صادق لاریجانی قاضی‌القضات شد

مراسم تودیع شاهرودی و معارفه لاریجانی فردا برگزار می‌شود

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: اینجانب بجد امیدوار است که دوران مدیریت جنابعالی با توجه به فراهم آمدن بسیاری از زیرساخت‌های لازم و با تکیه بر صلاحیت‌های علمی و عملی آن جناب، دوران شکوفایی قوه قضائیه به شمار آید. مقام معظم رهبری حکم انتصاب پنجمین رییس دستگاه قضایی را صادر کردند

صادق لاریجانی در راس قوه قضائیه

دنیای اقتصاد- حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی آیت‌الله حاج شیخ صادق آملی لاریجانی را به ریاست قوه قضائیه منصوب کردند. به گزارش پایگاه‌ اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن حکم مقام معظم رهبری به‌این شرح است:

جناب مستطاب حجت‌‌الاسلام و‌المسلمین آقای حاج شیخ صادق آملی لاریجانی، محقق فرزانه و ارجمند دامت‌توفیقاته «اکنون که دوران تمدید شده مسوولیت آیت ‌‌الله آقای ‌هاشمی‌شاهرودی در قوه قضائیه به پایان رسیده است، با تشکر و تقدیر از مجاهدت‌ها و خدمات ارزنده و ماندگار ایشان، جنابعالی را که از برجستگان علمی‌حوزه علمیه قم و برخوردار از روحیه‌ و توان نوآوری و ابتکار می‌باشید، براساس اصل یکصدوپنجاه‌وهفت قانون اساسی، به ریاست قوه قضائیه جمهوری اسلامی‌ایران منصوب می‌کنم.

با گذشت سه دهه از آغاز تشکیلات نوین دادگستری و کسب تجربیات گرانبها و آزمون و خطاهای اجتناب‌ناپذیر، اکنون چشمداشت سلامت ارکان و اتقانِ احکام و سرعت و سهولت در اجرای عدالت، از دادگستری جمهوری اسلامی، انتظاری بحق است که مسوولان این پیکره عظیم و دستگاه‌های جانبی آن باید در برآوردن آن با همه توان از هیچ کوشش و ابتکاری فروگذار نکنند.

اینجانب بجِد امیدوار است که دوران مدیریت جنابعالی با توجه به فراهم آمدن بسیاری از زیرساخت‌های لازم و با تکیه بر صلاحیت‌های علمی‌و عملی آن جناب، دوران شکوفایی قوه قضائیه به شمار آید. توفیقات جنابعالی و همکاران محترم و قضات شریف را از خداوند متعال مسالت می‌کنم».

سید علی خامنه‌ای ۲۳مرداد۱۳۸۸

انتصاب پنجمین رییس قوه قضائیه در حالی توسط رهبر معظم انقلاب صورت می‌گیرد که پیش از این آیت‌الله شهید بهشتی، آیت‌الله موسوی اردبیلی و آیت‌الله یزدی و آیت‌الله‌هاشمی‌شاهرودی ریاست قوه قضائیه را بر عهده داشته‌اند.

نگاهی به کارنامه صادق لاریجانی

اما صادق لاریجانی کیست که قرار است ۵ سال عهده دار قوه‌‌ای باشد که ‌هاشمی‌شاهرودی ده سال پیش آن را از محمد یزدی تحویل گرفت. این روحانی که ۴۹ سال سن دارد در سال‌ ۱۳۳۹ در نجف‌ اشرف‌ به دنیا آمده و پدرش‌ آیت‌‌الله‌ میرزا‌هاشم‌ آملی ‌(ره‌) از بزرگان‌ حوزه‌ علمیه‌ نجف‌ و قم‌ بود که‌ در طی‌ سالیان‌ دراز شاگردان‌ فراوانی‌ پروراند.

لاریجانی که تحصیلات‌ جدید را از دبستان‌ در سال‌ ۱۳۴۵ آغاز کرد، در سال‌های‌ تحصیل‌ خود در اکثر مواقع‌ حائز رتبه‌ اول‌ بود و هنگام‌ وارد شدن‌ به‌ سال‌ چهارم‌ دبیرستان‌ با فراهم‌ آمدن‌ بورس‌ تحصیلی‌ از دانشگاه‌ صنعتی‌ شریف‌ عازم‌ تحصیل‌ در یکی‌ از کشورهای‌ غربی‌ بود که‌ ناگهان‌ زندگی‌اش‌ دگرگون‌ شد و با تاسی به راهنمایی‌ پدر به‌ دروس‌ دینی‌ رو آورد. این در حالی بود که برادران بزرگتر او محمد جواد و علی در مسیر علوم جدیده چون ریاضیات و فیزیک و فلسفه گام برداشتند.

