داستان مشایی و احمدی‌نژاد از زبان مشایی

عکس: دنیای اقتصاد- حمیدجانی‌پور

توصیف مشایی از عملکرد احمدی نژاد: پیشرفت‌ها و موفقیت‌های شخص آقای دکتر احمدی‌نژاد و دولت ایشان بیشتر به استعداد بسیار بالا، هوش فراوان که مبتنی بر ایمان عمیق ایشان به خدا، دین و امام زمان «عج» است، برمی‌گردد که طبیعتا نتایج بسیار گرانبهایی دارد. «خیلی روشن است که من خودم را مقصر نمی‌دانم. آقای رییس جمهور هم بنده را مقصر نمی‌دانند و اگر مقصر می‌دانستند با من برخورد می‌کردند، چون ایشان نشان دادند که اولا خیلی خوب شجاعت و جسارت برخورد را دارند و از هیچ موضوعی هم نمی‌هراسند، اما انگیزه این‌ها من فکر می‌کنم که نیاز به یک تحلیل وسیعی دارد و در ضمن صحبت من راجع به مردم سرزمین‌های اشغالی و در واقع یک جنگ روانی علیه رژیم اسرائیل بود.»

این‌ها جملاتی است که اسفندیار رحیم مشایی که اخیرا طی حکمی ‌به عنوان معاون اول رییس جمهور در دولت دهم منصوب شده، بر زبان رانده است. او که حضورش در این پست اعتراضات بسیاری از اصولگرایان‌، مراجع و علما را در پی داشته است‌، در

گفت و گویی تفصیلی با ایرنا درباره عملکرد ۴ ساله‌اش در دولت نهم و سخنانش که حاشیه آفرید، صحبت کرده است.

آشنایی شما با دکتر احمدی‌نژاد از کی و کجا آغاز شد و پیش از این کجا با هم کار کردید؟

آشنایی من با آقای دکتر به زمانی مربوط می‌شود که به قرارگاه حمزه سیدالشهدا «ع» در منطقه غرب کشور رفتم. ایشان آن موقع در وزارت کشور در استان آذربایجان غربی مشغول خدمت بودند. آشنایی ما به این تاریخ برمی‌گردد ولی همکاری نزدیکتر ما به زمانی برمی‌گردد که من مدیرکل دفتر امور اجتماعی وزارت کشور بودم و آقای احمدی‌نژاد استاندار اردبیل بودند و اینجا کارهایمان ارتباط بیشتری با هم داشت، به هرحال استاندارها کارهای مختلف وزارت کشور را در استان‌ها دنبال می‌کنند و طبیعتا ما کارهای مشترکی را در حوزه مربوط به دفتر اجتماعی وزارت کشور در استان اردبیل انجام می‌دادیم. این همکاری مشترک البته به برقراری دوستی هم انجامیده است.وقتی آقای خاتمی مستقر شد، هم من از وزارت کشور رفتم، هم آقای احمدی‌نژاد. آن زمان من به صدا سیما رفتم و زمانی که در رادیو بودم ایشان به عنوان شهردار تهران انتخاب شدند و متعاقب آن از من خواستند به عنوان معاون اجتماعی شهردار تهران و رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در خدمت ایشان باشم. بنده هم قبول کردم، فرصت بسیار خوبی برای خدمت بود ضمن اینکه کار کردن با ایشان هم که خیلی ارزشمند بود. به هرحال بعد از حدود ۲ سال که در شهرداری تهران بودیم ایشان به عنوان رییس جمهوری انتخاب شدند و نظر ایشان این بود که به عنوان معاون ایشان و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دولت در خدمت ایشان باشم که تا الان هم در خدمت دولت هستم.

