معرفی شش عضو کابینه دهم

رییس‌جمهور در برنامه تلویزیونی نام شش وزیر کابینه را اعلام کرد

معرفی حداقل ۳ وزیر زن به مجلس

احمدی نژاد خطاب به کشورهای غربی: ان‌شاءا... این ملت سیلی به بدخواهان خواهد زد که راه خانه‌ خود را گم کنند

دنیای اقتصاد - زهرا واعظ: محمود احمدی‌نژاد، ظهر دیروز در ارتباط زنده با بخش خبری ۱۴ شبکه یک صداوسیما به تشریح ویژگی‌ها و معیارها در ارتباط با انتخاب اعضای کابینه پرداخت و جزئیاتی درباره برخی از وزرای کابینه‌اش را در یک گفت‌وگوی زنده خبری با مردم در میان گذاشت، اما آنچه که این گفت‌وگوی ویژه رییس‌جمهور را متمایز می‌کند اعلان خبر انتخاب حداقل ۳ وزیر زن در میان اعضای کابینه است که تاکنون در نظام جمهوری اسلامی مسبوق به سابقه نبوده است.

رییس‌جمهور در این برنامه درباره معرفی تعدادی از اعضای کابینه گفت: در وزارت صنایع و معادن آقای محرابیان به کار خود ادامه می‌دهند و آقای حسینی نیز در سمت وزیر اقتصاد و دارایی که از جوانان کابینه بودند به کار خود ادامه می‌دهند. رییس‌جمهور، فاطمه آجرلو نماینده فعلی مجلس را به عنوان گزینه مورد نظرش برای وزارت رفاه و تامین اجتماعی و مرضیه وحید دستجردی را به عنوان گزینه‌ مورد نظر برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معرفی کرد. وی ادامه داد: برای وزارت اطلاعات حجت‌الاسلام حاج آقا مصلحی و برای وزارت تعاون دکتر عباسی وزیر فعلی کار خود را ادامه می‌دهد، البته از جوانان و خانم‌های دیگری در کابینه استفاده شده که در روز چهارشنبه و پس از نهایی شدن، ویژگی‌های انتخاب و مختصر معرفی از افراد کابینه را به مردم ارائه می‌کنم.

صلاحیت اخلاقی و تعهد، کارآمدی و هماهنگی سه ویژگی اصلی کابینه

رییس‌جمهور همچنین گفت: همان‌طور که می‌دانید انتخاب همکاران در کابینه یکی از دشوارترین و سنگین‌ترین کارهای رییس‌جمهور است و اینکه بخواهیم از بین همه خوبان افرادی را انتخاب کنیم، کار سخت و مشکلی است.

وی افزود: بیش از یک ماه است که کار فشرده و سنگین و شبانه‌روزی در نهاد ریاست‌جمهوری با کمک جمع کثیری از صاحب‌نظران و دلسوزان صورت گرفته و در واقع در آغاز کار یک دولت جدید بخش مهمی از توان رییس‌جمهور به این امر، یعنی انتخاب اعضای کابینه جلب می‌شود. رییس‌جمهور همچنین گفت: در این ارتباط مشورت‌های گسترده‌ای با نمایندگان محترم، صاحب‌نظران مختلف و اعضا و بدنه دولت صورت گرفت، افراد فراوانی نیز معرفی شدند و کارهای فشرده‌ای انجام شد و در حال انجام شدن است که افرادی از بین افراد معرفی شده انتخاب بشوند.

وی با بیان اینکه ما باید ارزیابی دقیقی از شرایط و نیازهای کشور داشته باشیم و این مسائل در انتخاب وزرا موثر است، گفت: ما وارد دوران جدیدی شده‌ایم و در این دوران ماموریت‌های جدیدی علاوه‌بر ماموریت‌های قبلی داریم و باید آرایش گروه خدمتگزار نیز متناسب با شرایط و اقتضائات جدید تنظیم شود. احمدی‌نژاد همچنین گفت: دولت نهم دوران سختی را گذراند، خدمات فراوانی ارائه داد و من از همکاران عزیزم در دولت نهم تشکر می‌کنم، ولی باید دانست شرایط عوض شده و به صورت طبیعی شاکله دولت نیز دچار تغییرات قابل‌توجهی خواهد شد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه در عرصه داخلی و بین‌المللی وظایف سنگینی بر عهده داریم و باید آرایش تیم دولت نیز متناسب با این امر باشد، افزود: ما برای انتخاب وزرا معیارهای متعددی داریم که از جمله آنها صلاحیت اخلاقی و تعهدی است و باید انسان‌های دلسوز و متعهد و پایبند به ارزش‌های انسانی و اخلاقی در این سمت‌ها قرار بگیرند.

