اسفندیار رحیم مشایی معاون اول دولت دهم می‌شود.

‌مشایی معاون اول احمدی‌نژاد شد
دنیای اقتصاد - مرجان توحیدی: محمود احمدی‌نژاد در سفر خود به شهر مشهد تغییراتی را که وعده آن را داده بود پیش از مراسم تنفیذ و تحلیف اعلام کرد و معلوم شد که در دولت دهم، اسفندیار رحیم مشایی به عنوان معاون اول وی فعالیت خواهد کرد.
به گزارش مهر، احمدی‌نژاد پنج‌شنبه شب گذشته در آخرین نشست هیات دولت نهم که در مشهد برگزار شد، با اعلام این خبر حمید بقایی را به جای رحیم مشایی به عنوان معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری معرفی کرد. بقایی هم اینک قائم مقام سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. به گفته احمدی‌نژاد، پرویز داوودی معاون اول وی در دولت نهم مشاور رییس‌جمهور در دولت دهم خواهد شد.
او همچنین از انتصاب علی‌اکبر صالحی نماینده سابق ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رییس سابق دانشگاه صنعتی شریف به عنوان معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی خبر داد. غلامرضا آقازاده سه هفته پیش پس از 12 سال از ریاست سازمان انرژی اتمی استعفا کرد. احمدی‌نژاد همچنین خبر داد که مسعود زریبافان دبیر سابق هیات دولت نهم از این پس به جای حسین دهقان به عنوان معاون رییس‌جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران فعالیت خواهد کرد. وی در ادامه سخنانش در باره تغییرات کابینه در دولت بعدی، از فعالیت سیدمجتبی ثمره‌هاشمی مشاور ارشد خود در مقام دستیار ارشد رییس‌جمهوری سخن گفت.
بی‌توجهی احمدی‌نژاد به منتقدان خودی مشایی
به این ترتیب اولین تغییرات کابینه دهم با نوعی جابه‌جایی در افرادی که یا در سمت مشاورت بوده و یا در پست معاونت در دولت نهم فعالیت کرده بودند کلید خورد. اما مهم‌ترین تغییر در کابینه، انتصاب اسفندیار رحیم مشایی پر سر و صدا ترین عضو کابینه نهم به سمت معاون اولی احمدی‌نژاد است. رحیم مشایی که سابقه خویشاوندی هم با احمدی‌نژاد دارد در زمان ریاست خود بر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اظهاراتی را در مورد اسرائیل مطرح کرد که همین سخنان موجبات عصبانیت مجلس و روحانیون را فراهم آورد و غائله‌ای را به راه انداخت که با بیانات مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز روز قدس پایانی بر التهابات چند ماه بین مجلس و دولت اصولگرا بود. هر چند که نمایندگان همچنان دل خوشی از این انتخاب ندارند و آن را نوعی بی‌توجهی احمدی‌نژاد در آغاز راه تشکیل کابینه به نظرات نمایندگان می‌دانند. البته انتقاد به اظهارت مشایی تا جایی بالا گرفت که حتی روزنامه کیهان هم که در حمایت از دولت کم نمی‌گذاشت به این همه بی‌توجهی احمدی‌نژاد در مورد تغییر رحیم مشایی چندین بار مقاله نوشت. از سوی دیگر تعداد زیادی از نمایندگان که در صدر آنها نام افرادی چون علی مطهری به چشم می‌خورد طرح سوال از رییس‌جمهور را در دستور کار قرار دادند. چرا که نمایندگان نمی‌توانستند به دلیل نبود قانون معاون رییس‌جمهوری را مورد سول قرار دهند. از این رو تصمیم گرفتند تا طرح سوال از رییس‌جمهوری را در دستور کار خود قرار دهند. اما از آنجا که پس از عزل بنی صدر اولین رییس‌جمهوری ایران که با طرح عدم کفایت سیاسی در مجلس انجام شده بود، عده‌ای این کار را نوعی تابو شکنی در نظام می‌دانستند و سعی داشتند از این اقدام جلوگیری کنند. این طرح که به گفته مطهری، بیش از 80 امضا به همراه داشت و مدام با فرصت دادن مجلس به احمدی‌نژاد به تعویق می‌افتاد با اظهارات مقام معظم رهبری در روز جهانی قدس عملا از دستور نمایندگان خارج شد. اگرچه رحیم مشایی پیش از این مساله شهره شده بود وآن هم به دلیل حضورش در مراسمی در کشور ترکیه بود که بعد از مدتی که یکی از سایت‌های خبری فیلم حضور وی در این مراسم را که زنان به حرکات موزون می‌پرداختند به کمک یکی از نمایندگان مجلس هفتم بر خروجی خود قرار داد. این ماجرا اما به دستگیری سردیبر و مدیر مسوول سایت و شکایت مشایی از آنها انجامید، هنوز هم پرونده این شکایت مفتوح است. اگرچه مشایی این فیلم را مونتاژ شده خواندو حضور خود تا پایان آن مراسم را تکذیب کرد و آن رقص را نوعی مراسم عرفانی نامید.
