اعطای اختیارات جدید به شوراهای شهر

توضیح عکس: حضور چمران در مجلس برای دفاع از لایحه

دنیای‌اقتصاد- مجلس شورای اسلامی لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز شهرها را اصلاح کرد. به موجب این اصلاحیه که در جلسه علنی دیروز، به تصویب نمایندگان مجلس رسید، تشخیص مصادیق و ضوابط اجرایی قانون ممنوعیت قطع درختان بدون مجوز شهرداری‌ها به کمیسیونی مرکب از شهرداری و سازمان‌های مسکن و شهرسازی و حفاظت محیط‌زیست واگذار شد؛ البته مصوبات این کمیسیون، پس از تایید شورای اسلامی شهر لازم‌الاجرا خواهد بود. مجلس همچنین جریمه قطع درختان بدون مجوز شهرداری را که پیش‌تر تا سه سال حبس و جریمه نقدی بین یک‌صد تا هزار تومان بود، به حبس تعزیری یک تا شش ماه و جریمه نقدی یک‌صد هزار تا یک‌میلیون تومان تغییر داد.

یک فوریت این طرح که کلیات آن با ۱۵۰رای موافق از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر در جلسه دیروز به تصویب رسید، هشتم آبان ماه سال گذشته در مجلس تصویب شده بود؛ این نخستین طرح شورای عالی استان‌ها بود که به مجلس تقدیم شده بود و در جلسه علنی دیروز به تصویب نهایی رسید.

مهدی چمران رییس شورای عالی استان‌ها و رییس شورای اسلامی شهر تهران که برای دفاع از این طرح به مجلس رفته بود، در ضرورت ارائه این طرح اظهار کرد: قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها در سال ۱۳۵۹ در شورای انقلاب اسلامی تصویب شد. وی افزود: کشور ایران کشوری خشک است که به جز شمال ایران از کمبود فضای سبز رنج می‌بریم که موجب آلودگی محیط‌زیست و بیماری‌های ریوی شده است.

چمران گفت: برای رسیدن به مطامع مالی، متاسفانه درختان در شهرها در حال از بین رفتن است و آپارتمان ساخته می‌شود.

وی یادآور شد: در اصلاح این قانون، موارد تشویقی مردم برای کاشت درختان پیش‌بینی شده است‌.

رییس شورای‌عالی استان‌ها از نمایندگان خواست تا با رای مثبت خود فضای سبز و باغ‌های شهرها را حفظ کرده و یادگار خوبی در ذهن مردم باقی بگذارند.

رضا طلایی‌نیک، نماینده بهار و کبودرآهنگ نیز با قرائت گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد این طرح گفت: قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها در سال ۱۳۵۹در شورای انقلاب بر‌اساس ضرورت در آن زمان تصویب شد.

وی افزود: در آن زمان مهاجرت بی‌رویه به شهرها وجود داشت که این موجب از بین رفتن فضای سبز در این شهرها می‌شد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی یادآور شد: تخریب فضای سبز و باغ‌ها در شهرها همچنان ادامه دارد. در این قانون برای تخریب فضای سبز، مجازات تعیین شده است و شهرداری و وزارت کشور در آیین‌نامه‌ای و برای این قانون ابلاغ کرده‌اند که بر اساس آن بتوان نسبت به حفظ و صیانت از فضای سبز در شهرها اقدام قانونی کرد، اما در طول ۲۸ سال گذشته این قانون دچار ضعف شده است. وی خاطرنشان کرد: در قانون حفظ و گسترش فضای‌سبز در شهرها، مصادیق اینکه چه درختی در کدام نقاط شهرها مشمول مجازات می‌شوند، مشخص نبود.

این نماینده مجلس گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی که کمیسیون اصلی بررسی‌کننده این طرح است، با تشکیل جلساتی با حضور نمایندگان شورای‌عالی شهرها و شهرداری‌ها تعیین کرد که مسوولیت تعیین مصادیق مجازات قطع درخت بر عهده شورای شهر باشد.

