چه کسانی می‌روند؟   چه کسانی می‌آیند؟

از زمان معرفی سید محمد حسینی به عنوان نامزد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌، رایزنی‌ها درباره تیم مدیریتی این وزارت آغاز شد. سید محمد حسینی که زمانی به عنوان معاون صدا و سیما در دوره علی لاریجانی و همچنین مدتی به عنوان مدیرعامل و رییس هیات مدیره انتشارات سروش فعالیت می‌کرده است از نزدیک با جامعه فرهنگ و هنر آشنا است و از این رو بنا را بر تعامل با هنرمندان قرار داده است.

حسینی پس از معرفی از سوی رییس‌جمهور به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با دو طیف اصلی هنرمندان متشکل از اعضای ‌خانه سینما و هیات اسلامی هنرمندان جلسات مشورتی را برای کسب نظرات آنان و ارائه برنامه‌ها و راهکارهای خود برگزار کرد. از زمان تشکیل این جلسات گروه‌های شرکت‌کننده در این جلسات بر یک اصل مشترک تاکید داشتند و آن تغییر مدیریت در حوزه سینما است.

به گزارش ایلنا بر اساس گمانه‌زنی‌هایی که تاکنون صورت گرفته است در چهار معاونت مطبوعاتی، سینمایی، هنری و فرهنگی تغییرات اساسی صورت خواهد گرفت.

بر این اساس هر چند تاکنون نامی از گزینه مورد نظر برای مدیریت معاون مطبوعاتی به میان نیامده است، اما شنیده‌ها از تغییر علیرضا ملکیان خبر می‌دهد، اما شاید این تغییر به بعد از برگزاری نمایشگاه مطبوعات در آبان ماه موکول شود.

در معاونت سینمایی که یکی از معاونت‌های بحث برانگیز و پرچالش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است چند گزینه برای این معاونت مطرح شده است و از نام‌هایی همچون مجتبی مشیری، علیرضا رضا داد، جعفری‌جلوه به عنوان معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نام برده می‌شود. در این میان احتمال حضور مجتبی مشیری و علیرضا رضا داد محتمل‌تر است.

مجتبی مشیری که فارغ‌التحصیل فیزیک از دانشگاه شهید بهشتی است در کارنامه خود مدیریت شبکه اول، دوم و چهارم سیما را دارد و زمانی نیز رییس هیات مدیره و مدیرعامل موسسه سینمایی بنیاد مستضعفان و جانبازان و عضو شورای صدور پروانه ساخت بوده است، از افراد نزدیک به سید محمد حسینی و از گزینه‌های اصلی معاونت سینمایی است.

از سوی دیگر بر اساس شنیده‌ها نام علیرضا رضا داد که زمانی رییس‌ بنیاد سینمایی فارابی بود و به دلیل بعضی اختلافات از این بنیاد استعفا داد در جلسات مشورتی اعضای خانه سینما با سید محمد حسینی مطرح شده است و یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها برای عنوان معاونت سینمایی است.

از محمد خزاعی، دبیر دو دوره جشنواره فیلم کوثر و جشنواره تئاتر رضوی و تهیه‌کننده فیلم‌های سینمایی پیک‌نیک در میدان جنگ، جعبه موسیقی و همچنین از اکبر نبوی نایب رییس مستعفی بنیاد سینمایی فارابی نیز به عنوان گزینه‌های احتمالی مدیریت بنیاد سینمایی فارابی نام برده می‌شود.

هر چند بعضی گمانه‌زنی‌ها حکایت از این دارد که اگر مجید شاه‌حسینی در سمت خود به عنوان مدیر فعلی بنیاد سینمایی فارابی ابقا شود، محمد خزاعی به عنوان رییس انجمن سینمای جوانان منصوب خواهد شد. در این راستا از پژمان لشگری‌پور به عنوان مدیر احتمالی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و محمد آفریده به عنوان رییس موسسه رسانه‌های تصویری

نام برده می‌شود.

این گزارش می‌افزاید: گروهی نیز معتقدند با توجه به این‌که گسترش سالن‌های سینمایی و تالارهای نمایشی در سراسر کشور از اولویت‌های اصلی سید محمد حسینی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است،‌احتمال ابقای جعفری‌جلوه در معاونت سینمایی با توجه به فعالیت‌هایی که در خصوص بازسازی سالن‌های فرسوده و احداث سالن‌های جدید انجام داده است، وجود دارد. بر اساس گمانه‌زنی‌های صورت گرفته با توجه به عملکرد رضایت‌بخش محمدحسین ایمانی‌خوشخو به عنوان معاونت هنری احتمال ابقای وی وجود دارد و فقط شاید چند مدیر زیر مجموعه معاونت هنری تغییر کنند.

بر اساس این گزارش، معاونت فرهنگی نیز یکی از معاونت‌هایی است که در آن تغییرات بسیاری صورت خواهد گرفت و به احتمال فراوان دردولت دهم محسن پرویز دیگر معاون فرهنگی نخواهد بود.

هر چند این گمانه‌زنی‌ها و رایزنی‌ها وجود دارد، اما تاکنون هیچ‌کدام قطعیت پیدا نکرده است و احتمال اینکه فردی به جزء افراد ذکر شده در معاونت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور یابند، وجود دارد. همانطوری که سید محمد حسینی در حالی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد به مجلس پیشنهاد شد که گمانه‌زنی‌ها از حضور افراد دیگری خبر می‌داد.