ثمره؛ ارشدترین و اولین مشاور
اما مجتبی ثمره‌هاشمی، مشاور ارشد احمدی‌نژاد در دولت نهم و خواهرزاده محمدرضا باهنر نایب‌رییس مجالس هفتم و هشتم است که از اصلی‌ترین یاران حلقه اولیه مشاوران رییس دولت نهم از ابتدا تاکنون بوده است. مجتبی ثمره‌هاشمی همچنین از جمله افرادی بوده است که در دوران استانداری احمدی‌نژاد در اردبیل به عنوان مشاور احمدی‌نژاد به او کمک می‌کرده است. ثمره پس از آن باز هم احمدی‌نژاد را در شهرداری تهران به عنوان معاونت همراهی کرد و در انتخابات نهم در تیم انتخاباتی وی حضوری فعال داشت. ثمره در انتخابات دهم با استعفا از سمت خود به صورت تمام قد در خدمت احمدی‌نژاد قرار گرفت و ستادی در کنار ستاد امتداد مهر که متعلق به فرزند احمدی‌نژاد بود راه‌اندازی کرد. به این ترتیب محمود احمدی‌نژاد در کابینه دهم باز هم افرادی را به عنوان یاران اصلی خود برگزید که وفاداری خود را از دانشگاه علم‌و‌صنعت تا شهرداری و ریاست‌جمهوری و ستادهای انتخاباتی اثبات کرده بودند.
صالحی جانشین آقازاده
در این میان، در پی استعفای رضا آقازاده از ریاست سازمان انرژی اتمی، پنجشنبه شب در جلسه هیات دولت در مشهد از علی‌اکبر صالحی، نماینده پیشین ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به عنوان فردی نام برده شد که قرار است جایگزین آقازاده در سازمان انرژی اتمی کشور شود. خبرگزاری ایسنا ظهر روز پنجشنبه در تماس با آقازاده صحت برخی اخبار در مورد استعفای وی از مسوولیت‌هایش در سازمان انرژی اتمی و معاونت رییس‌جمهور که گفته می‌شد حدود 20روز پیش به رییس‌جمهور تقدیم شده را جویا شد که وی این مطلب را تایید کرد و از پذیرش استعفایش خبر داد. آقازاده از سال 1376 به مدت 12 سال در سمت ریاست سازمان انرژی اتمی و معاونت رییس‌جمهور مشغول به کار بوده است. جانشین آقازاده در سازمان انرژی اتمی، علی‌اکبر صالحی،‌ نماینده پیشین ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کسی است که در روزهای دشوار آغازین طرح موضوع هسته‌ای ایران در محافل بین‌المللی از سوی غرب، به مرد خبرساز هسته‌ای کشورمان در رسانه‌های بین‌المللی تبدیل شده بود. صالحی در آذر ماه سال 82 و در آخرین روزهای مسوولیتش در آژانس گفته بود که بسیار خوشحال است در دوره‌ای حساس نمایندگی ایران در آژانس را بر عهده داشته و توانسته با موفقیت کشورش را از این دوره حساس عبور دهد. صالحی در اواخر دوران مسوولیتش از سوی وزارت خارجه به عنوان مسوول امضای پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران تعیین شد. دکتر سیدکمال خرازی، ‌وزیر خارجه وقت مدتی بعد از خاتمه مسوولیت صالحی در آژانس، طی حکمی او را به سمت مشاور علمی و بین‌المللی خود منصوب کرد. صالحی پیش از این به عنوان معاون دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی در جده مشغول به فعالیت بود.