کاتوزیان: گزارش کمیته حقیقت‌یاب مجلس درباره ناآرامی‌های انتخاباتی در حال تکمیل است

دنیای اقتصاد - مرجان توحیدی: همزمان با انتشار اسامی کشته شدگان حوادث اخیر توسط علی رضا بهشتی و دیدار خانواده‌های برخی بازداشت شدگان با اعضای کمیته پیگیری وضعیت بازداشتی‌ها اعضای کمیته حقیقت یاب مجلس هم از تکمیل گزارش خود خبر دادند؛ گزارشی که حتی قرائت کامل آن هم در صحن غیرعلنی مجلس با تردید مواجه است؛ چرا که به گفته کاتوزیان از اعضای این کمیته باید دید که عمق مسائل تا چه حد است. با این حال حامیان دولت از این نکته سخن گفته‌اند که باید متن گزارش را پیش از قرائت در صحن علنی مطالعه کنند و سپس درباره ارائه آن در صحن غیرعلنی ابراز نظر کنند. چه پیش از این، قرائت گزارش کمیته حقیقت یاب که به دستور علی لاریجانی برای پیگیری حوادث کوی دانشگاه و کوی سبحان تشکیل شده است، در صحن غیرعلنی اعتراض حامیان دولت را به دنبال داشت، به طوری که باعث درگیری لفظی بین حامیان دولت و ابوترابی که ریاست جلسه را عهده دار بوده، شده است.

برخی از نمایندگان چون محمد تقی رهبر، رییس مجمع فراکسیون روحانیون مجلس بر این باورند که ممکن است برخی از گزارش‌هایی که به اعضای کمیته می‌رسد تند و غیرواقعی باشد یا از مستندات قوی برخوردار نباشد، همین مسائل باعث جروبحث می‌شود. این اظهارات حامیان دولت درباره غیرواقعی بودن اطلاعاتی که به کمیته‌های حقیت یاب و پیگیری وضعیت بازداشتی‌ها می‌رسد در حالی مطرح می‌شود که برخی دیگر از نمایندگان از اطلاعاتی سخن می‌گویند که به آنها از سوی شورای عالی امنیت رسیده یا خانواده‌های برخی از بازداشت‌شدگان به آنها اطلاع می‌دهند.

به طوری که به گفته فرهاد تجری از اعضای کمیسیون حقوقی قضایی عصر روز دوشنبه الویری، محمدرضا بهشتی و همسران آقایان تاج‌زاده، میردامادی و تاجرنیا با اعضای کمیته پیگیری وضعیت بازداشتی‌ها دیدار داشتند. فرهاد تجری اضافه کرد که ابتدا آقایان الویری و محمدرضا بهشتی در جلسه حضور پیدا کرده و توضیحاتی ارائه کردند؛ پس از آن همسران آقایان تاج‌زاده، میردامادی و تاجرنیا در جلسه کمیته حضور یافته و مطالب و درددل‌های خود را عنوان کردند.

وی همچنین اضافه کرد: پس از آن، جلسه تصمیم‌گیری کمیته تشکیل شد و بنابر این شد که فردا هم کمیته دوباره تشکیل جلسه دهد و از برخی زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها بازدیدی داشته باشند.

تخلفات مامورها با دستورات مافوق

علاوه بر این امین حسین رحیمی، مخبر کمیسیون قضایی مجلس هم با تاکید بر این که طرح این سوال که باید پاسخ داده شود آیا بازداشتگاه‌هایی که متهمان را به آنجا منتقل کرده‌اند زیر نظر سازمان زندان‌ها بوده است یا خیر، به دنیای اقتصاد گفت که اگر بازداشتگاه‌ها زیر نظر سازمان زندان‌ها نبوده باشد، کار غیرقانونی صورت گرفته است. وی ادامه داد که معلوم شده که در کهریزک متهمان را در شرایطی که در شان یک انسان است نگه نمی دارند و باید با متخلفین برخورد شود.

وی این متخلفین را از سطح دو مامور رده پایین بیشتر عنوان کرده و با استناد به گزارش‌هایی که توسط شورای عالی امنیت ملی در این باره در اختیار نمایندگان قرار گرفته است، اظهار داشت که حتما اقدامات مامورها با دستور یا اطلاع مافوق‌ها بوده و در هر دوصورت این مقامات هم مرتکب تخلف شده‌اند. وی ادامه داد، که برخورد‌های صورت گرفته در همه بازداشتگاه‌ها را در دست بررسی داریم. در همین باره یک نماینده هم به خبرگزاری مهر درباره بازدید از بازداشتگاه شاپور که تاکنون اسم آن شنیده نشده بود، خبر داده است. بنابر اظهارات این نمایندگان، از جمله سبحانی نیا از اعضای کمیسیون امنیت ملی تاکنون تماس‌هایی با کمیسیون مبنی بر بدرفتاری با برخوردها در بازداشتگاه‌ها صورت گرفته که کمیته پیگیری‌کننده این موارد را بررسی می‌کند.

