ضوابط رای مجلس به وزرا

عکس: نگار متین‌نیا

باید فضا را از دست رادیکال‌ها خارج کنیم

برندگان و بازندگان انتخاباتی، اخلاق شکست و پیروزی ندارند

مجلس به وزرایی رای می‌دهد که صلاحیت انقلابی‌شان احرازشود. دنیای اقتصاد- تاکید بر خروج فضای کنونی کشور از دست رادیکال‌ها و انتقاد از رفتار طرف‌های برنده و بازنده در انتخابات دهم ریاست‌جمهوری مهم‌ترین نکاتی بود که بخش اعظم سخنرانی باهنر را در مراسم بزرگداشت زنده یاد آیت‌ا... موحدی ساوجی ـ که از سوی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش برگزار شد، به خود اختصاص داد. باهنر که پیش از این گلایه‌هایی را درباره نحوه تعامل دولت با مجلس به ویژه در بحث معرفی وزرا مطرح کرده بود، این بار روی صحبت خود را به درگیری‌های پس از انتخابات اختصاص داد و با همان سیاست یکی به نعل و یکی به میخ از دو طرف برنده و بازنده انتقاد کرد و گفت که آن که پیروز می‌شود فکر می‌کند باید از طرف مقابل غنیمت و اسیر و زندانی بگیرد و آن هم که شکست می‌خورد، احساس می‌کند حقش خورده شده و تقلب شده و از این حر‌ف‌ها مطرح می‌کند. باهنر که دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین نیز هست و در انتخابات از احمدی‌نژاد حمایت مشروط کرده بود، پس از انتخابات علاوه‌بر آن که نامه‌ای انتقادی علیه احمدی‌نژاد درباره انتخاب مشایی به عنوان معاون اولی نوشت، در مجلس همچنان خشم حامیان دولت را برانگیخت که به حمایت از موسوی از سوی این عده نسبت داده شد. باهنر در عین حال خواستار برخورد با رافت نظام با کسانی شد که بدون نیت درباره انتخابات دچار ابهام شدند. باهنر البته از راه‌اندازی تشکیلات راه سبز امید به رهبری میرحسین موسوی با این شرط که در چارچوب قانون باشد، حمایت کرد. او حرف‌هایی هم راجع به کابینه زد و به احمدی‌نژاد هشدار داد که اگر وزرای پیشنهادی او صلاحیت انقلابی‌شان احراز نشود، در عین احترام به احمدی‌نژاد از رای دادن به این گزینه‌ها معذور خواهند بود.

تعدادی افراد کم‌ظرفیت شیرینی انتخابات را تحت‌تاثیر قرار دادند

به گزارش ایسنا، محمدرضا باهنر با اشاره به حوادث پس از انتخابات اظهار کرد: الان ما در موقعیت حساسی قرار داریم؛ انتخابات دهم ریاست‌جمهوری را پشت سر گذاشته‌ایم، به‌رغم همه شیرینی و شکوه حماسه مردم و انتخاب خوبی که کردند، تعدادی افراد کم‌ظرفیت تحت‌تاثیر القائات دیگران تلاش کردند که این شیرینی را تحت‌تاثیر قرار دهند و متاسفانه تا حدودی نیز موفق شدند. شکاف اجتماعی و ناامنی در کشور ایجاد و از این بابت هزینه‌هایی را به نظام تحمیل کردند. اگر این افراد بدون نیت و غرضی این اشتباه را مرتکب شدند، امیدوارم خدا از سر تقصیراتشان بگذرد و خداوند شر دشمنان را از نظام ما دور کند.

وی با تاکید بر لزوم حل برخی مشکلات برای کشور در حوادث بعد از انتخابات خاطرنشان کرد: ما موظفیم داستان را چاره کنیم؛ وضعیت خارجی‌ها روشن بوده و هست. دخالت‌های آنها اولین بار و آخرین بار نیست، آنها به کمتر از سقوط نظام جمهوری اسلامی رضایت نمی‌دهند. وی همچنین گفت: برخی داخلی‌ها بدون نیت دارای ابهام شدند و نظام باید با آنها با رافت برخورد کند، در عین حال باید به آنها که عالما وارد این قضایا شدند، هشدار بدهد.

