وزارتخانه جای کارآموزی نیست

عکس: دنیای اقتصاد- نگار متین‌نیا

اپوزیسیون داخل نظام باید حزب و رسانه داشته باشد

در دولت نهم، برخی از جوان‌ها پلکان ترقی را یک‌دفعه طی کردند. دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین علاوه بر این که می‌گوید حمایت حزبش از احمدی نژاد مشروط است اعتقاد دارد که در دولت نهم برخی از جوان‌ها پلکان ترقی را یک‌دفعه طی کردند؛ در صورتی که وزارتخانه جای کارآموزی نیست.

به گزارش ایلنا، محمدرضا باهنر که در نشست بزرگداشت روز خبرنگار که از سوی جامعه اسلامی مهندسین برگزار شده بود سخن می‌گفت در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال حضور برخی نمایندگان مجلس در کابینه دولت دهم گفت: رییس‌جمهور قصد اینکه فردی از نمایندگان مجلس را به کابینه ببرد ندارد؛ چراکه حضور برخی از آقایان در مجلس از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد پس از انتخابات جریان اصلاح‌طلب از صحنه سیاسی کشور حذف شده است گفت: تمام تصمیم‌سازان باید این واقعیت را قبول داشته باشند که جناح‌های کشور را به رسمیت بشناسند و هیچ جناحی نباید فکر کند که به تنهایی می‌تواند کشور را اداره کند؛ چرا که این مساله هم غیرممکن است و هم غیراخلاقی.

باهنر در عین حال گفت: البته این بحث با ساختارشکنی و رادیکال کردن کشور متفاوت است به هر حال در هر جناحی هم عقلا را داریم و هم رادیکال‌ها را، ولی نباید متن کار به دست رادیکال‌های هر جناحی بیفتد.

نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از مشکلات امروز جامعه ما این است که جناح‌های مختلف سرنخ فعالیت‌های خود را به دست رادیکال‌ها داده‌اند؛ گفت: در چنین شرایطی عقلای قوم نظاره‌گر هستند. باهنر با تاکید بر اینکه هر دو جناح در کشور باید باشند و هیچ‌کدام قابل حذف نیستند تصریح کرد: البته باید جناح‌ها تلاش کنند تا دچار حرکت‌های رادیکالی نشوند و محوریت‌ها به دست ساختارشکنان نیفتد؛ چرا که طبیعی است که نظام با ساختارشکنی مقابله می‌کند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با تاکید بر اینکه کسی که اپوزیسیون بیرون نظام می‌شود باید خود را آماده درگیری کند گفت: ولی اپوزیسیون داخل نظام که در چارچوب نظام فعالیت می‌کند باید حزب و رسانه داشته باشد و ما از آن استقبال می‌کنیم.

باهنر با بیان اینکه پس از انتخابات شاهد شکاف اجتماعی در کشور بودیم گفت: این شکاف بخشی واقعی و بخشی القایی است؛ مثلا آقای رییس‌جمهور باید بپذیرد که در شهر تهران کم‌تر از آقای موسوی رای آورده است و آقای موسوی نیز باید بپذیرد که در کل کشور رای کمتر از آقای احمدی‌نژاد آورده است که قبول این واقعیت بسیاری از مشکلات را حل می‌کند. وی ادامه داد: امروز یکسری شکاف‌های اجتماعی بین نخبگان، کارمندان، بوروکرات و دیگر افراد جامعه ایجاد شده است و امروز وظیفه دولت دهم است که بخشی از آرامش را به جامعه بازگرداند. دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین درباره کابینه دولت دهم نیز گفت: کسانی که برای کابینه معرفی می‌شوند باید در رابطه با سابقه، تدین، مقید بودن به اخلاق اسلامی صلاحیت آنها احراز شود و باید در رابطه با انقلابی بودن حضوری مثبت در جاهای مختلف انقلاب داشته باشند و در عین حال کارآمد نیز باشند. وی با بیان اینکه رییس‌جمهور گفته است که می‌خواهم از جوان‌ها استفاده کنم گفت: ما مخالف جوان‌ها نیستیم ولی اصلی اساسی وجود دارد مبنی بر اینکه وزارتخانه جای کارآموزی نیست جوان خیلی از مشخصه‌ها را دارد، اما در هر صورت در راس وزارتخانه نمی‌توان کسی را قرار داد که وزارتخانه را نمی‌شناسد و در ساختار آن درگیر نشده است. اینکه صرفا فردی شجاع و دارای خصوصیات مثبت است کفایت نمی‌کند و کارآمدی جزو شرایط لازم برای وزیر شدن است.

