انتقاد تند از وزیر پیشنهادی علوم

عکس: خبرگزاری مهر

دنیای اقتصاد- مرجان توحیدی: صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد تا عصز دیروز مورد بررسی قرار گرفت؛ امروز مجلس پس از بررسی صلاحیت ۲ وزیر باقی‌مانده و نیز سخنان محمود احمدی‌نژاد کار رای‌گیری به وزرای پیشنهادی را به انجام می‌رساند. اما در جلسه علنی دیروز مجلس نمایندگان انتقادات تندی از کامران دانشجو برای تصدی وزارت علوم بیان کردند. مخالفان غلبه وجهه سیاسی وزیر علوم را مورد انتقاد قرار دادند.

عثمانی نماینده بوکان در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: انتخاب دانشجو در وزارت علوم، شوکی در فضای علمی کشور است. عثمانی از دانشجو پرسید: جامعه دانشگاهی و غیردانشگاهی کشور شما را به عنوان یک شخصیت علمی می‌شناسند یا به عنوان یک چهره و شخصیت کاملا سیاسی و انتخاباتی؟ برای وزارت علوم یک شخصیت علمی و دانشگاهی شناخته شده مناسب‌تر است یا یک چهره شاخص سیاسی و آن هم در شرایط امروز. انتخاب یک شخصیت کاملا سیاسی و انتخاباتی را برای یک وزارت خانه کاملا علمی و فرهنگی تا چه حد مفید می‌دانید؟ آیا چنین انتقال و جابه‌جایی به بدنه دانشگاه شوک وارد نمی‌کند؟ آیا دولت دهم امروز باید آتش پیدا و پنهان بعد از انتخابات را با روش‌های صحیح نرم‌افزاری خاموش کند یا این که آن را شعله‌ورتر کند؟

سیاسی بودن دانشجو چاشنی بمبی است که با آغاز به کار دانشگاه‌ها می‌تواند منفجر شود

شعبانی نماینده سنندج هم در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم، با بیان این که دانشجو در زمان برگزاری انتخابات دهم و مشکلات پس از انتخابات به عنوان معاون وزیر کشور و رییس ستاد انتخابات خوب عمل نکرد گفت: آیا قرار است پاداش انتخابات را در دانشگاه‌ها پرداخت کنیم.

وی از دانشجو پرسید: آیا در جایگاه معاونت سیاسی امنیتی وزارت کشور در زمان حوادث کوی دانشگاه در قبال دانشگاه و دانشگاهیان احساس مسوولیت داشتید و چرا سکوت کردید؟ در صورت انتخاب آیا تضمینی برای این که حوادث اخیر در دانشگاه‌ها مجددا اتفاق نیفتد وجود دارد؟ آیا همچنان سکوت می کنید؟ این چه حکمتی است که در آستانه سال تحصیلی جدید یک فرد سیاسی برای وزارت علوم معرفی می‌شود؟ همچنین قوامی هم در مخالفت با دانشجو اظهار کرد: سیاسی بودن دانشجو و حضورش در ستاد انتخابات کشور و مدرک تحصیلی‌‌اش گفت وی چاشنی بمبی است که با آغاز به کار دانشگاه‌ها می‌تواند منفجر شود. در این میان اما، علی مطهری در موافقت با دانشجو سخنرانی کرد و گفت که جنبه علمی دانشجو بر جنبه سیاسی‌اش غلبه دارد.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فن‌آوری اما در دفاع از خود حضور خود در مناصب سیاسی را با رویکردی علمی و دانشگاهی توصیف کرد و با اشاره به تلاش خود برای توجه بیشتر به نخبگان و نخبه‌گرایی اظهار داشت: بازگشت به حوزه مدیریت آموزش عالی بازگشت به اصل، ریشه و خانه اصلی با کوله باری از خدمت شایسته است.

وزیر پیشنهادی علوم در ادامه اظهارات خود سیاست‌ها و برنامه‌هایش در این وزارت خانه در دوره دهم را بر پایه اصل مبنای داشتن دغدغه دین تشریح کرد. وی همچنین بر کیفی کردن آموزش عالی و متناسب‌سازی آن با نیازهای توسعه و پیشرفت جامعه در ابعاد گوناگون تاکید کرد.

