واکنش ایران به بیانیه اتحادیه اروپا

سخنگوی وزارت خارجه: تضمینی درباره محاکمه عاملان اغتشاشات به انگلیسی‌ها نداده‌ایم

دنیای اقتصاد- مجید اعزازی: در حالی که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا بار دیگر تاکید کرده است که ایران باید تا ماه سپتامبر (۱۰ شهریور تا ۹ مهر) به دعوت آمریکا برای انجام مذاکرات هسته‌ای پاسخ دهد، سخنگوی وزارت خارجه، از آمادگی ایران برای گفت‌و‌گو خبر داد و گفت: تا کنون برنامه عملیاتی خاصی به ایران (برای مذاکرات هسته‌ای) اعلام نشده است.

آینده روابط ایران با انگلیس و فرانسه با توجه به اظهارات کارمندان ایرانی سفارتخانه‌های کشور‌های یاد شده در تهران و همچنین آینده روابط ایران با سایر کشور‌های اتحادیه اروپا با توجه به بیانیه این اتحادیه درباره دومین دادگاه بازداشت شدگان پس از انتخابات اخیر از جمله مهم‌ترین سوالات طرح شده در نشست هفتگی حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه با خبرنگاران بود که وی گفت:کاهش سطح روابط با کشور‌های غربی در دستور کار سیاست خارجی ایران نیست.

قشقاوی دیروز در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» مبنی بر این که طی هفته‌های گذشته مقام‌های آمریکایی بارها اعلام کرده‌اند که ایران باید تا ماه سپتامبر (شهریور) به دست دراز شده ما برای مذاکرات هسته‌ای پاسخ دهد، واکنش ایران به این تعیین مهلت چیست، گفت: ملت ایران اهل گفت‌وگو و تعامل است، منتها در چارچوبی که منافع ملی ما حفظ شود. با این حال، تاکنون برنامه عملیاتی خاصی به ایران اعلام نشده است.

وی افزود: ما در پیگیری حقوق هسته‌ای خود بسیار جدی هستیم و هیچ‌گونه محدودیتی را قبول نداریم. در دکترین دفاعی ما سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی ندارد و ما همواره پیشتاز جهان عاری از سلاح هسته‌ای هستیم.

به گفته قشقاوی، ایران برای تعامل با دیگر کشورها و نظام بین‌المللی به منظور حل مشکلات جهان نظیر خلع سلاح هسته‌ای آماده است و در حال تدوین بسته پیشنهادی خود به گروه ۱+۵ است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره آینده روابط ایران با اتحادیه اروپا با بیان این که اگر خواسته‌ها منطقی باشد ما مشکلی نداریم، با اشاره به بیانیه روز شنبه رییس دوره‌ای اتحادیه اروپا درباره محاکمه یک تبعه فرانسه و دو کارمند سفارتخانه‌های انگلیس و فرانسه در تهران افزود: از همه حقوقدانان و روشنفکران می‌خواهم که این بند بیانیه را (هرگونه اقدام علیه کشورهای عضو این اتحادیه، شهروندان یا کارمندان سفارتخانه‌های آن را اقدامی‌علیه کل اتحادیه اروپا می‌داند) تحلیل کنند. آیا این بند با مسوولیت جزایی ناشی از عمل مجرمانه هر فرد تناسبی دارد یا با اصل مسوولیت دولت‌ها یا با اصل حمایت از حقوق اتباع توسط هر دولت؟

وی با بیان اینکه این بند بیانیه قطعا با هیچ یک از این موارد تناسب ندارد و حرفی غیرحقوقی و غیرمنطقی است، افزود: کدام حقوقدان و روشنفکری می‌تواند این موضوع را بپذیرد؟

قشقاوی ارتباطات ۲۷ کشور اتحادیه اروپا با ایران را یکسان ندانست و پرسید: آیا مسائل ما با انگلیس مشابه با ایرلند و مجارستان است؟ مگر ما در مسائل داخلی این کشورها دخالت می‌کنیم؟ جمهوری اسلامی در مقابل خواسته‌های غیر منطقی کاملا می‌ایستد. ما انقلاب کردیم تا عزت داشته باشیم و نمی‌توانیم از موضع استقلال عقب‌نشینی کنیم. تا زمانی که کشورهای غربی دخالتی در امور کشور ما نکنند، با آنها مشکلی نداریم و هیچ کشور عاقلی در دنیا علاقه‌مند نیست که در روابطش تنش ایجاد شود.

وی با اشاره به فاصله هزاران کیلومتری کشورهای اروپایی از ایران خطاب به این کشور‌ها گفت: چرا دست از سر ما و مردم ما برنمی‌دارید. مردم ما نمی‌توانند بپذیرند که ما به هر قیمتی تمکین کنیم.

قشقاوی در واکنش به بیانیه وزارت خارجه انگلیس که در آن مقام‌های لندن محاکمه حسین رسام، کارمند ایرانی سفارت بریتانیا در تهران را غیرقابل قبول و توهین آمیز خوانده و آن را بر خلاف تضمین‌های مقامات ارشد ایران در این زمینه عنوان کرده بودند، گفت: سخن از تضمین خاصی نبوده است. وزارت خارجه به عنوان بخشی از قوه مجریه نمی‌تواند در امور قوه قضائیه که قوه‌ای مستقل است، دخالتی داشته باشد. فرآیند قضایا خودش طی می‌شود.

