آزادی کارمند ایرانی سفارت فرانسه

دفتر رییس‌جمهور فرانسه از میانجیگری سوریه برای آزادی نازک افشار تشکر کرد

مرتضوی: خانم افشار با قرار وثیقه آزاد شده است. در پی آزادی نازک افشار، کارمند ایرانی‌ سفارت فرانسه در تهران، دفتر نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهور این کشور با انتشار بیانیه‌ای، از همکاری کشورهای دوست و نزدیک با ایران، از جمله سوریه در آزادی کارمند سفارت فرانسه در تهران قدردانی کرد.

درهمین حال سعید مرتضوی دادستان تهران اعلام کرد که خانم افشار با قرار وثیقه آزاد شده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی تابناک، در این پیام از کشورهای اتحادیه اروپا و دوستان ایران خواسته شده است تا برای آزادی یک کارمند دیگر سفارت نیز اقداماتی را انجام دهند. پاریس بر این باور است که ریس، صرفا یک دانشجوی فرانسوی است و با سفارتخانه همکاری دانشگاهی داشته و در سفارتخانه سمتی ندارد.

به گزارش سایت فارسی رادیو فرانسه، سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه شخصا خبر آزادی نازک افشار را اعلام کرده و گفته که با وی تماس تلفنی داشته است. سارکوزی همچنین از کشورهای اتحادیه اروپا و کشور سوریه که برای آزادی نازک افشار با دولت جمهوری اسلامی مذاکره کرده‌اند، قدردانی کرده است. وی افزوده است: آزادی کلوتیلد ریس، یکی از اولویت‌های اصلی دولت فرانسه محسوب می‌شود.

از سوی دیگر به دنبال اظهارات سفیر ایران در فرانسه مبنی بر اینکه دولت فرانسه پاسخی به پیشنهاد ایران در مورد آزادی کلوتیلد ریس مشروط بر ماندن وی در سفارت فرانسه تا پایان دادگاه نداده است، رومن نادال یکی از سخنگویان وزارت خارجه این کشور در یک گفت‌وگو با بخش فرانسه زبان رادیو بین‌المللی فرانسه این خبر را تکذیب کرده است. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه همچنین گفته است که دولت فرانسه نازک افشار و کلوتیلد ریس را کاملا بی‌گناه می‌داند و از دولت ایران می‌خواهد تا به پیگرد قضایی در مورد این دو نفر پایان بخشد.

بر اساس این گزارش، سیدمهدی میرابوطالبی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه، روز سه‌شنبه، میهمان برنامه نیمروزی بخش فرانسوی رادیو بین‌المللی فرانسه با محوریت موضوع کلوتیلد ریس بود.

وی در این مصاحبه گفته است: من هم متاسفم که یک فارغ‌التحصیل جغرافیای سیاسی که در ایران مشغول تدریس و دارای یک ویزای یک ماهه بوده، پنج ماه درایران اقامت کرده است، آن هم به‌رغم پایان یافتن مهلت ویزایش. ایشان بر اساس قراردادی که بین انستیتو فرهنگی فرانسه در ایران و دانشگاه اصفهان بسته شده بود، برای تدریس زبان فرانسه و همچنین بهبود زبان فارسی‌اش در اصفهان بوده است.

وی افزوده است: البته سوال نمی‌کنید که چرا یک دانشجوی جغرافیای سیاسی باید برای تدریس فرانسه به ایران برود. ایشان ترجیح داد تدریس زبان فرانسه را پانزده روز در میان تظاهرات دانشجویی انجام دهد. البته اتهاماتی نیز به ایشان وارد شد و دستگیر شد. ما در این مرحله، از این امر مطلع شدیم. وزارت خارجه کوشش کرد با حداقل ضایعه راه‌حلی برای این مساله پیدا کند.

میر ابوطالبی در پاسخ به اینکه در این مورد مشخص، آیا شما به راه حلی مورد توافق دو طرف دست یافتید؟ گفته است: ما از دوستان فرانسوی خواستیم که با آرامش و بدون رسانه‌ای کردن جریان، ببینیم مساله تا چه حد جدی است و به دنبال راه‌حلی بگردیم. متاسفانه دوستان فرانسوی تامل نکردند و ادعا کردند که این خانم بی‌گناه هستند. به عبارت دیگر، آنها به جای قاضی نشستند. آنها گفتند این خانم باید فورا آزاد شود و اگر آزاد نشود، فورا مساله را علنی خواهند کرد.