توضیح دانشجو درباره مدرکش

دانشجو با اشاره به بحث‌های مطرح شده در رابطه با مدرکش گفت: در این رابطه حاشیه‌سازی و جوسازی‌های بی‌اساس و بعضا مغرضانه برخی از سایت‌های غیرمعتبر انجام شد. بر این اساس در توضیح باید گفت که مرجع قانونی بررسی و ارزش‌گذاری مدرک تحصیلی وزارت علوم است که مدارک تحصیلی بنده نیز در سال ۱۳۶۸ در زمان دکتر فرهادی ارزشیابی شده است. وی در ادامه توضیح داد: با این وجود با توجه به حجم وسیع جوسازی‌ها کلیه مدارک و مستندات مربوطه را در روز هفتم شهریور تحویل رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات به عنوان مرجع رسیدگی به این امور دادم. ایشان نیز پس از بررسی‌های لازم ضمن تایید ارزشیابی مدرک تحصیلی بنده در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا شایعات و جوسازی‌های مذکور را رد و بی‌اساس نموده است.

وزیر پیشنهادی علوم، در رابطه با نظرش در مورد دانشگاه آزاد نیز گفت: بنده دانشگاه آزاد و دولتی را در مقابل یکدیگر نمی‌دانم، بلکه آنها را مکمل و در کنار هم و در راستای اهداف آموزش عالی می‌دانم که می‌بایست در چارچوب قانون حمایت شوند. اگر مفسده‌ای نیز مشاهده شد هیچ تفاوتی نمی‌کند و باید در دانشگاه‌های دولتی یا آزاد باید در حدود قانون و طبق مقررات با آن برخورد شود.

اعتراض به حضور نظامی در وزارت کشور

صلاحیت وزیر پیشنهادی کشور مصطفی محمد نجار هم در جلسه عصر دیروز مورد بررسی قرار گرفت. مخالفان نجار بر این باور بودند که این انتخاب یک پیام دارد و آن هم این است که ما می‌خواهیم مسائل اجتماعی و سیاسی را نظامی کنیم. همچنین مخالفان معتقد بودند که می‌خواهیم یک نظامی را وارد عرصه سیاست کنیم و این مخالف سخنان امام (ره)است. جمشید انصاری از مخالفان نجار به این نکته اشاره کرد و ادامه داد: ایشان از سرداران سرافراز سپاه هستند که در وزارت دفاع سابقه‌ای دارند که در جای خود شایسته تقدیر است، اما وزارت کشور دستگاهی ماهیتا سیاسی است. هر چند تامین امنیت داخلی یکی از وظایف این وزارتخانه است، ولی کارکرد اصلی وزارت کشور این است که بتواند مسائل نظامی و امنیتی را به سطح سیاسی و اجتماعی تقلیل دهد.

وی افزود: به گونه‌ای تصمیم گیری شده است که گویا قرار است وزارت کشور مسائل سیاسی اجتماعی را تبدیل به مسائل نظامی کند و از نیروهای نظامی و امنیتی برای آن استفاده کند. قطعا این امر پسندیده‌ای نخواهد بود و ما در کشور جز در مواردی که حکومت نظامی داشته‌ایم و مورد اخیری که در سال گذشته بود برای وزارت کشور معمولا از چهره‌های روحانی که مورد قبول مردم هستند و در بعضی از اصناف مقبولیت دارند به کار گرفته می‌شد. در این لحظه سخنان انصاری با انتقاد تعدادی از نمایندگان روبه‌رو شد. وی افزود: به کارگیری یک نظامی ارشد در وزارت کشور پیامی دارد. پیام روشن این انتخاب به این معنا است که ما مسائل سیاسی و اجتماعی خود را به سطح امنیتی و نظامی ارتقا می‌دهیم و لازم است که دوستان در این مورد توجه جدی داشته باشند و پیام این انتخاب نظامی شدن فضای کشور در آینده است.

وی در ادامه با بیان اینکه این انتخاب احتمال از دست دادن نیروهای توانمند وزارت کشور که تجارب فراوانی در این وزارتخانه دارند و نیروهای اصلی این وزارتخانه حساس را ایجاد می‌کند، افزود: به عنوان کسی که این وزارتخانه را به خوبی می‌شناسد، امیدوارم که در این گزینه تجدیدنظر جدی به عمل آید.

