محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواست پیشنهاد آمریکا برای انجام گفت‌وگوهای بدون قید و شرط را با اقدامات ناشی از حسن نیت نظیر مجاز کردن بازرسان به داشتن دسترسی سهل‌تر برای نظارت بر برنامه‌های هسته‌ای ایران پاسخ دهد. به گزارش ایسنابه نقل از خبرگزاری رویترز، البرادعی در نشست شورای حکام گفت: اوباما باعث می‌شود این امید وجود داشته باشد که یک گفت‌وگوی صادقانه می‌تواند به حل جامع بسیاری از مسائل امنیتی، سیاسی و اقتصادی که حدود ۵۰ سال مطرح است منجر شود.

وی از ایران خواست با «اقدام ناشی از حسن نیت و اعتمادسازی برابر» به عنوان مثال به رفع محدودیت‌های بازرسان سازمان ملل که مانع از کنترل برنامه‌های غنی‌سازی اورانیوم ایران می‌شود، پاسخ دهد.

به گزارش رویترز، محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور ایران روز یک‌شنبه اعلام کرد که مساله هسته‌ای ایران متعلق به گذشته است و خاطرنشان کرد: در دومین دوره از ریاست‌جمهوری‌اش در این‌باره مصالحه‌ای نخواهد کرد.

آمریکا و پنج قدرت دیگر اوایل سال جاری میلادی بسته مشوق‌های دیپلماتیک و تجاری پیشنهاد شده به ایران در سال ۲۰۰۶ را بهبود بخشیدند و به تهران در ازای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم ارائه و از درخواست برای توقف برنامه هسته‌ای بیش از آغاز مذاکرات دست برداشتند. با این حال ایران فقط قول آمادگی برای مذاکره درباره مسائل گسترده‌تر امنیتی و مربوط به صلح را داد در حالی که می‌گوید برنامه‌های هسته‌ای‌اش قابل مذاکره نیست.

ایران از اقدام گشایش‌گرانه اوباما استقبال و اعلام کرده است که در انتظار تغییرات سیاسی واقعی آمریکا برای حمایت از گفت‌وگوهای مصالحه‌جویانه است.

البرادعی ایران را برای پذیرش فرمول «تعلیق در ازای تعلیق» ـ گسترش ندادن غنی‌سازی در ازای افزایش نیافتن تحریم‌های سازمان ملل ـ که شش کشور برای آغاز مذاکرات مطرح کرده‌اند تحت فشار گذاشت.

در گزارش اخیر آژانس آمده است که ایران اکنون حدود ۷۰۰۰ سانتریفیوژ برای غنی‌سازی اورانیوم دارد.

در عین حال علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران و رییس هیات ایرانی در آژانس، بار دیگر هرگونه هدف غیرصلح‌آمیز در برنامه هسته‌ای ایران را تکذیب کرد و به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: هرگونه ارزیابی مبنی بر این که ایران برای توسعه قابلیت تسلیحاتی تحت پوشش یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز تلاش می‌کند، چیزی بیش از «اقدامات با انگیزه‌های سیاسی برخی کشورها» نیست.

در عین حال بنابر گزارش خبرگزاری شینهوا، البرادعی در نشست روز دوشنبه آژانس همچنین گفت که مساله هسته‌ای کره شمالی باید از طریق ابزارهای دیپلماتیک حل و فصل شود.

وی از همه کشورها خواست تا برای بازگرداندن کره شمالی به معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای هر اقدام دیپلماتیک ممکن را انجام دهند.