خطرات بحران غذایی برای رشد اقتصادی و امنیت سیاسی

واکنش کشورها به بحران جهانی غذا. دنیای اقتصاد- کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد موسوم به آنکتاد، اجلاس ماه آوریل خود را به بررسی ابعاد افزایش قیمت جهانی غذا و اثرات آن بر زندگی جوامع جهان به خصوص کشورهای در حال توسعه اختصاص داد. بان‌کی‌مون دبیر کل کره‌ای سازمان ملل متحد در مراسم آغاز به کار این اجلاس، بحران غذا را در جهان جدی توصیف کرده و گفت: روند صعودی افزایش قیمت موادغذایی در جهان تلاش‌های صورت گرفته برای از میان بردن فقر و گرسنگی را در کشورهای فقیر به خطر انداخته است. این بحران در صورت تداوم یافتن به رشد اقتصادی و امنیت جهان آسیب خواهد زد.دبیرکل سازمان ملل در ادامه سخنانش از تلاش برای به‌کارگیری تمام ظرفیت‌های سازمان ملل متحد برای مقابله با افزایش قیمت موادغذایی پایه خبر داد و گفت: ما درصدد هستیم که به صورت فوری گروهی را با دامنه اختیار بالا تشکیل دهیم تا به این موضوع رسیدگی کنند.

گران شدن موادغذایی خطر گرسنگی و فقر را در بسیاری از کشورهای در حال توسعه افزایش داده و شورش‌های خیابانی را در برخی کشورهای آسیایی، آفریقایی و حوزه دریای کارائیب موجب شده است. دبیر کل سازمان ملل متحد خطاب به شرکت‌کنندگان در اجلاس آنکتاد هشدار داد: روند فعلی افزایش قیمت بعضی کالاهای غذایی مانند گندم، برنج و ذرت طرح سازمان ملل را برای کاهش فقر تا سال ۲۰۱۵ با مشکل مواجه کرده است. بر اساس این طرح سازمان ملل قصد دارد تا سال ۲۰۱۵فقر را در جهان به میزان ۵۰درصد کاهش دهد. بان کی مون افزود: بحران افزایش قیمت جهانی غذا به معنی از دست رفتن یک فرصت هفت‌ساله برای دست‌یابی به اهداف توسعه هزاره سوم سازمان ملل متحد است. ما اکنون با خطر بازگشت به خانه اول روبه‌رو هستیم. وی در ادامه به اقدامات برخی از کشورها برای منع صادرات برنج و گندم اشاره کرد و گفت: این کار هم تهدیدی برای گسترش و توسعه تجارت جهانی است و هم اینکه کمبود مواد غذایی را تشدید می‌کند. در صورت عدم مقابله با بحران گران شدن مواد غذایی در جهان، این مشکل به مشکلی چند وجهی تبدیل می‌شود که تهدیدی مستقیم برای رشد اقتصادی، پیشرفت اجتماعی و امنیت سیاسی در جهان خواهد بود.

اجلاس آنکتاد هم اکنون در کشور غنا در حال برگزاری است. بنابر نظر آنکتاد عواملی همچون کاهش تولید مواد کشاورزی، تغییرات آب و هوایی و استفاده ناگهانی از غلات برای تولید سوخت مهم‌ترین دلایل کاهش عرضه محصولات کشاورزی بالا رفتن قیمت‌ها به حساب می‌آیند. پیش از این بانک جهانی در گزارشی از اختلال در اجرای برنامه‌ جهانی غذا به دلیل بالا رفتن قیمت مواد خوراکی خبر داد. بنابراین گزارش برنامه جهانی غذا هم اکنون با ۵۰۰میلیون دلار کسری بودجه روبه‌رو است.

صفحه دنیا (۴) را هم بخوانید