منشور‌قاضی‌القضات پنجم
هیچ‌کس نباید جرات کند و به خود حق دهد که برخلاف قانون حکم کند و حقوق شهروندان را ضایع نماید و آرامش و امنیت آنان را سلب کند. چنین کسانی باید بدانند که دیر یا زود به محکمه عدل فراخوانده می‌شوند و حق مظلومان از آنان ستانده می‌شود.

اگر بگوییم قوه‌قضائیه چهره نظام و وجهه آن است، گزافه نگفته‌ایم. حکم عادلانه و اجرای عدالت توقع اصلی از این نهاد است، اما شهامت حکم عادلانه و اجرای عدالت در همه حال، فقط در عالم سخن آسان است؛ مرد می‌خواهد و صبر.
همه می‌دانند که لااقل تساوی در مقابل قانون عدالت است و قانون‌گریزی خلاف عدالت. قانونمداری باید شعار اصلی همه باشد و مدار عمل برای همه. عمل به قانونی که دارای نقص است، بهتر از فقدان قانون و عمل خودسرانه است.

دیروز در مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید قوه قضائیه از سوی آیت‌ا... لاریجانی بیان شد
منشور قاضی‌القضات
اجرای عدالت مرد می‌خواهد و صبر هیچ‌کس نباید جرات کند خلاف قانون حکم دهد احتراز از دشمن‌تراشی خیالی به آرامش جامعه کمک می‌کند.
حضور هاشمی رفسنجانی در این مراسم و احوال‌پرسی مختصر احمدی‌نژاد با او به مهمترین حاشیه مراسم تودیع و معارفه تبدیل شد. همچنین حضور علی‌اکبر ناطق نوری در این مراسم به چشم آمد، چراکه ناطق‌نوری و هاشمی رفسنجانی دو غایب بزرگ مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست جمهوری احمدی‌نژاد بودند.
دنیای اقتصاد - آیت‌ا... صادق لاریجانی، رییس جدید دستگاه قضایی در مراسم معارفه‌اش که صبح دیروز در محل حوزه ‌ریاست با حضور سران سه قوه و مقامات لشکری و کشوری برگزار شد، تاکید کرد: هیچ‌کس نباید جرات کند و به خود حق دهد که برخلاف قانون حکم کند و حقوق شهروندان را ضایع نماید و آرامش و امنیت آنان را سلب کند. چنین کسانی باید بدانند که دیر یا زود به محکمه عدل فراخوانده می‌شوند و حق مظلومان از آنان ستانده می‌شود. بنده در همین جا اعلام می‌دارم که در این راستا نسبت به احدی گذشت نخواهم کرد و خاطیان را به دستگاه عدالت خواهم سپرد.
به گزارش ایسنا، وی با تشکر از حضور روسای قوه‌‌قضائیه، رییس مجلس خبرگان رهبری، دبیر شورای نگهبان، رییس دفتر مقام معظم رهبری و سایر مسوولان کشور، اظهار کرد: از مقام معظم رهبری حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای کمال تشکر را دارم. اعتماد ایشان به اینجانب در چنین مسوولیت خطیری، عین عنایت و لطف ایشان است و خداوند سایه‌ پربرکت ایشان را مستدام دارد. لاریجانی تصریح کرد: حضرت آیت‌ا... هاشمی شاهرودی در طول ریاست 10 ساله‌ خویش بر دستگاه قضایی تلاش‌های فراوانی بر بهبود وضعیت قضایی کشور کرده‌اند و گام‌های موثری در این جهت برداشته‌اند. ایشان که از ذخایر حوزه‌های علمیه و از علمای روشن‌بین جهان اسلام هستند، با تیزبینی قابل‌ستایش به تاسیس اموری در دستگاه قضایی کشور پرداخته‌اند که انجام آنها چندان سهل نبوده است. خصوصا احیای دادسراها که در فرآیند دادرسی و احقاق حقوق نقش بسزایی دارد. اینجانب مراتب تشکر خود را نسبت به تلاش‌های مجدانه ایشان و همکاران گرامی‌شان در طول این 10 سال ابراز می‌دارم و امیدوارم از انتقال تجارب گرانبهای خویش دریغ نفرمایند.
اجرای عدالت مرد می‌خواهد و صبر
رییس جدید دستگاه قضایی، با بیان اینکه اهمیت جایگاه قوه‌‌ قضائیه و نقش آن در اصلاح جامعه و سلامت دستگاه‌های اجرایی کشور نیاز به بیان و تاکید ندارد، ادامه داد: اگر بگوییم قوه‌قضائیه چهره نظام و وجهه آن است گزافه نگفته‌ایم. حکم عادلانه و اجرای عدالت توقع اصلی از این نهاد است، اما شهامت حکم عادلانه و اجرای عدالت در همه حال، فقط در عالم سخن آسان است: مرد می‌خواهد و صبر.
