سومین جلسه دادگاه متهمان ناآرامی‌ها

در جلسه دیروز کلیپی از ناآرامی‌های اخیر تهران به نمایش درآمد / عکس: ایرنا

قاضی دادگاه: دادگاه مقامی بی‌طرف بین کیفرخواست صادره از سوی دادسرا و اظهارات متهم بوده و بر اساس قانون،‌ انصاف و عدالت حکم صادر خواهد کرد دنیای اقتصاد- سومین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان حوادث پس از انتخابات، صبح دیروز در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران در شرایطی برگزار شد که علاوه بر قرائت کیفرخواست علیه ۲۵‌نفر توسط معاون دادستان تهران، رسیدگی به اتهامات مندرج در کیفرخواست انفرادی چندتن از متهمان نیز آغاز شد.

در این دادگاه همچنین در اقدامی بدیع پس از قرائت کیفرخواست عمومی، کلیپی از تصاویر حوادث پس از انتخابات پخش شد. به نوشته پایگاه خبری رسمی دولت «ایرنا» این کلیپ با عنوان «افسوس» حاوی صحنه‌هایی از ناآرامی‌های پس از انتخابات از جمله «حمله به مسجد لولاگر» در خیابان آذربایجان تهران بوده و با هدف «تبیین ذهن دادگاه» پخش شده است.

هرچند در جلسات پیشین محاکمه متهمان حوادث پس از انتخابات تنی چند از چهره‌های سیاسی در جلسه حضور داشتند، در جلسه روز گذشته چهره شناخته شده‌ای حضور نداشت و کسانی که به دفاع از خود پرداختند اغلب افرادی بودند که در جریان تجمعات پس از انتخابات بازداشت شده بودند. قاضی صلواتی، رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب در آغاز سومین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان حوادث بعد از انتخابات گفت: دادگاه مقامی بی‌طرف بین کیفرخواست صادره از سوی دادسرا و اظهارات متهم بوده و بر اساس قانون،‌ انصاف و عدالت حکم صادر خواهد کرد و به گفته مقام معظم رهبری مافوق قاضی، خدا و قانون است.

اما نکته جالب دیگر در دادگاه دیروز این بود که برای اولین بار یکی از متهمان اتهامات وارده را نپذیرفت. در جلسه دیروز، سپهر معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران با قرائت کیفرخواست صادره برای «محمد.ف» ۲۶ساله، دانشجو و فاقد سابقه کیفری گفت: اتهامات این متهم عبارت است از توهین به مقام معظم رهبری از طریق دادن شعارهای موهن، اقدام علیه امنیت کشور از طریق اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت عمومی، فعالیت تبلیغی علیه نظام و تهیه فیلم و عکس با هدف ارسال به خارج از کشور، اخلال در نظم عمومی از طریق بلوا و آشوب و حرکات غیرمتعارف و ایجاد ترس و وحشت، مشارکت در تخریب اموال عمومی و خصوصی و تمرد نسبت به ماموران در حین انجام وظیفه به نحو حمله.

وی زمان و مکان بازداشت این متهم را سوم تیرماه سال جاری در میدان بهارستان عنوان کرد و درخصوص دلایل اتهامی متهم گفت: اعلام گزارش مرجع انتظامی و امنیتی، دستگیری حین ارتکاب جرم، تحقیقات قضایی که به دستگیری خود در اغتشاشات و انتقال اخبار به خارج از کشور (آلمان) اقرار نمود، اقرار مبنی بر حضور در شش تجمع غیرقانونی و اغتشاش و سایر قرائن و امارات موجود در پرونده، دلایل اتهامی متهم را تشکیل می‌دهد. وی با استناد به مواد ‌٥٠٠، ‌٥١٤، ‌٦٠٧، ‌٦١٠، ‌٦١٨، ‌٦٧٧، ‌٦٨٧ و ‌٦٨٩ قانون مجازات اسلامی با رعایت مواد ‌٤٢، ‌٤٦ و ‌٤٧ قانون مجازات اسلامی، خواستار محاکمه و اشد مجازات متهم شد.

به گزارش ایسنا، پس از تفهیم اتهام به «محمد. ف» از سوی قاضی صلواتی، وی تصریح کرد: بسیاری از اتهامات را نمی‌پذیرم و به هیچ وجه به مقام معظم رهبری توهین نکرده‌ام. ضمن آن‌که در هیچ اغتشاشی حضور نداشته‌ام و تنها در سه راهپیمایی آرام روزهای ‌١٨، ‌١٩ و ‌٢٠ خرداد قبل از انتخابات و دو راهپیمایی آرام روزهای ‌٢٥ و ‌٢٧ خرداد پس از انتخابات حضور داشتم.

