محمدرضا فرزین، سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت گفت: کارگروه تخصصی تحول اقتصادی با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها برای مشخص کردن تعرفه‌های قیمتی حامل‌های انرژی تشکیل جلسه داد. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری «فارس» که پرسید، برخی میزان یارانه نقدی قابل پرداخت به ۵ دهک درآمدی را ماهانه ۶ تا ۱۲هزار تومان برآورد کرده‌اند، حال آنکه این رقم در برابر تورم ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها کارگشا به نظر نمی‌رسد، اظهار کرد: اگر یارانه نقدی به ۷ دهک درآمدی کشور اعطا می‌شد، ۵۰‌میلیون نفر را در بر می‌گرفت و اگر به ۵ دهک تعلق گیرد، ۳۵‌میلیون نفر از جمعیت کشور مشمول پرداخت یارانه نقدی خواهند شد.

وی با بیان اینکه طبق مصوبه کمیسیون ویژه ۵۰درصد درآمد حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها به جبران افزایش قیمت ناشی از اصلاح قیمت‌ها یا به عبارتی پرداخت نقدی یارانه‌ها اختصاص می‌یابد، افزود: هنوز میزان یارانه نقدی قابل پرداخت به ۵ دهک درآمدی را مشخص نکرده‌ایم.

وی تاکید کرد: مجلس در نشست روز دوشنبه هفته گذشته از دولت خواست بر مبنای درآمد حاصل از اصلاح قیمت‌ها به میزان۱۰ تا ۲۰هزار‌میلیارد تومان در سال اول اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی را انجام دهد. فرزین با بیان اینکه بیش از چند روز از‌ این درخواست مجلس نمی‌گذارد، افزود: ما هنوز این کار را انجام نداده‌ایم و بنابراین نمی‌توانیم بگوییم به هر نفر چه میزان یارانه نقدی تعلق خواهد گرفت.

او در برابر این پرسش که در هر صورت به نظر می‌رسد میزان یارانه نقدی قابل پرداخت، رقم قابل توجهی نخواهد بود، آیا بهتر نبود مکانیزم‌های غیرنقدی برای جبران آثار ناشی از اصلاح قیمت‌ها اتخاد می‌شد؟ پاسخ داد: منابع درآمدی برای راهکارهای غیرنقدی نیز باید از طریق اجرای طرح هدفمند کردن یارانه باشد، دولت نمی‌تواند خارج از این منابع پول دیگری را اختصاص دهد؛ ضمن اینکه هنوز هم بالاترین سهم درآمد حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها متعلق به مردم است.

فرزین تاکید کرد: ما باید بتوانیم فشارهای تورمی ناشی از افزایش قیمت‌ها را کنترل کنیم، ضمن اینکه ۳۰درصد منابع آزاد شده نیز به تولید اختصاص خواهد یافت. سخنگوی طرح تحول درباره اینکه پرداخت نقدی یارانه‌ها چندان فشار تورمی حاصل از اصلاح قیمت‌ها را جبران نمی‌کند؟ پاسخ داد: راه دیگری وجود ندارد، مگر اینکه منابع دیگری خارج از طرح اختصاص داده شود، در حالی که نگاه‌های جبرانی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها باید از طریق خود طرح جبران شود.

وی در عین حال تاکید کرد: اگر ما بتوانیم شاخص‌های تورم را کنترل کنیم، فشار ناشی از افزایش قیمت‌ها قابل جبران است.

۱۲۰۰‌میلیارد تومان هزینه اصلاح قیمت‌ها در بخش کشاورزی

فرزین ادامه داد: وقتی تعرفه‌ها مشخص شود گام بعد تعیین درآمد حاصل از افزایش قیمت‌ها است و هر درآمدی که حاصل شود، براساس فرمول مجلس اختصاص پیدا خواهد کرد. وی افزود: در کنار این اقدام بسته‌های حمایتی طراحی می‌شوند، مثلا ما در بخش کشاورزی با همان اعدادی که در مجلس مطرح شده، یعنی بنزین ۲۵۰ تومان، گازوئیل ۸۰ تومان، برق ۵۵ تومانی، محاسبه کردیم و برآورد شد که اگر با همین قیمت‌ها انرژی به بخش کشاورزی داده شود، چقدر هزینه جدید به بخش کشاورزی تحمیل خواهد شد.

فرزین رقم محاسبه شده برای بخش کشاورزی را هزار و ۲۰۰‌میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: بنابراین ما باید این رقم را به بخش کشاورزی بپردازیم تا برای جبرای آثار افزایش قیمت‌ها به تولیدکننده منتقل کند.

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی تاکید کرد: هدف ما قطع پرداخت یارانه در کشور نیست، بلکه قصد داریم روش پرداخت را تغییر دهیم.

برآورد جدید از تورم هدفمند کردن

وی تاکید کرد: تورم ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها بسیار متاثر از بسته‌ مدیریتی دولت خواهد بود. اگر این کار در کشور به خوبی مدیریت شود، آثار تورمی و تورم انتظار آن به حداقل کاهش خواهد یافت. فرزین افزود: اما اگر کشور نتواند خوب مدیریت کند، ممکن است تبعاتی در بر داشته باشد که قابل پیش‌بینی نباشد.

وی تاکید کرد: در ذات طرح هدفمند کردن یارانه‌ها یک تورم بالا نهفته نیست، اما این منوط به این است که بتوانیم به خوبی اجرای طرح را مدیریت کنیم. فرزین تاکید کرد: تدوین بسته‌‌های مدیریتی و حمایتی منوط به نهایی شدن لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس علنی و به عبارتی نتایج نهایی بررسی طرح است.

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی خاطرنشان کرد: تورم ناشی از اصلاح قیمت‌ها کاملا وابسته به بسته مدیریتی است که دولت تدوین می‌کند، دولت به دنبال این است که سیاست‌های حمایتی خود را در تمام بخش‌ها داشته باشد، انعطاف لازم را در بخش تولید برای بهینه‌سازی انرژی به وجود آورد و از قیمت‌های تبعیضی و ترجیحی استفاده کند تا بتواند قیمت انرژی را به طور تدریجی اصلاح کند.