لاریجانی: عدم مشورت با مجلس ایراد نیست اما بی‌سابقه است

عکس: ایسنا، حمید فروتن

باهنر: وزارتخانه جای کارآموزی نیست.

رییس مجلس عدم مشورت رییس‌جمهور با نمایندگان را برای انتخاب وزرای پیشنهادی بی‌سابقه خواند

چینش کابینه در تنهایی

لاریجانی: محتوای نامه مهدی کروبی به هاشمی رفسنجانی باید پیگیری شود.

دنیای اقتصاد- ابراز تعجب لاریجانی از عدم مشورت احمدی‌نژاد با مجلس درباره ترکیب کابینه و نیز وعده او برای پیگیری محتوای نامه مهدی کروبی به ‌هاشمی رفسنجانی ماحصل نشست خبرنگاران و ریاست مجلس بود. علی لاریجانی در ضیافتی که به مناسبت روز خبرنگار در بهارستان ترتیب داده بود، پیگیری موارد متعددی را به خبرنگاران پارلمانی وعده داد؛ از جمله آن وعده‌ها هم، پیگیری صحت و سقم بخشی از نامه مهدی کروبی به ‌هاشمی رفسنجانی درخصوص مسایل بازداشتگاه‌ها بود.

مهدی کروبی یکی از کاندیداهای معترض به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در جدیدترین نامه خود که مخاطبش را اکبر ‌هاشمی رفسنجانی قرار داده است، از وی درخواست کرده که با تشکیل هیاتی «بی‌غرض» و «شفاف» به برخی شایعات و نحوه برخوردها با بازداشت‌شدگان رسیدگی شود.

لاریجانی در این مراسم که روز گذشته در محل کمیسیون تلفیق و با حضور عکاسان و خبرنگاران پارلمانی برگزار شد، موضوع ترکیب کابینه را برای دومین بار پس از مراسم تحلیف مورد اشاره قرار داد و ضمن ابراز تعجب از این که احمدی‌نژاد تاکنون درباره کابینه‌ یا مجلس به رایزنی نپرداخته است، به این نکته اشاره کرد که عدم مشورت بی سابقه است و مشورت در این باره همواره جزو عرف بوده است؛ ولی نمی‌توان این عدم رایزنی را به عنوان ایراد مطرح کرد، البته گفت‌وگوهایی بین مجلس و دولت در رابطه با معرفی وزیران شده، ولی این گفت‌وگوها در مورد معیارهای کلی و اصلی و نه افراد و مصادیق بوده است.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت برخورداری وزرا از تجربه لازم جهت حضور در کابینه گفت که وزارت جای یادگیری نیست و جای انرژی دادن به دیگران است. وی تاکید کرد که وقتی وزیری پشت میز وزارت قرار می‌گیرد باید مدارجی را طی کرده باشد، نه این‌که تازه بخواهد یاد بگیرد. لاریجانی همچنین درباره نامه اخیر تعدادی از نمایندگان مجلس و باهنر به احمدی‌نژاد که در آن شرایط و چارچوب وزرا تعیین شده است، گفت که خصوصیاتی که بیان شد باید جزو ویژگی‌های یک وزیر باشد.

لاریجانی علاوه بر این درباره کابینه‌ای شگفت‌انگیز و جوانی که احمدی‌نژاد وعده‌اش را داده است هم گفت که باید مصادیق را ببینیم؛ چرا که جوان از ۲۰ سال معنی پیدا می‌کند و گاهی هم حتی تا ۵۰ یا ۱۰۰ سال هم جوان محسوب می‌شود. باید دید که چه انتخابی صورت می‌گیرد.

لاریجانی اضافه کرد که مهم این است که سه محور آراستگی اخلاقی و فکری، داشتن سابقه انقلابی روشن و کارآمدی در نظام در یک وزیر وجود داشته باشد. البته این قضیه صفر و صدی نیست. در این مسیر باید کیفیت مورد توجه قرار گیرد تا شرایط برای اداره کشور و کمک کردن به مردم جهت حل مسائل‌شان محقق شود. اگر این کیفیت پایین‌تر آید قطعا شرایط سخت‌تر می‌شود.

وی اما تاکید کرد: یک وزیر باید مدارجی را طی کرده باشد و وقتی پشت میز وزارت می‌نشیند بسیاری از موارد را بلد باشد. به تعبیری کسی که پشت فرمان می‌نشیند باید رانندگی هم بلد باشد، نه این‌که تازه بخواهد یاد بگیرد. به عنوان مثال شخصی هم که در دیپلماسی وارد می‌شود، باید در ذهنش مسیرهایی را طی کرده باشد. یعنی وقتی راجع به لبنان سخن می‌گوید باید همه تاریخچه این کشور در دستش باشد.

درخواست خبرنگاران از لاریجانی

لاریجانی همچنین به درخواست تعدادی از خبرنگارانی که تقاضای خود را در سه محور رسیدگی به وضعیت روزنامه نگاران و خبرنگاران بازداشت شده در حوادث اخیر، برخی محدودیت‌های فضای رسانه‌ای و پلمب انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران خواستار شده بودند، وعده پیگیری قانونی داد و تاکید کرد که کمیته حقیقت یاب مجلس همچنان فعال است و تا جایی که مقررات اجازه دهد کار ادامه دارد و خبرنگاران بازداشتی اگر مشکل قانونی نداشته باشند، آزاد می‌شوند.

