خاتمی و کروبی عضو شورای مرکزی راه سبز امید

دنیای‌اقتصاد- مشاور ارشد میرحسین موسوی از عضویت سیدمحمد خاتمی و مهدی کروبی در شورای مرکزی تشکیلات «راه سبز امید» خبر داد و گفت: راه سبز امید قصد دارد دیده‌بان جامعه باشد. علیرضا حسینی بهشتی در گفت‌وگو با «ایلنا» به تشریح جزئیاتی از «راه سیز امید» تشکیلاتی که میرحسین موسوی قرار است آن را تاسیس کند، پرداخت و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا موسوی به فکر راه‌اندازی چنین مجموعه‌ای شده است، گفت: شرایطی که در طی این انتخابات پیش آمد، یک شرایط خاصی است و به تعبیر برخی از دوستان جامعه‌شناس گویا یک ملتی در جریان این انتخابات دوباره متولد شد و طبیعی است که به هر حال این نیروهایی که به میدان آمدند و برای تحقق مطالبات به حق خود تلاش کردند، نمی‌توان از آنها برای یک دوره کوتاه انتخابات انتظار داشت که در میدان باشند و از مشارکت آنها برای پیشبرد اهداف متصور استفاده نکرد.

وی با اشاره به تماس‌های مکرر شهروندان با دفتر میرحسین موسوی برای مشارکت در مسائل گوناگون گفت: با توجه به تخلفاتی که در انتخابات رخ داد و در حالی که دستگاه‌های مربوطه هم زیر بار این تخلفات نمی‌روند و راه‌حلی هم برای احقاق حقوق وجود ندارد، باید به فکر استیفای حقوق مردم و تحقق مطالبات‌شان با توجه به این نیروی عظیمی که اغلب هم در میان زبدگان، نخبگان و فرهیختگان جامعه وجود داشت، بود؛ به همین دلیل باید به یک نوع تشکیلات می‌رسیدیم.

استاد دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: طی چند دهه اخیر در بسیاری از کشورها شکلی از کار گروهی تجربه شده که در واقع نوعی شبکه‌سازی اجتماعی است؛ البته در واقع باید گفت در کشور ما هم در دوران ماه‌های پیش از انقلاب و هم در دوران مبارزه حتی از مشروطه به بعد نوعی شبکه‌سازی را تجربه کردیم و به این معنا خیلی هم با آن بیگانه نیستیم، اما این تجربیات معمولا خیلی بادوام و سامان‌یافته نبوده است.

بهشتی با اشاره به این شبکه اجتماعی، بخشی از شکل‌گیری آن را در جریان انتخابات دانست و گفت: آن چیزی که اکنون شکل گرفته بخشی از آن به قبل و حین انتخابات برمی‌گردد که افراد این شبکه نوعی همبستگی با همدیگر احساس می‌کنند و ارتباط راحتی با هم برقرار می‌کنند.

وی با اشاره به گسترش این شبکه اجتماعی در فضای مجازی اظهار داشت: شکل‌گیری این شبکه باید سامان و گسترش پیدا کند. این چیزی است که هدف شکل‌گیری راه سبز امید است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه منظور موسوی از جلوگیری از تنازل قانون اساسی که اخیرا در صحبت‌های خود آن را مطرح کرده بود، چه می‌باشد، گفت: منظور آقای موسوی این بود که فقط یک بخش‌های خاصی از قانون اساسی در کشور عملی نشود و برخی فصول دیگر قانون اساسی مورد احترام قرار بگیرد و به‌گونه‌ای نباشد که بسیاری از بخش‌های دیگر آن کاملا نادیده گرفته بشود.

بهشتی یادآور شد: بخش مربوط به حقوق ملت بخش مهم قانون اساسی است که متاسفانه نادیده گرفته شده است؛ در حالی که این مردم زمانی که سال ۵۸ به طرح قانون اساسی رای دادند، به تمام فصول آن رای دادند و حق دارند این مطالبه را داشته باشند که همه آن اجرا بشود.

فرزند شهید بهشتی در خصوص معنای شبکه اجتماعی نیز گفت: اگر بخواهیم تفسیر خوب و روشنی از شبکه داشته باشیم، به این معنا است که اجزای تشکیل‌دهنده این شبکه مانند دانه‌های تسبیحی هستند که دانه‌های تسبیح هرکدام برای خودش هویت مستقل دارند، اما یک نخ تسبیحی است که اینها را به هم وصل می‌کند. آن اهداف و مطالبات حداقلی در واقع به منزله این نخ تسبیح هستند.

