تشکیل پرونده برای عاملان حوادث کهریزک و کوی دانشگاه

عکس:AFP

احمد توکلی: خواستار اطلاع‌رسانی هر چه سریع‌تر گروه تحقیق حوادث اخیر هستیم

کاتوزیان: گزارش کمیته حقیقت‌یاب مجلس در حال آماده شدن است. در آخرین جلسه مطبوعاتی سخنگوی قوه قضائیه مطرح شد

تشکیل پرونده برای عاملان حوادث کهریزک و کوی دانشگاه

در حوادث اخیر ۴۰۰۰ نفر بازداشت شده‌اند که۳۷۰۰ نفر از بازداشت شدگان با سرعت آزاد شدند

سخنگوی قوه‌قضائیه درباره وضعیت زیدآبادی و تاج‌زاده و شرایط آنها می‌گوید این دو نفر قطعا در زندان به سر می‌برند.

علیرضا جمشیدی که دیروز در آخرین نشست خبری‌اش در دوره مدیریت‌هاشمی شاهرودی در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت در برابر سوال خبرنگاری در مورد وضعیت تاج‌زاده و زیدآبادی تنها به همین پاسخ بسنده کرد و البته درباره بازداشتیان اخیر گفت که در ارتباط با حوادث اخیر ۴۰۰۰ نفر بازداشت شده‌اند که با تلاش شبانه روزی قضات ۳۷۰۰ نفر از بازداشت شدگان با سرعت آزاد شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر او در مقام دفاع از قوه‌قضائیه تصریح کرد: برخی خیال کرده‌اند که قوه‌قضائیه در ارتباط با حوادث اخیر سکوت کرده و پیگیری‌های لازم را انجام نداده است، اما باید گفت اقدامات بسیاری در این مدت انجام شده و شخص آیت‌ا...‌ هاشمی شاهرودی همواره پیگیری‌های لازم را داشته و دستوراتی نیز صادر کرده است. وی آنگاه به برخی اقدامات انجام‌شده از سوی دستگاه قضایی در ارتباط با حوادث اخیر اشاره کرد و گفت: بازدیدهای لازم از سوی مسوولان قوه‌قضائیه و هیات‌های تعیین شده از زندان‌ها صورت گرفت. همچنین در ارتباط با بازداشتگاه کهریزک نیز دستور قاطع رییس قوه‌قضائیه درباره برخورد با عاملان و مقصران آن صادر و پرونده‌هایی برای آنان در سازمان قضایی نیروهای مسلح تشکیل شد.

جمشیدی سپس دغدغه‌های اصلی رییس قوه‌قضائیه را رعایت حقوق بازداشت شدگان و تاکید‌بر رعایت حقوق آنان عنوان کرده و خاطرنشان کرد: اگر انتقادی وارد است به طور حتم در دستگاه قضایی قابل‌رسیدگی است و اگر به کسی ظلمی شده باید طبق فرمایش آیت‌ا...‌ هاشمی شاهرودی مورد رسیدگی قرار گیرد. وی همچنین در ارتباط با پرونده عاملان کوی دانشگاه هم گفت: پرونده‌ای در این ارتباط در سازمان قضایی نیروهای مسلح تشکیل شده است و درخواست‌مان از مسوولان دانشگاه این است که به عنوان شکات همکاری لازم را برای مشخص شدن زوایای این پرونده داشته باشند.

نگاه به ۱۰ سال مدیریت هاشمی شاهرودی

سخنگوی قوه‌قضائیه آنگاه در بخش دیگر سخنانش به عملکرد دستگاه قضایی در ۱۰ سال مدیریت‌ هاشمی شاهرودی اشاره کرد و گفت: در این مدت، ۳۲ لایحه مهم و کاربردی تهیه و به مجلس و دولت ارائه شد که نکات بسیار حساس و مهمی در آنان گنجانده شده است.

وی تهیه لوایح رسیدگی به جرائم اطفال، لایحه مجازات اسلامی و جرائم رایانه‌ای را از لوایح مهمی بر شمرد که در دوره ریاست آیت‌ا...‌ هاشمی شاهرودی تهیه شد.

جمشیدی تصریح کرد: قطعا باید گفت نظام قضایی ما در بخش کیفری و در پی توجه آیت‌ا...‌ هاشمی شاهرودی بر کاهش استفاده از مجازات زندان با تحولات بیشتری در این دوره روبه‌رو بوده است و باید گفت در این ۱۰ سال شاهد کاهش چشمگیر زندانیان نیز بوده‌ایم.

سخنگوی قوه‌قضائیه ساخت ۱۵ بازداشتگاه موقت استاندارد و تفکیک زندانیان با بازداشت‌شدگان و توجه به بحث بهداشت قضایی را از دیگر عملکردهای دستگاه قضایی در ۱۰ سال گذشته عنوان کرد و گفت: در این مدت اقدامات بسیاری در جهت پیشگیری از جرم و در جهت توسعه تفکر بهداشت قضایی انجام شده است.