اکرمی: وزارت کشور در چهار ساله گذشته آسیب جدی دید

سیدرضا اکرمی نماینده تهران هم در مخالفت با وزارت کشور گفت که یک نظامی تا زمانی که نظامی است به صحنه سیاست ممنوع‌الورود است، اما الان همین نظامی می‌خواهد مجری امور سیاسی و برگزاری انتخابات شود. وی در مخالفت با وزیر پیشنهادی کشور خطاب به روح‌ا... جانی عباس‌پور که با عنوان موافق وزیر کشور صحبت کرده بود و از شهید چمران یاد کرده بود، گفت: بدانید نمی‌توانید نسبت به چمران در وجدان خویش حرف و حدیثی داشته باشید. از شهدا تنها در یاد خود تجلیل کنید. او در ادامه افزود: تمنا می‌کنم از هر چیزی در جای خود بحث کنید فعلا بحث جهاد و دفاع مقدس نیست؛ بلکه می‌خواهیم در رابطه با مصطفی محمدنجار به عنوان وزیر پیشنهادی کشور صحبت کنیم و بحث من هم مچ‌گیری نیست. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: فردی که در وزارت دفاع مشغول به کار بوده است و رشته تحصیلی‌اش هم مکانیک بوده است، می‌خواهد به وزارت کشور برود. وی با اشاره به یکی از سخنان امام خمینی گفت: شما بدانید کجا بودید و الان می‌خواهید به کجا منتقل شوید و تفاوت این دو مکان چیست.وی نجار را یک چهره شناخته شده معرفی کرد و گفت: ایشان چهره شناخته‌ شده‌ای هستند، اما وزارت کشور یعنی ۷۰میلیون داخلی، ۱۴ کشور مرزی و ۴۴۰میلیون همسایه مرزی. وی در ادامه خاطرنشان کرد: وزارت کشور یعنی هزار و ۱۰۰ شهرداری، احزاب، جمعیت‌ها و تشکل‌ها، همچنین وزارت کشور شامل ۶۰۰ امام جمعه، ۵۰هزار امام جماعت، دانشگاه‌ها، ثبت‌احوال و گذرنامه و... می‌شود. اکرمی تاکید کرد: آقای نجار خودتان به وجدانتان مراجعه کنید و ببینید که آیا خود را آماده کرده‌اید یا نه؟ اگرکه آماده‌اید ما به شما رای مثبت می‌دهیم و اگر ذهنیت شما آماده نشده است باید کاری کرد و نباید تعارف کرد. این نماینده مجلس با اشاره به سختی کار وزارت کشور گفت: هیچ وزارتخانه‌ای این همه معاونت ندارد و فراموش نکنیم که وزیر کشور عضو شورای عالی امنیت کشور هم است. اکرمی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه وزارت کشور در چهار سال گذشته آسیب جدی دید؛ چرا که سه وزیر عوض کرد و ۱۰۰ روز هم یک سرپرست داشت و پس از انتخابات هم شاهد التهابات بسیاری بود و نجار باید ببیند که می‌تواند این مشکلات را حل کند یا نه. همچنین در هنگام سخنان سید رضا اکرمی، مجلس در سکوت جالبی فرو رفته بود و برخی اوقات تنها فریادهای «دو دو» شنیده می‌شد.

بررسی وزارت فرهنگ و ارشاد

همچنین روز گذشته به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز پرداخته شد. مخالفان سیدمحمد حسینی در سخنانی به این نکته اشاره کردند که برنامه‌های وزیر در بخش موسیقی و ماهواره و سینما و امنیت اجتماعی مشخص نیست. به گفته رجایی، حسینی را اهالی هنر و به ویژه سینما به خوبی نمی‌شناسند و همین مساله به معضلی تبدیل خواهد شد. از سوی دیگر نوباوه هم به عنوان مخالف این وزیر در سخنانی ابراز کرد که در مسائل اخیر نحوه نفوذ رسانه‌های بیگانه در فرهنگ کشور دیده شد و ما وارد جنگ نرم به لحاظ فرهنگی و رسانه‌ای شده‌ایم و برنامه‌ها برای مقابله این موضوع کفایت نمی‌کند. میزان تعامل حسینی با هنرمندان هم دیگر انتقاد نوباوه بود و نداشتن قانون جامع برای فضای سایبر هم گلایه دیگر نوباوه بود. تهیه و تدوین نظام جامع رسانه‌ای برای سامان‌بخشی و وضع مقررات یکسان برای مطبوعات، خبرگزاری‌ها و سایت‌ها، طراحی نظام رتبه‌بندی برای مطبوعات و روزنامه‌نگاران در حوزه‌های تخصصی با همکاری نهادهای صنفی و دانشگاهی به منظور ارتقای سطح روزنامه‌نگاری کشور، حمایت از توسعه رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌ها برای تقویت موقعیت رسانه‌ای ایران در سطح منطقه و جهان، تربیت خبرنگاران و روزنامه‌نگارانی متناسب با استانداردهای جهانی به منظور رقابت با روزنامه‌نگاران شاخص منطقه و جهان، توجه بیش از پیش به نشریات الکترونیکی، تسریع در اعطای مجوز به نشریات به‌ویژه نشریات محلی، علمی و تخصصی از برنامه‌های حسینی است. حسینی تاکید کرد: اینک آماده‌ایم و آمده‌ایم تا با تحول در ساختار این وزارتخانه با عنایت خاص رییس‌جمهور عزیز و توجه ویژه شما برگزیدگان اهل تمیز به یک خیزش فرهنگی دست یازیم، فلک را سقف بگشاییم و طرحی نو دراندازیم. تقارن شرف حضور ما در محضر شریف شما با ایام صیام، ما را به حسن انجام کار امیدوار می‌کند.