این که می‌گویند آقای مشایی همه‌کاره دولت است و جهت‌گیری‌های اصلی دولت را او تعیین می‌کند چقدر صحت دارد؟

کاملا بی‌اساس است؛ برخی از بزرگنمایی‌هایی که در حوزه اثر بنده در دولت می‌شود بیشتر به قصد تخریب صورت می‌گیرد؛ هم می‌خواهند مرا تخریب کنند، هم شخص دکتر احمدی‌نژاد را. پیشرفت‌ها و موفقیت‌های شخص آقای دکتر احمدی‌نژاد و دولت ایشان بیشتر به استعداد بسیار بالا، هوش فراوان که مبتنی بر ایمان عمیق ایشان به خدا، دین و امام زمان «عج» است، برمی‌گردد که طبیعتا نتایج بسیار گرانبهایی دارد. این که امروز آقای دکتر احمدی‌نژاد نه فقط در ایران یا جهان اسلام بلکه در کل جهان به عنوان یک چهره شاخص و برجسته مطرح است، ناشی از قابلیت و فاعلیتی است که اولی به خود دکتر احمدی‌نژاد و دومی ‌به عنایات حق تعالی و حضرت ولی‌عصر«عج» برمی‌گردد.کسی مثل آقای احمدی‌نژاد در امور اجرایی بی‌نظیر است. در اشراف تخصصی به مسائل و موضوعات فوق‌العاده است، به همین دلیل است که اساسا آقای احمدی‌نژاد به مباحث کارشناسی و نقطه نظرات علمی ‌و فنی و تخصصی اهمیت می‌دهند.

این که می‌گویند احمدی‌نژاد به هیچ نقدی راجع به مشایی گوش نمی‌دهد چقدر صحت دارد؟

این هم از آن حرف‌هاست، «هیچ نقدی» خیلی حرف کلی است. این هم مثل همان قبلی برای تخریب آقای دکتر و مخدوش کردن موضوع است. روش کار آقای احمدی‌نژاد نه در مورد مشایی بلکه در هر مورد دیگری این است که حرف‌ها باید منطقی و اصولی و درست باشد، واقعیت داشته باشد و از موضعی که اعلام می‌شود آن موضع، موضع درستی اعلام شود. این حرف کاملا بی‌منطق است؛ آقای دکتر احمدی‌نژاد اساسا در هیچ مساله‌ای ذهن و فکر خود را نسبت به نقد نبسته، خودش آدم منتقدی است، قدرت نقادی دارد و خیلی خوب هم درک می‌کند که اگر مطلبی گفته می‌شود، نقد است یا تخریب؛ مواضع اصولی است یا غیر اصولی؛ خبر راست است یا دروغ، ایشان قدرت تحلیل دارد.

در چهار سال گذشته یکسری اتفاقات و جنجال‌ها حول محور شما شکل گرفت؛ نظر شما راجع به خاستگاه‌ این جنجال‌ها و چگونگی آن چیست و آیا شما خود را در این اتفاقات مقصر می‌دانید یا نه؟

البته این خیلی روشن است که من خودم را مقصر نمی‌دانم. آقای رییس جمهور هم بنده را مقصر نمی‌دانند و اگر مقصر می‌دانستند با من برخورد می‌کردند، چون ایشان نشان دادند که اولا خیلی خوب شجاعت و جسارت برخورد را دارند و از هیچ موضوعی هم نمی‌هراسند، اما انگیزه این‌ها من فکر می‌کنم که نیاز به یک تحلیل وسیعی دارد. اگر بنده هم در محضر آقای دکتر احمدی‌نژاد نبودم و در حوزه‌ای که ایشان مدیریت می‌کند به عنوان یک خدمتگزار کوچک حضور هم نداشتم و به مواضع ایشان باور و اعتقاد نداشتم و در جهت اعمال نقطه‌نظرات ایشان حضور موثری نداشتم، مشمول این همه جوسازی و تهمت‌ها هم قرار نمی‌گرفتم؛ این بر همگان روشن است و صرفا سوءاستفاده از فرصت‌هایی برای تخریب و مخدوش کردن دولت است.