عمل به قانون دارای نقص بهتر از فقدان قانون
وی با بیان اینکه حقیقت عدالت امری پیچیده و دیریاب است، تصریح کرد: تبیین فلسفی عدالت بزرگانی را به عجز آورده است. با همه‌ این احوال نمی‌توان انکار کرد که مصادیقی از مفهوم عدالت واضح است: همه می‌دانند که لااقل تساوی در مقابل قانون عدالت است و قانون‌گریزی خلاف عدالت. قانونمداری باید شعار اصلی همه باشد و مدار عمل برای همه. عمل به قانونی که دارای نقص است بهتر از فقدان قانون و عمل خودسرانه است. رییس دستگاه قضا، تصریح کرد: از بدو تاسیس قوه‌قضائیه به ریاست شهید آیت‌ا... دکتر بهشتی تا دوران حاضر، تلاش‌های گسترده‌ای در بهبود و تکامل دستگاه قضایی کشور صورت گرفته است، ولی تردیدی نیست که این دستگاه عظیم هنوز نیازمند فعالیت‌های فکری و عملی بسیاری است.
لاریجانی خاطرنشان کرد: اینجانب که مدت مدیدی است در این راستا رایزنی و مطالعه و اندیشه و تعمق داشته‌ام و مطالب گرانبهایی تحصیل کرده‌ام، گمان می‌کنم خلاهای فراوانی وجود دارد که بایستی با حفظ اولویت بدان‌ها پرداخت. از جمله این خلا‌ها نیروی انسانی آزموده و سالم است. رییس قوه‌قضائیه، ادامه داد: گر چه قضات فاضل، آگاه، صالح و نیز کارکنان شریف در دستگاه قضایی کشور بسیارند و در حد خود گوهری ارزشمند، ولی نباید فراموش کرد که حجم عظیم پرونده‌ها، قضات را فرسوده می‌کند. باید چاره‌ای برای تربیت قاضی و استفاده‌ بهینه از قضات مشغول به کار اندیشید. در این زمینه طراحی‌هایی فراهم آورده‌ایم که امید است - ولو در درازمدت - به نتایج خوبی منجر شود. وی با اشاره به اینکه بعد نظارتی در دستگاه قضایی کشور امر بسیار مهمی است که همه بدان اذعان دارند، گفت: این نظارت هم به نظارت درونی دستگاه مربوط می‌شود و هم نظارت بیرونی نسبت به قوه مجریه و سایر قوا. اگر تخلف یا فسادی از قاضی یا مسوولی دیده شود، چهره کل دستگاه ذی‌ربط مخدوش می‌شود. همه مسوول هستیم در بهبود این وضع تلاش کنیم.
هیچ‌کس نباید جرات کند برخلاف قانون حکم کند
لاریجانی تاکید کرد: هیچ‌کس نباید جرات کند و به خود حق دهد که برخلاف قانون حکم کند و حقوق شهروندان را ضایع نماید و آرامش و امنیت آنان را سلب کند. چنین کسانی باید بدانند که دیر یا زود به محکمه عدل فراخوانده می‌شوند و حق مظلومان از آنان ستانده می‌شود. بنده در همین جا اعلام می‌دارم که در این راستا نسبت به احدی گذشت نخواهم کرد و خاطیان را به دستگاه عدالت خواهم سپرد. رییس قوه‌قضائیه، ارتقای دستگاه قضایی کشور در جهات مختلف را یک ضرورت دانست و افزود: ارتقای از حیث اتقان احکام، ارتقاء از حیث کارآمدی نیروهای انسانی، ارتقا از حیث تسریع در احقاق حق و احتراز از اطاله دادرسی و نظایر آن.
وی یادآور شد: روشن است نیل به این هدف بدون دارا بودن برنامه‌ جامع و دقیق میسر نیست. باید بدانیم انتظاراتمان دقیقا چیست؟ در چه مدت زمانی و به چه اهدافی نظر داریم. داشتن برنامه‌ جامع و دقیق هم در تسریع نیل به هدف موثر است و هم در ارزیابی کار گذشته. از جمله گام‌های اساسی در دوران حضرت آیت‌ا... شاهرودی، همین گرایش به تدوین برنامه است که در برنامه سوم قوه‌قضائیه تجلی روشنی یافته است.