وی با بیان این که وزارت خارجه همواره تلاش داشته است تا در چارچوب گفت‌وگوهای تلفنی بین وزیران خارجه انگلیس و ایران و برخی کشورهای غربی و همچنین دیدارهای سفیران در پایتخت‌های خارجی، آرام‌سازی کرده و به صورت قانونی مسائل حل و فصل شود، افزود: بی تردید اگر بحث بر سر کارمند محلی ایرانی سفارت انگلیس است، شاید حاصل همان گفت‌وگوها و تلاش‌ها بود که منجر به آزادی آقای رسام، منتها با قید وثیقه شد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه، به‌رغم برخی ادعاها مبنی بر وجود فضای فشار، زندان و اعتراف‌گیری، آقای رسام با قید وثیقه آزاد و به منزلش رفت و ایشان در دادگاه آزادانه، آگاهانه و بدون فشار و تحمیل اظهاراتش را مطرح کرد.

وی تاکید کرد که اصلا بحث تضمین داده شده از سوی وزارت خارجه و دخالت این وزارتخانه در فرآیند قضایی قوه قضائیه مطرح نبوده است.

قشقاوی همچنین درباره اظهارات کلینتون مبنی بر حمایت گسترده و مخفیانه آمریکا از معترضان به انتخابات اخیر گفت: انتظار این است که اگر دولت‌های غربی به خصوص آمریکا و انگلیس در مبارزه با گروه‌های تروریستی صادقند، تروریسم را به خوب و بد تقسیم نکنند.

وی افزود: ما در کنار اقدامات نرم برخی از گروه‌ها شاهد اقدامات سخت گروه تروریستی انجمن پادشاهی ایران در بمب گذاری در شیراز و حرم امام (ره) بودیم و کسی این اقدام را نرم تلقی نمی‌کند. بمب‌گذاری کاری تروریستی است و سران این انجمن در حال حاضر آزادانه در لس‌آنجلس و لندن زندگی می‌کنند.

وی حمایت از گروه‌های تروریستی از جمله انجمن پادشاهی را تاسف‌آور خواند و با اشاره به «زهره» رابط منافقین که آزادانه در لندن زندگی می‌کند، افزود: مدارک، مستندات و همچنین دلایل کاملا واضح و گویاست و انتظار این است که دولت‌های غربی به ویژه آمریکا و انگلیس در مقابله با تروریسم جدی بوده و با تروریسم گزینشی و با استانداردی دوگانه برخورد نکنند.

وی با بیان این که سران انجمن پادشاهی در لس‌آنجلس و لندن زندگی می‌کنند، گفت: شاید سران این انجمن کماکان هدایتگر جریان تروریستی در داخل ایران هستند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره احتمال قطع روابط ایران با انگلیس با توجه به اظهارات حسین رسام، کارمند سفارت انگلیس در جلسه محاکمه خود، با بیان اینکه کاهش و افزایش سطح روابط نیازمند پروسه و تصمیمات خاص خود است، گفت: چنین چیزی در حال حاضر در دستور کار نیست. سخنگوی وزارت خارجه در بخشی از نشست خبری خود با خبرنگاران، خبر روزنامه نیویورک‌تایمز مبنی بر این که مقام معظم رهبری به نامه باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا پاسخ داده‌اند، را ادعایی بیش ندانست و افزود: هیچ یک از مقامات رسمی آمریکا در این زمینه چیزی اعلام نکردند و من نیز نظری ندارم.

قشقاوی در پاسخ به این که آیا حضور دیپلمات‌های خارجی در تظاهرات و عکسبرداری و... جرم است و آیا این موضوع به آنها ابلاغ شده؟ گفت: معیار ما کنوانسیون دیپلماتیک ۱۹۶۱ وین است. براساس نرم بین‌المللی زندگی متعارف دیپلمات‌ها در کشورهای پذیرنده قابل قبول است و در آن تردیدی نیست، اما اگر از رفت و آمد عادی مثل رستوران و خیابان فراتر رفته و وارد پروسه‌ای ‌شود که هیچ ارتباطی با طرف خارجی ندارد، اقدامی غیرقانونی است. وی انتخابات را فرآیندی داخلی خواند و افزود: کاندیداها و هواداران آنها در چارچوب فرآیند داخلی با یکدیگر رقابت دارند و این موضوع و تجمعات اعتراض‌آمیز هیچ ارتباطی با دیپلمات‌های خارجی ندارد.

قشقاوی با تاکید بر این که کاری به اثبات و نفی این تجمعات ندارم، افزود: حضور یک دیپلمات در تظاهرات هیچ توجیهی ندارد و خلاف کنوانسیون وین است و همه دیپلمات‌ها به این موضوع واقفند.

امیدواری واشنگتن به پاسخ تهران تا مهر ماه

آمریکا امیدوار است ایران ظرف هفته‌های آتی پاسخ درخور به پیشنهاد دولت اوباما بدهد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، هیلاری‌کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی.ان.ان با بیان این مطلب گفت: واشنگتن تاکنون در این زمینه تلاش‌هایی داشته، اما این اقدامات در ماه سپتامبر(۱۰ شهریور تا ۹ مهر ماه) به گونه دیگری ارزیابی خواهد شد. وزیر خارجه آمریکا با بیان این که پاسخ ایران باید به زودی شنیده شود، افزود: ما درها را برای همیشه باز نگاه نخواهیم داشت. کلینتون در عین حال یاد آور شد که رفتار دولتش در مورد ایران خیال‌پردازانه نیست. بر اساس این گزارش واشنگتن در ماه آوریل (اوایل فروردین ماه سال جاری) با ارائه پیشنهاد مذاکره گروه ۱+۵ با تهران در مورد برنامه هسته ای، امیدوار است تا اواخر سپتامبر پاسخی از سوی تهران در این باره دریافت کند. در همین حال آمریکا تهدید کرده است در صورت منفی بودن پاسخ‌ها از سوی تهران اقدامات بازدارنده خود از جمله تشدید تحریم‌ها را از سر خواهد گرفت.