مثلا یک کسانی آمدند فیلمی‌را منتشر کردند که آن فیلم را هم ناقص منتشر کردند. بعد هم نوشتند که بله مشایی در یک مجلس لهو و لعب خصوصی در ترکیه شرکت کرده است، مثل این که من از این جا سفر کرده‌ام رفته‌ام ترکیه که در یک مجلس لهو و لعبی شرکت کنم مثل یک مهمانی خارج از قاعده، در حالی که کاملا معلوم بود و مشخص شد که بنده اولا در هیچ مجلسی شرکت نکردم که خصوصی باشد که حالا لهو و لعب باشد یا غیر لهو و لعب. من در جلسه‌ای شرکت کردم که آن جلسه کنفرانسی بود که براساس مصوبه سازمان کنفرانس اسلامی‌برگزار شده بود و موضوعش هم موضوع گردشگری بود.

یا اگر به خاطر داشته باشید جالب است یک روز یکی از خبرگزاری‌های تهران که خیلی هم ادعای اصولگرایی دارد و داشته و همواره علیه دولت و بنده بوده است، این خبرگزاری به نقل از یک رسانه صهیونیستی گفته بود بنده در کشور آلمان با یک خبرنگار صهیونیستی مصاحبه کرده‌ام و گفته‌ام که چه خوب روزگارانی بود قبل از انقلاب که ما با هم ارتباط داشتیم و حالا که آن ارتباط قطع شده است‌،بد است. حالا دامنه توطئه را ببینید‌، خیلی جالب است.

یک نمایشگاه گردشگری در آلمان بود در موضوع گردشگری که خب ما هم دعوت داشتیم، من هم یک تصمیمی‌داشتم که به دعوت سفیر به آن نمایشگاه بروم که در دقایق پایانی تصمیم گرفتم که این سفر را نرویم. یعنی دقیقه نود سفر را لغو کردیم، بسیاری از افراد فکر می‌کردند که من می‌روم و همین امر باعث شد بعضی از افرادی که نمی‌دانم چه اسمی‌برایشان بگذارم بگویم بی‌انصاف، که از بی‌انصاف خیلی بی‌انصاف‌ترند بگویم دشمن، افرادی که دنبال فرصت هستند تا دولت را مخدوش بکنند این‌ها برداشتند خبر زدند که بله فلانی رفته و یک چنین مصاحبه‌ای انجام داده، در حالی که من اصلا آن سفر را به کشور آلمان نرفتم.

همچنین من حرفی که زدم هیچ ربطی به رژیم اسرائیل نداشت. من که راجع به رژیم اشغالگر صهیونیستی حرف نزده بودم،صحبت من راجع به مردم سرزمین‌های اشغالی و در واقع یک جنگ روانی علیه رژیم اسرائیل بود. یعنی بنده بیانم برای جنگ روانی علیه اسرائیل این بود که این رژیم آنقدر وضعش خراب شده که دیگر پشتیبانی‌های بین‌المللی از این رژیم غاصب موضوعیتی ندارد و کشورهای دنیا فهمیده‌اند که پشتیبانی از این رژیم جز هزینه برای آن‌ها فایده ندارد و گفتم که آن رژیم در مردمی‌که در آن سرزمین زندگی می‌کنند هم دیگر نفوذی ندارد و آن رژیم را قبول ندارند. ولی یک تبلیغات بسیار وسیعی راه افتاد که مواضع جمهوری اسلامی‌در قبال رژیم اشغالگر قدس مخدوش شده است! که اصلا اینطور نبود و مواضع نظام مواضع کاملا مشخصی است و من هدفم جنگ روانی علیه رژیم صهیونیستی بود.

یا مثلا گفته شد که فلانی در مجلسی شرکت کرده که قرآن را با ساز و آواز به جایگاه بردند. خب اولا خبر‌، خبر درستی نبود؛ چرا که نه سازی درکار بود و نه حرکات موزونی اجرا شد، یک گروه سنتی مربوط به غرب کشور که در همه کشور این برنامه را انجام داده‌اند و قبلا هم پیش آقای‌ هاشمی‌ در کردستان این برنامه را اجرا کردند و هم پیش آقای خاتمی‌در کردستان و هم در تهران اجرا کردند و هم پیش آقای احمدی‌نژاد. مثلا نوشتند فلانی حرف‌های عجیب و غریب می‌زند و اباطیل می‌گوید. مثلا می‌گوید برفراز آسمان ایران فرشتگان هستند و این خیلی عجیب و غریب است، من نمی‌دانم کجایش عجیب است من در عظمت ملت ایران در عظمت دفاع مقدس و پیروزی‌های بزرگ ملت ایران سخنرانی کردم و در آن سخنرانی گفتم که این موضوع همان نصرت الهی است که وعده داده شده به کسانی که گفتند خدای ما ا... است و سپس استقامت کردند و آن وقت تتنزل علیه ملائکه، من همین آیه قرآن را خواندم،