تذکر کاتوزیان به عملکرد ۲۰:۳۰

شهادت نمایندگانی که البته از اعضای اکثریت هم هستند، مبنی بر وجود اخبار و اطلاعاتی که از برخی برخوردها پس از بازداشت حکایت دارد و البته شایعاتی که درباره علیرضا توسلی (پسر ۱۲ ساله که گفته شد در جریان تجمع بهشت زهرا کشته شده و بعدا اعلام شد که به علت تصادف درگذشته است ) و ترانه موسوی (زنی که گفته شد دزدیده شده و کشته شده است و بعدا اعلام شد که در هلند به سرمی برد) انتشار یافت، برخلاف نظر نمایندگان حامی دولت در مجلس است و خشم آنها و رسانه‌های حامی آنها را در پی داشته است. چه پس از آن که بخش خبری بیست و سی اظهارات حمیدرضا کاتوزیان تنها نماینده‌ای که با صراحت درباره اتفاقات اخیر صحبت می‌کند را در راستای فضاسازی بیگانگان خواند، وی روز گذشته در این باره در تذکری آیین‌نامه‌ای ابراز داشت که متاسفانه عملکرد برخی از رسانه‌ها منجر به تولید فضای شایعات پیرامون مسائل اخیر شده است و مطالب خلاف واقعی توسط دشمنان ساخته و پرداخته و تحویل افکار عمومی می‌شود، به گونه‌ای که آقای توکلی نیز در نطق شان به این موضوع اشاره داشتند.

وی اضافه کرد: در این بین رسانه‌ ملی خطای آشکاری انجام داد، ‌در برنامه ۲۰:۳۰ در مورد خانم ترانه موسوی با بحث و ارائه‌ توضیحاتی روشن شد که شایعات واقعیات نداشته است اما در لابه‌لای بحث‌ها تصویر بنده را بدون پخش صدایم نشان دادند. گوینده روی این تصویر مطرح کرد که در کنار این شایعات برخی از شخصیت‌های سیاسی تحت تاثیر شایعات قرار گرفتند و مواضع تندی اتخاذ کردند. عضو فراکسیون اصولگرایان در ادامه توضیح داد: بنده به هموطنان در این جا عرض می‌کنم که نفیا و اثباتا در رابطه با خانم ترانه موسوی هیچ اظهارنظری نداشته‌ام.

کاتوزیان: تذکر رسایی ارزش پاسخ ندارد

پس از این تذکر، حمید رسایی نماینده حامی دولت تهران در مجلس در تذکری اعلام کرد که آقای کاتوزیان از پشت این تریبون در جلسات مختلف نظام را زیر سوال می‌برند. رسایی در تذکر خود اضافه کرد که جناب آقای کاتوزیان، تبدیل شدند به تریبون جریاناتی که مردم را به کف خیابان‌ها کشاندند و خونریزی راه انداختند و بعد مصاحبه‌هایی می‌کنند که پشیمان می‌شوند و حالا بدون نوبت تذکر می‌دهند. ابوترابی هم در پاسخ گفت که مورد اتهام قراردادن کاتوزیان از تریبون مجلس کار درستی نیست. حمیدرضا کاتوزیان که در راهرو مشغول صحبت با خبرنگاران بود، در واکنش به تذکر رسایی گفت که اینها می‌خواهند ما را بزنند و صحبت‌های رسایی ارزش پاسخ دادن ندارد.

پیگیری نامه کروبی به‌هاشمی

با این حال برخی نمایندگان از جمله کاتوزیان و رحیمی که در جریان بررسی حوادث اخیر هستند، از پیگیری حوادث اخیر و اتفاقاتی که پس از بازداشت برای برخی از بازداشت شدگان پیش آمده به ویژه مواردی که در نامه مهدی کروبی به‌هاشمی رفسنجانی گوشزد شده است سخن می‌گویند.

جلسه ویژه حقوق بشر در مجلس

لاریجانی: نباید اشکالات به گونه‌ای مطرح شود که موجب سوءاستفاده شود

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: به ابتکار کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی موضوع روند تهیه گزارش جمهوری اسلامی ایران در ساز و کار بررسی دوره‌ای جهانی (UPR) در دستور کار کمیسیون قرار گرفت. به گزارش ایسنا، کاظم جلالی گفت: در این جلسه که با حضور دکتر علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی و دکتر جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر و دکتر حسینی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه تشکیل شد، نخست اقدامات صورت گرفته برای تهیه و دفاع از گزارش جمهوری اسلامی در UPR تشریح شد. جلالی افزود: دکتر علی لاریجانی در این جلسه تاکید کرد که نباید با برخی بی‌دقتی‌ها طوری عمل کنیم که استفاده‌کنندگان ابزاری از حقوق بشر علیه ما بسیج شوند. جلالی افزود: لاریجانی همچنین گفت که چنانچه کسانی خلافی انجام داده باشند، طبعا نظام ما کاملا از ظرفیت حل آن مسائل برخوردار است و نباید این اشکالات را به گونه‌ای مطرح کرد که موجب سوءاستفاده دشمنان و بیگانگان شود. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گفت: همچنین در این جلسه بیانیه‌ای از طرف کمیسیون در خصوص دخالت‌های آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در امور داخلی ایران صادر شد.