اعتراض به معرفی تلویزیونی کابینه

حسن غفوری فرد

دنیای اقتصاد - مرجان توحیدی: معرفی برخی از وزیران کابینه دهم از طریق صداوسیما و پیش از ارائه لیست به هیات‌رییسه مجلس با انتقاد اصولگرایانی از مجلس مواجه شده است که به نوعی نمایندگان راست سنتی و از اعضای جبهه پیروان خط امام و رهبری محسوب می‌شوند. به باور این نمایندگان ظاهرا به دلیل برخی اختلافات بین مجلس و دولت در موضوعات مختلف به ویژه در برخی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی این اتفاق روی داده است.

اما در مقابل برخی دیگر از نمایندگان از جمله حامیان دولت در مجلس با این که از معرفی گزینه‌هایی که به اعتقاد آنها از معیار‌های مناسبی برای رای آوری برخوردار هستند استقبال کردند، اما نتوانستند تعجب خود را از این مساله که آن را بی‌سابقه می‌خواندند، کتمان کرده و در توجیه این اقدام احمدی‌نژاد اظهار داشتند که این برنامه به اصرار صداوسیما و برای خنثی شدن آنچه آن را شایعه می‌خواندند؛ تهیه شده بوده است. همچنین به اعتقاد این عده از نمایندگان از آنجا که دست رییس‌جمهور برای معرفی وزیران باز است و اجباری برای رایزنی او با مجلس یا احزاب وجود ندارد، نمی‌توان به احمدی‌نژاد خرده گرفت.

این در حالی است که معمولا رایزنی با نمایندگان پیش از معرفی رسمی وزیران به مجلس امری متداول تلقی می‌شده است تا گزینه‌های معرفی شده در روز رای‌گیری با فیلتر مجلس مواجه نشوند، اما این روند علاوه‌بر آن که در دولت دهم اتفاق نیفتاده و معرفی از طریق صداوسیما برخی چهره‌های شاخص مجلس را حیرت زده کرده است، در دولت نهم هم روی داد و ثمره آن هم عدم‌رای اعتماد مجلس به ۴ وزیر احمدی‌نژاد در مرحله نخست بود. حتی برخی از وزیرانی که نتوانستند رای مناسبی از مجلس کسب کنند، نامشان مکرر در لیست‌های استیضاحی که بیشتر آنها به ثمر نرسید دیده شد.

عدم مشورت احمدی‌نژاد دست کم با اصولگرایانی که از حامیان وی در انتخابات بوده‌اند و استفاده وی از حلقه معدودی از نزدیکان او یکی از محورهای اصلی انتقاد‌ها به احمدی‌نژاد بوده است. با این حال در دوره دهم هم ظاهرا تغییر جدیدی در این روند رخ نداده و همین مساله هم انتقاد برخی گروه‌هایی را که از حامیان او در انتخابات دهم بودند، موجب شده است.

باهنر: معرفی وزرا از طریق رسانه روشی باسابقه نیست

بر همین اساس نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معرفی وزرا از طریق رسانه‌ها اولین باری بود که اتفاق می‌افتاد، گفت: معمولا رییس‌جمهور وزرای خود را به مجلس معرفی می‌کرد، بعد رسانه‌ها مطلع می‌شدند، در هر حال منتظر هستیم نامه رسمی رییس‌جمهور به مجلس برسد تا ارزیابی‌ها و رایزنی‌ها را شروع کنیم. به گفته محمدرضا باهنر معمولا رییس‌جمهور لیست کامل کابینه را به مجلس می‌داد و بعد رسانه‌ها مطلع می‌شدند یا رونوشتی از آن به رسانه‌ها داده می‌شد، اما این دفعه مستقیما تعدادی از افراد پیشنهادی را رییس‌جمهور از طریق رسانه‌ معرفی کرد که روش باسابقه‌ای نیست.

غفوری‌فرد: مشابه این اتفاق در زمان بنی صدر و رجایی رخ داد

همچنین حسن غفوری‌فرد در مورد معرفی۶ تن از اعضای کابینه‌ دهم تصریح کرد: قبل از اینکه مجلس از لیست کابینه اطلاع یابد، این لیست در اختیار رسانه‌ها گذاشته شده است؛ در حالی که معمول این بود که اول لیست به هیات‌رییسه مجلس ارسال می‌شده و بعد مجلس یا رییس‌‌جمهور آن را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دادند. این عضو هیات‌رییسه مجلس در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه این نوع معرفی، برای اولین بار انجام شد، گفت: این بار لیست کلی هیات دولت مطرح نشده و فقط ۶ تن از وزرا معرفی شده‌اند که این امر مقداری غیرعادی است؛ چرا که معمولا یکباره لیست را اعلام می‌کرده‌اند و جز یک زمانی که بین آقای رجایی و آقای بنی‌صدر اختلاف بود، در همه دوران‌ها لیست هیات دولت به طور کامل ارائه می‌شد.