الذین قالوا ربنا ا... ثم استقاموا تتنزل علیه ملائکه... ترجمه کردم و گفتم پیروزی‌های این ملت و این سرزمین به خاطر همین است که گفتند خدای ما ا... است و سپس استقامت کردند. این خیلی طبیعی است که در آسمان ایران فرشتگان باشند و یاری بکنند. این کجایش خلاف بود.

با توجه به ماموریت‌های ویژه‌ای که گفته می‌شود در چهار سال گذشته آقای احمدی‌نژاد به شما محول کردند و شما در راستای انجام آن مسافرت‌هایی به انگلیس و آمریکا داشتید و پرونده رابطه با آمریکا که به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی‌باید بعد از ۳۰ سال یک تصمیم تاریخی بگیرد، به نظر می‌رسد دکتر احمدی‌نژاد می‌خواهند مدیریت این پروژه را به شما واگذار کنند، نظر شما در این باره چیست؟

اولا آقای احمدی‌نژاد در گذشته به من ماموریتی ندادند که براساس آن ماموریت بنده به کشور انگلیس یا آمریکا سفر کنم، بنده به انگلیس و آمریکا سفر داشتم، اما سفرهای من به این دو کشور کاملا موضوعش مشخص است. بنده برای افتتاح نمایشگاه امپراتوری هخامنشی به انگلیس سفر کردم و یک سفر دیگر برای ملاقات با ایرانیان به انگلیس رفتم به خاطر این که من جانشین آقای

رییس جمهور در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور هستم و در بسیاری از کشورها با ایرانیان دیدار کرده‌ام و غیر از سفرهایی که بنده با آقای دکتر احمدی‌نژاد به آمریکا سفر کردم یک بار هم مستقلا برای دیدار با ایرانیان به آمریکا سفر کردم و من در غیر دو موضوع سازمان میراث فرهنگی و ایرانیان سفری انجام ندادم و ماموریتی هم نداشتم، اما در رابطه با مساله ارتباط با آمریکا این‌ها از مسوولیت‌های معاون اول نیست و این‌ها از موضوعاتی است که زیرنظر رییس جمهور در دولت و از طریق شورای عالی امنیت ملی دنبال می‌شود و موضوع معاونت اول نیست.

مشایی کاندیدای ریاست جمهوری؟

خبرگزاری مهر نوشت: سایت شخصی اسفندیار رحیم‌مشایی با انعکاس مطلبی با عنوان «چرا مشایی نه؟ هتاکی به خدمتگزار با وفای مام میهن پایانی ندارد» مشایی را «ژنرال ارشد احمدی‌نژاد» خوانده و یکی از دلایل مخالفت‌ها با وی را شانس بالای مشایی برای پیروزی در انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری دانسته است!

سایت مشایی در توصیف مشایی می‌نویسد: بزرگ مردی که از ابتدای انقلاب در سیستم امنیتی و اطلاعاتی کشور مسوولیت‌های خطیری بر عهده داشته و تاکنون نیز حساس‌ترین پست‌های اجرایی کشور را برعهده داشته، از این مسوولیت‌ها برای خویش کیسه‌ای ندوخته و در پاک دستی شهره خاص و عام است. بی‌سبب نیست که مقام عالی اجرایی کشور، مشایی را از وفاداران به انقلاب اسلامی و فردی والا، ساده زیست و خدمتگزار مردم دانسته و همچنان تاکید داشته که مشایی معاون اول رییس‌جمهور است و به فعالیت خود در دولت ادامه خواهد داد.