دنیای اقتصاد- دیروز نامه ۲۰۲ نماینده از تریبون مجلس قرائت شد که حاوی شرط‌های مجلس برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی احمدی‌نژاد بود.نامه نمایندگان یک روز پس از جلسه مشترک فراکسیون اصولگرایان مجلس با احمدی‌نژاد منتشر شده است. دوشنبه شب فراکسیون اکثریت مجلس موسوم به اصولگرایان، در ساختمان مجلس واقع در بهارستان با محمود احمدی‌نژاد جلسه مشترک تشکیل دادند تا درباره چینش کابینه به توافق برسند. ۲۰۲ نماینده به احمدی‌نژاد نامه نوشتند

شرط‌های رای اعتماد به کابینه

همکاران شما در دولت ضمن احترام به قانون و ولایت فقیه باید تخصص کافی در انجام ماموریت‌ها را داشته باشند.

با قرائت نامه ۲۰۲ نماینده از تریبون مجلس، شرط‌های مجلس برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی جنبه رسمی به خود گرفت. دیروز نامه ۲۰۲ نماینده از تریبون مجلس قرائت شد که حاوی شرط‌های مجلس برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی احمدی‌نژاد بود.

نامه نمایندگان یک روز پس از جلسه مشترک فراکسیون اصولگرایان مجلس با احمدی‌نژاد منتشر شده است. دوشنبه شب فراکسیون اکثریت مجلس موسوم به اصولگرایان در ساختمان مجلس واقع در بهارستان با محمود احمدی‌نژاد جلسه مشترک تشکیل دادند تا درباره چینش کابینه به توافق برسند. آن گونه که نمایندگان توضیح داده‌اند، اگر چه در این جلسه به رسم معمول همیشگی برخی تعارفات بین دو طرف ردوبدل شد، اما به گفته برخی نمایندگان، محمود احمدی‌نژاد با اصلی‌ترین پیشنهاد نمایندگان مبنی‌بر تشکیل کمیسیون مشترک مجلس و رییس‌جمهور برای بررسی وضعیت وزرای پیشنهادی موافقت نکرد و گفت از نظرات نمایندگان استفاده خواهد کرد.

این در حالی است که نمایندگان از برخی اقدامات محمود احمدی‌نژاد در برکناری وزرایی چون صفار هرندی و محسنی اژه‌ای چندان راضی نیستند و معتقدند این وزیران چوب ولایت‌پذیریشان را خورده‌اند و به دلیل مخالفت با تداوم حضور مشایی از کابینه اخراج شده‌اند. البته احمدی‌نژاد در جلسه دوشنبه‌شب این انتقاد نمایندگان را نپذیرفت و دولت خود را مبدع اخذ تعهد از وزرا مبنی‌بر پایبندی به ولایت فقیه خواند. با این وجود به نظر می‌رسد که نمایندگان چندان از توضیحات احمدی‌نژاد قانع نشده‌اند، به همین دلیل در نامه‌ای که به امضای ۲۰۲ نفر رسیده است بر ولایت‌پذیر بودن وزرا به عنوان اصلی‌ترین شرط رای اعتماد مجلس به کابینه پیشنهادی تاکید شده است. در متن این نامه که دیروز در پایان جلسه علنی مجلس قرائت شد، آمده است:

جناب آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد ریاست‌ محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم؛

انتصاب جنابعالی با رای قاطع ملت بزرگ ایران برای دهمین دوره ریاست‌جمهوری و تنفیذ آن از سوی مقام معظم رهبری امانت عظیمی است که شما پاسداری از آن را با سوگند خود در مقابل قرآن کریم، ریاست محترم قوه‌قضائیه، ‌اعضای شورای نگهبان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی متعهد شدید.