باهنر با بیان اینکه در دولت نهم برخی از جوان‌ها پلکان ترقی را یک‌دفعه طی کردند ادامه داد: در دولت نهم برای وزرا مشاور جوان گذاشتند البته قدرت این مشاور بستگی به قدرت نفوذ وی داشت، ولی در هر صورت وزارتخانه جایی نیست که بتوان در آن ریسک کرد؛ به عنوان مثال یک دانش‌آموز باید ۱۲ کلاس طی کند تا تحصیلات خود را به اتمام برساند‌، اما نمی‌شود بدون خواندن ۱۲ کلاس تحصیل خود را تمام کند. نایب‌رییس دوم مجلس شورای اسلامی در مورد رایزنی احمدی‌نژاد برای چینش کابینه با مجلس گفت: آقای احمدی‌نژاد به صورت سیستماتیک با مجلس رایزنی نداشته است البته به صورت جدا با نمایندگان رایزنی‌هایی داشته و شخص بنده بعد از انتخابات تنها یک ملاقات با احمدی‌نژاد داشته‌ام که در آن صحبت‌های کلی مطرح شد. در این جلسه به ایشان گفتیم که خواسته ما دولتی کارآمدتر از دولت نهم است باید وزیری که به مجلس معرفی می‌شود مورد اعتماد رییس‌جمهور باشد.

باهنر با اعلام خبر دیدار جلسه روز دوشنبه فراکسیون اکثریت مجلس با آقای احمدی‌نژاد گفت: البته در یک جلسه ۲۰۰ نفره نمی‌توان توقع داشت که در مورد مصادیق صحبت شود ممکن است اسم دو- سه نفر مطرح شود، ولی بیشتر بحث مطالبات مجلس از دولت و بالعکس مطرح است.

باهنر در مورد نامه اخیر جامعه اسلامی مهندسین و نامه جبهه پیروان خط امام و رهبری به احمدی‌نژاد گفت: جامعه اسلامی مهندسین طی بیانیه‌ای از ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد حمایت کرد همان‌موقع هم نقاط ضعف و قوت را گفت؛ امروز نیز بر همین نظر است که باید نقاط ضعف و قوت دولت را یادآوری کند. وی ادامه داد: در زمان انتخابات براساس دو فاکتور مقبولیت و قابلیت ما به این جمع‌بندی رسیدیم که آقای احمدی‌نژاد در بین کاندیداها بهترین بوده است و معنایش این نیست که ایشان نقطه ضعفی ندارد و بی‌چون و چرا از وی حمایت می‌کنیم حمایت ما مشروط است و البته این به معنای سهم‌خواهی نیست؛ همان طور که جامعه اسلامی مهندسین لیستی را برای کابینه ارائه نداده است و توقعی هم ندارد که مصادیق مشخصی وارد کابینه شوند. دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در توضیح نامه این تشکل به احمدی‌نژاد نیز گفت: انتشار این نامه پس از انتصاب آقای مشایی به سمت معاون اولی بود کاش این اتفاق نمی‌افتاد، ولی وقتی اتفاق افتاد طبیعی است که ما موضع خود را می‌گوییم در آینده هم از کارهای مثبت ایشان دفاع می‌کنیم و نقاط ضعف را تذکر می‌دهیم البته باید تلاش کنیم که تخریب‌چی نباشیم.

باهنر در مورد سخنان رسایی که پیش از انتخابات گفته بود باهنر به دنبال حمایت از موسوی است گفت: ضمن احترامی که به دوستان می‌گذارم بنا ندارم به خیلی از سخنان پاسخ دهم.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در مورد حزب جدید خود که تشکیل آن پیش از این مطرح شده بود گفت: هنوز برای تشکیل حزب مصمم هستیم، ولی لوازم آن فراهم نشده است حزب پول می‌خواهد که ما نداریم و از سوی دیگر هماهنگی و همراهی نیروی انسانی نخبه را می‌خواهد که البته این کار را تا حدود جلو بردیم و از اول هم بنا داشتیم راه‌اندازی حزب خارج از فضای سیاسی سنگین انتخابات باشد و فکر می‌کنیم باید مقداری از پس‌لرزه‌های انتخابات فاصله بگیریم و در فضایی آرام مساله را پیگیری کنیم.