افتخاری: احمدی‌نژاد از مجلس وزیر انتخاب نکند

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی هم به احمدی‌نژاد توصیه کرد که از مجلس وزیر انتخاب نکند.

لاله افتخاری با بیان اینکه نخبگان و رسانه‌ها باید برای کمک به نمایندگان به میدان بیایند تا فرد اصلح به‌عنوان وزیر در دولت دهم انتخاب شود، تصریح کرد: احمدی‌نژاد به‌جای استفاده از نمایندگان مجلس به‌عنوان وزیر از افراد نخبه خارج از مجلس استفاده نماید تا هزینه‌ای هم برای نظام در بر نداشته باشد.

وی افزود: ویژگی‌های مدنظر نمایندگان برای دادن رای اعتماد به وزیران پیشنهادی براساس معیارهای ذکرشده توسط مقام معظم رهبری، ریاست مجلس شورای اسلامی و نامه جمعی از نمایندگان به احمدی‌نژاد است و البته ممکن است فردی همه این ویژگی‌ها را داشته باشد، اما برای وزارتخانه‌ای که مدنظر احمدی‌نژاد است، مناسب نباشد که باید مورد توجه وی قرار گیرد.

وزیران به اصرار صداوسیما معرفی‌ شدند

نمایندگان حامی دولت اما نظر دیگری دارند، به‌طوری که بیژن نوباوه، نماینده حامی دولت که خود از برنامه سازان صداوسیما است، دلیل معرفی وزیران پیشنهادی کابینه دهم از طریق برنامه تلویزیونی را، تعطیلی مجلس و اصرار صداوسیما خواند. او در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به معرفی وزیران پیشنهادی از سوی رییس‌جمهور از طریق تلویزیون، اظهار داشت: قرار بر این بود که اسامی وزیران پیشنهادی از طریق مجلس مطرح شود، اما چون این هفته مجلس تعطیل بود و صداوسیما هم برای تنویر افکار عمومی بر این موضوع اصرار می‌ورزید، رییس‌جمهور برای معرفی پیشنهادات خود برای وزارت از تلویزیون استفاده کرد.

نگاه فمینیستی در کابینه منطقی نیست

نوباوه در ادامه سخنانش به تصمیم احمدی‌نژاد برای حضور وزیران زن در کابینه دهم اشاره کرد و افزود: انتخاب وزیر زن در دولت دهم از دو نظر قابل‌بررسی است، اول اینکه اگر احتمال وجود نگاه فمینیستی در کابینه دهم مطرح باشد، اساسا چنین نگاهی غیرمنطقی خواهد بود، اما اگر موضوع شایسته سالاری فارغ از نوع جنسیت افراد باشد این موضوع قابل‌تامل است؛ چراکه مجلس به توانمندی وزیران پیشنهادی رای خواهد داد نه به جنسیت آنان.

هدایتخواه: معرفی اعضای کابینه از طریق رسانه ملی مثبت است

همچنین دیگر نماینده حامی دولت و مخبر کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: برای برطرف کردن برخی از سوءتفاهمات یا خنثی کردن شایعات و برخی فضاسازی‌ها معرفی اعضای کابینه از طریق رسانه ملی مثبت است.

هدایتخواه، در ارزیابی خود نسبت به معرفی چند وزیر کابینه انتخابی رییس‌جمهور در رسانه ملی اظهار کرد: نیاز به بررسی‌های بیشتر در این زمینه داریم تا پس از این بررسی‌ها نظرات خود را ارائه دهیم، اما از این جهت که رییس‌جمهور در ابتدا وزرای کابینه را از طریق رسانه ملی معرفی کنند کار بی‌سابقه‌ای بوده است، اما به گفته هدایت‌خواه مجلس در نهایت بررسی‌های خود را به صورت کارشناسی و دقیق در مورد وزرای

پیشنهادی رییس‌جمهور انجام می‌دهد و جای نگرانی نباید باشد. با این حال فراکسیون اکثریت اعلام آمادگی کرده تا در صورت ارائه لیست تا روز چهارشنبه این موضوع را در فراکسیون بررسی کنند.

محمدرضا باهنر