وی همچنین درباره شرایط محاکمه و استفاده از وکیل برای ریس اظهار کرد: ما به دولت فرانسه گفتیم اگر قضیه را مطبوعاتی کنید و احساسات مردم به کار گرفته شود، درباره دختر خانم جوانی که با هدف تدریس زبان به ایران رفته، قضیه از دست ما خارج می‌شود. چون در نزد ما مثل فرانسه، دستگاه قضایی مستقل است. متاسفانه به هر دلیلی این کار نشد. الان پرونده در دستگاه قضایی است. این خانم دارای وکیل است. وکیلش آقای دکتر مهدوی است و در دادگاه هم حضور داشت.

بنابراین در حال حاضر یک روند قضایی در جریان است. وی افزود: شما خوب می‌دانید در فرانسه هم همین طور است، قوه قضاییه مستقل است و باید صبر کنیم. اما ما دخالت کردیم. معاون وزیر امور خارجه تعهد داد به دستگاه قضایی تا این خانم تا زمان پایان دادگاه در صورتی که دولت و سفیر فرانسه در تهران تعهد دهند، در سفارت فرانسه در تهران اقامت داشته باشند، تا مراحل دادگاه طی شود. تا این لحظه جواب نداده‌اند.

میرابوطالبی همچنین درباره اینکه محاکمه خانم ریس چقدر طول خواهد کشید و آیا فکر می‌کنید این پرونده مناسبات میان تهران و پاریس را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟ گفت: مساله را باید از قاضی پرسید. ولی سوال این است که چرا خطای یک شهروند باید سیاسی دانسته شود. مگر زندانیانی که صرف‌نظر از تابعیتشان در کشور دیگری مرتکب تخلف می شوند و غیرسیاسی هستند، باید

پرونده شان رنگ سیاسی بگیرد. برخی از حرف‌های شما مرا یاد کاپیتولاسیون می‌اندازد.

کاپیتولاسیون به این معنا که هر شهروند خارجی می‌تواند در کشوری دیگرهر تخلفی را انجام دهد و دستگاه قضایی آن کشور نتواند به آن رسیدگی کند. چراکه آن‌وقت رنگ سیاسی به‌خود می‌گیرد. این کاری است که اتحادیه اروپا، امروز درباره این پرونده انجام می‌دهد. اتحادیه اروپا انتظار دارد اگر اتباع اروپا در کشوری خلاف کنند، با آنها برخورد نشود.

نطق لاریجانی علیه آمریکا و فرانسه

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنان خود در صحن علنی دیروز مجلس با اشاره به اظهارات اخیر وزیران خارجه آمریکا و فرانسه درباره حوادث پس از انتخابات گفت: اینگونه اظهارات قدری شفاف‌تر، انگیزه و حرص و ولع آنها را برای مداخله در امور ایران نشان می‌دهد. لاریجانی افزود: وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرده بود که درِ سفارت فرانسه در تهران به روی همه تظاهر‌کنندگان ایرانی در حوادث اخیر باز بوده است. تعجب‌آور است که اینگونه کشورها با این بضاعت عقلانی چگونه داعیه اداره دنیا را در سر می‌پرورانند؛ شما در سفارت خود را باز نگهداشتید، آیا هیچ تظاهرکننده‌ای به آنجا رجوع کرد؟ البته از برخی عناصر عقب افتاده سرویس آنان نیز اطلاعاتی به دست آمد. رییس مجلس گفت: این یک جنس توهم است و نوع فراگیرتر آن در سخنان وزیر خارجه آمریکا متبلور است که گفت کارهای زیادی انجام دادیم تا معترضان را واقعا قدرتمند کنیم و بر حمایت از اپوزیسیون ادامه خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه فضاحت‌آور است دیپلماسی کشوری این قدر فرصت‌طلبانه مطرح شود، افزود: حال که شما به قول خود کارهای زیادی در حمایت از اپوزیسیون و به هم زدن امور ایران انجام داده‌اید، می‌توانید قدرت خود را ارزیابی کنید که این کارهای زیاد شما چقدر ارزش سیاسی و امنیتی داشت. لاریجانی افزود: این نمونه‌ای از وضع شما در دنیای امروز است و ریشه این عدم توفیق‌ها به دیپلماسی بیمار گونه آمریکا و نفرت عمومی به تفرعن توخالی آنها دارد.