وی ویژگی دوم را کارآمدی دانست و اظهار کرد: کسانی که در صدر مسوولیت‌ها قرار می‌گیرند، باید توانمند و آشنا به امور باشند و بتوانند مسوولیت‌ها را به نحو احسن انجام دهند. احمدی‌نژاد ویژگی سوم را همگرایی و روحیه همکاری برشمرد و گفت: مجموعه دولت یک تن واحد است و همه اعضای دولت در برابر تصمیمات کل کابینه مسوول هستند و همکاری و هماهنگی و تعامل سازنده با دولت یک اصل جدی است.

وی افزود: ممکن است افراد قوی وجود داشته باشند، ولی روحیه همگرایی آنها پایین‌تر از کارآمدی باشد، همچنین افرادی نیز باشند که کارآمدی خوبی دارند و گرچه کارآمدی‌شان پایین‌تر از گروه اول باشد، ولی همگرایی خوبی دارند و این همگرایی می‌تواند ضعف‌ها را بپوشاند و کارآمدی را افزایش دهد.

احمدی‌نژاد اظهار کرد: دولت تا روز چهارشنبه فرصت دارد اعضای کابینه را معرفی کند و تا دیروز و پریروز نیز پیشنهادهای جدیدی به ما رسیده است و ما اصرار داریم این پیشنهادها را بررسی کنیم. رییس‌جمهور گفت: همه‌ مردم می‌دانند که ما در حد توان، تشخیص و در دایره مشورت‌های گسترده تصمیم می‌گیریم و لذا تشخیص‌های‌مان نسبی است.

احمدی‌نژاد اظهار کرد: در انتخاب اعضای کابینه، خودمان و همکاران‌مان را از همه نظرات و علایق شخصی خالی کردیم و در این میان تنها منافع جمهوری اسلامی ایران و آینده کشور و ملت را به عنوان اصل کابینه کارآمدتر و پرجوش‌تر انتخاب کردیم.

وی با اشاره به جمع‌بندی‌های انجام گرفته برای انتخاب وزرا خاطرنشان کرد: درباره تعدادی از وزرا به جمع‌بندی نهایی رسیده‌ایم که تا آخر وقت چهارشنبه این اسامی را طی نامه‌ای به مجلس اعلام می‌کنیم. ضمن این‌که چهارشنبه شب نیز در گفت‌وگوی مستقیم تلویزیونی کل کابینه را خدمت مردم با جزئیاتی از روند انتخاب و تیم‌ها و کارگروه‌های دولت و ماموریت‌های آنها تشریح و مختصر معرفی از اعضای کابینه ارائه می‌کنم. رییس‌جمهور همچنین در پاسخ به پرسش مجری برنامه که گفت با توجه به این امر دو زن در کابینه خواهند بود، گفت: حداقل یک گزینه زن دیگر نیز اضافه خواهد شد که البته نظر نهایی را در این ارتباط باید مجلس بدهد. وی گفت: وظیفه من در انتخاب اعضای کابینه این بود که تا جای ممکن دایره را بازتر کنم و وقتی کل کابینه را معرفی کنم، می‌بینیم که چنین کاری کرده‌ایم تا بتوانیم یک کابینه با استفاده از چهره‌های مختلف و در عین حال به مثابه یک تن واحد برای فعالیت انتخاب کنیم.

