عبور دوباره ناو‌های اسرائیل از کانال سوئز

دنیای اقتصاد - پس از عبور پنج زیردریایی هسته‌ای اسرائیل از کانال سوئز در کمتر از دو هفته پیش و نزدیکی آنها به آب‌های ایران، اینک خبر رسیده است که شش ناو جنگی این رژیم به همراه ناوهای آمریکا و انگلیس نیز از کانال یاد شده عبور کرده‌اند. آن سوتر، مقام‌های آمریکایی از آزمایش موشک‌های رهگیر «آرو»ی رژیم اسرائیل در آب‌های ایالات‌متحده خبر داده‌اند. موشک‌هایی که بیش از ۱۰۰۰کیلومتر برد دارند. افزون‌بر این، رژیم اسرائیل خواهان خرید جنگنده‌های رادار گریز اف-۳۵ از واشنگتن است. هواپیما‌هایی که قادرند با سیستم روسی دفاع موشکی اس-۳۰۰ مقابله کنند.

طی سال‌های گذشته و به ویژه طی یک سال گذشته همواره از احتمال حمله اسرائیل به مراکز هسته‌ای و استراتژیک ایران در محافل رسانه‌ای سخن به میان آمده است.خبر اقدام نظامی اسرائیل علیه‌ایران از اواسط اردیبهشت‌ماه سال گذشته قوت گرفت؛ وقتی که فاش شد این رژیم مانور هوایی مشترکی را به همراه کشور یونان در آب‌های مدیترانه به مدت ۱۴ روز برگزار کرده است. مانوری که در طی آن تمام فنون مربوط به سوختگیری هوایی در فاصله ۱۵۰۰‌کیلومتری یونان تا سرزمین‌های اشغالی تمرین شده بود. فاصله‌ای برابر با فاصله سرزمین‌های اشغالی با ایران؛ اما امسال خبر‌های مرتبط به‌این موضوع از حدود دو هفته پیش قوت گرفت. از وقتی که پنج فروند زیردریایی اسرائیل از کانال سوئز گذشته و به آب‌های ایران نزدیک شدند. این زیر دریایی‌ها نیز توان پرتاب موشک‌هایی با برد بیش از ۱۰۰۰‌کیلومتر را دارند؛ اما آنچه ‌این موضوع را بااهمیت‌تر جلوه داد، سخنان جو بایدن معاون رییس‌جمهور آمریکا درباره‌این خبر بود. او حتی بر خلاف مواضع سختگیرانه دولت بوش که هیچ گاه مجوز حمله به‌ایران را به اسرائیل صادر نکرد، اعلام کرد که اسرائیل کشور مستقلی است و خود می‌تواند برای حمله به‌ایران تصمیم بگیرد. اگرچه کاخ سفید سخنان بایدن را تکذیب کرد، وزارت خارجه اسرائیل نیز تمامی اخبار و گزارش‌های مربوط به حمله احتمالی این رژیم به تاسیسات هسته‌ای ایران را غیرموثق دانست و اعلام کرد که اسرائیل برنامه‌ای برای حمله به ایران ندارد.

اما با این وجود اکنون اعلام شده است که بار دیگر ناوهای جنگی اسرائیل از کانال سوئز عبور کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر خارجه مصر عبور ناوهای رژیم صهیونیستی از کانال سوئز را تایید و اعلام کرد که عبور این ناوها یک امر عادی است و در چارچوب توافقنامه صلح میان مصر و اسرائیل صورت می‌گیرد. به گزارش پایگاه‌اینترنتی الجزیره، احمد ابوالغیط گفت: مصر دارای توافقنامه صلح با اسرائیل است که طبق این توافقنامه، کشتی‌های اسرائیل و کشورهای عضو سازمان ملل متحد اجازه دارند از کانال سوئز عبور کنند.

