سلطانف: تحریم و فشار ایران سیاستی مردود است

شامیل سلطانف، رییس مرکز مطالعات خاورمیانه روسیه گفت: تحریم و فشار ‌جمهوری اسلامی‌ایران که محور سیاست آمریکا و متحدانش در قبال تهران را تشکیل می‌دهد، سیاستی مردود و بی‌نتیجه است. سلطانف روز سه‌شنبه در مصاحبه با ایرنا در مسکو گفت: سیاست تحریم و فشار و زورگویی علیه ایران باید جای خود را به مذاکره برابر دهد و تنها از این راه می‌توان اختلافات آمریکا و متحدانش را با ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور حل و فصل کرد. این کارشناس روس گفت: دولت و ملت ایران در سه دهه اخیر که مورد تحریم‌های گسترده آمریکا و هم‌پیمانان غربی‌اش قرار گرفته، ثابت کرده‌اند که تحریم‌ها هیچ تاثیری بر اراده آنها نداشته و بزرگترین پیامد منفی آن، ایجاد فضای بی اعتمادی میان تهران و واشنگتن و سایر قدرت‌های غربی است.

رییس مرکز مطالعات خاورمیانه روسیه معتقد است که باراک اوباما رییس‌جمهوری آمریکا باید به وعده انتخاباتی خود عمل کند و با تحول اساسی در سیاست خارجی آمریکا، سیاست تحریم و فشار علیه ایران را که میراث دولت خصومت‌جو و بدرفتار بوش است، کنار گذارد.

سلطانف گفت: در قرن بیست و یکم دولت‌ها باید از توسل به شیوه‌های غیرمتمدنانه در روابط بین‌المللی همچون تحریم و تهدید خودداری کنند.

این پژوهشگر روس معتقد است که ایران مانند همه کشورهای جهان از حق استفاده از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌جویانه ازجمله تولید برق و مصارف پزشکی و کشاورزی برخوردار است و از نعمات این انرژی پاک باید بهره‌ جوید. رییس مرکز مطالعات خاورمیانه گفت: چرا آمریکا خود با دارا بودن بیش از یکصد نیروگاه هسته‌ای مانع دستیابی کشورهای دیگر به انرژی هسته‌ای می‌شود.

وی افزود: آمریکا که خود بمب اتمی‌ علیه اهداف غیرنظامی ‌به کار گرفته و صدها هزار نفر را به کام مرگ کشانده یا معلول کرده است، اجازه ندارد مانع به‌کارگیری فناوری‌های هسته‌ای از سوی دیگر کشورها شود و قوانین فشار و زور علیه این کشورها اعمال کند.

سلطانف گفت: امروز در عرصه هسته‌ای در جهان شاهد سیاست یک بام و دو هوا هستیم، به‌طوری که آمریکا و متحدانش با دستیابی برخی کشورها همچون هند و پاکستان به بمب اتمی‌ چشم‌پوشی می‌کنند و زرادخانه اتمی‌رژیم اسرائیل را نادیده می‌گیرند، اما از سوی دیگر مانع دستیابی ایران به فناوری‌های هسته‌ای با اهداف صلح‌جویانه می‌شوند.

کارشناس روس این وضعیت را غیرقابل قبول دانست و گفت: آمریکا باید به پیمان منع اشاعه هسته‌ای «ان‌پی‌تی» پایبند باشد و ایران را که در چارچوب آن به فعالیت‌های هسته‌ای می‌پردازد، تحت فشار قرار ندهد. وی سپس ابراز امیدواری کرد که اوباما در این زمینه اشتباه بوش را تکرار نکند و بدون پیش‌شرط مذاکرات با ایران را در شرایط برابر آغاز کند.