سایه‌های رای اعتماد به کابینه

دنیای‌اقتصاد- چگونگی رای اعتماد مجلس به کابینه احمدی‌نژاد و اظهارات اخیر باهنر در جامعه اسلامی ‌مهندسین بیش از آنچه تصور می‌شد با واکنش انتقادی حامیان دولت در مجلس مواجه شده است. این اظهارات فرصتی دست داده است تا این نمایندگان نقش و نفوذ لیدرهایی چون توکلی و باهنر در رای و نظر نمایندگان را زیر سوال برده و در استناد این تحلیل خود هم به رای اعتماد مجلس به کابینه اشاره کنند. به عنوان نمونه سیدعلی بزرگواری، نماینده کهکیلویه و بویر احمد و عضو فراکسیون اصولگرایان در گفت‌وگو با فردا گفت که مجلس با رای به اکثریت کابینه احمدی‌نژاد نشان داد که مدافع دولت است و افرادی نظیر باهنر و توکلی جایگاهی در مجلس ندارند.

هدایت‌خواه، نماینده بویراحمد هم در واکنش به اظهارات باهنر اظهار داشت که تعبیر باهنر کاملا غلط است، اگر او می‌خواهد نظر رهبری را ملاک قرار دهد، در بسیاری موارد نمایندگان خلاف این نظر به برخی وزرا رای مخالف دادند پس این تعبیر باهنر درست نیست و بازتاب منفی دارد. وی رفتار «محمدرضا باهنر» را قیم‌مآبانه دانست و گفت: بدنه مجلس پاسخ رفتار قیم‌مآبانه باهنر را دادند.

مشاور مطبوعاتی محمود احمدی‌نژاد هم در نوشتاری در وبلاگ خود با عنوان « آقای باهنر کجا را نشانه رفته است؟» به انتقاد از اظهارات روز پنج‌شنبه نایب‌رییس دوم مجلس شورای اسلامی پرداخته است. باهنر در مراسم افطاری جامعه اسلامی‌مهندسین که یک روز بعد از رای اعتماد مجلس به کابینه دهم برگزار شده بود، ماحصل آنچه را که در مجلس روی داده بود نتیجه تیزبینی مقام معظم رهبری خوانده بود که مانع شده بود ۷ یا ۸ نفر از وزیران پیشنهادی مردود شوند. این اظهارات اما به مذاق علی‌اکبر جوانفکر خوش نیامده و او بلافاصله به انتقاد از سخنان باهنر پرداخته است. جوانفکر اما در آغاز یادداشت خود آورده است: آقای باهنر نایب‌رییس محترم مجلس شورای اسلامی ادعا کرده است که اگر توصیه رهبری نبود احتمال داشت هشت یا نه نفر از وزرا رای نیاورند و این آغاز خوبی برای دولت نبود. این اظهارات از جنبه‌های مختلف قابل بررسی است، اما به نظر می‌رسد بیش از هر چیز بیانگر آن است که آقای باهنر کوشیده است تا تلاش‌های نافرجام خود را برای عدم رای اعتماد حداقل هشت تن از وزرای پیشنهادی توجیه کند. جوانفکر می‌افزاید: این روش از آن جهت قابل سرزنش و نکوهش است که باعث تضعیف جایگاه رهبری و شان و منزلت مجلس شورای اسلامی نیز می‌شود.

حمایت مطهری از باهنر

اما علی مطهری نماینده تهران از مواضع باهنر حمایت کرد. علی مطهری از نمایندگانی است که پس از هجمه حامیان دولت به باهنر در مورد اظهاراتش پس از رای اعتماد به کابینه همچنان بر نظر محمدرضا باهنر تاکید داشته و گفت که چنانچه توصیه رهبری نبود، ۷ تا ۸ نفر از وزرا رای نمی‌آورد. به گزارش ایلنا مطهری گفت: مقام رهبری با توجه به شرایط خاص کشور ابلاغ آن پیام را ضروری تشخیص داده بودند اگرچه ممکن است ضرورت آن برای امثال بنده قابل درک نباشد.

مجلس به احترام رهبری به وزرای کمتری رای اعتماد نداد

وی افزود: اما پس از آنکه توصیه رهبری به نمایندگان ابلاغ شد، مجلس به احترام رهبری به وزرای کمتری رای اعتماد نداد و این کار مجلس علاقه نمایندگان به رهبری را ثابت کرد. مطهری گفت: رهبری در این گونه موارد می‌تواند اعلام نظر کند. مهم این است که حکم و دستوری صادر نشده است. در شرایط ویژه مثلا جنگ صدور حکم هم بلا اشکال است.

پیام صرفا یک توصیه بوده است

وی با تاکید بر اینکه پیام رهبری به مجلس یک دستور نبوده و صرفا یک توصیه بوده است، در پاسخ به اینکه این پیام چطور به اطلاع مجلس رسید، گفت: رییس مجلس این پیام را پیش از آغاز بکار جلسه علنی روز پنجشنبه به اطلاع نمایندگان رساندند. البته آقای لاریجانی تاکید کردند که نظر رهبری دستور و حکم نبوده و یک توصیه به مجلس است. نماینده تهران به نقل از رییس مجلس ادامه داد: رهبری در این پیام شفاهی فرموده بودند که مجلس در تصمیم‌گیری در مورد رای اعتماد یا عدم اعتماد به وزرای پیشنهادی آزاد است. اما تمایل من به این است که کل کابینه رای بیاورد و در مورد وزرای زن معرفی شده نیز نظر علما و مراجع تامین شود البته این یک دستور نیست.

به گفته وی، چنانچه این توصیه رهبری نبود، ۷ تا ۸ نفر از وزرای پیشنهادی رییس‌جمهور رای نمی‌آوردند. کمااینکه وزرای نفت و صنایع نیز ۳ و ۹ رای بیش از حد نصاب کسب کردند. برخی دیگر از وزرا نیز با اختلافات کمتر از ۲۰ رای توانستند رای اعتماد بگیرند.

مطهری آرای موافق محدود این وزرا را در نتیجه کار کارشناسی و دقت‌نظر نمایندگان در مجلس دانست و افزود: البته به دلیل احترام به نظر رهبری و تامین نظر ایشان وزرای کمتری مردود شدند تا معدلی از نظر مجلس و رهبری حاصل شود.

مطهری در پاسخ به اینکه آیا نظر علما و مراجع کسب شده بود که به خانم دستجردی به عنوان وزیر بهداشت رای دادید؟ گفت: تا جایی که من می‌دانم موافقت علما کسب نشده بود اما مجلس به ایشان رای اعتماد داد. البته در این گونه موارد ملاک عمل، نظر ولی فقیه است. نماینده تهران، در واکنش به سخنان احمدی‌نژاد در روز بررسی صلاحیت وزرایش در مجلس مبنی بر تعامل و همکاری بیشتر دولت با مجلس و نمایندگان گفت: اکنون اظهار نظر درباره تعامل دولت دهم با مجلس هشتم مشکل است. باید منتظر ماند و دید که دولت چگونه عمل خواهد کرد. سخنان آقای احمدی‌نژاد قبل از کسب رای اعتماد وزرا و به هنگام نیاز ایشان به مجلس ایراد شد و خیلی نمی‌توان روی آن حساب کرد.