در نهایت نمایندگان مجلس کلیات و جزئیات این طرح را تصویب کردند و محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس هفتم که در این زمان ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، گفت:‌ ان‌شا‌ءا... مبارک باشد.

این هم اولین طرحی بود که شورای‌عالی استان‌ها به مجلس آورده بود که با نظر مساعد نمایندگان به تصویب رسید.

رد اصلاح آیین‌نامه داخلی

نمایندگان مجلس همچنین در جلسه دیروز با یک فوریت طرح اصلاح ماده ۱۲۲ آیین نامه داخلی در مورد ثبت اسامی نمایندگان موافق، مخالف و ممتنع در مشروح مذاکرات مجلس مخالفت کرده و به آن رای منفی دادند.

در صورتی که این طرح تصویب می‌شد نتیجه تفصیلی آرای موافق، مخالف و ممتنع هر‌یک از نمایندگان در مشروح مذاکرات ثبت می‌شد و در موارد نقص فنی وسائل الکترونیکی حداکثر برای یک هفته رای‌گیری با قیام و قعود یا طرق دیگر انجام می‌گرفت.

این طرح به امضای ۳۳‌ نفر از نمایندگان رسیده بود طراحان معتقد بودند که ماده ۱۲۲ آیین‌نامه داخلی مجلس قبل از مجهز شدن مجلس به وسائل الکترونیکی برای رای‌گیری تصویب شده است و از سوی دیگر شفافیت آرای تاثیر مهمی در میزان مشارکت نمایندگان و اتقان مصوبات مجلس خواهد داشت، اما نمایندگان دیروز به یک فوریت این طرح رای ندادند و در صورت تمایل طراحان، این طرح به شکل عادی در نوبت رسیدگی در مجلس قرار خواهد گرفت.

همچنین نمایندگان مجلس با ۹۲ رای موافق، ۵۷ رای مخالف و ۳۴ رای ممتنع از ۱۹۶ نماینده حاضر با کلیات لایحه اصلاح قانون واگذاری واحدهای غیر بهداشتی و غیر‌درمانی بهکده رضوی به کمیته امداد امام‌خمینی‌(ره) و انتزاع آن از سازمان مبارزه با جذام مخالفت کردند.

این لایحه به منظور بهره برداری بهتر از امکانات مربوط و سرمایه گذاری به نفع جذامیان خواستار این بود که کلیه واحدهای غیر بهداشتی و غیر‌درمانی بهکده رضوی با تمامی اموال منقول و غیرمنقول و اعتبارات ذی‌ربط و کارکنان غیر‌رسمی آن از سازمان مبارزه با جذام منتزع و به کمیته امداد امام‌خمینی(ره) منتقل شود؛ اما نمایندگان مجلس با این لایحه مخالفت و آن را از دستور کار خارج کردند.

نمایندگان دیر آمدند، زود رفتند

جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس که با ۵۰ دقیقه تاخیر آغاز شده بود و در طول جلسه نیز مکررا از حد نصاب خارج می‌شد، ۲۰ دقیقه زودتر از موعد پایان یافت.

جلسه علنی دیروز مجلس با ۵۰دقیقه تاخیر در ساعت ۸ و ۴۰دقیقه آغاز به کار کرده بود و در ساعت ۱۱ و ۴۰ دقیقه در حالی به کار خود پایان داد که در طول جلسه نیز چندین بار از نصاب خارج شد.

محمدرضا باهنر که دیروز پس از حدادعادل ریاست جلسه علنی مجلس را بر عهده داشت با اعلام ختم جلسه از نمایندگان خواست تا روز چهارشنبه سر وقت در جلسه حاضر شوند.

جلسه علنی امروز مجلس، آخرین جلسه قوه‌مقننه قبل از برگزاری دور دوم انتخابات مجلس در روز ششم اردیبهشت است؛ چرا که هفته آینده، مجلس شورای اسلامی تشکیل جلسه نخواهد داد.