دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش به اعلام نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران تاکید کرد که خواست واقعی ملت ایران باید محترم شناخته شود. به گزارش شهاب نیوز به نقل از بی‌بی‌سی، دبیرکل سازمان ملل گفت که مناقشاتی را که در پی این انتخابات در ایران رخ داده، از نزدیک دنبال می‌کند.

با‌ن‌کی‌مون افزود، مطلع شده است که آیت‌الله خامنه‌ای دستور رسیدگی به اتهام تقلب در انتخابات را داده است و او منتظر است ببیند چگونه به این شکایات رسیدگی می‌شود. واکنش بریتانیا

در همین حال گوردون براون، نخست‌وزیر بریتانیا تصریح کرد که دولت ایران باید به «سوالات جدی» درباره «انتخابات مناقشه برانگیز ریاست‌جمهوری» این کشور پاسخ دهد. براون که برای اولین بار درباره نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران اظهار نظر می‌کرد، در پارلمان بریتانیا گفت: نحوه برخورد دولت ایران با بحرانی که پس از انتخابات پیش آمده، می‌تواند چگونگی روابط این کشور با جامعه بین‌المللی را تعیین کند. نخست وزیر بریتانیا در ادامه افزود: «نحوه پاسخ دولت به تظاهرات معترضان در روابط آتی ایران با سایر کشورهای جهان تاثیر خواهد گذاشت».

واکنش اتحادیه اروپا

وزرای خارجه بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا روز گذشته (یکشنبه) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بودند که این کشورها نتایج اعلام شده توسط ستاد انتخابات ایران و اعتراض تعدادی از نامزدهای انتخاباتی در این زمینه را با نگرانی جدی دنبال می‌کنند.

واکنش آلمان

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز در واکنش به انتخابات ریاست‌جمهوری ایران تصریح کرد که نشانه‌هایی از تخلف در این انتخابات وجود دارد و آنچه را که «موج بازداشت‌ها» در ایران خواند محکوم کرد.

همچنین فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان، یکشنبه ‌شب با اعلام احضار سفیر‌ جمهوری اسلامی‌در آلمان به وزارت امور خارجه این کشور در ارتباط با ناآرامی‌های پس از انتخابات اظهار داشت: «ما برخورد نیروهای امنیتی ایران را با تظاهرکنندگان به شدیدترین نحو ممکن محکوم می‌کنیم و با نگرانی به سوی تهران چشم دوخته‌ایم.» وزیر خارجه آلمان همچنین از موضع مشترک متحدان اروپایی این کشور در این زمینه خبر داد و اعلام کرد: «من امروز به اتفاق چندین تن از همتایان اروپایی خود از ایران خواسته‌ایم هرچه سریع‌تر درباره وقایع این کشور و اتهام‌های مربوط به تقلب در انتخابات اطلاع‌رسانی کند تا معلوم شود تا چه حد می‌توان نتیجه انتخابات این کشور را جدی گرفت.»

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان، روز شنبه نیز با انتشار بیانیه‌ای روند برگزاری انتخابات در ایران را سوال‌برانگیز خوانده و از مقام‌های ایرانی خواسته بود به ابهام‌های موجود پاسخ دهند.

واکنش فرانسه

وزارت امورخارجه فرانسه هم با احضار سفیر‌جمهوری اسلامی‌در آن کشور، نگرانی دولت فرانسه را نسبت به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به وی ابلاغ کرد. همچنین برنارد کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، روز یکشنبه از ایران به خاطر برخورد خشونت‌آمیز نیروهای پلیس با تظاهرکنندگان معترض به نتایج انتخابات به‌شدت انتقاد کرد. وزیر خارجه فرانسه با اشاره به مبارزات انتخاباتی در ایران گفت: «ما بسیار نگران هستیم، چرا که روند گفت‌وگو در ایران در حال شکل‌گیری بود. فرانسه از این بابت متاسف است که این روند گفت‌وگو، واکنشی بسیار خشونت‌آمیز را در پی داشته است.»

واکنش ایتالیا

فرانکو فرانتینی، وزیر امور خارجه ایتالیا، گفت: تحولات ایران را با دقت دنبال می‌کند.

وی با انتشار بیانیه‌ای خواستار آن شد که دولت ایران «اطمینان بدهد نتایج اعلام شده انتخابات ریاست‌جمهوری بازتاب‌‌دهنده خواست ملت ایران است.»

وزیر خارجه ایتالیا که کشورش روابط اقتصادی گسترده‌ای با ایران دارد، همچنین ابراز امیدواری کرد که «اوضاع در ایران به خشونت بیشتر منتهی نشود.»

واکنش آمریکا

روز یکشنبه در حالی که محمود احمدی‌نژاد در کنفرانس خبری خود بار دیگر از مناظره با رییس‌جمهور آمریکا و گفت‌وگوی ایران و آمریکا سخن می‌گفت؛ جو بایدن، معاون رییس‌جمهور آمریکا در انتخاب دوباره محمود احمدی‌نژاد به عنوان رییس‌جمهور ایران ابراز تردید کرد و گفته: «پرسش‌های بسیاری در زمینه نحوه برگزاری این انتخابات وجود دارد.» معاون رییس‌جمهور آمریکا با اشاره به ناآرامی‌های پس از اعلام نتایج انتخابات در ایران افزود: «هفتاد‌درصد آرای انتخابات در مناطق شهری به صندوق‌ها ریخته شده است که در آنجا احمدی‌نژاد پایگاه محکمی‌نداشته است.»

واکنش کانادا

لورنس کنن، وزیر خارجه کانادا، نیز مراتب نگرانی شدید کشورش را از روند برگزاری انتخابات در ایران اعلام کرد و اظهار داشت: «گزارش‌های مربوط به حمله نیروهای امنیتی به مخالفان و ایجاد محدودیت برای آنها ما را به‌شدت نگران کرده است.»