تشریح برنامه‌های وزیر پیشنهادی مسکن

نیک‌زاد وزیر پیشنهادی مسکن هم آخرین نفری بود که دیروز به دفاع از برنامه‌های خود پرداخت و بر تلاش خود برای کاهش هزینه ساخت مسکن تاکید کرد که مشروح برنامه‌های وزیر مسکن در شماره بعد به چاپ می‌رسد. وزیر مسکن هم هیچ مخالفی نداشت.

اعتراض به ذکر یک نقل قول غیر رسمی

دنیای‌اقتصاد- روز گذشته در مجلس زمزمه‌هایی شنیده شد مبنی بر نظر مقام معظم رهبری درباره کابینه دهم و تکلیف شدن این نظر بر نمایندگان در مورد رای به وزیران. اعتراض به پخش این شایعه در مجلس درقالب توصیه باهنر و تذکر مصباحی مقدم نمایان شد. به طوری که علی مطهری که روز گذشته در موافقت با وزارت ارشاد نطق می‌کرد در انتهای اظهاراتش این موضوع را مورد اشاره قرار داد و گفت: امیدوارم در مجموع با ارزیابی نقاط مثبت و منفی وزرای پیشنهادی آنچه را که شخصا به او می‌رسیم رای دهیم و تصمیم‌گیری کنیم و به حرف‌هایی که گفته می‌شود که رهبری چنین فرمودند که به کسی رای بدهیم یا ندهیم توجه نکنیم. برای اینکه اساسا با فلسفه وجودی مجلس منافات دارد، ما صرفا اگر صدای رهبری را بشنویم یا دست خط ایشان را ببینیم می‌پذیرم والا نه. در این هنگام برخی از نمایندگان فریادهای دو سر دادند. پس از آن مصباحی‌مقدم هم در تذکری آیین‌نامه‌ای گفت: در حال حاضر نقل قولی از مقام معظم رهبری درباره‌ رای اعتماد به وزیران مجلس در بین نمایندگان پخش شده که موجب واکنش‌هایی از سوی موافقان و مخالفان وزرا شده که خلاف شان مجلس است.

رهبری نیاز به سخنگو ندارد

وی در تذکر آیین‌نامه‌ای خود با استناد به بند ۱۱ ماده‌ ۲۳ مبنی بر حفظ شان و منزلت مجلس افزود: در این نوع موارد ما باید به محکمات رجوع کنیم، مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند بنده اگر چیزی لازم بدانم به صراحت اعلام می‌کنم و رهبری نیاز به سخنگو ندارد و اگر هم نظری داشته باشم که لازم ندانم آن را اعلام کنم برای شما حجت نیست ولی شما در انجام وظایف‌تان باید به حجت دست پیدا کنید. وی گفت: نمایندگان این همه به بررسی سوابق کاری وزرای پیشنهادی می‌پردازند تا کارآمدی آنها را برای وزارتخانه‌ها بررسی کنند تا به حجت دست یابند و به آنها رای دهند. قطعا صرف وقت در این زمینه عقلایی است و اگر غیر از آن باشد و انعکاسی که این موضوع پیدا کرده، به معنای وقت تلف کردن است. وی گفت:‌ برای آن‌که خدایی ناکرده برای رسانه‌ها خوراک تهیه نکنیم، نباید از حفظ شان مجلس کوتاه بیاییم. لاریجانی در پاسخ به وی گفت: بنده تذکر شما را وارد نمی‌دانم، زیرا ربطی به اداره‌ جلسه نداشت. وی افزود: ‌البته شما نظرتان را بیان کردید.