تحلیل سایت توکلی درباره انتخابات

سایت الف که وابسته به احمد توکلی است از فضای بی‌اعتمادی کنونی در جامعه انتقاد کرد.

در قسمت‌هایی از مقاله این سایت آمده است: -امروز چه سخن رییس‌جمهور منتخب درست باشد و چه سخن رقبای او، یا بخش وسیعی از تاریخ انقلاب اسلامی‌ متهم به فساد و تبانی است یا از سوی دیگر، دولت منتخب متهم به دروغ و فریب. شکاف‌های شدید بین گروه‌های سیاسی و حتی گروه‌های دانشجویی و برخی بزرگان حوزوی و همچنین واکنش‌های آشوب‌گرانه و تخریب‌گر در سطح شهرهای بزرگ و ابهاماتی که در مورد نتایج انتخابات دهان به دهان می‌گردد همه و همه موجب شده که برآیند محافل دوستی و کاری و خانوادگی بیش از هر مساله جناحی، ویرانی سرمایه اجتماعی کشور باشد.

- بی‌تدبیری‌های هر دو طرف نزاع موجب شد که گل حماسه ملت در کمتر از چند ساعت پرپر شود و بازی برنده مردم به یک باخت عمومی ‌تبدیل شود. کدام دولت خواهد توانست در چنین جو فاقد اعتماد و عاری از اخلاق و دور از انسجام و همدلی دست به کارهای بزرگ بزند؟ کدام منفعت برای جناح‌های سیاسی است که ارزش دارد ستون‌های مقبولیت نظام به لرزه درآید، با فضای جنگ قدرت و بی‌اعتمادی عمومی، چگونه می‌توان مردم را به مشارکتی مکرر و شگفت مانند ۲۲ خرداد فراخواند؟ کدام نظام سیاسی با گوشه‌ای از این مشارکت مسوولانه چنین دور از تدبیر و عقلانیت برخورد می‌کرد؟ از این پس با کدام عقبه و اجماع نخبگان سیاسی می‌توان در مقابل مکر بدخواهان خارجی ایستاد؟ آیا این واکنش‌های کودکانه پیش و پس از انتخابات نشانه‌ای از فاصله ما تا دوران بلوغ اندیشه‌ای و اجتماعی و دوری از ارزش‌های تشیع راستین نیست؟ توسعه‌یافتگی و تمدن‌سازی چه تناسبی با رویه‌های جاری دارد؟ آیا جریان‌های سیاسی ما لیاقت این همت و مهربانی مردم ایران را داشتند؟

- اگر در این فضای ملتهب نمی‌توان دو سوی ذی‌نفع منازعه را به دوراندیشی فراخواند و با موعظه از ملزومات کودکی رهانید،‌ می‌توان با تدابیر سریع از سوی مراجع بیرونی و تغییر رویه رسانه ملی، سازوکارهای شفاف و اعتمادسازی در پیش گرفت که آب رفته به جوی بازآید و خوره‌ای که به جان سرمایه اجتماعی افتاده، مهار شود. این غائله پایان می‌یابد و تکیه جریان‌های سیاسی بر مسند ریاست‌جمهوری نیز، آنچه برای آینده ‌جمهوری اسلامی‌ حیاتی است، آتش نزدن بر خرمن سرمایه اجتماعی کشور و عدم انحراف یا کندی در مسیر توسعه، عدالت و پیشرفت است.