دنیای اقتصاد- نمایندگان مجلس شرایط جدیدی را برای معافیت از خدمت به تصویب رسانده‌اند. بر اساس مصوبه دیروز مجلس از این پس از خانواده‌هایی که دو پسر از آنان خدمت سربازی را گذرانده‌ باشد، پسر سوم از خدمت سربازی معاف خواهد شد. در مصوبه مجلس همچنین شرایط جدیدی برای نحوه معافیت از خدمت فرزندان ذکور خانواده‌ها به تصویب رسیده است. مجلس تصویب کرد

شرایط جدید معافیت از خدمت سربازی

در جلسه علنی روز سه‌شنبه، نمایندگان مجلس هشتم طرح اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی را ادامه داده و مواد دیگری از این طرح را تصویب کردند.

به گزارش ایلنا در ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی، نمایندگان نحوه معافیت از خدمت فرزندان ذکور مددجویان را به شرح زیر اصلاح کردند.

براساس مصوبه نمایندگان تنها پسر خانواده‌هایی که دارای سه فرزند دختر یا بیشتر باشند از انجام خدمت دوره ضرورت معاف هستند. این قانون تنها برای فرزندان ذکور مددجویان صدق می‌کند.

همچنین یکی از فرزندان ذکور مادران فاقد شوهر تحت‌پوشش کمیته امداد حضرت امام(ره) و بهزیستی از انجام خدمت دوره ضرورت معاف هستند.

همچنین مشمولانی که با معلولان زن دارای معلولیت جسمی حرکتی ازدواج کنند، به صورت موقت از انجام خدمت دوره ضرورت معاف خواهند شد و پس از گذشت ۵ سال از استمرار ازدواج آنها معافیت موقت به معافیت دائم تبدیل می‌شود.

نمایندگان مجلس در اصلاح بخش کفالت طرح اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب کردند از خانواده‌هایی که دو برادر به خدمت سربازی رفته باشند، برادر سوم از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می‌شود.

نمایندگان در بررسی طرح اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی ماده ۴۴ همچنین تصویب کردند یگانه فرزند ذکور مراقب یا نگهدارنده پدر نیازمند به مراقبت که قادر به اداره امور خود نباشد از خدمت ضرورت معاف خواهند شد.

گفتنی است، یگانه مراقب یا نگهدارنده مادر فاقد شوهر، تنها برادر تنی سرپرست خواهر فاقد پدر، همسر و فرزند ذکور غیرمحجور و فاقد شغل، یگانه سرپرست برادر کمتر از هجده سال تمام، یگانه نوه ذکور مراقب یا نگهدارنده جد فاقد فرزند یا جده فاقد شوهر و فرزند نیز از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می‌شوند.

بنابراین گزارش مصوب شد مشمولی که همسرش فوت کرده و از او دارای فرزند صغیر بوده مادامی که ازدواج مجدد نکرده یا دارای همسری که بعد از ازدواج معلول و نیازمند مراقبت باشد از خدمت دوره ضرورت معاف می‌شوند.

همچنین از چند برادر واجد شرایط اعزام به خدمت در صورت اعزام یکی از برادران به خدمت یکی از برادران می‌تواند تا اتمام خدمت وی از تعویق اعزام استفاده کند. گفتنی است، مقرر شد یکی از فرزندان پسر سربازی که در حین خدمت سربازی فوت کند یا یکی از فرزندان ذکور خانواده‌ای که یک فرزند آن خانواده در حین انجام خدمت سربازی فوت کرده باشد و همچنین مشمولی که تنها مراقب و نگهدارنده خواهر تنی فاقد شوهر باشد از انجام خدمت دوره ضرورت معاف است.