استقلال قاضی حافظ سلامت و امنیت قضایی
رییس قوه‌‌قضائیه استقلال قاضی را حافظ سلامت و امنیت قضایی دانست و اظهار کرد: باید به تمام معنی در تحکیم این استقلال بکوشیم، البته این معنی لوازمی دارد، از جمله بها دادن به شخصیت قاضی و تلاش برای تربیت قضاتی که در مقام داوری چیزی جز حق و عدالت را معیار قرار ندهند. طبیعی است که چنین مقصودی فقط با نخبه‌گزینی میسر است. در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های ما کم نیستند کسانی که چنین استعدادهایی در وجودشان یافت می‌شود. مهم آن است که آنها را بیابیم و در شکوفایی استعدادهای نهفته آنها تلاش کنیم.
قوای جمهوری اسلامی جزایر از هم بیگانه نیستند
آیت‌ا... صادق لاریجانی در ادامه سخنرانی در مراسم معارفه‌اش به عنوان رییس جدید دستگاه قضایی، اظهار کرد: از جمله‌ مهم‌ترین امور، تعامل قوه‌قضائیه با سایر قواست. استقلال قوا از یکدیگر که از آموزه‌های مهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است نباید به معنای جدایی کلی و نگاه جزیره‌ای به هر یک باشد. قوای جمهوری اسلامی جزایر از هم بیگانه نیستند و ناگزیر باید با یکدیگر تعامل معقول و منطقی و در چارچوب قوانین داشته باشند. بسیاری از اهداف مقدس جمهوری اسلامی و حتی برخی از وظایف دستگاه قضایی، بدون این تعامل فراقوه‌ای میسر نیست. وی تصریح کرد: در بند پنجم اصل 156 قانون اساسی آمده است: اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین. تلاش برای پیشگیری از جرم باید از جمله راهبردهای اساسی قوه‌قضائیه باشد. سلامت جامعه و بهبود وضع قضایی کشور در گرو اموری است که از مهم‌ترین آنها پیشگیری از وقوع جرم است. در غیر این صورت ورود فزاینده پرونده‌های قضایی دستگاه قضایی کشور را فلج می‌کند و سلامت جامعه را نیز به خطر می‌اندازد. لاریجانی ادامه داد: اما و صد اما آیا این پیشگیری از جرم بدون تعامل همه‌جانبه قوای کشور ممکن است؟ واکاوی این مساله بر هر اهل فنی روشن می‌سازد که این مهم بدون تعامل منطقی و همه‌جانبه قوای مختلف کشور ممکن نیست. قوه‌قضائیه به تنهایی نمی‌تواند متصدی این امر باشد و شاید بتوان گفت مجموعه اصول قانون اساسی هم، این اجازه را به وی نمی‌دهد. از آنجا که مستلزم دخالت‌های متعدد در حیطه دیگر قوا است.
احتراز از دشمن‌تراشی‌های خیالی
رییس جدید قوه‌قضائیه، خاطرنشان کرد: این فقط یک نمونه از لزوم تعامل قوا است و از این دست مسائل که ضرورت تعامل قوا را می‌طلبد، بسیار هستند. وانگهی روابط صحیح و دوستانه قوا در چارچوب قوانین و احتراز از فضاسازی‌های بی‌مورد و دشمن‌تراشی‌های خیالی، به آرامش جامعه و ثبات نظام کمک می‌کند و این باید از جمله اهداف همه قوا باشد.
سخنان احمدی‌نژاد
رییس‌جمهور نیز ضمن حضور در مراسم تودیع و معارفه‌ رییس‌ قوه‌قضائیه با تاکید بر اینکه «باید برای اجرای عدالت اولویت‌بندی شود» گفت: کسی تردید ندارد که اگر در جامعه صاحبان قدرت به پای میز محاکمه کشیده شوند پایین‌دستی‌ها جرات تخلف نخواهند داشت. وی خاطرنشان کرد: باید دست به دست هم دهیم و در مقابل مفاسد، قانون‌شکنی‌ها و کسانی که می‌خواهند فرهنگ قانون‌شکنی را نهادینه کنند بایستیم و اگر خدایی ناکرده در جامعه‌ای صاحبان نفوذ از رسیدگی‌های قضایی و از اعمال عدالت مصون بمانند آن جامعه تضمینی برای دوام و بقا نخواهد داشت.
سخنان لاریجانی
علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی نیز که در مراسم معارفه برادرش به عنوان رییس قوه‌قضائیه شرکت کرده بود، تصریح کرد: اصل این است که قوه‌قضائیه در صدور حکم گرفتار فضاسازی نشود.رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قوه‌قضائیه مظهر اقتدار نظام ما است، خاطر نشان کرد: باید توجه داشت که اگر عدلیه بر اساس قوانین جمهوری اسلامی عمل کند، بسیاری از امور سامان می‌یابد و بیش از هر چیز دیگر باید تیغ عدالت عدلیه با شجاعت عمل کند.