رییس‌جمهور در همایش مساجد:

برخی کشورهای اطراف به نام اسلام در خدمت صهیونیست‌ها هستند

از سوی دیگر، رییس‌جمهور صبح دیروز در هفتمین همایش بین‌المللی گرامیداشت هفته‌ مساجد که در ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با اظهار تاسف از اینکه برخی کشورهای اطراف به نام اسلام در خدمت صهیونیست‌ها هستند، اظهار کرد: متاسفانه فتنه می‌کنند. آنها متوجه نیستند. آنها امکانات خود را در اختیار صهیونیست‌ها برای سرکوب ملت‌های منطقه قرار داده‌اند. امیدواریم آنها بیدار شوند و در صفوف به هم پیوسته‌ ملت‌ها قرار بگیرند.

به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد، در ادامه با اشاره به فجایع عراق، افغانستان و مساله‌ فلسطین، خطاب به زورگویان گفت: قبلا مسلمانان در یک خواب عمیق فرو رفته و در غفلت بودند و شما سر حال بودید، حرف‌های قشنگ می‌زدید، آمدید جنایت‌ها کردید، ولی امروز دوران بیداری ملت‌های اسلامی و ملت‌ها است. امروز دیگر حنای شما رنگی ندارد و بدانید که اگر دست از جنایت‌های خود برندارید، این ملت‌ها یقه‌ شما را می‌گیرند و شما را به رسوایی می‌کشانند.

استعمار پیر نه، استعمار مضمحل

وی همچنین گفت: این آقا آمده و می‌گوید ما می‌خواهیم تغییر بدهیم. چه چیزی را می‌خواهید تغییر بدهید؟ چه تغییری تا به حال داده‌اید؟ یا آن استعمار پیر بی‌یال و دم به خیال خود می‌خواهد در امور ایران دخالت کند. یکی از وزرای خارجه‌ کشورهای دوست به ما پیغام داد که چندی پیش با وزیر خارجه‌ آن استعمار که نمی‌شود گفت پیر، بلکه استعمار مضمحل، دیداری داشتم و دیدم که خیلی در تکاپوست و می‌خواهد یک غلطی در ایران بکند. به او گفتم شما اشتباه می‌کنید و نباید در امور ایران دخالت کنید. او در جواب گفته ما حساب‌شده می‌خواهیم کار کنیم و این دفعه بحث ما بحث دولت نیست. ما می‌خواهیم نظام و ولایت را بزنیم. آن وزیر خارجه‌ دوست به وزیر خارجه‌ انگلیس گفته بود که شما ولایت را نمی‌شناسید. شما اشتباه می‌کنید.

احمدی‌نژاد همچنین گفت: متاسفانه آدم‌هایی نیز پیدا شدند که حرف‌های آنها را تکرار کردند. آنها برای تحقق این هدف رسانه‌ها و تلویزیون فارسی خود را به کار بستند و فکر کردند می‌توانند به اهدافشان برسند، ولی اکنون شکست خورده‌اند و حالا که شکست خورده‌اند پیغام می‌دهند که بیایید صحبت و مسائل را حل کنیم، می‌گویند ما می‌خواهیم مسائل را درست کنیم.

شما هر جا ندایی علیه ملت ایران بلند شده پشت آن ندا بوده‌اید

وی گفت: ۳۰ سال است که ملت بزرگوار ایران و جمهوری اسلامی با کرامت با شما برخورد کرده، ولی شما هر جا ندایی علیه ملت ایران بلند شده، پشت آن ندا بوده‌اید و رسانه و پول خود را پشت آن قرار ‌دادید و هر بار نیز از ملت ایران شکست خوردید؛ اما اکنون که آشکارا در امور داخلی ایران دخالت کرده و باز هم شکست خورده‌اید، پیام می‌دهید بیایید به گونه‌ای مسائل را درست کنیم. ان‌شاءا... ملت ایران درست خواهد کرد، ان‌شاءا... این ملت سیلی به بدخواهان خواهد زد که راه خانه‌ خود را گم کنند.