براساس تبصره ماده ۴۴ نیز مشخص شد منظور از یگانه مراقب تنها فرزند ذکور یا برادر یا نوه بیش از ۱۸ سال تمام است که مراقبت هر یک از بستگان مذکور در این ماده را به علت نقص عضو، بیماری، کبر سن، صغیر بودن، اناث بودن به عهده دارد، نیازمندی اشخاص مذکور به مراقبت با توجه به نقص عضو، بیماری یا محجور بودن آنان به تشخیص شورای پزشکی خواهد بود.

گفتنی است، براساس تبصره ۲ این ماده مقرر شد مشمولان یگانه مراقب یا نگهدارنده مادر فاقد شوهر، تا ۳۰ ماه متوالی می‌توانند از معافیت کفالت موقت استفاده کند و در پایان مدت فوق در صورت دارا بودن شرایط کفالت از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می‌شوند.

همچنین مصوب شد وجود برادری که از معافیت تحصیلی برخوردار است مانع از معافیت کفالت موقت مشمولی که سرپرستی خانواده را برعهده دارد، نخواهد بود. این معافیت تنها در طول مدت معافیت تحصیلی برادر مشمول که خارج از شهرستان محل سکونت به تحصیل اشتغال دارد معتبر بوده و پس از آن با رعایت سایر مقررات این قانون به خدمت دوره ضرورت اعزام خواهند شد.

گفتنی است، در صورتی که برادر یا برادران یا پدر مشمول به دلیل بیماری یا معلولیت زمین‌گیر بوده و بنا به تشخیص شورای پزشکی فاقد صلاحیت و یا ناتوان برای سرپرستی باشند و مشمول نیز عملا مراقبت و یا سرپرستی را برعهده داشته باشد، می‌تواند از معافیت کفالت برخوردار شوند.

گفتنی است، همچنین، با تصویب یکی از مواد اصلاح شده، قانون خدمت وظیفه عمومی در بخش معافیت‌های تحصیلی، ایرانیان مقیم خارج از کشور، فرزندان مامورین ثابت دولتی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و همچنین کسانی که قانونا تحت‌کفالت یا ولایت قانونی آنان هستند، چنانچه در حین تحصیل در مدارس ایرانی مستقر در خارج از کشور یا موسسات آموزشی کشورهای خارج مورد تایید آموزش و پرورش به سن مشمولیت رسیده باشند، می‌توانند از معافیت تحصیلی بهره‌مند گردند.

همچنین ادامه تحصیل افراد ذکر شده تا سقف یک سال پس از فراغت از تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خارج از کشور که مورد تایید وزارتخانه‌های علوم یا بهداشت هستند، بلامانع است.

نمایندگان همچنین در بررسی و اصلاح بخش معافیت‌های پزشکی قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب کردند تا افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند به هنگام معاینه، شناسایی از سوی واحدهای وظیفه عمومی جهت ترک اعتیاد به مدت حداکثر شش ‌ماه به مراجع ذی‌ربط معرفی گردند.

درهمین حال این مصوبه نمایندگان نیروهای مسلح را مکلف می‌کند تا در حین خدمت، کارکنان وظیفه‌ای را که به مواد مخدر اعتیاد دارند شناسایی و از سایر سربازان جدا نموده، در واحدهای مستقل و مخصوص بکارگیری و به مراجع ذی‌ربط جهت ترک اعتیاد در مدت یک ماه توسط پزشک معالج معرفی نمایند و در طول خدمت تحت‌نظر و مراقبت‌های لازم قرار گیرند.

همچنین مصوب شد تا مدت ترک اعتیاد برای یک ‌بار جزو خدمت دوره ضرورت محاسبه شود و این افراد پس از پایان خدمت قانونی از خدمت ترخیص شوند، لکن در هر حال صدور کارت پایان خدمت منوط به ارائه گواهی ترک اعتیاد می‌باشد. گفتنی است، با اصلاح ماده دیگری از سوی نمایندگان کلیه مشمولان وظیفه باید قبل از اعزام به خدمت توسط یک پزشک از نیروهای مسلح معاینه شوند و در صورت نبودن پزشک از نیروهای مسلح، توسط پزشکان غیرنظامی متعهد که صلاحیت آنان به وسیله نیروی انتظامی تایید شده باشد، معاینه خواهد شد.