لاریجانی تصریح کرد: درست است که حکمرانی خوب در گرو همکاری سه قوه است، اما این امر نباید به حق‌گرایی در قوه‌قضائیه لطمه وارد کند. وی ادامه داد: اقناع افکار عمومی یک پروژه‌ای است که قوه‌قضائیه باید آن را در نظر داشته باشد و افکار عمومی را توجیه کند و اصل این است که در صدور حکم گرفتار فضاسازی نشود.
هاشمی شاهرودی: امنیت قضایی حاصل نشده است
آیت‌ا... سید محمود هاشمی شاهرودی رییس سابق قوه‌قضائیه در مراسم تودیع‌اش تصریح کرد: مسوولان عالی دستگاه قضایی و مدیریت عالی این قوه باید استقلال قوه را از جریانات سیاسی حفظ کنند، چون ما در این قوه مسوولیت خطیری داریم و پرونده‌ افراد حقیقی و حقوقی در دست ما است. عدم استقلال قوه‌قضائیه باعث می‌شود که انگیزه‌های عمومی اجرای عدالت و مسیر صحیح مدیریت قضایی در معرض خطر قرار گیرد.
به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه قوه‌قضائیه در این دهه مستقل بوده و همین استقلال از افتخارات گران سنگ دستگاه قضایی است، تصریح کرد: از این دستاورد همه نهادها باید حفاظت کنند و باید بگویم که نظام قضایی در قانون اساسی مستقل است و به این استقلال تاکید شده و این استقلال دارای شاخص‌ها و ابعاد مختلفی است. هاشمی شاهرودی خاطرنشان کرد: در اواخر دوره فعالیت متوجه امری شدیم و آن این است که با همه اقدامات ارزنده و زیرساخت‌هایی که خروجی خدمات قضایی را دوچندان کرده؛ ولی این احساس وجود دارد که آن امنیت قضایی لازم ایجاد نشده است و هنوز ورودی پرونده‌ها زیاد، تخلفات زیاد و تضییع حقوق زیاد است و همچنین هر معامله‌ای که انجام می‌شود و هر دسته چکی که داده می‌شود به دنبال آن پرونده‌ای تشکیل می‌شود.

مقامات حاضر در این مراسم


در جلسه معارفه و تودیع رییس قوه قضائیه، آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌ا... جنتی دبیر شورای نگهبان، علی لاریجانی رییس مجلس، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین ناطق نوری رییس دفتر بازرسی رهبری، سعید جلیلی رییس شورای‌عالی امنیت ملی، سردار جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محمد جواد لاریجانی، صادق محصولی وزیر کشور، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین ابوترابی، رحیم صفوی، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محسنی اژه‌ای وزیر سابق اطلاعات، غلامحسین الهام سخنگوی دولت، حسینی وزیر اقتصاد، کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، کعبی و علیزاده از اعضای شورای نگهبان، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مصطفی پورمحمدی رییس سازمان بازرسی کل کشور، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حسینی بوشهری، محمد جهرمی وزیر کار، سلیمانی وزیر ارتباطات، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین علوی نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان، اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی و تعدادی دیگر از نمایندگان مجلس حضور داشتند.

عدالت قضایی شرط امنیت جامعه


آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هدف نهایی حکومت اسلامی این است که جامعه احساس امنیت قضایی کند و هیچ‌کس از رسیدگی و احقاق حق مایوس نباشد. به گزارش ایسنا، وی خاطر نشان کرد: هدف نهایی حکومت اسلامی این است که جامعه احساس امنیت قضایی کند و هیچ‌کس از رسیدگی و احقاق حق مایوس نباشد. وی اظهار کرد: خدای ناکرده اگر چنین یاسی در جامعه حاکم شود در بدنه‌ جامعه هرج و مرج می‌شود و اگر مردم بدانند که وقتی مسیرشان به دستگاه قضایی افتاد، آنجا سیستم عادلانه‌ای وجود دارد که احقاق حق می‌کند و تحت‌تاثیر قدرت‌ها و نفوذها قرار نمی‌گیرد، بسیار مناسب است. اگر قوه‌قضائیه این تابلو را بالای سر جامعه اسلامی قرار دهد، شاهد افتخار بزرگی در دنیا می‌شود.رییس مجلس خبرگان گفت: امیدواریم از حضور آیت‌ا... هاشمی شاهرودی در مجمع تشخیص مصلحت نظام بی‌بهره نباشیم؛ هرچند این مساله دست ما نیست.