احمدی‌نژاد افزود: آن دوران گذشت که چهار نفر دور هم بنشینند و برای دنیا و ملت‌ها تعیین تکلیف کنند. ملت ایران در معادلات خود شما را به حساب نمی‌آورد و جایی برای شما قائل نیست. شما باید جواب اقدامات خود را بدهید؛ اقداماتی که در افغانستان و عراق انجام داده‌اید. رییس‌جمهور همچنین گفت: آنها اکنون می‌گویند بیایید با هم دوست شویم، ما نیز می‌گوییم دوستی؛ البته دوستی بر پایه‌ عدالت. شما باید حساب پس بدهید و هر کس در این جنایت‌های شما مشارکت داشته است باید حساب پس بدهد.

افکار عمومی از دولت جدید چه می‏خواهند؟

سایت الف وابسته به احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس نوشت: نتایج نظرسنجی یک نهاد عمومی از مردم تهران نشان می‌دهد حل مشکل تورم و

ادامه برنامه سهام عدالت در صدر خواسته‌های اقتصادی مردم است.

به گزارش «الف»، در این نظرسنجی که هفته اول مرداد ماه با حجم نمونه ۹۵۰نفر انجام شده است، پاسخگویان در مقابل این سوال که مهمترین انتظار شما در عرصه اقتصادی از دولت چیست، به ترتیب موارد زیر را عنوان کرده‌اند:

گرانی و تورم ۶۰

رفع معضل بیکاری ۱۲,۷

حل مشکل مسکن ۴,۹

افزایش سطح رفاه نسبی ۲,۹

افزایش حقوق ۲,۲

رسیدگی به مشکلات اقتصادی جوانان ۱

۵.۹ موارد پراکنده دیگر

۱,۶ انتظاری نداریم

۵ نمی‏دانم

۳.۸ بقیه موارد

پاسخگویان در مقابل این سوال که با کدامیک از برنامه‌های دولت آشنایی دارید، به ترتیب با این برنامه‌ها به طور خیلی زیاد و زیاد آشنایی داشته‌اند:

۶۹.۳ واگذاری سهام عدالت

۶۶.۸ کاهش نرخ سود بانکی

۶۱.۳ برنامه هدفمندکردن یارانه‌ها

۵۳ مسکن مهر

پاسخگویان در مقابل این سوال که خواهان ادامه‏یافتن

کدام یک از برنامه‌های اقتصادی دولت هستید، به ترتیب موارد زیر را دارای اولویت‌های خیلی زیاد و زیاد عنوان کرده‌اند:

۶۴.۷ سهام عدالت

۵۹.۳ برنامه مسکن مهر

۵۸.۸ برنامه کاهش نرخ سود بانکی

۵۳.۵ هدفمندکردن یارانه‌ها

۵۵ درصد پاسخگویان در پاسخ به سوالی در مورد ضرورت تغییرات در کابینه، این تغییرات را در حد خیلی زیاد و زیاد ضروری عنوان کرده‌اند.

شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، معیارهای زیر را به عنوان معیار معرفی وزرا اعلام کرده‌اند:

۹۶.۳ صداقت و تعهد

۹۵.۷ تجربه و توانایی مدیریت

۹۵.۵ تخصص

۹۵.۴ داشتن برنامه قابل اجرا

پاسخگویان در پاسخ به این سوال که مهمترین اقدامی که رییس‌جمهور باید برای برطرف کردن اختلافات و ایجاد همدلی انجام دهد چیست، موارد زیر را عنوان کرده‌اند:

تعامل و همکاری با سایرین ۱۷.۳

مناظره با سایرین ۸.۸

جلب رضایت کامل مردم ۸.۳

داشتن صداقت ۶.۱

استعفا ۴.۸

عمل به وعده‌ها ۳.۸

پرهیز از صحبت‌های تحریک کننده ۳.۲

ایجاد وحدت ملی ۲.۹

آزادی بیان ۱.۵

قاطعیت در کارها ۱

داشتن مدیریت صحیح ۱

استفاده از نخبگان ۱

۱۱.۶ موارد پراکنده دیگر

۲.۲ کاری نمی‌تواند بکند

۱.۸ حرف نزدند

۲۴.۷ نمی‌دانم

این نظرسنجی در سایر ابعاد سیاسی و نیز در مقیاس کشوری نیز انجام شده است که الف در روزهای آینده منتشر خواهد کرد.