وی در سال‌های‌ تحصیل‌، از محضر استادان‌ بسیاری‌ بهره‌ برده و رسائل‌ و مکاسب‌ را نزد اساتید برجسته‌ای‌ همچون‌ آقایان‌ صلواتی‌، سیدکاظم‌ حائری‌، سید مهدی‌ نبوی‌ و کرباسی‌ فرا گرفت‌. لاریجانی‌ با به‌ پایان‌ بردن‌ دروس‌ سطح‌ به‌ درس‌ خارج‌ والد خود آیت‌الله‌‌العظمی‌ میرزاهاشم‌ آملی‌(ره‌) و نیز آیت‌الله‌ العظمی ‌شیخ‌ حسین‌ وحید خراسانی‌ رفت‌ و در بخش‌ علوم‌ عقلی‌ نیز در درس‌ اسفار آیت‌‌الله‌ جوادی‌ آملی‌ و آیت‌‌الله‌ حسن‌ زاده‌ آملی‌ حاضر شد.

در سال‌ ۱۳۵۶ به‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ وارد شد و بیشتر دروس‌ مقدمات‌ و سطح‌ را در فرصتی‌ اندک‌ و در نزد استادان‌ برجسته‌ که‌ گاه‌ از نزدیکان‌ وی‌ نیز بودند، به‌ پایان‌ رسانید. سپس‌ در درس‌ خارج‌ بزرگان‌ قم‌، از جمله‌ والد خود حاضر شد.

او بسیاری‌ از کتب‌ دوره‌ سطح‌ را تدریس‌ کرده‌ است‌ و از سال‌ ۱۳۶۸ تاکنون‌ نیز به‌ تدریس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ اشتغال‌ دارد. علاوه‌ بر آن‌ ، سالها به‌ تدریس‌ در دانشگاه‌ تربیت‌ مدرس‌ قم‌ و دانشگاه‌ رضوی‌ مشهد در سطح‌ کارشناسی‌ ارشد و دکترا می‌پردازد. تدریس‌ او در دانشگاه‌ در رشته‌های‌ کلام‌ جدید، فلسفه‌ تطبیقی‌، فلسفه‌ اخلاق‌ و فلسفه‌ غرب‌ است‌.

لاریجانی‌ تاکنون‌ کتب‌ بسیاری‌ را تالیف‌، تصحیح‌ یا ترجمه‌ کرده‌ است‌ که‌ برخی‌ از آنها به‌ شرح‌ زیر است‌: ۱ـ فلسفه‌ اخلاق‌ در قرن‌ حاضر نوشته‌ وارنک‌ (ترجمه‌)؛ ۲ـ انسان‌ از آغاز تا انجام‌، نوشته‌ علامه‌ طباطبایی‌ (ترجمه‌)؛ ۳ـ سرمایه‌ ایمان‌، نوشته‌ ملاعبدالرزاق‌ لاهیجی‌ (تصحیح‌)؛ ۴ـ معرفت‌ دینی‌، نقد نظریه‌ قبض‌ و بسط‌ تئوریک‌ شریعت‌؛ ۵ـ قبض‌ و بسط‌ در قبض‌ و بسطی‌ دیگر؛ ۶ـ واجب‌ مشروط‌؛ ۷ـ فلسفه‌ تحلیلی‌، دلالت‌ و ضرورت‌؛ ۸ ـ آموزگار جاوید (مجموعه‌ مقالات‌ در بزرگداشت‌ مرحوم‌ آیت‌‌الله‌ العظمی‌ میرزا‌هاشم‌ آملی‌).

البته همچنبن کتاب‌های‌ زیر را هم برای‌ نشر آماده کرده است که از آنها می‌توان: مکتوباتی‌ در حسن‌ و قبح‌ عقلی‌ و قاعده‌ ملازمه‌؛دین‌ و اخلاق‌ (ترجمه‌)؛ فلسفه‌ تحلیلی‌، تئوری‌های‌ معناداری‌؛ فلسفه‌ تحلیلی‌، فعل‌ گفتاری‌؛ زبان‌ دین‌؛ براهین‌ اثبات‌ واجب‌، برهان‌ وجودی‌؛قلمرو دین‌؛مبانی‌ کلامی‌ـ فلسفی‌ حکومت‌ دینی‌؛ فلسفه‌ اخلاق‌ و مجموعه‌ مقالات‌ در ۳ جلد را نام برد.

در همین حال وی در هیات‌ امنای‌ دانشگاه‌ قم‌ و هیات‌ امنای‌ دانشنامه‌ جهان‌ اسلام‌ عضو است و ریاست‌ هیات‌ امنای‌ مؤسسه‌ تحقیقات‌ کامپیوتری‌ علوم‌ اسلامی‌را نیز برعهده دارد. گفتنی است صادق لاریجانی در کارنامه خود علاوه بر فعالیت‌های علمی‌و فقهی، یک دوره نمایندگی مازندران در مجلس خبرگان رهبری را هم بر عهده داشته و از تاریخ‌ ۲۵ تیر۱۳۸۰ نیز با صدور حکمی‌ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان یکی از فقهای شورای نگهبان قانون اساسی منصوب شده است.

عکس: leadr.ir