این متهم ادامه داد: من نه در تخریبی حضور داشتم و نه با ماموران درگیری داشتم. در محل دستگیری من هم هیچ درگیری نبود.

این متهم با اشاره به آن‌چه که آن را دلایل ایجاد شائبه تقلب می‌خواند، خاطرنشان کرد: قبل از سال ‌٨٨ مساله تشکیل کمیته صیانت از آرا و نظارت بین‌المللی بر انتخابات مطرح شد که البته مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در مشهد به این مساله پرداختند.

پس از آن برخی افراد تخلفات را مطرح کردند. در ایام نزدیک به انتخابات نیز شایعه قطع اس‌ام‌اس و اینترنت در روز انتخابات مطرح بود. همین اتفاق هم افتاد. معتقدم رفتار تلویزیون و روزنامه‌های دولتی بود که موجب ایجاد چنین شبهه‌ای شد. علاوه بر این نامه‌ای از سوی برخی کارکنان وزارت کشور در سایت تابناک دیدم خطاب به مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل کمیته بررسی تخلفات انتخاباتی. صحبت‌هایی هم می‌شد مبنی بر این‌که نمایندگان کاندیداها کارت‌هایشان برای حوزه‌های دیگر صادر شده و مسائلی از این دست که همگی دست به دست هم داد و موجب بروز این شبهه‌ها شد. علاوه بر این در شب انتخابات، خبرگزاری ایرنا پیروزی دکتر احمدی‌نژاد را با کسب ‌٥/١٩میلیون رای اعلام کرد؛ در حالی که چند ساعت به پایان شمارش آرا باقی مانده بود. همچنین روزنامه کیهان پیروزی دکتر احمدی‌نژاد را با کسب بیش از ‌٢٤ میلیون رای مطرح کرد. انتشار برخی اخبار دیگر مبنی بر تمام شدن تعرفه در بعضی از حوزه‌های رای‌گیری و غیره موجب شد که فکر کنم در انتخابات تقلب شده است. لذا جمله‌ای که من بیان کردم مبنی بر تقلب در انتخابات بود، اما با الفاظی بد بیان شد.

وی رفتار نخبگان پس از انتخابات مبنی بر ترغیب به حضور در تجمعات یا عدم پرهیز دادن از شرکت در تجمعات را از دیگر دلایل اقدامات خود برشمرد و گفت: با توجه به شرایطی که در آن هستیم و نزدیکی به ماه مبارک رمضان و همچنین با عنایت به دستور خداوند متعال مبنی بر سخت‌گیری بر کفار و رحم و دلسوزی میان خودمان از مقام معظم رهبری، نظام جمهوری اسلامی و دادگاه می‌خواهم که من را عفو کند.

در این جلسه همچنین محاکمه چندتن دیگر از متهمان به نام‌های «مهدی.ف»‌، «مجید.م»‌، «پیام.د»‌، «ایمان.پ»، «میثم.ق» و «ج» به اتهاماتی همچون تمرد و حمله به ماموران حین انجام وظیفه و پرتاب سنگ، اقدام علیه امنیت کشور از طریق اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت عمومی، فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی و شعاردهی علیه مسوولان نظام اسلامی، حضور در اغتشاشات خیابانی در حین حمل بمب آتش‌زا و کوکتل‌مولوتوف، اخلال در نظم عمومی از طریق بلوا و آشوب و حرکات غیرمتعارف و ایجاد وحشت در جامعه و مشارکت در تخریب و احراق اموال عمومی، دولتی و خصوصی، ایجاد شبهه جعل و تقلب در نتیجه انتخابات و عکسبرداری حین ارتکاب جرم برگزار شد و این متهمان پس از قرائت کیفرخواست به دفاع از خود پرداختند.

در پایان جلسه اعلام شد که محاکمه یکی از متهمان بنام «حسین.ب» به دستور قاضی صلواتی تجدید خواهد شد. گفته شد این متهم دارای دو وکیل است که وکیل اختیاری به نام نعمت احمدی و وکیل تسخیری به نام جمالی است که در جلسه دادگاه روز یکشنبه صرفا وکیل تسخیری وی حضور داشت و به دلیل عدم حضور وکیل اختیاری‌اش قاضی دادگاه برای جلوگیری از تضییع حق این متهم گفت که دادگاه این فرد تجدید خواهد شد.