وی همچنین در خصوص الزامات این نهضت فراگیر نیز گفت: وقتی یکسری ملاک و معیارهای حداقلی تعیین بشود، در واقع فراگیری‌اش را هم تضمین می‌کند. هر کسی که به هویت ایرانی- اسلامی به عنوان یک سرمایه نگاه کند یا اینکه هر کسی که مساله انقلاب ایران را به عنوان یک حادثه‌ای که متجلی خواست مردم ما بوده باور دارد یا تعهد و پایبندی به قانون اساسی را به عنوان یک مبنا بپذیرد، می‌تواند وارد این تشکیلات شود.

وی در پاسخ به این سوال که چه کسی پیشنهاد نام «راه سبز امید» را ارائه کرده است؟ گفت: اسامی مختلفی مطرح شد ولی شخص آقای‌موسوی این عنوان را پیشنهاد کردند و در بین عناوینی که پیشنهاد شد«راه سبز امید» جامع‌تر به نظر می‌رسید. از سوی دیگر می‌خواستیم این نام به گونه‌ای باشد که تداعی حزب یا جبهه به معنای کلاسیک خود را ایجاد نکند و بتواند با نوع شبکه‌سازی اجتماعی تطبیق کند.

بهشتی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به ساختار «راه سبز امید» اشاره کرد و با بیان اینکه در این شبکه اجتماعی شورای مشورتی و کمیته‌های مختلفی وجود دارد، اظهار داشت: کمیته‌ها زیر مجموعه شورای مشورتی نیستند و کار خود را انجام می‌دهند دبیرخانه‌ای هم شکل گرفته که ارکانش را کم‌کم سامان می‌دهد.

وی با بیان اینکه کمیته‌های «راه سبز امید» در حال شکل‌گیری است، در خصوص شورای مرکزی آن نیز گفت: شورای مرکزی کوچک خواهد بود و احتمالا از ۵-۶ نفر تشکیل می‌شود که آقایان خاتمی و ‌کروبی از جمله آنها هستند.

بهشتی در خصوص شورای مشورتی نیز گفت: شورای مشورتی «راه سبز امید» مجموعه بزرگتری از شورای مرکزی است که حدود ۴۰-۳۰ نفر را شامل می‌شود و به تدریج و به طور طبیعی باید شکل گیرد و چیزی نیست که از قبل تعیین شود. در واقع باید از دل کمیته‌ها افراد مناسب انتخاب شوند.

وی با بیان اینکه به لحاظ عملی این گروه می‌تواند کارهای موثری را انجام دهد که می‌توان آن را در «دیده‌بانی» تعریف کرد، اظهار داشت: حکومت‌ها در غیاب هرگونه دیده‌بانی کار خودشان را انجام می‌دهند و از سوی دیگر دستگاه‌های نظارتی درون نظام هم در برخی زمینه‌ها می‌توانند اثرگذار باشند و در برخی زمینه‌های دیگر هم اثرگذاری‌شان کم می‌شود.

بهشتی در خصوص نحوه دیده‌بانی تشکیلات راه سبز امید نیز گفت: کار دیده‌بانی این است که گروه‌ها می‌توانند آنچه را در دولت به عنوان سیاستگذاری‌ها شکل می‌گیرد، نقد و بررسی ‌کنند و به اطلاع مردم برسانند. برای این کار هم به بدنه کارشناسی در حوزه‌های مختلف نیاز است تا در نهایت ضمن جمع‌بندی، آنها را برای مردم اطلاع‌رسانی کنند.

وی با بیان اینکه نهادهای مدنی در راه سبز امید نقش موثری ایفا می‌کنند، در خصوص سرمقاله یکی از روزنامه‌ها که راه‌اندازی این تشکیلات را الگو برداری از کشورهای خارجی عنوان کرده بود، علت اینگونه اظهارنظرها را ناشی از کج‌فهمی‌ها و ناآگاهی ‌دانست و گفت: ما امیدواریم با کارهایی که پیش می‌رود این سوءظن‌ها برطرف شود، ولی بخشی از اظهارنظرها از جانب افرادی است که اساسا هر حرکتی را به جز آنچه خودشان می‌پسندند، بر نمی‌تابند و در مقابلش مقاومت می‌کنند. اینها افرادی هستند که حاضر نیستند واقعیت تکثر در جامعه را بپذیرند، اینها افرادی هستند که با استفاده از سیاست‌های همگن‌‌سازانه می‌خواهند واقعیت تعدد را نادیده بگیرند و همه را در قالب‌های مشخصی که خودشان در نظر گرفتند، شکل بدهند.

بهشتی ادامه داد: غالبا هم این افراد از واژه‌های مهندسی استفاده می‌کنند و گمان می‌کنند جامعه و افراد مثل مواد خاصی می‌مانند که به هر شکلی که آنها بخواهند، می‌توانند شکل بدهند.