همچنین مقرر شد تا اظهارنظر در مورد معافیت پزشکی مشمولان توسط ۳ نفر پزشک نیروهای مسلح صورت می‌گیرد و رای اکثریت این پزشکان معتبر است.

نمایندگان در اصلاح و تصویب ماده دیگری از این قانون نیروهای مسلح را موظف کردند تا پزشکان مورد نیاز شورای پزشکی را به نیروی انتظامی معرفی نمایند و در صورتی که تامین پزشکان مورد نیاز از نیروهای مسلح امکانپذیر نباشد، نیروهای انتظامی از پزشکان غیرنظامی مورد تایید شورای پزشکی استفاده نمایند.

بنابراین گزارش نمایندگان دولت را مکلف کردند تا همه ساله هزینه تجهیز و تشکیل شورای پزشکی و شورای‌عالی پزشکی، فوق‌العاده پزشکان عضو شورای مذکور و همچنین هزینه معافیت تخصصی مشمولانی که از پرداخت هزینه معافیات معاف هستند و هزینه‌های اجرای ترک اعتیاد مشمولان را در اعتبارات نیروی انتظامی و بیمارستان‌های ذی‌ربط پیش‌بینی نمایند.

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی، اصلاح و تصویب مواد قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب کردند تا مشمولانی که در شورای پزشکی شهرستان مربوط با معاینه بالینی معاف از خدمت تشخیص داده نشده، به تشخیص این شورا یا اعتراض مشمول یا رییس واحد وظیفه عمومی مربوط نیاز به معاینه تخصصی داشته باشند.

همچنین رییس حوزه موظف است مشمولان را به نزدیک‌ترین مرکز مجهز وزارت بهداشت یا بیمارستان‌های نیروهای مسلح معرفی کند تا مورد معاینه قرار گرفته و نتیجه معاینه تخصصی برای تصمیم‌گیری به شورای پزشکی همان شهرستان ارسال و در صورت اصرار بر اعتراض مشمولان با تامین هزینه از سوی مشمولان نتایج برای تصمیم‌گیری به شورای‌عالی پزشکی متشکل از پزشکان متخصص استان ارسال شوند.

گفتنی است، نمایندگان مقرر کردند مشمولانی که به تشخیص شورای پزشکی نیاز به معاینه تخصصی دارند و مددجویان مشمول تحت‌پوشش سازمان بهزیستی کشور و افرادی که به تایید کمیته امداد امام خمینی(ره)، محل فاقد تمکین مالی هستند از پرداخت وجه مزبور معاف هستند.

در ادامه بررسی این طرح مراکز مجهز وزارت بهداشت و درمان یا بیمارستان‌های نیروهای مسلح را موظف کردند تا به وضعیت مشمولان معرفی شده واحد مربوط خارج از نوبت رسیدگی کند و آنان را حداکثر ظرف مدت یک ماه مورد معاینه تخصصی قرار دهند.

همچنین مجلس مصوب کرد تا چنانچه مشمولانی که برای معاینات تخصصی به مراکز مجهز وزارت بهداشت یا بیمارستان‌های نیروهای مسلح معرفی می‌شوند ظرف مدت یک ماه به این مرکز مراجعه نکنند، پس از تعیین تکلیف به خدمت اعزام خواهند شد.

نمایندگان مصوب کردند، چنانچه واحد وظیفه عمومی مربوط به نحوی اطمینان حاصل کند که رای شورای پزشکی مطابق مقررات صادر شده است، پرونده را برای بررسی به شورای‌عالی پزشکی که از ۳ پزشک متخصص نیروهای مسلح تشکیل می‌شود ارجاع می‌دهند و نظر این شورا قطعی و لازم‌الاجرا است.