وی به دیدار مردمی‌ رییس قوه‌قضائیه اشاره کرد و گفت: در مدت ۱۰ سال مدیریت آیت‌ا...‌ هاشمی شاهرودی ۱۳‌هزار و ۷۰۰ دیدار مردمی انجام شد و باید گفت میزان عفو شدگان سه برابر دوره قبل بود و این به خاطر دیدگاه‌ هاشمی شاهرودی به استفاده کمتر از مجازات حبس بوده است. جمشیدی در مورد عملکرد دستگاه قضایی در مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز گفت: مبارزه قوه‌قضائیه با مفاسد اقتصادی در این مدت غیر‌شعاری و در بستری آرام صورت گرفت و باید گفت در ارتباط با زمین خواری حدود ۱۲۶‌هزار هکتار از زمین‌هایی که به صورت غیر‌قانونی تصرف شده بودند، بازپس‌گیری شد و میلیاردها تومان از اموال به بیت‌المال بازگشت.

اقدامات اساسی در این‌ دوره

سخنگوی قوه‌ قضائیه به بحث حمایت از سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: بعد از آن که مقام معظم رهبری سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ را اعلام کردند، قوه‌قضائیه را باید پیشگام سرمایه‌گذاری در کشور دانست و آن را به نام قوه‌قضائیه و رییس شجاع آن ثبت کرد.

جمشیدی مهم‌ترین اقدامات این دوره را تشکیل اداره کل حفظ حقوق شهروندی اعلام کرد وگفت: در این دوره ۲۷‌هزار مورد بازرسی انجام و با متخلفین و ناقضان حقوق شهروندی برخورد شدید شد، اما هیچ گاه گزارش آنها بیان نشد. این اشخاص اخراج و به دلیل نقض حقوق شهروندی محاکمه شدند.

وی افزود: تشکیل دفتر حفظ حقوق کودکان و زنان و نیز تنظیم لایحه حمایت از حقوق خانواده از دیگر اقدامات اساسی این دوره بود. او با بیان اینکه در این دوره قوه‌قضائیه مظلوم و بر رییس مجتهد نوگرا وعالم و فاضل آن ظلم‌ها، اجحاف و کم‌لطفی‌هایی شده است، ادامه داد: شاید بیان این مسائل گوشه‌ای از این اجحاف‌ها و کم‌لطفی‌ها را کاهش دهد.

در ادامه این نشست جمشیدی از خبرنگاران حوزه قضائیه خواست نظرات خود را درباره اطلاع‌رسانی قوه قضائیه اعلام کنند که خبرنگاران نیز به بیان عقاید و نظرات خود پرداختند و جمشیدی نیز در واکنش به انتقادات و نظرات خبرنگاران اظهارکرد: هر یکشنبه با ۱۴‌نفر از روسای مجتمع قضایی جلسه برگزار و اطلاعاتی را که مورد نظر بود از طریق آن‌ها دریافت می‌کردم. آنان منابع خبری من برای پاسخگویی به شما بودند، طبیعی است که مواردی را با ایراد بیان کرده یا غلط گفته باشند.

جمشیدی در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی‌بر اینکه علت عدم برگزاری نشست خبری از سوی رییس قوه‌قضائیه چیست، گفت: شاید عدم برگزاری این نشست به دلیل تفاوت قوه‌قضائیه با بخش‌های قضایی باشد، در خارج از کشور نیز مقامات قضایی کمتر حضور می‌یابند دلیل آن این است که معمولا حاکمیت اهتمامش این است که این جایگاه محفوظ بماند و همه حرمت نظام قضایی و قضات را در دنیا حفظ کند تا بتواند با استقلال و اقتدار کامل به کار خود ادامه دهد.

وی ادامه داد: تعیین سخنگو از ابتکارات ایشان دراین دوره بوده است همچنین آیت‌ا...‌ هاشمی شاهرودی اهتمام ویژه‌ای دارند که مسوولان در بخش اطلاع‌رسانی به صورت دقیق و شفاف پاسخگو باشند.

وی تاکید کرد:‌ واقعیت این است که براساس قوانین و مقررات، اطلاعات پرونده را طبق قانون تا پس از قطعیت یافتن رای نمی‌توان انتشارداد. هرچند که دادگاه باید به صورت علنی برگزار شود اما جزئیات آن را نمی‌توان قبل از قطعیت یافتن رای پخش کرد.

سخنگوی قوه‌قضائیه در واکنش به انتقاد خبرنگاران مبنی‌بر اینکه اقتدار و استقلال قوه قضائیه خدشه‌دار است، گفت:‌ هیچ‌گاه اینگونه نبوده که عین خواسته قوای دیگر را انجام دهیم. ما در بسیاری از اوقات منتقد بوده و مواضع خود را به صورت صریح و شفاف اعلام کردیم.