وزیر خارجه مصر گفت: عبور ناوهای اسرائیل از کانال سوئز همزمان با برگزاری نشست کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد حامل پیامی از سوی اسرائیل به‌این نشست (ایران نیز عضو این جنبش است) نیست و وی تمایل ندارد موضوعی را که اطلاعات کامل درباره آن ندارد، تحلیل کند.

شش ناو اسرائیل عصر سه‌شنبه از بندر حیفا در دریای مدیترانه حرکت کرده و پس از عبور از کانال سوئز به بندر ایلات در خلیج عقبه واقع در شمال دریای سرخ وارد شدند. بنابر اعلام منابع کشتیرانی کانال سوئز، چهار ناونظامی آمریکایی نیز که شامل نیروهای پیاده نظام، خودروهای زرهی و موشک‌انداز بودند این ناوها را همراهی می‌کردند.

همچنین یک ناو هواپیمابر و ۳ ناو انگلیسی و نیز ۲ ناو آمریکایی نیز پس از پایان ماموریت خود در خلیج عقبه از کانال سوئز عبور کردند.

آزمایش موشک‌های رهگیر

در تحولی دیگر، مدیر آژانس موشکی پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) از آزمایش موشک‌های رهگیر «آرو»ی رژیم صهیونیستی در آب‌های ایالات‌متحده خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه هاآرتص، سپهبد پاتریک اوریلی با اعلام این مطلب گفت: این آزمایش به اسرائیل این امکان را می‌دهد تا توان سیستم موشکی خود را در فاصله بیش از یک هزار کیلومتر بسنجد.

بر اساس این گزارش، موشک آرو کار مشترکی است از آمریکا و اسرائیل و به منظور مقابله با موشک‌های بالستیک ساخته شده است.

مدیر آژانس موشکی پنتاگون که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: علاوه‌بر مساله ذکر شده‌این آزمایش که به زودی در آب‌های آمریکا انجام می‌شود به ما فرصتی می‌دهد تا اثر متقابل سیستم موشکی آرو را روی سیستم‌های موشکی پاتریوت، تاد و سپر خود آزمایش کنیم.

همکاری موشکی آمریکا و رژیم صهیونیستی در حالی صورت می‌گیرد که رژیم اسرائیل خواهان خرید جنگنده‌های رادارگریز اف-۳۵ از واشنگتن است و در صورت موافقت پنتاگون با فروش این جنگنده‌ها، مدرن‌ترین جنگنده‌های موجود در جهان به تل‌آویو منتقل می‌شوند. گفته می‌شود، این هواپیما‌ها توان مقابله با سیستم دفاع موشکی اس-۳۰۰ را دارند.

به نوشته‌ این روزنامه، بهای هر یک از این جنگنده‌ها که به شبح معروفند ۱۰۰‌‌میلیون دلار است و بهای ۲۵ فروند از آنها بالغ ‌بر دو میلیارد و ۵۰۰‌میلیون دلار می‌شود.

در صورت موافقت پنتاگون با فروش این جنگنده‌ها به رژیم اسرائیل، تل‌آویو در مرحله بعد درخواست خرید ۵۰ فروند دیگر از آنها را خواهد کرد. این در حالی است که وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در دیدار ماه گذشته خود با وزیر دفاع آمریکا درباره خرید ۵/۱۵میلیارد دلار تجهیزات و جنگ‌افزارهای نظامی از این کشور به بحث و تبادل نظر پرداخت.

تکذیب موافقت آمریکا

در این میان مشاور اطلاع‌رسانی ارتش آمریکا خبر اعلام موافقت آمریکا با استفاده رژیم صهیونیستی از حریم هوایی عراق برای حمله به ایران را تکذیب کرد. به گزارش ایسنا، نادر سلیمان با رد خبر روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت مبنی‌بر مذاکرات ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با جورج میچل، نماینده ویژه آمریکا در امور خارجه در استفاده از حریم هوایی عراق در صورت تصمیم تل‌آویو در حمله به ایران گفت: عراق کشوری دارای حاکمیت است که به حریم هوایی خود تسلط کامل دارد؛ همچنین آنچه درباره اعمال فشار آمریکا و اسرائیل بر دولت عراق برای استفاده از حریم هوایی آن علیه ایران منتشر شده، نادرست است. پیش از این نیز، سایت رسمی وزارت خارجه اسرائیل تمامی اخبار و گزارش‌های مربوط به حمله احتمالی این رژیم به تاسیسات هسته‌ای ایران را غیرموثق دانسته و اعلام کرده بود که اسرائیل برنامه‌ای برای حمله به ایران ندارد.