شکر و سپاس در برابر این نعمت و توفیق انجام شایسته این مسوولیت بزرگ‌ترین افتخار در زندگی یک مسلمان متعهد و خدوم به اسلام است. ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن عرض تبریک مجدد خدمت شما،‌ آرزوی توفیق جنابعالی در انجام این ماموریت خطیر را از خداوند متعال مسالت می‌نماییم. همکاران شما در دولت که به زودی معرفی خواهند شد بایستی ضمن التزام عملی به اسلام، ‌قانون اساسی و ولایت فقیه، توان و ظرفیت ایمانی، انقلابی، تجربه و تخصص کافی برای کمک به جنابعالی در انجام ماموریت‌ها را داشته باشند و برای ارتقای سطح کیفی و کمی اجرای برنامه‌های دراز مدت و میان مدت نظام جمهوری اسلامی ایران و وظایف روزمره و جاری تلاش نمایند، تنها در این صورت است که با توفیق حضرت باری‌تعالی می‌توانیم امیدوار باشیم که پس از پایان چهار سال، کارنامه افتخارآمیز عملکرد قوه مجریه مایه مباهات همه‌ ملت ایران، مقام معظم رهبری و مدیران کشور گردد و به عنوان مقطعی درخشان در تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران به ثبت برسد. مجلس شورای اسلامی با الگو قرار دادن توصیه‌های مقام معظم رهبری بر این باور است که در صورت وجود شرایط فوق‌الذکر با وزرای معرفی شده حداکثر همکاری و تلاش را در رای اعتماد به آنها معمول دارد؛ به صورتی که ان‌شاءا... با اطمینان از سابقه ایمانی، انقلابی، تخصصی و تجربه آنها که شرایط اصلی کارآمدی یک مدیر در نظام جمهوری اسلامی است، از تمامی ظرفیت خود برای همکاری و حمایت از رییس‌جمهور محترم استفاده نماید. بدیهی است که مجلس شورای اسلامی در بررسی لوایح تقدیمی دولت که با رعایت اسناد بالادستی از جمله سند چشم‌انداز بیست ساله، برنامه توسعه پنج ساله، سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و دیگر سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری تهیه شده باشد، مصمم است حداکثر دقت و همکاری در تصویب آنها را اعمال نماید.

واکنش‌های دیگر

البته علاوه‌بر قرائت این نامه، تعدادی دیگر از نمایندگان هم به کابینه احتمالی احمدی‌نژاد واکنش نشان داده‌اند. سیدرضا اکرمی، نماینده تهران به ۴ پیشنهاد مهم مجلس به احمدی‌نژاد برای تعامل در انتخاب وزیران اشاره کرد و گفت: مشاوره، تعامل، تفاهم و نظر سنجی از کمیسیون‌ها و افراد از جمله راهکارهای نمایندگان به رییس‌جمهور در انتخاب وزیران و تعامل با مجلس در این زمینه بود.اکرمی، عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز و نماینده تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به جلسه دوشنبه اعضای فراکسیون اصولگرایان با رییس‌جمهور اظهار کرد: در آغاز این جلسه به‌رغم اینکه تعداد زیادی از نمایندگان برای صحبت در خصوص معیارهای انتخاب کابینه وقت گرفته بودند ۱۰ نفر از نمایندگان پیشنهادهای خود را برای انتخاب کابینه و چگونگی تعامل دولت با مجلس در این زمینه اظهار کردند.وی افزود: مشاوره، تعامل، تفاهم و نظر سنجی از کمیسیون‌ها و افراد از جمله راهکارهای این نمایندگان به رییس‌جمهور در انتخاب وزیران و تعامل با مجلس در این زمینه بود.اکرمی تصریح کرد: در ادامه این جلسه، رییس‌جمهور سخنان خود را آغاز کرد؛ اما به جای پرداختن به مساله انتخاب وزیران و کابینه دهم که موضوع اصلی این جلسه بود به مسائل مختلفی در خصوص وقایع چهار سال گذشته و اینکه کشور در این مدت چه شرایطی داشته، پرداخت و درباره خدمات دولت نهم و آسیب ها و چالش‌هایی که در داخل و خارج با آن مواجه بوده پرداخت و در نهایت به موضوع کابینه اشاره کرد.وی یادآور شد که رییس‌جمهور در این دیدار تاکید کرده است که اگر وزیران تعهد و سوابق انقلابی و ... را داشته باشند، اما شرایط همفکری و همراهی با او را نداشته باشند، نمی‌تواند با آنها کار کند. در همین راستا، رییس‌جمهور از برخی همکاران خود در دولت نهم به دلیل اینکه این شرط را نداشته‌اند، انتقاد کرد.