آمریکا و چهار عضو دائم دیگر شورای امنیت‌سازمان ملل در حال آماده کردن مجموعه‌ای از مشوق‌ها با هدف ارائه به مجلس منتخب جدید ایران هستند با این امید که به برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران که آن را مانعی اصلی در بهبود روابط میان ایران و غرب می‌دانند، پایان دهند. به گزارش ایسنا، مقامات آمریکایی و اروپایی گفتند که این پیشنهاد شامل مزایای اقتصادی، فن‌آوری و امنیتی، قطعات یدکی برای ناوگان فرسوده هواپیمای بویینگ و کمک به توسعه برنامه انرژی هسته‌ای غیر‌نظامی در ایران است.

بر اساس گزارش روزنامه واشنگتن تایمز، این تلاش نظیر پیشنهادی است که در سال ۲۰۰۶ به ایران ارائه شد و تهران آن را نپذیرفت و در پی رد آن، تحریم‌هایی علیه ایران اعمال شد. مقامات یاد شده گفتند که این بار اعضای دائم شورای امنیت درخصوص زمان بندی مشوق‌ها بسیار دقیق خواهند بود. آنها همچنین ابراز امیدواری کردند که این پیشنهاد، اعضای مجلس جدید ایران را متقاعد کند. یک مقام انگلیسی گفت: ما مشتاق هستیم راه‌هایی را برای اطمینان یافتن از اینکه مردم ایران می‌دانند پیشنهادی که به آنها ارائه می‌شود چه چیزهایی است، پیدا کنیم. یک مقام عالی‌رتبه‌ فرانسوی گفت که اعضای دائم شورای امنیت متشکل از آمریکا، انگلیس، فرانسه روسیه و چین به همراه آلمان تلاش خواهند کرد تا درباره زمان‌بندی و مزایایی که ایرانی‌ها می‌توانند به دست آورند، دقیق‌تر باشند. در پیشنهاد سال ۲۰۰۶، شش کشور یاد شده پیشنهاد کردند برخی امکانات مربوط به انرژی هسته‌ای را در اختیار ایران قرار دهند؛ از جمله راکتور آب سبک، مالکیت نسبی یک تاسیسات غنی‌سازی روسی و ذخیره پنج‌ساله اورانیوم غنی شده‌ای که تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگهداری شود.

آنها همچنین گفتند که اگر ایران غنی‌سازی را تعلیق کند، از پیوستن تهران به‌سازمان تجارت جهانی حمایت خواهند کرد و به مدرنیزه کردن زیر‌ساخت‌های مخابراتی در این کشور نیز کمک می‌کنند. قدرت‌های جهانی به علاوه چین پیشنهاد کردند که یک کنفرانس جدید برای ارتقای گفت‌وگو و همکاری درباره مسائل امنیتی منطقه‌ای تشکیل شود. پیشنهاد ۲۰۰۶ تغییری اساسی در سیاست آمریکا بود که تا آن زمان با همه تلاش‌های ایران برای توسعه انرژی هسته‌ای از جمله نیروگاه بوشهر مخالف بود.آمریکا همچنین پیشنهاد کرد که قطعات یدکی هواپیماهای غیر‌نظامی را به ایران بفروشد و وعده داد تحریم‌های یک جانبه‌ای را که نزدیک به سه دهه بر ایران اعمال شده، متوقف کرده و در صورتی که ایران غنی‌سازی را تعلیق کند، با این کشور وارد مذاکره شود. دولت ایران این مجموعه را رد کرد و شورای امنیت نیز در پی آن سه قطعنامه تحریم را علیه جمهوری اسلامی تصویب کرد. اعضای دائم شورای امنیت و آلمان امیدوارند اعضای جدید مجلس ایران مجموعه جدید مشوق‌ها را بپذیرند.