تردید‌ها خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که انتظار دارد مساله تحریم‌ها چه زمانی مطرح شود گفت که مسائل باید به تدریج به پیش رود.

به گفته بیلت، این که دقیقا چه اتفاقی خواهد افتاد به آنچه که در گفت‌وگوها اتفاق می‌افتد بستگی دارد. این نشست (مذاکرات اول اکتبر) خود یک گام مثبت است، اما این که چقدر مثبت خواهد بود در آینده مشخص می‌شود. ایران بسته پیشنهادی جدید خود را ۱۸ شهریور ماه در محل وزارت خارجه به نمایندگان کشورهای ۱+۵ در تهران تحویل داد و پس از آن کشورهای ۱+۵ و نیز خاویر سولانا از سوی اتحادیه اروپا خواستار گفت‌وگوی فوری با ایران شدند. در همین رابطه، استیون چو، وزیر انرژی آمریکا نیز تایید کرد: کشورش برای مذاکره با ایران در تاریخ اول اکتبر به پنج قدرت جهانی دیگر خواهد پیوست و مذاکرات درباره جدیدترین بسته پیشنهادی ایران را «اولین گام مهم» خواند.

چو روز دوشنبه در حاشیه کنفرانس عمومی ‌آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ در جمع خبرنگاران گفت: این یک گام بسیار مهم در زمینه مذاکرات است و باید امید به بهترین‌ها داشته باشیم.

برنار ولرو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز روز دوشنبه با تاکید بر این که فرانسه در مذاکرات اول اکتبر حضور خواهد داشت، گفت: فرانسه ترجیح می‌داد این مذاکرات پیش از نشست هفته آینده مجمع عمومی‌سازمان ملل در نیویورک برگزار شود، اما خوشحال است که این مذاکرات پس از آن هر چه سریع‌تر انجام می‌گیرد.

در همین حال، یان کلی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن و پنج قدرت جهانی دخیل در مذاکرات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران در مذاکرات اول اکتبر فرصتی خواهند داشت تا یک «جبهه متحد» را در مخالفت با برنامه هسته‌ای ایران به نمایش بگذارند. کلی روز دوشنبه گفت : پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، انگلیس، روسیه، چین و فرانسه) به‌علاوه آلمان علاوه بر آن در نشست ماه اکتبر خواستار شفافیت بیشتری از ایران خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کلی در یک کنفرانس خبری روزانه ادعا کرد: ما در زمینه هدف مشترک متقاعد کردن ایران به نشان دادن شفافیت بیشتر در زمینه برنامه هسته‌ای‌شان متحد هستیم. کلی با بی‌توجهی به تاکید ایران بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش افزود: ما فرصتی خواهیم داشت که یک جبهه متحد را به نمایش بگذاریم و نشان دهیم که جامعه بین‌المللی خواستار این است که آنها هرگونه برنامه‌ای را که برای نظامی‌کردن برنامه هسته‌ای‌شان دارند کنار بگذارند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، کلی گفت: ایران هنگامی‌که در نشست اکتبر با نمایندگان ۱+۵ روبه‌رو می‌شود با یک گزینه مشخص یعنی کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای‌اش یا روبه‌رو شدن با انزوای بین‌المللی گسترده‌تر روبه‌رو خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما قصد داریم این مساله ‌که ایران مستقیما به وظایف خود عمل نمی‌کند را در این نشست مطرح کنیم.

وی افزود: ما امیدواریم شش کشور بتوانند به طریقی کاملا آشکار گزینه‌هایی را که ایران در اختیار دارد شرح دهند و ما از این فرصت برای انجام این کار استفاده می‌کنیم.

افزون بر وزارت خارجه آمریکا، کاخ سفید نیز اعلام کرد: در صورتی که ایران در مذاکره با آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی بر خودداری از گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای‌اش پافشاری کند شکست خود در تحقق وظایف بین‌المللی‌اش را به نمایش خواهد گذاشت. رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید

روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با «غیر‌قانونی» خواندن فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: اگر ایران تمایلی به مذاکره درباره برنامه هسته‌ای غیر‌قانونی‌اش نداشته باشد فکر می‌کنم این کار دست جامعه بین‌المللی در تاکید بر وظایفی که ایران به آنها عمل نمی‌کند را قدرتمندتر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گیبز با اشاره به مذاکرات اول اکتبر افزود: من نمی‌دانم چه چیزی در دستور کار آنها قرار دارد، اما این را می‌دانم که چه چیزی در دستور کار ما قرار دارد و چه چیزی در دستور کار کشورهای جهان که نگران برنامه غیرقانونی ایران هستند، قرار دارد.

