ایران همچنان موضوع رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا

در حالی که رقابت‌های انتخاباتی میان دو کاندیدای دموکرات شدت گرفته و از سوی دیگر کاندیدای جمهوری‌خواه به آرامی‌در کنار آنها حرکت می‌کند، موضوع ایران همچنان یکی از محورهای مورد بحث و سوال در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های تبلیغاتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری آمریکا است. باراک اوباما و هیلاری کلینتون، کاندیداهای دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کردند، در صورتی که به قدرت برسند، برای حل مشکل عراق، با ایران و سوریه همکاری دیپلماتیک خواهند داشت.

باراک اوباما با تاکید بر این که خواستار «خروج تدریجی نیروها» از عراق است، در مصاحبه‌ای تلویزیونی اطلاع داد که در صورت انتخاب شدن به عنوان رییس‌جمهوری آمریکا، خروج نیروها «سبب تحکیم استراتژی دیپلماتیک آمریکا در داخل عراق و نیز با مهره‌های منطقه‌ای، از جمله ایران و سوریه خواهد شد.» بر اساس گزارش خبرگزاری نووستی، هیلاری کلینتون نیز در سخنرانی خود اعلام کرد که در صورت انتخاب شدن به عنوان رییس‌جمهوری، نیروهای آمریکایی را از عراق خارج می‌کند و ابتکارات فعالانه دیپلماتیک در منطقه را جایگزین نیروها می‌کند. وی گفت که برای این کار نشست «گروه تثبیت‌کننده منطقه‌ای، متشکل از متحدین اصلی آمریکا و سایر شرکت‌کنندگان جهانی و نیز کشورهای همسایه با عراق» را برگزار می‌کند.

کلینتون افزود که در ترکیب این گروه ایران و سوریه نیز قرار خواهند داشت.

از سوی دیگر، به گزارش روزنامه واشنگتن پست، ژنرال میرل مک پیک، مشاور ارشد نظامی‌باراک اوباما و فرمانده بازنشسته نیروی هوایی آمریکا در یک مصاحبه با این روزنامه نقطه نظرات کابینه احتمالی باراک اوباما در مورد نحوه تعامل با دولت ایران را شرح داده است.

به گزارش این روزنامه محمود احمدی‌نژاد که خواهان محو اسرائیل از صحنه جهان شده است، تکنولوژی هسته‌ای را پیگیری می‌کند و به ادعای این روزنامه، نظامیان آمریکایی را با حمایت از شبه نظامیان شیعه عراق نابود می‌کند و همچنین در این اواخر، ریاست جمهوری ایران اسرائیل را کثیف اعلام کرده است. اما به اعتقاد ژنرال مک پیک این رفتار ایران عکس‌العملی در مقابل رویه خصمانه دولت آمریکا

است.

به اعتقاد او ایران دشمن اصلی القاعده است. او که رییس ستاد نیروی هوایی آمریکا در زمان بوش پدر بوده است، همچنین می‌گوید که ایرانی‌ها در نبردهای اولیه با طالبان در افغانستان همکاری همه‌جانبه داشته اند. اما ما (دولت ایالات‌متحده) به‌جای تشکر از آنها، دولت ایران را در محور شرارت قرار دادیم و این پیام روشنی به ایرانیان بود که ما علاقه‌ای به آنها نداریم.

او که رییس کمپین انتخاباتی باراک اوباما است، ادامه می‌دهد که ما باید سخنان بوش را پس از ۱۱ سپتامبر به خاطر بیاوریم که ایران را در لیست کشورهای محور شرارت قرار داد.

او می‌گوید: عقیده اوباما این است که چرا ما با ایرانیان مذاکره نکنیم و چرا این کار انجام نشود؛ وقتی که ما با آنها دارای منافع مشترک هستیم و جنگ علیه القاعده یک نمونه از این موارد است.

این در حالی است که جان مک کین در یک کنفرانس خبری در امان، پایتخت اردن- ایران را به حمایت از القاعده در عراق متهم کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، مک کین در این کنفراس خبری گفت: همه می‌دانند و در رسانه‌ها گزارش شده است که اعضای القاعده به ایران می‌روند، در آنجا آموزش می‌بینند و از ایران به عراق برمی‌گردند. همه این را می‌دانند و این باعث تاسف است.

در حالی که وی قصد داشت با شور و حرارت به ایراد اتهام علیه ایران ادامه دهد، سناتور جو لیبرمن که همراه مک‌کین راهی سفر خاورمیانه و اروپا شده بود، در گوش وی چیزی را زمزمه کرد. مک کین بلافاصله درصدد تصحیح خطای فاحش خود برآمد و گفت: پوزش می‌طلبم، ایرانی‌ها به حمایت از افراطیون می‌پردازند، نه القاعده. نه القاعده. عذر می‌خواهم!

واشنگتن طی ماه‌های اخیر همواره کوشیده است، ایران را به حمایت از گروه‌های مسلح شیعه در عراق متهم کند و اینکه مک کین القاعده را مورد حمایت ایران تلقی کرده، با شگفتی زیادی مواجه شده است. اشتباه مک کین که از حامیان سیاست جورج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا در عراق است، به شدت مورد انتقاد دموکرات‌ها واقع شد.