آن که پیروز شده فکر می‌کند باید از طرف مقابل غنیمت و زندانی بگیرد

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین خاطرنشان کرد: متاسفانه ۳۰ سال بعد از انقلاب می‌بینیم که برندگان و بازندگان رقابت‌های انتخاباتی هیچ کدام اخلاق شکست و پیروزی ندارند. آن که پیروز می‌شود، فکر می‌کند باید از طرف مقابل غنیمت و اسیر و زندانی بگیرد و آن هم که شکست می‌خورد احساس می‌کند حقش خورده شده و تقلب شده و از این حر‌ف‌ها مطرح می‌کند. یا گاهی می‌بینیم که وقتی کسی مسوولیتی را به عهده می‌گیرد، طوری وانمود می‌کند که گویی پیش از او قبلی‌ها هیچ کاری نکرده بودند. این مساله را ما در مورد برخی نمایندگان مجلس نیز می‌بینیم. در انتخابات قبلی متاسفانه دیدیم که یک طرف ۲۶ سال بعد از انقلاب را زیر سوال برد، یک طرف هم چهار سال گذشته را.

وی به جلسه معارفه رییس قوه‌قضائیه نیز اشاره کرد و گفت: در این جلسه آیت‌ا... شاهرودی گزارشی از کارهای خود و کارهایی که باید انجام شود، ارائه داد. رییس بعدی هم تاکید کرد که روند اقدامات در این قوه را ادامه خواهد داد و برنامه‌های خود را تشریح کرد. این یک مراسم تودیع و معارفه خوب بود. وی ابراز امیدواری کرد که «مشکلات پیش آمده برای کشور در حوادث اخیر حل شود» و گفت: باید فضا را از دست رادیکال‌ها خارج کنیم.

مجلس به کسانی رای می‌دهد که سابقه تدین و تعبدشان احراز شود

باهنر همچنین درباره کابینه و رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی خاطرنشان کرد: ضمن احترام به رییس‌جمهور و ابراز حمایتی که مجلس از رییس‌جمهور می‌کند ـ همچنان که پیش از انتخابات نیز از کاندیداتوری ایشان حمایت کرده بود ـ اعلام می‌کنم نمایندگان مجلس باید به تک‌تک وزرای پیشنهادی اعتماد کنند تا بتوانند به او رای دهند و اموال و وقت مملکت را در اختیار او قرار دهند.

وی تاکید کرد: مجلس به کسانی رای می‌دهد که سابقه تدین و تعبدشان به مبانی و احکام اسلام احراز شود و همچنین صلاحیت انقلابی آنها نیز احراز گردد؛ کسی که منافع ملی و امنیت ملی را بر منافع شخصی خود ترجیح دهد. اگر این صلاحیت‌ها احراز نشود، با تمام احترامی که برای رییس جمهور قائلیم، از رای دادن معذور خواهیم بود.

لاریجانی در فراکسیون اصولگرایان رای بالایی دارد

محمدرضا باهنر همچنین در خصوص انتخاب رییس فراکسیون اصولگرایان، گفت: اگر دکتر لاریجانی تصمیم بگیرد که رییس فراکسیون باشد، رای بالایی می‌آورد. نایب‌رییس فراکسیون اصولگرایان، در گفت‌وگو با «ایسنا»، با بیان این‌که بحث خاصی در زمینه‌ ریاست فراکسیون نداریم، افزود: رییس فعلی وضعیت خوبی بین فراکسیون داشته و رای قاطبه اعضای فراکسیون را دارد و بنابراین اگر ایشان تصمیم بگیرد که رییس فراکسیون باشد حتما رای بالایی هم می‌آورد، مگر آن‌که خود ایشان تصمیم دیگری داشته باشد.

اگر «راه سبز امید» در چارچوب قانون تشکیل شود، از آن استقبال می‌کنیم

محمدرضا باهنر علاوه‌بر این در پاسخ به سوالی که به تشکیل نهضت فراگیر «راه سبز امید» از سوی میرحسین موسوی اشاره داشت‏، گفت: باید تعریف قانونی و حقوقی این نهضت روشن‌تر شود. دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین، در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه در کشور ما فعالیت‌های سیاسی و حزبی از یک سو و فعالیت‌های رسانه‌ای و الکترونیک از سوی دیگر، دارای تعاریف خاصی هستند، ادامه داد: باید مقصود آقای موسوی مشخص شود که منظورش از تشکیل «راه سبز امید» دقیقا چیست.

نایب رییس مجلس در واکنش به اینکه موسوی در نظر دارد نهضت فراگیر «راه سبز امید» را در قالب یک جبهه سیاسی تشکیل دهد نه یک فعالیت رسانه‌ای یا سایتی‏، اظهار داشت: تصمیم ایشان هرچه که باشد امیدواریم که در چارچوب قانون تشکیل شود.

به گفته وی، نهضت «راه سبز امید» چنانچه بخواهد در قالب یک حزب سیاسی فعالیت کند، باید مجوز لازم را از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب دریافت کند و اگر موسوی در نظر دارد که یک جبهه سیاسی تشکیل دهد، باز هم باید اعضایش را در چارچوب قانون انتخاب کند.