لاریجانی علاوه بر این که در این نشست به دفعات بر پیگیری موضوعات مورد اشاره خبرنگاران توسط کمیته حقیقت‌یاب که به دستور شخصی او در نخستین روزهای آغاز درگیری‌های پس از انتخابات تشکیل شده تاکید و نفوذ رسانه‌ای برخی از کشورها را برای بحرانی خواندن شرایط انتخابات تکرار کرد، همچنین تلویحا از نمایندگان رسانه‌ها که در آن جمع حضور داشتند، درخواست کرد که از پرداختن به برخی موضوعات که از نظر وی «کلان» نیستند و در تعارض با منافع ملی قرار دارند خودداری کنند و به اصطلاح وی آب روی آتش بریزند نه بنزین و تلاش خود را بر توسعه کشور قرار دهند، چه مسائل پس از انتخابات به باور لاریجانی مثل غباری بر توسعه کشور سایه انداخته است، این در حالی بود که لاریجانی بارها بر این نکته انگشت گذاشت که شرایط کشور بحرانی نیست.

با این حال رییس مجلس رسیدگی به مواردی که از آنها در این انتخابات حقی ضایع شده است را هم مورد توجه قرار داد و زمانی که یکی از خبرنگاران لاریجانی را این چنین خطاب قرار داد که آقای لاریجانی شما سه برادر هستید که پنجشنبه شب‌ها می‌نشینید و در مورد مسائل کشور بحث و تدبیر می‌کنید؛ لذا از شما می‌خواهیم که برای آزادی آقای حجاریان و همچنین آزادی آقای تاج‌زاده و خبرنگاران تا آخر این هفته کاری انجام دهید، گفت: ما سه برادر نیستیم، بلکه پنج برادر هستیم و اطلاعات شما ضعیف است. بنده نمی‌دانم چه حالی به شما دست داده که گفته‌اید ما پنجشنبه‌ها دور هم جمع می‌شویم و شرایط کشور را تدبیر می‌کنیم. البته وظیفه ماست که هر کدام اگر مسوولیتی داریم کاری انجام دهیم، ضمن آنکه این موارد را ما از قبل و حتی همان روزهای اول دنبال می‌کردیم و شاید برای شما چنین چیزی تازگی داشته باشد.

شاید ما باید زودتر به شما اطلاع‌رسانی می‌کردیم، اما این موارد چیزی نیست که از نظر ما دور مانده باشد.

واکنش لاریجانی به ناآرامی‌های انتخاباتی

رییس مجلس در تحلیلی درباره ناآرامی‌های انتخاباتی اظهار کرد: این نکته را چندین بار نیز هشدار داده‌ام که من ردپای فتنه‌انگیزی‌های خارجی را در کشور می‌بینم که از چند ماه قبل از انتخابات مشاهده می‌شد.

علی لاریجانی در ادامه با بیان این‌که از نوع برخی از بیانات آمریکایی‌ها و کشورهای منطقه روشن است که علاقه‌مندند شرایط ایران را بحرانی تلقی کرده و از این طریق مقاصد خود را دنبال کنند، افزود: ممکن است هر کدام از کاندیداها نسبت به هم گله‌ای داشته باشند و اشکالاتی را وارد بدانند که البته این موارد امکان دارد در سر جای خودش قابل بحث باشد، اما همه در درون یک مجموعه قرار داریم و می‌دانیم که خارج از ایران کسی به دنبال احقاق حقوق دیگران نیست، بلکه می‌خواهند این پیام را مخابره کنند که نارضایتی در ایران وجود دارد تا تاثیرگذاری ملت ایران را کاهش دهند.

لاریجانی یادآور شد که برای بنده کاملا روشن بود که آنها این مسیر را دنبال می‌کنند و اگر کسی اهل بصیرت بود و شرایط کشور و دنیا را دنبال می‌کرد نیز به همین نتیجه می‌رسید. رییس مجلس ادامه داد: برخی مسائل در داخل کشور است که امکان دارد اختلافات و دلتنگی‌هایی بین افراد وجود داشته باشد، از سویی دیگر این موارد می‌تواند غباری ایجاد کند که حرکت توسعه‌ کشور ناپیدا شود، اما در اینجا سوال آن است که در این شرایط کشور وظیفه رسانه‌ها چیست؟ وی افزود: از نظر بنده مهمترین مساله اصحاب رسانه آن است که مرتبا خود را با این مقیاس بسنجند که منافع ملی کشور کجا است، باید رسانه‌ها توجه داشته باشند که مسائل خرد سایه بر مسائل کلان و ملی نیندازد و کاری نکنیم که دیگران از آن سوءاستفاده کنند. در شرایطی که می‌بینیم اختلافات در قبل و بعد از انتخابات پیش آمد و برخی کارهای خلاف قانون رخ داد؛ لذا دیگر نباید به این اختلافات دامن زد. رییس مجلس ادامه داد: ممکن است یک سیاستمدار بدسلیقه‌گی کند و حرفی را بزند، اما این دلیل نمی‌شود که آن را محور عالم کنیم و به دور آن طواف کنیم. وی، با اشاره به آشنایی‌اش با حوزه‌ رسانه و حضورش در صدا و سیما، گفت: حتما رادیو و تلویزیون می‌تواند نقش بسیاری در ایجاد وحدت بین عناصر کشور، نخبگان و سیاستمداران داشته باشد؛ لذا گفتن حرف‌های شاد در شرایطی که فضا غبارآلود است ممکن است شیرینی رسانه‌ای داشته باشد، اما معلوم نیست که به منافع کشور ضرر نزند.

عکس: خبرگزاری فارس