پاسخ ویرانگر ایران

تاکنون مقام‌های ایران همواره اعلام کرده‌اند که پاسخ ایران به هرگونه حمله احتمالی از جانب اسرائیل قاطع و دندان‌شکن خواهد بود. از جمله وزیر سابق دفاع جمهوری اسلامی پیش از این، هشدار داده بود که پاسخ ایران به هر نوع حمله نظامی احتمالی رژیم صهیونیستی، بسیار سریع، مستقیم و ویرانگر خواهد بود.

به گزارش ایرنا، علی شمخانی در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم اظهار کرده بود: رژیم صهیونیستی آنگونه که مدعی حمله به مواضع و تاسیسات هسته‌ای ایران است، در صورت حمله، پاسخی شدید، ویرانگر، فجیع و فراتر از حد انتظارش از سوی ایران دریافت خواهد کرد.

رییس مرکز مطالعات راهبردی و دفاعی نیروهای مسلح ایران گفته بود: رژیم صهیونیستی قدرت تبدیل تهدیدات به واقعیت را ندارد و در واقع می‌توان گفت، این رژیم قادر به حمله نظامی ضد ایران نیست.

علیرضا شیخ‌عطار، سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز در آلمان به رژیم صهیونیستی و آمریکا نسبت به حمله به ایران هشدار داده است. شیخ عطار در گفت‌وگو با روزنامه ویزر کوریر، چاپ آلمان افزوده است: اگر آنها این کار را انجام دهند، مطمئنا چیز زیادی از دست خواهند داد.

این همه در حالی است که رییس‌جمهور آمریکا به تازگی در مصاحبه‌ای قویا انکار کرده است که کشورش به اسرائیل چراغ سبز نشان داده تا به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند. به گزارش ایسنا، باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا، طی مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی سی. ان. ان. در پاسخ به این که آیا واشنگتن به رژیم صهیونیستی اجازه داده تا چنین حمله‌ای به ایران بکند، گفته است: قطعا اینطور نیست.

اوباما اعلام کرده است: واشنگتن نمی‌تواند منافع امنیتی دیگر کشورها را به آنها دیکته کند و علاوه‌بر این درصدد خواهد بود مناقشات را از طریق دیپلماسی حل کند. وی در این باره گفته است: واقعیت این است که سیاست آمریکا تلاش برای حل مساله توانایی هسته‌ای ایران است. به اعتقاد اوباما، این مساله از طریق کانال‌های دیپلماتیک به دست خواهد آمد. وی تاکید کرده است که نخست می‌خواهد شاهد پیشرفت از طریق دیپلماسی باشد تا برنامه هسته‌ای تهران پایان یابد. رییس‌جمهور آمریکا با اشاره به سخنان جو بایدن، معاون خود که گفته بود آمریکا جلوی راه اسرائیل در حمله به ایران نخواهد ایستاد، ادامه داده است: فکر می‌کنم معاون من بایدن واقعیتی را اعلام کرد و آن این است که ما نمی‌توانیم به دیگر کشورها دیکته کنیم که منافع امنیتی آنها چه چیزهایی هستند. اوباما گفته است: آمریکا این حق را برای خود قائل می‌داند و من نیز به عنوان فرمانده کل قوا این حق را برای خود قائل می‌دانم که برای حفاظت از آمریکا آن اقداماتی را انجام دهم که نیاز است.