سخنگوی کاخ سفید افزود: این مساله (برنامه هسته‌ای ایران) مورد بحث قرار خواهد گرفت. گیبز در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: بنابراین من فکر می‌کنم در موقعیت جالبی قرار داریم و باید بگویم که اگر آنها مایل به صحبت در این زمینه نباشند این امر معانی ضمنی بسیاری برای جهانیان خواهد داشت. این مذاکرات اولین مذاکراتی است که پس از نشست ژوئیه سال گذشته که در آن جورج بوش رییس‌جمهور پیشین آمریکا برنز را به مذاکرات فرستاد، انجام می‌گیرد.

استیون چو، وزیر انرژی آمریکا نیز تایید کرد که کشورش برای مذاکره با ایران در تاریخ اول اکتبر به پنج قدرت جهانی دیگر خواهد پیوست و مذاکرات درباره جدیدترین بسته پیشنهادی ایران را «اولین گام مهم» خواند. چو روز دوشنبه در حاشیه کنفرانس عمومی‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ در جمع خبرنگاران گفت: این یک گام بسیار مهم در زمینه مذاکرات است و باید امید به بهترین‌ها داشته باشیم. برنار ولرو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز روز دوشنبه تایید کرد که فرانسه در مذاکرات اول اکتبر حضور خواهد داشت. ولرو گفت که فرانسه ترجیح می‌داد این مذاکرات پیش از نشست هفته آینده مجمع عمومی‌سازمان ملل در نیویورک برگزار شود، اما خوشحال است که این مذاکرات پس از آن هر چه سریع‌تر انجام می‌گیرد.

استقبال چین

در تحولی دیگر جیانگ یو، سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در پکن گفت که کشورش از برگزاری مذاکرات هسته‌ای بین جمهوری اسلامی‌ایران و اعضای گروه موسوم به ۱+۵ استقبال می‌کند.

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه چین که در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در محل وزارت خارجه این کشور سخن می‌گفت، افزود: چین از موافقت جمهوری اسلامی‌ایران برای برگزاری مذاکرات بین ایران و شش کشور درباره بسته پیشنهادی ارائه شده توسط ایران استقبال کرده و عقیده دارد که طرف‌ها باید با مغتنم شمردن این فرصت مناسب برای دستیابی به نتایج مثبت در مذاکرات آتی مساعدت کنند. وی گفت: موافقت ایران با برگزاری مذاکرات با شش کشور آمریکا، روسیه، چین، انگلستان، فرانسه و آلمان درباره مساله هسته‌ای گام مهمی‌ محسوب می‌شود. جیانگ یو اضافه کرد: به باور چین، طرف‌های ذی‌ربط باید با تقویت تلاش‌های دیپلماتیک، روند گفت‌وگو و مذاکرات را از سر گیرند. چین عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل همواره با تحریم و فشار علیه ایران مخالفت کرده است و معتقد است که تحریم هیچ کمکی به حل مساله هسته‌ای ایران نمی‌کند.

برگزاری مذاکرات ایران و ۱+۵ در ترکیه

به گفته خاویر سولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، محل دیدار نمایندگان تهران و گروه ۱+۵ که قرار است روز اول اکتبر ( ۹ مهرماه )برگزار شود، به احتمال زیاد در ترکیه خواهد بود. به گزارش ایلنا به نقل از نووستی، خاویر سولانا پیش از آغاز نشست وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل درباره محل دیدار نمایندگان ایران و گروه ۱+۵ گفت: فکر می‌کنم که به احتمال زیاد این مذاکرات در ترکیه خواهد بود. بنا بر این گزارش، روز گذشته دفتر سولانا خبر منتشره در رسانه‌های ایران مبنی بر آغاز مذاکرات نمایندگان تهران و ۱+۵ (روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا) در روز اول اکتبر را تائید کرد. بعد از ارائه بسته پیشنهادی ایران، کشورهای ۱+۵ و خاویر سولانا خواستار گفت‌وگوی فوری با ایران شده بودند.